2017-05-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeSand

Varför är alla så övertygade om att Nils inte har med det här att göra? Flera har nämnt att det är uppenbart att han inte är inblandad. Jag missar helt "det uppenbara". Kan någon förklara?
Det Är vi inte tvärtom tror dom flesta att han är inblandad som GM eller medhjälpare
Citera
2017-05-02, 22:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeSand
Kan någon förklara för mig varför alla är så fixerade vid den där luckan i ladugårdsväggen? Det känns osannolikt att någon skulle krångla sig in på höskullen till en okänd mörk lada, för att sedan ta sig ned genom hålet i golvet, för att sedan öppna dörren, gå ut och slå ihjäl den stackars brodern. Ladan har ju två dörrar (3?).
...
Gluggen är väsentlig av flera skäl:
- vittnet EL som hackade is mycket nära ladan (vid tomtgränsen, jag uppskattar det till högst 20-30 m bort) såg ett par blå byxben försvinna in genom gluggen ovanför dasset. Eftersom han kom hem 19:45 så har glugg-passagen tidsbestämts till 19:40.
- man har dock mer än vittnet: en lastpall hittades stående bredvid dasset. Denna hade spår som visade att den flyttats dit.
- tidsangivelsen har försvaret använt i sitt försök att ge Linna alibi. Detta håller dock inte; han hinner även om det är tight. Försvaret har generellt accepterat iden om glugg-passagen; cf. Jan Olssons resonemang i resningsansökan om syftet med att spana från dasstaket.
- Nils var jätte-tjock, 115 kg (?), och är rätt kort. Han kan omöjligen kommit igenom gluggen. Den är alltså ett ytterligare skäl (förutom alibi) att han inte är GM.
- slutligen leder gluggen till loftet. Nils har berättat om hur Linna beskrivit sin "stöt"'med ett angrepp genom en lucka till loftet. Det osannolika du beskriver är ju då faktiskt en udda detalj som styrker att Nils har kännedom om brottet och inte bara fabulerar.

I korthet: oavsett vad man anser om bevisningen och Linnas skuld så är gluggen väsentlig.
Men det mest anmärkningsvärda med hela historien är något annat:
varför ringer inte grannen bröderna eller polisen när han ser någon krypa in i deras lada 19:40 och de inte är hemma? Helt vrickat. Hade han gjort de hade Roger varit i livet.
(Om någon har delen av FUP med förhöret med EL så är jag mycket intresserad. Jag hittar inte det inde delar som länkats till tidigare)
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-02 kl. 23:09.
Citera
2017-05-02, 23:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
I korthet: oavsett vad man anser om bevisningen och Linnas skuld så är gluggen väsentlig.
Men det mest anmärkningsvärda med hela historien är något annat:
varför ringer inte grannen bröderna eller polisen när han ser någon krypa in i deras lada 19:40 och de inte är hemma? Helt vrickat. Hade han gjort de hade Roger varit i livet.
(Om någon har delen av FUP med förhöret med EL så är jag mycket intresserad. Jag hittar inte det inde delar som länkats till tidigare)
Jag måste säga att du är ganska naiv om du fortfarande tror att utredningen kan ha gått rätt till. Det kanske inte ens finns något förhör med EL. Du måste ju lyssna på ljudupptagningarna från rättegången för att förstå hur vittnesmålet om luckan i ladugårdsväggen kom till. En ledtråd är återigen släktskap mellan vittnen och utredare (läs: efternamnen):
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Vore det inte enklast om Jens Göransson bara lade ner det här nu, för allas skull? Vad anser du själv 'farbror_barbro', du som nu är den ende som försvarar åklagarsidan här i tråden.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-03 kl. 00:30.
Citera
2017-05-03, 00:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Livstidsdömde Kaj Linna väntar på sanningens minut i Kalmar

Avgörandet närmar sig för Kaj Linna. Snart kommer beskedet. Själv är han övertygad: "Jag är fri vilken dag som helst".

http://www.barometern.se/kalmar/linna-i-limbo-mangmiljonar-och-fri-eller-resten-av-livet-i-fangelse/
Så när åklagaren Jens Göransson nu skall hälsa på Kaj Linna och hans advokat på anstalten i Kalmar i morgon så får man väl utgå från att Göransson då också lämnar besked i frågan om hur han vill gå vidare med fallet. Eller vad säger du 'farbror_barbro'?

Det ena alternativet är att Göransson berättar att den nya förundersökningen nu har gett åklagarna mer på fötterna, och att man räknar med att hålla en ny rättegång mot Linna den 16/5 som planerat. I så fall kommer Göransson också att behöva informera Linna själv om vad den här nya bevisningen mot honom består i, och då kommer väl vi andra också att få veta vad det här egentligen handlar om (såvida nu inte Jens Göransson faktiskt har makt att belägga Kaj Linna och Thomas Magnusson med "yppandeförbud"?).

Det andra alternativet är att Göransson nu medger att han inte har lyckats hitta ett skit som talar för att Linna skulle ha med brottet att göra, förutom det här nu sedan tretton år starkt ifrågasatta påståendet från Nils. I det fallet måste åklagare rimligen ge upp nu, och redan i morgon meddela Linna att man lägger ner åtalet. I så fall kommer Kaj Linna att vara en fri man redan i morgon.

Har jag förstått det här rätt nu, eller kan det finnas det något tredje alternativ som jag har missat? Och vad skulle i så fall ett sådant tredje alternativ kunna vara?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-03 kl. 00:57.
Citera
2017-05-03, 09:46
Medlem
Varför ska han åka till Kalmar när han istället bara kan lämna över materialet till advokaten?
Citera
2017-05-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Så när åklagaren Jens Göransson nu skall hälsa på Kaj Linna och hans advokat på anstalten i Kalmar i morgon så får man väl utgå från att Göransson då också lämnar besked i frågan om hur han vill gå vidare med fallet. Eller vad säger du 'farbror_barbro'?

Det ena alternativet är att Göransson berättar att den nya förundersökningen nu har gett åklagarna mer på fötterna, och att man räknar med att hålla en ny rättegång mot Linna den 16/5 som planerat. I så fall kommer Göransson också att behöva informera Linna själv om vad den här nya bevisningen mot honom består i, och då kommer väl vi andra också att få veta vad det här egentligen handlar om (såvida nu inte Jens Göransson faktiskt har makt att belägga Kaj Linna och Thomas Magnusson med "yppandeförbud"?).

Det andra alternativet är att Göransson nu medger att han inte har lyckats hitta ett skit som talar för att Linna skulle ha med brottet att göra, förutom det här nu sedan tretton år starkt ifrågasatta påståendet från Nils. I det fallet måste åklagare rimligen ge upp nu, och redan i morgon meddela Linna att man lägger ner åtalet. I så fall kommer Kaj Linna att vara en fri man redan i morgon.

Har jag förstått det här rätt nu, eller kan det finnas det något tredje alternativ som jag har missat? Och vad skulle i så fall ett sådant tredje alternativ kunna vara?

En misstänkt kan aldrig beläggas med yppandeförbud, däremot med restriktioner.
Citera
2017-05-03, 12:16
Medlem
Draifoss avatar
Snusprillan kom tydligen från en ambulansförare. Åklagaren Jens Göransson skriver också att utredningen visar att huvudvittnet med största sannolikhet har ljugit, och det är väl också vad försvaret har antytt i tretton år nu. Men sedan säger åklagaren något konstigt:
– Den viktigaste frågan är om Kaj Linna har haft möjlighet vara på plats vid brödernas gård vid åtta trots att han ringde ett samtal från Älvsbyn strax efter klockan sex på kvällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/snusprillan-tillhorde-en-ambulansforare

Det där uttalandet förstår jag inte riktigt. Försöker åklagaren bevisa att Linna är oskyldig nu? Är inte tanken här att åklagaren skall försöka hitta något som tyder på att Linna är skyldig? Om det här har spårat ur helt nu så måste väl riksåklagaren gripa in.

