Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-04, 13:21
  #41113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Försök inte nu, du har redan berättat att priserna är extremt låga där du bor vilket visar att ingen vill bo där. Alla som kan flyr uppenbarligen och kvar är bara du.



Banken beräknar hur mycket låntagaren behöver för en massa kostnader inklusive sådant som egentligen inte är nödvändigt som t.ex. utlandsresor, transporter (även om det inte behövs då man bor centralt). De tar också till mer än nödvändigt för andra saker som behövs men inte i den omfattningen om det kniper. När alla dessa kostnader är dragna kräver de att låntagaren kan betala 7-8% i ränta trots att dagens räntor ligger långt under det.

Du fokuserar väldigt mycket på att alla ska bli arbetslösa och jag förstår att din verklighet på din avfolkningsort ser ut så och där kan det vara befogat att bankerna är ännu hårdare än idag. Men för människor med bra jobb i t.ex. Stockholm är situationen en annan, inte under någon kris jag har upplevt har det blivit hög arbetslöshet i Stockholm.

Är det 7-8% ränta de räknar på nuvarande lön eller är det på a-kassa, sjuklön, pension eller vad räknar de på ?
2017-06-04, 13:26
  #41114
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Priserna är inte extremt låga utan normala och de har även här rusat i 20 år, och jo befolkningen har ökat vart år på orten jag bor, sitter som folkvald i kommunen och har de exakta siffrorna och de har aldrig någonsin minskat.

Så vad var det du skrev att ditt hus som du bor i kostade, det var inte många kronor eller hur?


Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej ingen på min ort får sparken men eftersom jag inte jobbar där utan jobbar på en plattform utanför Norge så bryr mig jag inte om de skulle börja sparka folk här. Däremot har de sparkat hundratusentals i Norge inom oljesektorn men inget som berör mig.

I Stockholm finns väl inte så många bra jobb? Alla jag känner som flyttat dit var ju sådana som inte kunde få jobb där de kommer ifrån utan blev tvingade att flytta, alltså de mindre begåvade, det är just därför man kan kränga små lägenheter till dem för miljoner, de är inte så begåvade helt enkelt, de är arbetsboskap, de arbetar som dårar för att betala lånen på små lägenheter i förorten de stackarna.

Så du jobbar på en annan ort än den du bor på och ändå skriver du så, du är en parodi på dig själv

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Oj räknar bankerna så noga, var gång jag ringt och velat köpa bostad eller hyreshus har de bara sagt Ja på sekunden i telefon, men de kanske inte är så noga på min bank 😊

Det är skillnad på att få ett preliminärt besked i telefon och att verkligen få lånet.
2017-06-04, 13:34
  #41115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så vad var det du skrev att ditt hus som du bor i kostade, det var inte många kronor eller hur?




Så du jobbar på en annan ort än den du bor på och ändå skriver du så, du är en parodi på dig själv



Det är skillnad på att få ett preliminärt besked i telefon och att verkligen få lånet.
Du får inget hus under 2 miljoner där jag bor och då är det ett ruckel, kul att folk skryter om att de har fått betala överpriser 😂

Jag jobbar där jag gör för jag gillar vara fri 33 veckor om året, att jobba 9-5 mån-fre med 5 veckors semester om året har jag provat och är inget för mig, dör faktiskt hellre.

Så du menar att de säger ja på telefon för att sedan ändra sig, verkar ju inte va en seriös bank du jobbar på, men jag har i alla fallaldrig fått ett nej.
2017-06-04, 13:40
  #41116
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du får inget hus under 2 miljoner där jag bor och då är det ett ruckel, kul att folk skryter om att de har fått betala överpriser 😂

2 miljoner kostar under 1700 kr att låna upp och är folk inte beredd att betala mer än så för sitt boende så visar det att folk där inte ser någon framtid på den orten.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Så du menar att de säger ja på telefon för att sedan ändra sig, verkar ju inte va en seriös bank du jobbar på, men jag har i alla fallaldrig fått ett nej.

Bankerna är skyldiga att göra en komplett kalkyl innan de lånar ut så det kommer ske innan de verkligen beviljar lånet ja.
2017-06-04, 13:45
  #41117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
2 miljoner kostar under 1700 kr att låna upp och är folk inte beredd att betala mer än så för sitt boende så visar det att folk där inte ser någon framtid på den orten.



