2017-04-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Om jag minns rätt så kallas det för centrifugalkraften. Om hinkens botten lossnar så slungas vattnet iväg av centrifugalkraften och samma sak skulle ha hänt på en roterande jordglob om inte den magiska kraften kallad gravitation på nåt mystiskt sätt håller, troligen genom att uttala hemliga kabbalistiska formler, oceanerna på plats.
Det tror jag som inbiten Plattis!

Det finns inget som gör att en primitiv människa/kultur kan skilja magi från teknologi, är du en primitiv människa eller från en primitiv kultur?
Citera
2017-04-30, 13:16
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Varför måste söder vara en punkt? Vem har sagt det? Söderut fungerar alldeles utmärkt på en platt jord. Du kanske blir lätt förvirrad och det är väl anledningen till att du finner det störande. Du bör nog vässa dina argument!
Jag förstår hur du tänker men för att en kompass ska fungera så måste nord och sydpolen vara punkter.
Citat:
Du var för artig i din formulering och man ifrågasätter artigt i början innan man fattar vad det är frågan om. Det var nog anledningen till att han såg dig som kättare. En del av er globalister har blivit programmerade till att reagera med ilska mot alla som ifrågasätter er föreställningsvärld.
Jag försöker vara saklig och ha en diskussion utan att syssla med pajkastning och någon ilska har jag absolut inte reagerat med i denna tråden. Har varit med och följt och även skrivit nu ett par månader som du kanske sett. Vad är du fattar att det är frågan om i mina inlägg? Att jag vet att jorden är en sfärisk planet?
Citat:
Nej, jag påstod att du var för korkad för att förstå konceptet, men det är nog bättre att använda ordet indoktrinerad. Hela ditt resonemang bygger kring att gravitation är en verklig kraft och att den existerar. Varifrån får du den berömda gravitationskonstanten om inte från den fejkade Cavendish experimentet? Gravitation förklarar ingenting utan är bara ett ord som magi eller trolleri.

Har frågat dig sex miljoner gånger vad gravitation är för kraft och att komma med en förklaring hur kraften fungerar. Väntar fortfarande.
Då kan jag svara på den. Gravitation kan liknas vid magnetism och är närbesläktat med magnetism så se jorden som en magnet, den (jorden) innehåller enorma mängder med järn i kärnan. Säg nu inte att människan inte är magnetisk för det är vi i hög grad då vi har en stor halt av vatten i kroppen, se experiment där de kan hålla jordgubbar och andra icke metalliska svävade med hjälp av kraftiga elektromagneter. Jordens egen"magnet" är miljontals gånger starkare än de konstgjorda elektromagneter människan byggt. Nu kallas detta samlat för gravitation men jorden är en stor järnklump. Nu är detta en grov förenkling för en del andra faktorer spelar in. Detta är inte magi utan vedertagen vetenskap.
Citat:
Om jag minns rätt så kallas det för centrifugalkraften. Om hinkens botten lossnar så slungas vattnet iväg av centrifugalkraften och samma sak skulle ha hänt på en roterande jordglob om inte den magiska kraften kallad gravitation på nåt mystiskt sätt håller, troligen genom att uttala hemliga kabbalistiska formler, oceanerna på plats.
Det tror jag som inbiten Plattis!
Vet du hur sakta jorden roterar i förhållande till sin storlek? Nä detta och hur stor jorden är har plattjordarna svårt att förstå. Jorden gravitation har inga som helst problem att hålla kvar berg och annat då den är ofantligt stark. Ta din egen kroppsvikt om du nu väger 75 kg, du/vi är ganska liten i förhållande till andra saker runt om oss och ändå klarar gravitationen lätt att dra oss mot jordens mitt.

