Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 21:39
  #40513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Inte göra något själv?
Dom flesta måste väl fråga chefen om dom kan få högre lön i takt med inflationen? Samtidigt sjunker värdet på bostaden, levnadsomkostnaderna rusar i höjden, folk blir arbetslösa, investeringsobjekt typ konst rasar i pris etc. Något måste man nog vara beredd på att göra själv.
Du kan väl titta tillbaka i tiden. När har reallönerna sjunkit?
Hur var det med reallönerna under höginflationsåren?
Hur har det varit med reallönerna sedan Bildt-regeringen röjde upp?
2017-05-18, 21:41
  #40514
Medlem
Gott om människor som tänker konstigt iaf😂. Betala så otroligt mycket pengar för att bo trångt...köa till jobbet...köa på lunchen..trängas både i lgh och på stan...
Nänä...korkat!
2017-05-18, 21:44
  #40515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du kan väl titta tillbaka i tiden. När har reallönerna sjunkit?
Hur var det med reallönerna under höginflationsåren?
Hur har det varit med reallönerna sedan Bildt-regeringen röjde upp?

I rest my case.
2017-05-18, 21:45
  #40516
Medlem
(((bankerna))) ska suga ut alla lånetagare, intet nytt under solen.
2017-05-18, 21:46
  #40517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Ett absolut säkert tecken på att helvetet är nära : Har läst om Råsunda i Solna och
att man där har gått klart över 100.000/m2gränsen för små lägenheter. Men nu har
den inte speciellt glamorösa söderförorten Bagarmossen slagit rekord i dumhet !

https://www.booli.se/annons/2296955

108.000/m2 för att köpa en lägenhet i BAGIS. En baggis med dagens lånesystem !
Men vem är idioten ?
Varför kallar du köparen idiot? Eller var det kanske säljaren som borde behållit?

Om jag räknade rätt så är utgiften för kapital och månadsavgift 206/månad och kvm. Lite mer än vi talade om tidigare bara för några dagar sedan i Bagarmossen.
Och här framstår nyproduktionen där som billig.
2017-05-18, 21:50
  #40518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hur då? Snarare spätt på den främst på grund av white flight och ökande antal människor, skulle jag tro.
Vad betyder det?
Har bostadspriserna i "vita" områden ökat och priser i "ovita" områden fallit?
2017-05-18, 21:58
  #40519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men snälla rara! Om pengar är snorbilliga som de har varit och är så ökas belåningen eftersom pengar är snorbilliga. Itakt med att folk kan låna mer stiger värdena på objekt som folk köper, mer eller mindre beroende på läge och attraktivitet, men stiger gör dom.
Så vad du påstår är att platt-tv som för 15 år sedan kostade 100 KSEK, de har stigit i pris för att folk har lånat "gratis". Och kostar nu hur mycket?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Villor och fritidshus i Ockelbo har blivit dyrare även om Ockelbo knappast i sig är en växande metropol, samma fenomen kan ses i avfolkningsorter över hela syd och Mellansverige.
Gäller det hyreshus också?
Dvs folk har lånat gratis i banken och köpt hyreshus av varandra till stigande priser. Och en bubbla bara växer.

Facit:
2017-05-18, 22:03
  #40520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Det skulle vara trevligt. Då skulle jag ha räntekostnad på 300 istället för 3000 för min tvåa på Östermalm. Låter det fortfarande rimligt?

Nej det är inte rimligt. Men orimligheten består bara så länge som räntenivåerna ligger kvar på dessa historiskt aldrig tidigare sedda låga nivåer.
Det är ganska naivt att tro att räntorna alltid kommer att vara såhär låga.

Så fort som räntorna börjar ticka uppåt så kommer försäljningspriserna på bostäder att ticka neråt.

Även om det inte just nu verkar troligt så kan det i en inte allt för avlägsen framtid vara räntor på 10% eller högre. Åren före senaste finanskraschen, kring år 2007 låg de rörliga boräntorna på något under 7%, likaså i början av 2000-talet. Så med 10% ränta så handlar det faktiskt om räntekostnadsökningar på 500% (om man räknar på att medelbostadslånen idag ligger på 2%). 300kr/mån blir då ca 1 500 kr, 3 000kr blir då 15 000 kr.

Men det är lite som med aktiemarknaden och pensionen, man kan omöjligt veta hur det kommer se ut i framtiden. Baserat på historiska data kan man dock säga att räntenivån över tid legat på omkring 4%. Så man bör således räkna med en fördubbling av sina räntekostnader inom en snar framtid (såvida man inte binder sina lån).

Kommer en fördubbling av räntekostnaderna att påverka slutpriset på sålda bostäder?
Garanterat. Men jag tror att prisfallet blir maximalt 20% innan det sker en stabilisering.
Så om man idag har boendekostnader på över 25% av hushållets nettoinkomst så kan man få det tufft om några år, allt annat lika.

Personligen tror jag att vi nu är ganska nära toppen, och det är fullt möjligt att vi redan har toppat för den här gången. Detta baserar jag på att många lägenheter nu säljs för utgångspris eller mycket nära utgångspris, samt betydligt färre budgivningar än tidigare. ( = intresset/betalningsviljan/betalningsförmågan har minskat och eller riskmedvetenheten ökar).

Att man ska kunna göra 50% avkastning på sitt boende på 2-3 år (som varit fullt möjligt senaste perioden) genom att köpa idag och sälja 2019-2020 ser jag som mycket osannolikt, även om efterfrågan skulle stiga. Folk har helt enkelt inte dem pengarna. Så enda möjligheten till en ytterligare stegring är om räntan skulle sänkas ytterligare eller om ränteavdraget skulle utökas, båda scenarierna känns väldigt orealistiska.
2017-05-18, 22:15
  #40521
Medlem
Fizzlor skrev: "Om vi snackar ett scenario där man faktiskt paniksäljer så får man vara medveten om att alla andra också paniksäljer. Varför ska jag som bostadsköpare köpa just din lägenhet som nu ligger ute för 1.5 miljoner när det finns tusentals andra i samma område som antingen går för lite mindre, har lite bättre läge, är lite finare - OCH det faktum att ni nu tävlar mot varandra i att få lägenheterna sålda? Om jag bara väntar i ett halvår till så lär jag säkert kunna få en för 500k eller ännu mindre. Rollerna är nu helt ombytta."

Bra skrivet! Det var detta som skedde tidigt 90-tal, även om alpha med anhang ivrigt kommer förneka det.

Det hände att folk betalade för att bli av med svarte petter dvs en bostadsrätt de ville flytta ifrån men inte kunde sälja. Det stämmer, lägenheter som inte gick att sälja .

Även de som var säljbara gick för kaffepengar ibland. Vad sägs om en etta på 26 m2 på gärdet? Förlåt, norra östermalm

En kompis till mig köpte en sådan för 790000:- cirka 2001. I nuläget skulle den väl kosta 2,5 mille. Men hur som helst, den förre ägaren betalade tjugo tusen för den i början av 90-talet. En månadslön!

Och även då var det "bostadsbrist". Frågan är vad saker och ting skulle kosta om bankerna inte ville låna ut pengar (=skapa krediter). Har folk så hemskt mycket pengar att röra sig med då? Nix.
2017-05-18, 22:16
  #40522
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Nej det är inte rimligt. Men orimligheten består bara så länge som räntenivåerna ligger kvar på dessa historiskt aldrig tidigare sedda låga nivåer.
Det är ganska naivt att tro att räntorna alltid kommer att vara såhär låga.

Så fort som räntorna börjar ticka uppåt så kommer försäljningspriserna på bostäder att ticka neråt.

Det är många som tänker som du och just det gör att uppgången kan bli långvarig. Inger tyder på markant högre räntor inom överskådlig tid och det innebär att allt fler med tiden kommer inse att räntorna inte kommer stiga betydande.
2017-05-18, 22:34
  #40523
Medlem
Jag märker att argumentationen inte skiljer sig så mycket från första till sista sidan i den här monstertråden på 3300 sidor. Alla verkar tycka att det är en räntehöjning som ska spräcka en (eventuell) bubbla. I själva verket kan det väl vara tvärtom, att den spräckta bubblan är det som kommer driva upp räntorna?

Ränta är ju en riskpremie så att säga och när bankerna inser att bostäderna förvandlats från säkra till riskabla placeringar så kommer det speglas i räntorna.

Det enda som krävs för att spräcka en klassisk kreditbubbla är att utlåningstakten minskar. En sådan här spekulativ bubbla måste matas underifrån med ständigt nya investerare som lånar större och större belopp. Det kommer en punkt när detta inte går längre, oavsett hur låga räntorna är ...
2017-05-18, 22:45
  #40524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är många som tänker som du och just det gör att uppgången kan bli långvarig. Inger tyder på markant högre räntor inom överskådlig tid och det innebär att allt fler med tiden kommer inse att räntorna inte kommer stiga betydande.

Å andra sidan är det även många som tänker som du, att "this time is different". Dvs, räntorna kommer alltid vara låga, börsen kommer alltid gå upp, den här produkten kommer alltid att sälja, det här landet kommer alltid ligga i framkant osv...

Och även om räntorna ligger stilla så finns det en teknisk gräns för vad folk är beredda att betala för sitt boende. Givetvis kan det vara så att väldigt väldigt många är beredda att leva på existensminimum efter att månadskostnaderna för boendet är betalt. I sådana fall har vi såklart en bit kvar att klättra tills den tekniska nivån är nådd.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback