Citat:
Ursprungligen postat av
Marcen
Pojkarna är knappast oskyldiga, i så fall hade de i efterhand krävt upprättelse och ekonomisk kompensation.
De mördade medvetet en 4-årig pojke, kanske fick de hjälp att flytta kroppen, det är trots allt listigt för en 5- och 7-åring att iscensätta en drunkningsolycka.
Nu tror inte jag att de är oskyldiga och jag tror heller inte att de ensamma flyttat kroppen. Hade utredningen skötts bättre så hade någon kanske straffats för brott mot griftefriden.
Däremot ska man inte dra några som helst slutsatser av att de två pojkarna, numera männen, inte vill kräva upprättelse och ekonomisk kompensation. De kanske värdesätter sin anonymitet och frågan är om de ens är berättigade till ekonomisk kompensation...i så fall för vad? Man får inte ekonomisk kompensation i svensk skadeståndsrätt om man inte fått ett orättmätigt straff - och de fick inga straff. Att förundersökningen bedrivits med ledande frågor, provokation och utan juridiska biträden (!) är inte skadeståndsgrundande i sig. Och även om de trodde sig kunna få upprättelse ekonomisk kompensation i efterhand så värdesätter de antagligen mycket hellre sin anonymitet och kanske har de annat att ägna sin energi åt. Många människor ser hellre till framtiden än det förgångna och att kräva upprättelse kräver fruktansvärda mängder energi och människor runtomkring som stöttar. En av dem kanske är oskyldig och den andre skyldig men den oskyldige inser att den skyldige bara skulle skylla på honom och att det därför är lönlöst att försöka få fram vad som egentligen hände. Vad gäller femåringen så kan man på goda grunder anta att denne kanske inte minns så mycket. Hur mycket minns du själv från tiden då du var fem år gammal?
Vad gäller att de avsiktligt dödade Kevin så får du fråga dig själv vilken förståelse man har för döden när man är fem år gammal. Eller sju. Ta ett snack om döden med någon i den åldern så får du själv se. En sjuåring kan möjligen ha viss grundläggande förståelse. En fyraåring absolut inte.
Märkligt för övrigt att deras identiteter inte kommit ut på Flashback för åratal sedan. Sättet man kan gå tillväga på för att få fram identiteterna är förvisso lite oortodoxt men det går med hjälp av några mail och telefonsamtal och de uppgifter som kommit fram om pojkarna i media och i den här tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
bayern
Barnen var fem och sju år. Har själv en son som är fem år nu. Skulle vara hur enkelt som helst att få honom att tro att han gjort något som han inte gjort. Skulle inte ta speciellt lång tid heller. Och jag är bara en glad amatör. En femårings hjärna är inte som en vuxen, men det kanske du inte förstår?
I min familj som jag växte upp i så har vi en historia som stämmer rätt bra med vad du säger. En vas hade gått sönder hemma och min bror, då antagligen fyra år gammal, erkände till slut efter mycket skäll och bråk att det var han som haft sönder vasen.
Det var dock jag som gjorde det men jag var äldre och var smart nog att inte erkänna trots påtryckningar.

Våra föräldrar tror till dags dato att det var min bror som hade sönder vasen trots att jag förklarat att det var jag och att min bror erkände fastän han var oskyldig, våra föräldrar tror oss inte med argumentet att "är man så liten så kan man inte ljuga". Jo, tjena. Jag minns själv hur försökte kasta en boll in vasens öppning och den ramlade ner i golvet och åkte i tusen bitar. Min bror var inte ens i samma rum...
Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Den som tilldelats 180 minuter prime time på SVT är Dan Josefsson. Varning för en tendentiös produkt med selektivt faktaurval.
Skitsnack. Dan Josefsson är en av Sveriges mest skickliga och tuffa journalister som är en av inte ens en handfull journalister i Sverige som vågar sparka uppåt och granska riktiga makthavare. Han fullständigt slaktade Aftonbladets dåvarande chefredaktör Anders Gedin i den prisbelönta artikeln
Aftonbladets Förlorade Heder. Frågan är om det ens finns någon annan journalist just nu som skulle ha bollar nog att ge sig på tex Aftonbladets chefredaktör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Avlidna Kevins pappa Patrik Skog kommer senare i år ut med en självbiografi.
Om vaddå? En självbiografi om mordet är ju ingen självbiografi direkt. Eller skriver han allmänt om sitt liv? Var han någon som levt ett intressant liv?