2017-05-03, 22:14
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Så du påstår att det appliceras på alla människor? Jag har mina första minnesbilder från när jag var 2 år. Har även minnesbilder från min födelsedag när jag fyllde 3 år, så du kan ta din artikel och sticka upp den nånstans där solen inte skiner

I så fall är du, här och nu. ett bevis på planterade minnen.
Vad du inte verkar förstå är att det rent neurologiskt inte är möjligt, din hjärna var helt enkelt inte tillräckligt utvecklad för att klara av det.
Frågan är om den fortfarande har blivit det?
Citera
Bannlyst
att en 7åring inte skulle minnas om han var med o dödade nån är trams. antingen ljuger dom att dom inte minns eller så har dom inte gjort nångting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Synd man inte la lika mkt kraft på ett minnesprogram för offret mördat på en skten lastpall. Sympati för dessa grabbar äcklar mig.

Dom var ju bara barn. Konstigt att det inte händer oftare så våldsamt barnslagsmål kan vara.. Men att låtsas att dom inte minns är väl därför dom får hot nu.
Senast redigerad av werdo 2017-05-03 kl. 22:17.
Citera
2017-05-03, 22:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -lillerik-
att en 7åring inte skulle minnas om han var med o dödade nån är trams. antingen ljuger dom att dom inte minns eller så har dom inte gjort nångting.

Stark förnekelse kan leda till att man övertygar sig själv att det inte har hänt. Kvällens program hjälper ju till att stärka den övertygelsen.
Citera
2017-05-03, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Synd man inte la lika mkt kraft på ett minnesprogram för offret mördat på en skten lastpall. Sympati för dessa grabbar äcklar mig.

Bara den saken att Sven Å Christianson är inblandad gör att saken helt klart är värd att tas upp.
Citera
2017-05-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Det är precis tvärt om. Traumatiska händelser är extremt svåra att glömma bort. Det finns hur mycket väl underbyggd forskning som helst som visar att 1) det finns inga bevis för att trauman förträngs, det är teorier om förträngning som lagts fram av vissa forskare men som i princip inte gått att vederlägga vetenskapligt annat än i anekdotiska fall. 2) minnesbilder från traumatiska upplevelser är snarast extremt svåra att bli av med och ältas konstant i huvudet på de som drabbats, eller kommer fram helt okontrollerat i tid och otid vilket oftast skapar kraftiga obehagskänslor hos de drabbade, panikångest osv.

Helt fel.

Människor är inte duktiga på att medvetet "ta bort" minnen. Fortsätt och försök att glömma något du vet. Liksom Streisand-effekten kommer det bara sluta med att du förstärker det minnet genom att helt enkelt tänka på det igen. Något sådant förtryck eller "redigering" görs oftare omedvetet.

Konfabulation är en minnesstörning, definierad som tillverkning av tillverkade, förvrängda eller felaktiga minnen om sig själv eller världen, utan medveten avsikt att lura människorna man berättar det för.

Med detta sagt är minnet självt nästan alltid inte det sanna kontot för det förflutna. Det beror på hur du konstruerade eller kodade dessa händelser och rekonstruktionen som görs i din hjärna. Ögonvittnen säger ofta motsägelsefulla versioner av samma händelse på grund av olika personliga erfarenheter.

I händelse av traumatiska minnen finns det några olika teorier varför de är glömda. Några av dem är:

1. Glömma blir ett adaptivt svar som är viktigt för överlevnaden och för att undvika stress.
Stressnivåer, känslomässig upphetsning och förändrad uppmärksamhet som fokuserar under erfarenheten förhindrar korrekt kodning av minneshändelsen.

2. Den traumatiska upplevelsen orsakar ibland ett globalt funktionshinder som gör att människor inte lyckas konstruera ett noggrant minne om sina nuvarande och tidigare händelser.

Hjärnan har en naturlig mekanism för att undertrycka traumatiska händelser, varför? Om du konfronterar dessa bilder / händelser gång på gång i ditt sinne kommer det tydligt att hindra din prestation i livet. Produktiviteten sänker ner, för att ditt sinne är upptaget med att bearbeta minnet.

Din hjärna vet att du inte har råd att förstöra dig genom att tänka på ditt förflutna. Om man oavsiktligt tänker på dessa traumatiska händelser finns det en stark möjlighet att man kan drabbas av depression.<- Därav överlevnad
Citera
2017-05-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
I så fall är du, här och nu. ett bevis på planterade minnen.
Vad du inte verkar förstå är att det rent neurologiskt inte är möjligt, din hjärna var helt enkelt inte tillräckligt utvecklad för att klara av det.
Frågan är om den fortfarande har blivit det?

Du har redan svarat dig själv på en fråga du ställer.
Citera
2017-05-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/03/arvika.html

Det där är ju en jävla slaskjournalistik.
Citera
2017-05-03, 22:19
Medlem
Citat:
Du är inte den första som tror att du kommer ihåg saker som likaväl skulle kunna ha återberättats för dig vid 4-6 års ålder och som möjligen också kan ha förevigats med foton. Frågan är väl beforskad och pekar entydigt på att din uppfattning inte stämmer.

Men lev du med din uppfattning om att du har egenupplevda minnen från 2-års ålder.
Minne har man från det talet kommer igång så ja från 3 år kan man minns. Sedan finns det de som haft en tagisk barndom som inte minns mycket av sin barndom (förtängt) och så kan det ju vara i detta fallet.
Citera
2017-05-03, 22:20
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Så du påstår att det appliceras på alla människor? Jag har mina första minnesbilder från när jag var 2 år. Har även minnesbilder från min födelsedag när jag fyllde 3 år, så du kan ta din artikel och sticka upp den nånstans där solen inte skiner
Bortsett från ett tidigt minne från när jag passades tillsammans med några andra barn i en lekhage i parken då en pojke tog min spade och slog mig med den - det var skrämmande - då var jag fyra-fem år gammal, samt en gång när min syster ramlade ur barnvagnen då jag var sex, har jag inga barndomsminnen förrän jag började skolan vid sju.
Det där är olika.
Citera
2017-05-03, 22:20
Medlem
Citat:
Du är inte den första som tror att du kommer ihåg saker som likaväl skulle kunna ha återberättats för dig vid 4-6 års ålder och som möjligen också kan ha förevigats med foton. Frågan är väl beforskad och pekar entydigt på att din uppfattning inte stämmer.

Men lev du med din uppfattning om att du har egenupplevda minnen från 2-års ålder.

Det finns inga foton från de minnesbilder som jag har. Det stärker dock teorin jag har kring min höga intelligenskvot
Citera
2017-05-03, 22:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Det där är ju en jävla slaskjournalistik.

På vilka grunder är det slaskjournalistik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in