2017-05-01, 22:07
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Har SÅC varit inblandad och haft ett avgrande inflytande, tror jag inte ens en "lekman" ska ta något för givet. Är övertygad om att det är SÅC som triggat igång DJ Med tanke på att han gått i Hannes Råstams skola har man inte lämnat nått åt slumpen, utan vänt varenda sten.
Skulle inte förvåna om fallet öppnas igen som ett resultat

Det ligger mycket i det här. Christianson var den som gav vetenskaplig legitimitet till teorin om bortträngda minnen i fallet Thomas Quick, en teori som övriga minnesforskare helt förkastat. Utan SÅC:s dåtida vetenskapliga tyngd och medverkan i vallningarna där han gav instruktioner och ställde frågor till TQ, är det tveksamt om alla motsägelser och svajiga förklaringar hade köpts av rätten.

Att SÅC varit inblandad även i Kevinfallet och även där varit med och arrangerat vallningar med barnen känns inget vidare. Han har minst sagt en skum historia och var en avgörande orsak till att TQ en gång i tiden blev fälld trots alla tveksamheter.
Citera
2017-05-02, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Det ligger mycket i det här. Christianson var den som gav vetenskaplig legitimitet till teorin om bortträngda minnen i fallet Thomas Quick, en teori som övriga minnesforskare helt förkastat. Utan SÅC:s dåtida vetenskapliga tyngd och medverkan i vallningarna där han gav instruktioner och ställde frågor till TQ, är det tveksamt om alla motsägelser och svajiga förklaringar hade köpts av rätten.

Att SÅC varit inblandad även i Kevinfallet och även där varit med och arrangerat vallningar med barnen känns inget vidare. Han har minst sagt en skum historia och var en avgörande orsak till att TQ en gång i tiden blev fälld trots alla tveksamheter.
Har han haft fel i fler fall? Det fanns personer som trodde på dessa saker. Fler än Christiansson. Hur många är oskyldigt dömda?
Citera
2017-05-02, 11:58
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Denne SÅC fanns med på ett hörn i varande rättsfall av dignitet vid den här tiden. Enligt uppgift anlitades han vid över 100 olika rättsfall. Kopplingen till honom och det han fick fram vid grävandet till "Mannen som slutade ljuga" gjorde nog att Dan Josefsson började gräva i Kevin-fallet. Jag skrev en hel del om SÅC 2012, men får enl FB:s regler inte länka till egna artiklar.
Det är anmärkningsvärt att han har fått fortsätta att undervisa vid Stockholms Universitet i bl a förhörsteknik

Det är nog väldigt behövligt att börja granska SÅC:s inblandning i olika rättsfall ordentligt. Bland annat ledde hans inblandning i utredningen av mordet på Malin Lindström till att den misstänkte blev frikänd.

(FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 23/11 1996
Citera
2017-05-02, 16:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdealer
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

Tycker att ni som blint litar på media och vill kritisera utredningen eller de som höll i utredningen ska läsa det här först. Det finns sannerligen många okunniga tyckare här på Flashback.

Citat:
Själva förhörsrummet på polishuset var inte barnanpassat på något sätt. Miljön
var tämligen steril. Man försökte förändra det en aning genom att skaffa leksaker
och dataspel som barnen kunde koppla av med i pauserna. Där fanns även läsk
och godis, ibland mat. Detaljer som förhöjde miljön runt förhören, men som
annars inte hade någon betydelse.
Hade inte barnen känt trygghet med de
poliser de träffade, skulle de inte ha berättat någonting, hur mycket blåfärgad
Monsterdricka de än fick.

Vad skönt att det inte hade någon betydelse. Eller?

Citat:
Sven-Åke Christianson kom framför allt att följa utredningsarbetet genom förhör
som sändes till honom. Han var vid ett tillfälle i Arvika, vid en rekonstruktion, så
kallad vallning, av bröderna. Hans iakttagelser kom med största sannolikhet att få
avgörande betydelse i det fortsatta förhörsarbetet
(mer om det under rubriken
Hjälp barnen berätta). ”Om inte polisen tagit till sig den kliniska kunskapen
från psykologerna, hade de inte löst fallet, utan det hade kunnat fortsätta
vara en familjeangelägenhet”, menar professor Christianson

Superpsykologen slår till....

