Citat:
Ursprungligen postat av
JanBertilsson
Nja, jag kapade 3mg Xanor och ersatte rakt av med 50mg Stesolid för 4 år sen typ. Och detta inom öppenvården mha en person som jobbade med nedtrappning. Kändes som jag fått en bättre medicin utan dalar och toppar. Ungefär som bytet Stesolid > Norflurazepam...
Men varken jag eller han tror/trodde speciellt på Ashton att byta benso-sort genom att köra båda två en period. Det är bättre att starta med en högre dos initialt och utgå därifrån. Men ännu en gång, nog väldigt individuellt.
Så gjorde min psykiatiker också den första gången vi påbörjade en nedtrappning av Xanor Depot, han ersatte 6mg Alprazolam med 60mg Diazepam (den öppna beroendevården räknar på att, 1mg Alprazolam motsvarar 10mg Diazepam) och jag fick kraftig abstinens, svåra utsättningsbesvär. Så han blev tvungen att skriva ut Xanor D. igen och trappa ner sakta under 1 år, men det sket sig när jag var nere på 1mg/dag.
Så för ca 1 år sedan hittade jag Ashtons Manual, skriven av Heather Ashton, professor emeritus i klinisk psykofarmakologi, som under 12 år drev en avvänjningsklinik för bensodiazepiner. Jag anser att hon är den med mest erfarenhet när det gäller hur bensodiazepiner påverkar kroppen och hjärnan och hur man trappar ner. Men för att verkligen förstå mekanismerna om hur bensodiazepiner verkar, bör man läsa de första kapitlen noggrant, innan man scrollar ner till nedtrappnings-schemat. Och visst är det individuellt, så här skrev hon 2007:
Citat:
IMPORTANT MESSAGE FROM PROFESSOR ASHTON, JANUARY 2007
Professor Ashton would like to draw attention to the following points which are mentioned in the manual but not always heeded by doctors or patients:
It is worth pointing out to your prescriber that the withdrawal schedules provided in the manual are only intended as general guides. The rate of tapering should never be rigid but should be flexible and controlled by the patient, not the doctor, according to the patient's individual needs which are different in every case. The decision to withdraw is also the patient's decision and should not be forced by the doctor.
Förövrigt är det nu 7 dagar sedan jag avslutade mitt 5-dagarsexperiment med Norflurazepam, först nu känner jag mig "normal" igen, sömnen fungerar som innan, tarmarna börjar återhämta sig. Men jag ligger fortfarande kvar på 25mg Diazepam, istället för att experimentera med Norfluran, borde jag istället fortsatt mina försök att trappa ner till 20mg/dag.