Bankerna är skyldiga att göra en komplett kalkyl innan de lånar ut så det kommer ske innan de verkligen beviljar lånet ja.
Låna? Köper man ett hus för 2 mille så lånar man inte 2 mille utan kanske 1 mille, sedan renoverar man upp det för egna pengar och när det är färdigrenoverat så amorterar man av lånet så man är skuldfri som minimum den dagen man går i pension..
Men har man köpt bostad för 7-8 mille så lär man ju inte ha råd att amortera eller renovera, allt som blir över var månad går till banken... som jag skrev så är man arbetsboskap som piskas att jobba 40 timmar i veckan till man går inpension vid 69, för att sedan sälja och sätta sig i en liten 2:a och invänta döden... kul liv 😄
2017-06-04, 13:49
  #41118
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Låna? Köper man ett hus för 2 mille så lånar man inte 2 mille utan kanske 1 mille, sedan renoverar man upp det för egna pengar och när det är färdigrenoverat så amorterar man av lånet så man är skuldfri som minimum den dagen man går i pension..

Din invändning gör inte mitt påstående mindre korrekt, tvärtom blir lånekostnaden ännu lägre om du inte lånar lika mycket så helt klart visar så låga kostnader att folk inte ser någon framtid på orten. Kvar är bara du som inte kan bättre.

Jag brukar alltid också räkna på lånekostnaden för hela bostadens pris oavsett hur stort lånet är på eftersom man alltid har en alternativkostnad om man använder kontanter (googla upp det ordet om du inte förstår).
2017-06-04, 14:10
  #41119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Din invändning gör inte mitt påstående mindre korrekt, tvärtom blir lånekostnaden ännu lägre om du inte lånar lika mycket så helt klart visar så låga kostnader att folk inte ser någon framtid på orten. Kvar är bara du som inte kan bättre.

Jag brukar alltid också räkna på lånekostnaden för hela bostadens pris oavsett hur stort lånet är på eftersom man alltid har en alternativkostnad om man använder kontanter (googla upp det ordet om du inte förstår).
Självklart blir det låga lånekostnader med så låga räntor vi har och är därför en av anledningarna till att bostadspriser stigit kraftigt.

Kommer förmodligen varken köpa eller sälja bostad i Sverige fler gånger så priset kvittar mig men kan bli trist när framtida regeringar inför fastighetsskatt igen (för det kommer att ske), att då behöva betala skatt för nåt någon fantiserat ihop ett värde på mitt boende blir trist och slutar väl med att folk har betalat mer skatt på huset än vad det kommer att säljas för om 60 år när folk skall in på hemmet.. men korkade svenskar kan ju i alla fall få känna sig rika på pappret, lindrar när man drar kreditkortet för diskmaskinsköpet att man e ju trots allt e miljonär 😅
2017-06-04, 14:11
  #41120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Norrtälje och Gnesta är Sthlms län, men knappast Sthlms stad eller kranskommun, ex Danderyd, Lidingö, Solna, Sundbyberg, Vallentuna, Täby, Nacka, Tyresö, Haninge, Botkyrka.
Att det finns villor och lägenhetr i Nynäshamn som går att köpa för 3,5 milj är ointressant för de som vill bo i Sthlm eller på rimligt avstånd.
I kranskommun är priset för en villa snarare 7-9 milj och i lite finare områden är vi över 10 miljoner, då kommer inte belåningen hamna på några 3 miljoner, vilket är min poäng.
Även mindre perifert kan man hitta småhus som utannonseras för under 3 MSEK. Då lär dom inte vara moderniserade, så köparen som vill få upp dessa i "Stockholmsstandard" lär få betala en hel del till hantverkare. Sedan är det väl var och ens beslut om man tycker det är nödvändigt.