Läs ovan om vatten och magnetism angående din undran om varför vattnet hålls kvar på jorden. Vad är det annars och hur det funkar på den platta jorden har vi absolut frågat mer än 6 miljoner gånger hur gravitationen funkar där för den finns ju bevisligen för den försöker dra ner allt, ja precis allt till jordens yta.
Citera
2017-04-30, 14:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Innan saker och ting börjar falla så måste dom först komma upp i höjd. Du lyfter upp stenen eller en hink vatten, som har högre densitet än omgivningen, med muskelkraft. Så länge du applicerar lyftkraft på stenen eller hinken så håller de höjden men släpper du så försvinner lyftkraften och dom faller till marken. Det är inte gravitationen som drar, det lyftkraften som upphör. Samma gäller för allt som flyger och har högre densitet än omgivningen , så länge motorer eller vingar skapar lyftkraft så flyger de, upphör lyftkraften så störtar de till marken.
Du börjar mitt i boken om du bara talar om föremål och objekt som faller till marken.
Ja om jag släpper stenen eller vattenhinken så faller den till marken pga. gravitationen. Vad skulle dra ner stenen till marken om inte gravitationen fanns? Då skulle den ju lika gärna kunna falla uppåt eller åt sidan. Densiteten i sig drar ju inte stenen eller vattnet i en viss riktning utan påverkar bara hur mycket stenen påverkas av gravitationen.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-04-30 kl. 14:51.
Citera
2017-04-30, 18:36
Medlem
Citat:
Du får naturligtvis tycka och anse vad du vill om solens skenbara storlek men det förändrar inte verkligheten.

https://www.youtube.com/watch?v=SplgP9tWKiI

Men hur kan man vara så faktaresistent att man inte erkänner att solens skenbara storlek är likadan över hela jorden under hela året nämligen cirka en halv grad. Det är ingen åsikt det är något som enkelt konstateras genom mätning.
Citera
2017-04-30, 18:42
Medlem
Citat:
Nej, jag påstod att du var för korkad för att förstå konceptet, men det är nog bättre att använda ordet indoktrinerad. Hela ditt resonemang bygger kring att gravitation är en verklig kraft och att den existerar. Varifrån får du den berömda gravitationskonstanten om inte från den fejkade Cavendish experimentet? Gravitation förklarar ingenting utan är bara ett ord som magi eller trolleri.

Har frågat dig sex miljoner gånger vad gravitation är för kraft och att komma med en förklaring hur kraften fungerar. Väntar fortfarande.

Cavendish experimentet är inget fejk jag har själv utfört det och sett att en mätbar kraft uppstår mellan två klot som inte skulle finnas om gravitation inte fanns. Sedan går den att påvisa med precisionsvågar genom att placera tunga kroppar under dem. Kort sagt är det experimentellt bekräftat att denna kraft finns.
Citera
2017-04-30, 23:27
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:

Och jag vill fråga dig varför två objekt med helt olika vikt (eller varför inte densitet) faller med samma hastighet i vakuum.
Citera
2017-05-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Jag förstår hur du tänker men för att en kompass ska fungera så måste nord och sydpolen vara punkter.

Jag försöker vara saklig och ha en diskussion utan att syssla med pajkastning och någon ilska har jag absolut inte reagerat med i denna tråden. Har varit med och följt och även skrivit nu ett par månader som du kanske sett. Vad är du fattar att det är frågan om i mina inlägg? Att jag vet att jorden är en sfärisk planet?

Då kan jag svara på den. Gravitation kan liknas vid magnetism och är närbesläktat med magnetism så se jorden som en magnet, den (jorden) innehåller enorma mängder med järn i kärnan. Säg nu inte att människan inte är magnetisk för det är vi i hög grad då vi har en stor halt av vatten i kroppen, se experiment där de kan hålla jordgubbar och andra icke metalliska svävade med hjälp av kraftiga elektromagneter. Jordens egen"magnet" är miljontals gånger starkare än de konstgjorda elektromagneter människan byggt. Nu kallas detta samlat för gravitation men jorden är en stor järnklump. Nu är detta en grov förenkling för en del andra faktorer spelar in. Detta är inte magi utan vedertagen vetenskap.

Vet du hur sakta jorden roterar i förhållande till sin storlek? Nä detta och hur stor jorden är har plattjordarna svårt att förstå. Jorden gravitation har inga som helst problem att hålla kvar berg och annat då den är ofantligt stark. Ta din egen kroppsvikt om du nu väger 75 kg, du/vi är ganska liten i förhållande till andra saker runt om oss och ändå klarar gravitationen lätt att dra oss mot jordens mitt.

