Citat:
Ursprungligen postat av
GeorgeSand
Kan någon förklara för mig varför alla är så fixerade vid den där luckan i ladugårdsväggen? Det känns osannolikt att någon skulle krångla sig in på höskullen till en okänd mörk lada, för att sedan ta sig ned genom hålet i golvet, för att sedan öppna dörren, gå ut och slå ihjäl den stackars brodern. Ladan har ju två dörrar (3?).
...
Gluggen är väsentlig av flera skäl:
- vittnet EL som hackade is mycket nära ladan (vid tomtgränsen, jag uppskattar det till högst 20-30 m bort) såg ett par blå byxben försvinna in genom gluggen ovanför dasset. Eftersom han kom hem 19:45 så har glugg-passagen tidsbestämts till 19:40.
- man har dock mer än vittnet: en lastpall hittades stående bredvid dasset. Denna hade spår som visade att den flyttats dit.
- tidsangivelsen har försvaret använt i sitt försök att ge Linna alibi. Detta håller dock inte; han hinner även om det är tight. Försvaret har generellt accepterat iden om glugg-passagen; cf. Jan Olssons resonemang i resningsansökan om syftet med att spana från dasstaket.
- Nils var jätte-tjock, 115 kg (?), och är rätt kort. Han kan omöjligen kommit igenom gluggen. Den är alltså ett ytterligare skäl (förutom alibi) att han inte är GM.
- slutligen leder gluggen till loftet. Nils har berättat om hur Linna beskrivit sin "stöt"'med ett angrepp genom en lucka till loftet. Det osannolika du beskriver är ju då faktiskt en udda detalj som styrker att Nils har kännedom om brottet och inte bara fabulerar.
I korthet: oavsett vad man anser om bevisningen och Linnas skuld så är gluggen väsentlig.
Men det mest anmärkningsvärda med hela historien är något annat:
varför ringer inte grannen bröderna eller polisen när han ser någon krypa in i deras lada 19:40 och de inte är hemma? Helt vrickat. Hade han gjort de hade Roger varit i livet.
(Om någon har delen av FUP med förhöret med EL så är jag mycket intresserad. Jag hittar inte det inde delar som länkats till tidigare)