Citat:
Ursprungligen postat av
Tajger66
Jag förstår hur du tänker men för att en kompass ska fungera så måste nord och sydpolen vara punkter.
Jag försöker vara saklig och ha en diskussion utan att syssla med pajkastning och någon ilska har jag absolut inte reagerat med i denna tråden. Har varit med och följt och även skrivit nu ett par månader som du kanske sett. Vad är du fattar att det är frågan om i mina inlägg? Att jag vet att jorden är en sfärisk planet?
Då kan jag svara på den. Gravitation kan liknas vid magnetism och är närbesläktat med magnetism så se jorden som en magnet, den (jorden) innehåller enorma mängder med järn i kärnan. Säg nu inte att människan inte är magnetisk för det är vi i hög grad då vi har en stor halt av vatten i kroppen, se experiment där de kan hålla jordgubbar och andra icke metalliska svävade med hjälp av kraftiga elektromagneter. Jordens egen"magnet" är miljontals gånger starkare än de konstgjorda elektromagneter människan byggt. Nu kallas detta samlat för gravitation men jorden är en stor järnklump. Nu är detta en grov förenkling för en del andra faktorer spelar in. Detta är inte magi utan vedertagen vetenskap.
Vet du hur sakta jorden roterar i förhållande till sin storlek? Nä detta och hur stor jorden är har plattjordarna svårt att förstå. Jorden gravitation har inga som helst problem att hålla kvar berg och annat då den är ofantligt stark. Ta din egen kroppsvikt om du nu väger 75 kg, du/vi är ganska liten i förhållande till andra saker runt om oss och ändå klarar gravitationen lätt att dra oss mot jordens mitt.
Läs ovan om vatten och magnetism angående din undran om varför vattnet hålls kvar på jorden. Vad är det annars och hur det funkar på den platta jorden har vi absolut frågat mer än 6 miljoner gånger hur gravitationen funkar där för den finns ju bevisligen för den försöker dra ner allt, ja precis allt till jordens yta.
Förklara varför syd måste vara en punkt! Jorden har bara en magnetisk pol, Nordpolen. Den magnetiska delen av nålen pekar alltid mot Nordpolen. Korrekt? Vad som är i söder varierar även på en glob beroende på var man befinner sig. Skillnaden är att på en platt jord slutar resan nånstans vid den antarktiska ringen medan på en glob nånstans vid Sydpolens kust. Längre söderut har ingen praktisk betydelse. Om du färdas i östlig eller västlig riktning med hjälp av en kompass, på en platt jord och håller dig till samma breddgrad, så kommer du så småningom tillbaka till din utgångspunkt. Du färdas skenbart rakt med kompassen pekande hela tiden mot norr på samma sätt som på en glob.
Menade att jag har sett folk försiktigt och artig ifrågasätta jordgloben för att genast bli påhoppade av ett gäng djupt troende globalister med utpräglad pöbelmentalitet. Det brukar sluta med att den nyanlända skeptikern blir avstängd.
Gravitation kan inte liknas magnetism eller en elektromagnet. Magnetism attraherar och repellerar och magneter kan inte dra i vatten, tvärtom en del påstår att magneter repellerar vatten men det får man nog ta med en nypa salt. Den så kallade vetenskapen har inte en susning om vad gravitation är för kraft och kan inte förklara det. Det erkänner dom utan omsvep.
https://www.youtube.com/watch?v=Efh4bu4rcbs
Det är nog inte lätt att förklara nåt som inte existerar men det är ganska intressant att lyssna på den jiddrande fjantens bortförklaringar.
Sen kan man ju fråga sig varför kompassen pekar mot Nordpolen och inte mot jordglobens magnetiska center, som enligt er, är rakt under oss.
Du har nästan rätt på en punkt, att allt liv är vatten. Vatten är liv.
Vi lever i en vattenvärld. Vatten ovan oss och under oss, atmosfären vi andas är vatten under lägre tryck och i gasform och till och med ni globalister består mestadels av vatten.
Jordens storlek är utan betydelse, rotationshastigheten är ca 1600 km i timmen vid ekvatorn. Det är överljudsfart det!
Allt som tillskrivs gravitation kan förklaras med tryck densitet och flytkraft. Har påpekat det ett antal gånger att allt måste på nåt sätt "komma upp" innan det kan falla ner. Förstår att det kan vara svårt att tänka om efter en livslång indoktrinering.