Citat:
Det var
uppenbart redan i det första förhöret med femåringen att han sett något, men det
skulle dröja veckor innan man förstod att han också var en av gärningsmännen.
Psykologen professor Sven-Åke Christianson pekade i den riktningen när man
vände sig till honom för hjälp.

Bara superpsykologen vet allt direkt! Sherlock Christiansson!

Citat:
Barnpsykologen läste barnets beteende och kunde därför leda Ingrid i förhören.
När hon var osäker, kunde hon samråda med barnpsykologerna som satt på
andra sidan väggen och följde förhöret. Ingrid hörde deras rekommendationer
genom örsnäckan till mobiltelefonen som användes för att kommunicera med
henne. Hon har arbetat tillsammans med barnpsykologer och socialassistenter
tidigare, men aldrig i förhörssituationen. Ibland har barnpsykologer läst förhör
som stämts av efteråt, men aldrig varit med så aktivt som i Kevin-fallet

Skönt att superpsykologen löste fallet!

Citat:
Utredningsmaterial skickades till professor Christianson för analys.
Med sin kliniska kunskap och erfarenhet, såg han ganska snart vad som med
stor sannolikhet döljde sig bakom förhören med två små bröder, fem och sju år;
att de inte enbart bevittnat utan också på något sätt varit delaktig i mordet på
Kevin. Professor Christianson underströk också att man borde fokusera arbetet
på den äldre brodern, då han tolkade honom som den starkare av de två. Han
uteslöt inte heller inledningsvis att pojkarnas berättelser kunde vara påhittade.

Ordet "klinisk" avser sådant som bedrivs på en klinik. Tyvärr är det ingen kvalitetsstämpel om det bedrivs på en usel klinik av en usel professor, det är "kliniskt" i alla fall.

Citat:
Psykologerna hade kunskap som poliserna var helt beroende av i
utredningsarbetet, enligt Ingrid. Kunskaper som poliser skulle ha mycket mer av
för att kunna hålla barnförhör. Kunskaper om barns beteende, deras
beteendevärld, hur ett barn reagerar i olika situationer, hur man gör då etc.
Hon ringde emellanåt till psykologen professor Sven-Åke Christianson som
hon också litade på. ”Jag anser att poliser är proffs på att hålla förhör. Och jag
ansåg att han säkert är proffs på att läsa av barn. Det var tydliga exempel och
stämde precis när vi fick facit.”

Skönt att ha en superpsykolog som kan "läsa av barn" i bakfickan!

Citat:
När professor Christianson föreslog att bröderna skulle vallas på mordplatsen
och att man också skulle placera en docka där som skulle likna Kevin,
protesterade bland andra barnpsykologen Bengt-Göran Johansson. Han trodde
att det skulle bli alltför påfrestande för pojkarna. De möttes på Rolf Sandbergs
arbetsrum. Han lyssnade. Tänkte efter. Och beslöt att gå på professor
Christiansons linje. Som Bengt-Göran i efterhand drog positiva erfarenheter av.

Han är generös superpsykologen som frikostigt belär Roffe!

Citat:
När vallningen utfördes, hade de små pojkarna inga svårigheter att berätta och
visa, till och med hålla i dockan som föreställde Kevin. Men plötsligt, när man
kom till en punkt, till själva handlingen, blev den äldste pojken passiv, nästan
autistisk igen. ”Det blev så tydligt i samband med rekonstruktionen att det finns
ett stopp. Barnet sitter sluten och markerar detta stopp – det är antingen eller.
Här ljuger inte barnet, för barnet har inte de raffinerade försvaren, utan här blir
det ett stopp.

Kanske han "stoppade" bara för att han var oskyldig?

Citat:
Hade inte förundersökningen i Kevin-fallet tagit till sig den psykologiska
kunskapen, där polispersonalen var både medvetna och lyhörda, hade Kevins
död kunnat fortsätta vara en familjeangelägenhet, tror professor Christianson.