Gör man en sökning på Hemnet på villa/radhus >70 kvm, +3 rum, max 3 MSEK (och drar ned avgift för att inte få felaktiga träffar på BR) så är det fullt med gröna prickar i Stockholm.
https://www.hemnet.se/bostader?locat...ce_max=3000000

Och då kan man hitta t ex detta 6 rums kedjehus i Jakobsberg utannonserat för 2 995 000. https://www.hemnet.se/bostad/radhus-...nd-38-11672236

EDIT--------------------------------------
Sedan kan man naturligtvis göra som bajsboo skriver att man köper något för 2 MSEK. https://www.hemnet.se/bostad/villa-4...gen-4-11676456
Men då blir det därefter, och med väldigt långa restider. Lär bli 4 timmar per dag om man jobbar mer centralt i Stockholm. Och då betalar många mer och bor närmare. Därav högre priser mer centralt.
__________________
Senast redigerad av Alpha101 2017-06-04 kl. 14:19.
2017-06-04, 14:16
  #41121
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Självklart blir det låga lånekostnader med så låga räntor vi har och är därför en av anledningarna till att bostadspriser stigit kraftigt.

Men mer än 1700 kr i räntekostnader på hela lånet blir det ändå inte där du bor och det visar hur låg framtidstron är på den orten, som jag skrev, ingen vill bo där. Och du själv som kallar de som är tvungen att flytta för att skaffa jobb på annan ort för losers, du jobbar själv inte på din ort. Haha allt du skriver blir en parodi på dig själv bajsboose.
2017-06-04, 14:22
  #41122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Din invändning gör inte mitt påstående mindre korrekt, tvärtom blir lånekostnaden ännu lägre om du inte lånar lika mycket så helt klart visar så låga kostnader att folk inte ser någon framtid på orten. Kvar är bara du som inte kan bättre.

Jag brukar alltid också räkna på lånekostnaden för hela bostadens pris oavsett hur stort lånet är på eftersom man alltid har en alternativkostnad om man använder kontanter (googla upp det ordet om du inte förstår).
Du envisas med det där med "avfolkningsort" tror inte det finns sådana orter i Skåne utan är mer ett norrlandsfenomen så misstänker att du kommer från Norrland och då förstår jag dina vaneföreställningar du så ofta upprepar som tex 1 industri på orten, hus för några hundra tusen, inga jobb osv.. sedan att man kan se i dina citat av dig själv (nere) så röstar du ju på SD vilket betyder att du kommer från en bruksort och har låg utbildning och flyttade till storstan med ett medelmåttajobb som gör att du känner dig som en storfräsare när du i själva verket är en bonnlurk som röstar på SD, som dessutom bor i en lägenhet, har ingen bil men naturligtvis fått ihop nån mille på aktiekontot (vilket är helt normalt för en person i lägenhet utan bil, utan sommarhus, inga utlandsboende, ingen båt, ingen husbil osv..) hade snarare varit ett under om du INTE haft nån mille på börsen (speciellt när den stigit i snart 10år).. att du sedan med näbbar och klor slåss för att få räkna in värdet på din lägenhet i din förmögenhet gör ju det ännu sorgligare 😀
2017-06-04, 14:25
  #41123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men mer än 1700 kr i räntekostnader på hela lånet blir det ändå inte där du bor och det visar hur låg framtidstron är på den orten, som jag skrev, ingen vill bo där. Och du själv som kallar de som är tvungen att flytta för att skaffa jobb på annan ort för losers, du jobbar själv inte på din ort. Haha allt du skriver blir en parodi på dig själv bajsboose.
Jo alla som vill bo där bor ju dör annars hade de ju flyttat och flyttar in fler vart år, märkligt att folk flytta till en plats de inte vill bo.. men är väl det du gjort, blivit tvingad att flytta till en plats du inte vill bo bara för att ha ett jobb och då tror du alla gjort som dig 😊

Som du redan vet så gör mitt jobb att jag kan bo vart jag vill i världen och som du ser så har jag inte valt Stockholm att bo i och kommer aldrig välja det heller.
2017-06-04, 14:28
  #41124
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du envisas med det där med "avfolkningsort" tror inte det finns sådana orter i Skåne

Du behöver inte skämmas och gömma undan hur du har det för oss här på FB, vi kan trösta dig istället om du lättar ditt hjärta. Det är klart det inte finns någon framtidstro på orten om folk inte är beredda att betala mer än 1700 kr i räntekostnader för en villa. Och som du själv har tagit upp många gånger är de som tvingas skaffa jobb någon annan stans än på sin hembygd misslyckade typer så det hörs att du verkligen talar i egen sak. Kom igen nu upp med hakan, vi kan stötta dig.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback