2017-05-02, 17:56
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Argument för att det inte skulle vara en illusion, hur som dom ut? Alltså att andra människor och saker faktiskt finns.

Det finns inget annat argument än att det är mest praktiskt att bete sig som om andra saker har en objektiv existens. Några egentliga bevis finns inte.
Citera
2017-05-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det finns inget annat argument än att det är mest praktiskt att bete sig som om andra saker har en objektiv existens. Några egentliga bevis finns inte.

Nä, inga bevis. Men man kan göra någon slags bedömning av vad man finner mest troligt.
Citera
2017-05-04, 12:50
Medlem
Tycker bestämda ord som objektiv existens är intressant.
Precis som vi vet vad objek är .. då brukar jag tänka mig till svarta hål och att ingen kan lista ut hur de fungerar.. jag är djupt fascinerad av tidsparadoxen som uppstår när vi når oändlighetens tid

Något är fel med vår världsvy .. vi tar saker lite för givna .. som tex existens
Tror att just där skapas illusioner och paradoxer..
Citera
2017-05-04, 15:11
Medlem
en illusion för vem?
Citera
2017-05-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w000t
en illusion för vem?

För dig tex.
Citera
2017-05-04, 18:49
Medlem
Det är en jävligt verklig illusion. Men testa om det är det. Kasta dig ut för ett hustak så får du veta. Be någon underrätta om experimentets utfall här i tråden.
Citera
2017-05-04, 19:42
Medlem
Jag kräver att alla läser det jag skriver djupt.
Okey.
Lets go.

Lögnen i sig är sann.
Så tillvida att den existerar i den form den gör.
Lögnen är sann.

Nån som vill utmana påståendet?
Senast redigerad av ivanivan 2017-05-04 kl. 19:47.
Citera
2017-05-04, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Det är en jävligt verklig illusion. Men testa om det är det. Kasta dig ut för ett hustak så får du veta. Be någon underrätta om experimentets utfall här i tråden.

Lär ju inte lösa det hela.
Citera
2017-05-05, 12:36
Medlem
Att kasta sig utför ett hustak berättar ingenting om verkligheten.
Det berättar bara hur våran hjärna uppfattar detta.

Att vi skadas är ju självklart.. utefter vad vi upplevt skett.
Vi kan dö av fallet, men det berättar ingenting om vad död är.
Det berättar heller inget om vad att skada sig innebär och betyder.. Det är annans tolkning där och inte verkligheten som berättar..

Berättar verklighet ens något? Nope ..

Fick mig en hel del tankeställare när jag talade med en om solipsism.
Vad är 'verkligt' och vad är upplevt. (sa själv då.. slå en hammare på tummen så ska du se vad som är vad) I efterhand inser jag hur "fel" denna liknelse var eftersom det inte förklarar något alls om världen och vem som är vem eller vad)
Senast redigerad av peertop 2017-05-05 kl. 12:45.
Citera
2017-05-23, 22:23
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Enligt kvantfysiken så existerar bara världen i samma sekund som du observerar den. Den renderas alltså. Detta har varit känt i närmare hundra år.
Vill du ha källor på det?
Fast detta stämmer väl bara enligt en tolkning av kvantmekaniken, Köpenhamnstolkningen, som är den "traditionella"? Jag tycker att det är viktigt att påpeka att det inte bara finns en tolkning av kvantmekaniken. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Interpretations_of_quantum_mechanics

Om det är så att Many Worlds-tolkningen är korrekt, finns vi i någon mening i oändligt många olika världar men vi kan bara uppleva en av dessa. Det är världen vi befinner oss i (där vi således också finns).
Citera
2017-05-24, 16:52
Medlem
Citat:
Enligt kvantfysiken så existerar bara världen i samma sekund som du observerar den. Den renderas alltså. Detta har varit känt i närmare hundra år.
Skulle man inte kunna tänka sig att världen existerar så länge den interagerar med omgivningen. Varför vara så självupptagen att man lägger världens existens på sina axlar.

Om du inte var medveten skulle inte världen existera för dig. Vad är medvetande? Är medvetande en fundamental egenskap som all materia har? I så fall är man rätt oväsentlig.
Citera
2017-05-24, 17:21
Medlem
Citat:
Jag har funderat lite på hur man skulle kunna göra en vettigare tolkning av de observationer som ligger till grund för Köpenhamns tolkningen. Detta är min privata tolkning, "Vårt medvetande interagerar med världen och påverkar den". Detta skiljer ju sig ifrån uppfattningen att världen inte skulle existera utan att jag observerar den. Frågan återstår vad är medvetande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in