2017-05-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Nej du tolkar fel...

Om du får frågan om du mördat någon så svarar du förmodligen nej? Eller hur? Och börjar inte tveka och tänka aah nej inte vad jag kan komma ihåg. Lillebrorsan säger aldrig att han inte kommer ihåg eller att han inte gjort det. Han säger bara något i stil med " jag har alltid haft känslan från när jag var 5 år att jag inte gjorde det" " jag såg nog bara på när någon gjorde det". För helt korrekt återgivelse så får du se dokumentären.

Den mest troliga som förövare är storebrorsan och lillebror såg på.
Som så många innan mig försökt påpeka på ett antal olika mer eller mindre pedagogiska sätt här i tråden så är det inte speciellt förvånande att han själv inte riktigt är säker då det är förvånansvärt lätt att medvetet eller omedvetet plantera in minnen av saker som inte hänt, speciellt hos små barn. Verklighet och fantasi flätas lätt ihop och det kan mycket väl vara det som hänt här -dom är själva inte säkra på vad dom sett och upplevt och gjort helt enkelt. Eller så är dom skyldiga och drar en rövare, men det kan man inte uttala sig om annat än som rena spekulationer då sett saknas all form av teknisk bevisning, IMHO.
Citera
2017-05-04, 17:02
Medlem
Hela historien om Kevin är tragiskt. Tråkigt för anhöriga att detta rivs upp igen.

Men. Det är också tragiskt att två barn blir utpekade som mördare utan att det finns några bevis. Erkännande räcker inte som bevis. Det måste finans stödbevisning, som det heter, för att en domstol ska kunna döma någon för ett brott. Här går polisen ut och säger tvärsäkert att bröderna har begått ett mord. Detta är en skandal. Ingen ska kunna pekas ut som mördare utan några bevis eller något som knyter dem till brottet. Sedan går det att ifrågasätta förhören. Förhören har förmodligen lite bevisvärde efter det som framkom i programmet.
Citera
2017-05-04, 17:04
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
De blev vittnen till händelsen.
Det kan vara så. De kan ha hotats, manipulerats att tro att det var de som orsakat döden för Kevin. Kanske hade de verkligen bråkat med honom om något, så där som barn gör, sen hände något konstigt att sen var han död.
En liten aning likt det att barn ofta tar på sig skulden för föräldrars skilsmässa , "Om jag inte hade varit så dum och stygg så hade de inte skilt sig"..."Det var mitt fel".
Citera
2017-05-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Det är många inlägg här, och massor med material som man inte hinner läsa.
Vad, kortfattat, är sagt om Kevins pappa? Vilken sorts person var han? Lever han idag?

Finns massa rykten om Kevins pappa, att folk har sett honom full på stan gråtandes där han erkände mordet. Sett honom sitta vid sjön och prata för sig själv att han ångrade att han mördade sin son. Finns hur mycket som helst. Finns många rykten om andra släktingar också. På den tiden var han väl en typisk frånvarande pappa och Kevins mamma var väl också det även fast Kevin bodde hos henne.
Efter mordet har pappan väl supit rätt hårt och varit allmänt skadad. En udda filur som verkar ha extremt mycket ångest. Men han lever.
Citera
2017-05-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Det kan vara så. De kan ha hotats, manipulerats att tro att det var de som orsakat döden för Kevin. Kanske hade de verkligen bråkat med honom om något, så där som barn gör, sen hände något konstigt att sen var han död.
En liten aning likt det att barn ofta tar på sig skulden för föräldrars skilsmässa , "Om jag inte hade varit så dum och stygg så hade de inte skilt sig"..."Det var mitt fel".

Jag hoppas de även intervjuar den äldre pojken i nästa avsnitt. Han verkar faktiskt ha varit hetare än bröderna rätt länge. Även om jag verkligen inte tror att det var han heller.
Citera
2017-05-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag anar att "huvudvittnet" kan anspela på SÅC. Han visste ju hur allt gått till utan att ens sätta sig in i fallet och berättade för Polisen hur det hela gått till.

Att det finns något "huvudvittne" i utredningen verkar inte tas upp i PDF-"redogörelsen".

Själv tror jag att huvudvittnet är nån av barnen. Läste det nånstans , men minns var och vad mer som skrevs. Man kan ha dåligt minne . Minns inte vad dom heter, men det är kanske den du syftar på.
Citera
2017-05-04, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jag är övertygad om att dessa två pojkar var huvudvittnen, men manipulerades till att tro att de mördat. Deras föräldrar kontaktade polisen för att pojkarna sagt att de sett vad som hänt.

då har man verligen lyckats sabba det och då är nog såc huvudansvarig för det....
Citera
2017-05-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Precis. Hittills har det inte levererats några hårda fakta öht som talar för att pojkarna är oskyldiga. Det enda man presenterat är en timme med sockersöta barnbilder på grabbarna iförda tusch-mustasch och bamsetröjor ackompanjerade till extremt sorglig musik. Att några av poliserna som var involverade uttalat sig i ordalag som kan tyda på visst tvivel talar väl bara för att det är sunda poliser. "Tvärsäkerhet är en dålig polisiär egenskap" uttryckte ju någon väldigt förtjänstfullt. Ser fram emot om man kan leverera något substantiellt i nästföljande avsnitt. Hittills talar det mesta för en repris på making a murderer, dvs känslo-manipulerande och poängterande av utredningsbrister som visserligen kan ifrågasätta den juridiska riktigheten i fattade beslut, men där ändå skuldfrågan för alla och envar som följt fallet i fråga ter sig klart.