Läs ovan om vatten och magnetism angående din undran om varför vattnet hålls kvar på jorden. Vad är det annars och hur det funkar på den platta jorden har vi absolut frågat mer än 6 miljoner gånger hur gravitationen funkar där för den finns ju bevisligen för den försöker dra ner allt, ja precis allt till jordens yta.

Förklara varför syd måste vara en punkt! Jorden har bara en magnetisk pol, Nordpolen. Den magnetiska delen av nålen pekar alltid mot Nordpolen. Korrekt? Vad som är i söder varierar även på en glob beroende på var man befinner sig. Skillnaden är att på en platt jord slutar resan nånstans vid den antarktiska ringen medan på en glob nånstans vid Sydpolens kust. Längre söderut har ingen praktisk betydelse. Om du färdas i östlig eller västlig riktning med hjälp av en kompass, på en platt jord och håller dig till samma breddgrad, så kommer du så småningom tillbaka till din utgångspunkt. Du färdas skenbart rakt med kompassen pekande hela tiden mot norr på samma sätt som på en glob.

Menade att jag har sett folk försiktigt och artig ifrågasätta jordgloben för att genast bli påhoppade av ett gäng djupt troende globalister med utpräglad pöbelmentalitet. Det brukar sluta med att den nyanlända skeptikern blir avstängd.

Gravitation kan inte liknas magnetism eller en elektromagnet. Magnetism attraherar och repellerar och magneter kan inte dra i vatten, tvärtom en del påstår att magneter repellerar vatten men det får man nog ta med en nypa salt. Den så kallade vetenskapen har inte en susning om vad gravitation är för kraft och kan inte förklara det. Det erkänner dom utan omsvep.
https://www.youtube.com/watch?v=Efh4bu4rcbs
Det är nog inte lätt att förklara nåt som inte existerar men det är ganska intressant att lyssna på den jiddrande fjantens bortförklaringar.
Sen kan man ju fråga sig varför kompassen pekar mot Nordpolen och inte mot jordglobens magnetiska center, som enligt er, är rakt under oss.

Du har nästan rätt på en punkt, att allt liv är vatten. Vatten är liv.
Vi lever i en vattenvärld. Vatten ovan oss och under oss, atmosfären vi andas är vatten under lägre tryck och i gasform och till och med ni globalister består mestadels av vatten.

Jordens storlek är utan betydelse, rotationshastigheten är ca 1600 km i timmen vid ekvatorn. Det är överljudsfart det!

Allt som tillskrivs gravitation kan förklaras med tryck densitet och flytkraft. Har påpekat det ett antal gånger att allt måste på nåt sätt "komma upp" innan det kan falla ner. Förstår att det kan vara svårt att tänka om efter en livslång indoktrinering.
Citera
2017-05-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja om jag släpper stenen eller vattenhinken så faller den till marken pga. gravitationen. Vad skulle dra ner stenen till marken om inte gravitationen fanns? Då skulle den ju lika gärna kunna falla uppåt eller åt sidan. Densiteten i sig drar ju inte stenen eller vattnet i en viss riktning utan påverkar bara hur mycket stenen påverkas av gravitationen.

Vi slopar stenen och hinken och använder en lagom stor trästock och vatten för att tydliggöra. Trä har lägre densitet än vatten och flyter på vattenytan men du kan med muskelkraft trycka ner träet under vattnet och så länge du trycker förblir stocken under vatten men så fort du släpper så flyter den upp till vattenytan eftersom vattnets densitet är högre än trästockens.

Om du nu lyfter upp stocken så förblir den uppe så länge du håller i den, applicerar lyftkraft. Släpper du så faller den ner till vattenytan eftersom luftens densitet är lägre än träets.

I bägge fallen gör du i princip samma sak, du förflyttar stocken från dess naturliga eller ursprungliga läge. Om du ska ha ner den under vattnet, som har högre densitet än trä, så måste du trycka och om du skall ha den upp i luften, som har lägre densitet än trä, så måste du lyfta.

