Citat:
Ursprungligen postat av
GeorgeSand
Kan någon förklara för mig varför alla är så fixerade vid den där luckan i ladugårdsväggen? Det känns osannolikt att någon skulle krångla sig in på höskullen till en okänd mörk lada, för att sedan ta sig ned genom hålet i golvet, för att sedan öppna dörren, gå ut och slå ihjäl den stackars brodern. Ladan har ju två dörrar (3?).
På sidan 22 i fupen har bröderna satt upp en kom-ihåglapp på anslagstavlan med telefonnumret till Nils/MV. Rimligen kände de varandra bättre än Nils påstår.
Varför är alla så övertygade om att Nils inte har med det här att göra? Flera har nämnt att det är uppenbart att han inte är inblandad. Jag missar helt "det uppenbara". Kan någon förklara?
Ja, Nils är ju huvudvittnet, det är pga honom som Kaj fälldes.
Det stämmer mycket väl att Nils har varit hos bröderna ett par tillfällen, det har han även medgett i förhör om än lite otydligt om man så säger. Men jag tror inte bröderna kände Nils väl dock.
Jag håller med dig att det är troligt att Nils varit delaktig mer än vad som framkommit, mycket talar för det.
Men att han kan ju ha dragit sig ur i sista stund det lär vi aldrig bli varse.
Men hag är på din sida där.
Man vet aldrig, i o m att han var det ända vittne som kunde fälla Kaj så ville kanske utredarna inte ens försöka få honom dömd i tidigare utredning,det kanske hade blivit besvärligare att fälla kaj då, men där gjorde dom fel i så fall tycker jag.