OT:

Håller med om "Making a murderer".

Fast i den serien förteg man det mesta som talade mot mördaren.

OnT:

Poliserna i del ett uttalade väl inte bara "visst tvivel"? Det fanns ju ingen som verkade säker på någonting?

Utom sommarprataren Sandberg, som var ensam om att tolka det andra kallar fragment - efter 31 nedbrytande förhör av småbarn - som ett "klockrent" erkännande.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Är du medveten om att den äldre brodern var sju år gammal? Du verkar ha sniffat sönder din hjärna med lim under årens lopp, men det finns det inget som talar för att han har gjort. Det är inget kontroversiellt med att kunna plantera falska händelseförlopp hos barn, men i det här fallet handlar det om att han säger att han inte minns något alls av själva dådet, alltså avsaknaden av själva händelseförloppet. Det är något helt annat och inte trovärdigt. Begriper du inte skillnaden?

har du noterat att jag svarat på en person som påstår sig komma ihåg sin 2-årsdag...
Citera
Medlem
Lova33s avatar
Jösses vilka pappskallar! De tar alltså in två knoddar på 5 & 7år (i princip bebisar) på "förhör"x15. Vidare får de fram "erkännanden" om att knoddarna ifråga mördat sin bebispolare på 4 år.
Ingen som reagerar på hur sinnesjukt absurt det hela är?!
Jag tror knappt mina ögon när jag ser kommentarer som "klart det var ungarna som gjorde det", "de borde få dödsstraff".
Har det brunnit i skallen på er??

Man kan räkna ut med arslet att dessa bebisbarn är oskyldiga och att förövaren med 100% säkerhet är långt över 7 år.

Vad gäller "minnen" är bebisbarns hjärnor inte utvecklade nog att lagra information på ett adekvat sätt. De leker och fantiserar och i deras minnesfragment är dessa fabler duktigt sammanflätade med verkliga händelser.
Ni som påstår att ni "minns" från den åldern (tänk efter riktigt noga nu) hur långa är dessa minnesfrekvenser och hur många gånger har något lagts till eller tagits bort?

Klart som korvspad att grabbarna nu i vuxen ålder inte vet vad de ska tro då dessa kötthuvuden till förhörsledare/poliser planterat falska "minnen" och aktivt förnekat pojkarnas äkta verkliga vittnesberättelse.

Snälla tröga idioter, kan ni inte bara självsanera er själva? Ni är alldeles för många och tillför absolut ingenting.
Senast redigerad av Lova33 2017-05-04 kl. 17:45. Anledning: Edit
Citera
2017-05-04, 17:16
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Hela historien om Kevin är tragiskt. Tråkigt för anhöriga att detta rivs upp igen.

Men. Det är också tragiskt att två barn blir utpekade som mördare utan att det finns några bevis. Erkännande räcker inte som bevis. Det måste finans stödbevisning, som det heter, för att en domstol ska kunna döma någon för ett brott. Här går polisen ut och säger tvärsäkert att bröderna har begått ett mord. Detta är en skandal. Ingen ska kunna pekas ut som mördare utan några bevis eller något som knyter dem till brottet. Sedan går det att ifrågasätta förhören. Förhören har förmodligen lite bevisvärde efter det som framkom i programmet.

Just det, ett erkännande är inte ett bevis . Se Quickhistorien, som innebär att ett antal mördare går lösa och lediga, fria att göra vad de vill. Till exempel Sundsvallspojken Johan Asplunds mördare, där allt starkt pekar på en helt annan person än Quick, vilken ju till slut erkänt att han ljugit och att han inte alls varit mördaren.

I mitt korta jobb på en sluten psykavdelning hjälpte jag två olika patienter med att ta reda på rätt adress till myndighet som skulle få deras handskrivna erkännande, båda två, varandra ovetande, "hade mördat Olof Palme".
När "erkännandet" kommer från en psykiatrisk avdelning kastas det nog i papperskorgen, men när en femåring "erkänner" då är det sant...
Citera
2017-05-04, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa

att det inte funnits stödbevisning har varit känt i 19 år. sas på sista presskonf. inget nytt i sak, bara hur det kommit fram. stödbevisning måste inte finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in