Densitet drar inte i nåt, i exemplet är det du som är kraften, när tryckkraften eller lyftkraften upphör återtar stocken sitt naturliga läge.
Citera
2017-05-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Men hur kan man vara så faktaresistent att man inte erkänner att solens skenbara storlek är likadan över hela jorden under hela året nämligen cirka en halv grad. Det är ingen åsikt det är något som enkelt konstateras genom mätning.

Jag är övertygad om att solens skenbara storlek förändras vid uppgång och nedgång.
Citera
2017-05-02, 15:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vi slopar stenen och hinken och använder en lagom stor trästock och vatten för att tydliggöra. Trä har lägre densitet än vatten och flyter på vattenytan men du kan med muskelkraft trycka ner träet under vattnet och så länge du trycker förblir stocken under vatten men så fort du släpper så flyter den upp till vattenytan eftersom vattnets densitet är högre än trästockens.

Om du nu lyfter upp stocken så förblir den uppe så länge du håller i den, applicerar lyftkraft. Släpper du så faller den ner till vattenytan eftersom luftens densitet är lägre än träets.

I bägge fallen gör du i princip samma sak, du förflyttar stocken från dess naturliga eller ursprungliga läge. Om du ska ha ner den under vattnet, som har högre densitet än trä, så måste du trycka och om du skall ha den upp i luften, som har lägre densitet än trä, så måste du lyfta.
Densitet drar inte i nåt, i exemplet är det du som är kraften, när tryckkraften eller lyftkraften upphör återtar stocken sitt naturliga läge.

Det du skriver nu ogiltigförklarar dock inte på något sätt gravitationen. Utan den så skulle du kunna lyfta upp och placera en blyklimp 20 meter upp i luften och den skulle stanna där då det utan gravitation inte finns någon kraft som drar ner den. I tyngdlöshet har stocken inget naturligt läge i förhållande till vattnet.
Citat:
Jag är övertygad om att solens skenbara storlek förändras vid uppgång och nedgång.

Storleken kan ändras skenbart något pga atmosfäriska förhållanden men den är fortfarande allt för stor för att sedan plötsligt försvinna för att den bara skulle försvinna för att den var för långt bort. Då skulle det inte bli någon solnedgång utan solen skulle bli mindre och mindre för att till slut försvinna. Tänk dig att du åker på en väg och ser en gatlampa som du åkt förbi. Den kommer att se mindre och mindre ut men den kommer aldrig gå ner på det sätt som solen gör.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-05-02 kl. 15:22.
Citera
2017-05-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Cavendish experimentet är inget fejk jag har själv utfört det och sett att en mätbar kraft uppstår mellan två klot som inte skulle finnas om gravitation inte fanns. Sedan går den att påvisa med precisionsvågar genom att placera tunga kroppar under dem. Kort sagt är det experimentellt bekräftat att denna kraft finns.

I svenska uppslagsböcker från tiden innan första världskriget titulerades Cavendish som kemist eller alkemist. I uppslagsverken efter andra världskriget hade han avancerat till fysiker plus kemist och var den första som var smart nog att väga jorden. Det här med att väga jorden saknas helt i uppslagsverken från förra sekelskiftet men det nämns att han på nåt sätt räknade ut jordens medeltäthet. Vad tror du om det?
http://runeberg.org/nfbd/0725.html

Troligen skippade man det här med jordens täthet för det var för dumt och ersatte det med att han hade vägt jorden, tills man insåg att påståendet var ännu dummare och påståendet har numera fallit i glömska.

Cavendish experiment är en fejkad efterhandskonstruktion för att gravitationskonstanten över huvud taget skall kunna ge sken av trovärdighet.

Experimentet har aldrig genomförts och kommer aldrig att funka med icke magnetiska järnkulor, blykulor eller stenkulor.

Vad var det för mätbar kraft mellan kloten och vad mätte du med? Om du nu kunde mäta kraften så vet du ju vad gravitation är för kraft. Vad är gravitation?

Säger inte att du fabulerar men många globalister på tråden har en ful ovana att tänja på sanningen.
Citera
2017-05-02, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
Och jag vill fråga dig varför två objekt med helt olika vikt (eller varför inte densitet) faller med samma hastighet i vakuum.

Har aldrig testat det men varför skulle dom inte kunna falla med samma hastighet när dom väl har kommit upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in