Leif GW Persson är kritisk mot åklagarens beslut om att ta det 13 år gamla fallet till ny rättegång.
– Det är Norrland, vet du. Det vette fan vad som händer där uppe. Det verkar vara sista färden, om du sett den filmen, säger han.

http://www.expressen.se/gt/gw-sagar-superpolisernas-tes-om-langaredsmorden/
Senast redigerad av Draifos 2017-05-03 kl. 13:01.
Citera
2017-05-03, 13:22
Medlem
Det enda "bevis" som funnits att Linna skulle varit i Kalamark är Nils. Nils har ingen trovärdighet. Åklagaren ska bortom rimligt tvivel bevisa att Linna är skyldig. Linna har inte ens en förklaringsbörda då inget binder honom till Kalamark den kvällen.

Blir det rättegång blir det endast spel mot ett mål.

Varför inte jaga den verkliga gärningsmannen?
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-03 kl. 14:05.
Citera
2017-05-03, 13:38
Medlem
Det hela är mycket märkligt.
Jag tror att åklagaren är ute efter att Nils visserligen ljugit i vissa delar men att han ändå pekat ut Kaj och att om åklagaren kan visa att Kaj haft möjlighet att vara på plats så borde han fällas.

Det är ju fasligt tunnt. Undrar vad som står i nya fupen. Han måste ju ha något mer att komma med om han ändå väcker åtal.

Måste säga att jag får en dålig magkänsla av det här.
Citera
2017-05-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Varför inte jaga den verkliga gärningsmannen?

The million dollar question...
Citera
2017-05-03, 13:53
Medlem
Så här skriver åklagaren Göransson i sin inlaga som kom in till hovrätten igår jag lyckas bara kopiera och klistra in:

Altbilaga 105 i mål B1138-16

Till efterkommande av tidigare förelägganden anförs följande.
Den snusprilla som anträffats på bröderna Lindbergs fastighet hittades av
teknikern Nils Nilsson. I den ursprungliga utredningen analyserades den efter
DNA och jämfördes mot bl.a. Kaj Linna. I den av mig öppnade kompletterande
förundersökningen har gjorts DNA-topsningar och jämförelser med personer
som i anslutning till brottstidpunkten besökt platsen och det har enligt muntlig
uppgift från NFC blivit träff på en ambulansförare.
I den kompletterande förundersökningen som alltjämt pågår har det gjorts en
förnyad utredning rörande Magnus Viklunds två mobiltelefonuppkopplingar
den 13 april 2004 under tid som sammanfaller med hans möte med Kaj Linna
den kvällen. Den utredning som nu genomförts bekräftar, och som kommer
framgå, i viss mån förstärker den utredning som Kaj Linna i resningsansökan
lämnat in, nämligen att det i princip är uteslutet att Magnus Viklunds
mobiltelefon befann sig i närheten av Kalamark kl. 20.00 och 20.20 den 13
april 2004.

Den efterfrågade telefonlistan har återfunnits på en diskett som fanns
tillsammans med förundersökningsmaterial och slaskmaterial i den
ursprungliga akten. Den kommer att finnas med i det nya
förundersökningsprotokollet.
Frågan rörande ladugårdsdörren är alltjämt obesvarad, men jag återkommer i
den delen så snart jag fått besked.
Såvitt avser den av mig åberopade muntliga bevisningen så kan i vart fall
vittnesförhöret med Susanne Nilsson redovisas genom uppläsning utifrån TR och Hovrättsdomarna.

Med andra ord är "avvärjningsresan" helt död - ett fantasifoster.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-03 kl. 13:57.
Citera
2017-05-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men sedan säger åklagaren något konstigt:
– Den viktigaste frågan är om Kaj Linna har haft möjlighet vara på plats vid brödernas gård vid åtta trots att han ringde ett samtal från Älvsbyn strax efter klockan sex på kvällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/snusprillan-tillhorde-en-ambulansforare

Varför säger han "vid åtta" ? Om de anser att det var Linna som klättrade genom gluggen så måste han ha varit där senast runt 19.30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in