Om inte den korkade polisen dansat efter superpsykologens pipa hade fallet kunna blivit löst på riktigt?

Citat:
Sanningen
Det skulle visa sig vara ett ohyggligt svårt arbete att hjälpa fem- och sjuåringen
att berätta sanningen.
Förutom förtroende och tillit, krävdes miljöer där det kunde
skapas.

Fem- och sjuåringen måste "hjälpas" att berätta sanningen. Vilken tur att de fick den hjälpen.

Citat:
Polisen leddes in på
olika spår, bl a;
► När femåringen berättade att han sett en man mörda Kevin med kniv innan
han slängdes i vattnet.
► När sjuåringen vid ett senare tillfälle, i förhör den 1 oktober, berättar att han
har sett en äldre pojke som bråkat med Kevin. Sjuåringen berättar att han och
lillebror varit ute och lekt med Kevin vid klätterträdet på fotbollsplanen och att de
tävlade i längdhoppsgropen där. Sjuåringen föreslog att de skulle springa ned på
bryggan, där de tittar på fiskar och en kräfta. Kevin lämnar bryggan och springer
upp mot den röda boden. När fem- och sjuåringen följer efter, ser de att Kevin är
i bråk med en annan person. De slår på varandra med knytnävarna, går ner till
bryggan, där bråket fortsätter. Bröderna tittar på, femåringen uppmanar dem att
sluta bråka, uppger sjuåringen i förhöret. Sedan ramlar Kevin i vattnet. Bröderna
springer hem, på vägen ser de pojken som bråkat med Kevin och en vuxen som
sjuåringen tror är pojkens pappa. Allt enligt förhör med sjuåringen den 1 oktober.
Till sin biologiska mamma uppger senare sjuåringen namnet på pojken som
bråkat med Kevin

Med såna spår kunde man kanske hittat GM? Vilken tur att superpsykologen ledde in utredningen på "rätt väg"!

Citat:
När de försäkrat sig om att han var död, släpade bröderna
Kevin hängande mellan sig mot en sten, där de stannade för att vila.

Fast man glömde att påpeka att släpandet inte lämnade några spår.

Jag vet inte om läsandet verkligen gav så mycket stöd för varken det ena eller det andra. Tråden är fortfarande öppen för tyckare tror jag.
Senast redigerad av ursprungligen 2017-05-02 kl. 16:48.
Citera
2017-05-02, 17:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tycker också man kan ifrågasätta hur pass mycket empiri det ligger bakom uttalandet. Att pedofiler ser till att gömma en kropp ordentligt, vad bygger de det på? Helén Nilsson gömdes ju, men jag är inte så säker på att en lågbegåvad pedofil sexualmördare nödvändigtvis gömmer en kropp genom ett rationellt tillvägagångssätt.

Engla Höglund lades väl helt öppet på en väg? Kanske Anders Eklund inte klassas som pedofil då han mördade de han kunde i olika åldrar.
Senast redigerad av ursprungligen 2017-05-02 kl. 17:14.
Citera
2017-05-02, 17:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Barnen? Dom är ganska vuxna nu och självklart förnekar dom fast en lekman fattar att det var en lek som gick överstyrd.

Jag tycker detaljen med skador kring könsorganet på Kevin är märkliga och att han kunde flyttas utan att lämna några som helst spår om det var en fem- och en sjuåring som gjorde det.

Jag vill minnas att det fanns en uppgift i Nordisk Kriminalkrönika när de redovisade polisarbetet att det fanns ett tiotal pedofiler som var kända av Polisen i närområdet, en uppgift jag hajade till för när jag läste den. Kan inte någon kolla hur många det var?

Om det finns tio kända pedofiler hur många potentiella andra gärningsmän finns det då om man inkluderar de av Polisen okända pedofilerna i området också?

Uppgiften om den sociala misären och sexklubben med barn är minst sagt intressant i sammanhanget också.

Citat:
Man upptäckte bland
annat en sexklubb där små pojkar i åldrarna 7-13 tvingades runka inför de andra
som inträdesprov. Man upptäckte hem där bokhyllorna var fulla av grov porr på
video som barnen tittade på tillsammans. När man öppnade dörrarna och
gläntade in bakom några av de putsade fasaderna, fann man miljöer som man
upplevde som direkt skadliga för barnen.

Fast om en professor vet bättre får vi väl tro på hans teori fullt ut? Eller?

Klart att två barn som börjar att berätta att de sett GM är skyldiga? Kan man tvivla på det?
Senast redigerad av ursprungligen 2017-05-02 kl. 17:36.
Citera
2017-05-02, 18:50
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
bla-bla-bla.
Du som läst så noggrant och förstår hur allt ligger till kan väl förklara vad som sägs på sidan 45 att pojkarna berättat för sin pappa och ritat en teckning hur Kevin låg bara minuter efter att han dödats. Är det superpsykologens/polisens fantasier eller har det kommit ur pojkarnas och/eller pappans berättelser?
Citera
2017-05-02, 20:48
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Du som läst så noggrant och förstår hur allt ligger till kan väl förklara vad som sägs på sidan 45 att pojkarna berättat för sin pappa och ritat en teckning hur Kevin låg bara minuter efter att han dödats. Är det superpsykologens/polisens fantasier eller har det kommit ur pojkarnas och/eller pappans berättelser?

Var utsagan kommer ifrån framgår inte av dokumentet.

Teckningen saknas dessutom? Bristen på teknisk bevisning är faktiskt ganska märklig.
Citera
2017-05-02, 21:01
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Var utsagan kommer ifrån framgår inte av dokumentet.

Teckningen saknas dessutom? Bristen på teknisk bevisning är faktiskt ganska märklig.
Vilka meningslösa kommentarer.

Just det om teckningen är något som är ytterst osannolikt att någon hittat på. Det samt att ungarna dessutom skall ha haft blöta kläder skulle knappast vara något som föräldrarna skulle låta stå oemotsagt om det inte varit riktigt. Tror jag.
Citera
2017-05-02, 21:10
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Vilka meningslösa kommentarer.

Just det om teckningen är något som är ytterst osannolikt att någon hittat på. Det samt att ungarna dessutom skall ha haft blöta kläder skulle knappast vara något som föräldrarna skulle låta stå oemotsagt om det inte varit riktigt. Tror jag.

Visst, men det tål att påpekas att vi vare sig har förundersökningsprotokoll eller någon dom att gå på. Det är väldigt oklart vem som har sagt vad och i hur många förhör. Att diskutera kring den där journalistens pdf blir mer av en retorisk övning än att diskutera fallet i sak.
Citera
2017-05-02, 21:43
Medlem
OldWolfs avatar
Utdragen ur redovisningen ger väl ett bra underlag inför morgondagens dokumentär och en påminnelse om fallet vars detaljer fallit i glömska hos många av oss. DJ:s knappa förhands ger en känsla av att han har något omkullkastande att berätta
Citera
2017-05-03, 05:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag är inte här för att komma med några förklaringar. Jag var inte där och vet ingenting.

Om SÅC är satt under lupp som det verkar vara fallet tog jag bara ut några avsnitt i "hyllningen" till Polisens "totalt felfria arbete" som PDF:en får anses utgöra.

Varför denna PDF på något sätt "bevisar" att den ofelbara svenska polisen hittade en korrekt lösning överstiger detta mitt förstånd. Jag puffar istället lite löst att de utdrag jag kopierade över från "redovisningen" att SÅC kan ha varit drivande på ett mycket negativt sätt.

Bli inte förskräckt om dokumentären i kväll kan komma att ta upp ungefär samma frågeställningar.

När SÅC är inblandad ligger sanningen långt bort, det är redan bevisat i svensk domstol.

Det är mina 50 cent.

Ger ni mig 30 timmar med mutor om godis, blå läsk och löften att de ska få komma hem till föräldrarna om de "erkänner" lovar jag att jag kan få vilken 5-åring som helst att erkänna ungefär vad som helst!

Det här är en mycket olustig historia. Glöm inte att en oskyldig 4-åring faktiskt dog!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in