Citat:
Ursprungligen postat av
JanBertilsson
Jag personligen hade inte varit nöjd med att stå på 25mg Diazepam efter ett helt år av nedtrappning från 6mg Alprazolam och dessutom ha en långsam nedtrappning av Diazepam kvar. Jag har förövrigt läst hela din tråd. Jag tänker, men ta tag i det nu, inte bara beklaga sig. Den är inte uppmuntrande utan tvärtom väldigt mycket pessimism och misströstande. Vet att ditt fall är komplicerat men det hör inte hit.
Nej jag är inte heller nöjd, men efter 3 misslyckade utsättningar/nedtrappningar inom den den öppna beroendevården efter 9 års medicinerande av Xanor Depot, plus 19 år av SSRI-mediciner, så är det inte lätt för mig. Men kanske förståeligt när man läser detta:
- The severity and length of the withdrawal syndrome is likely determined by various factors, including rate of tapering, length of use and dosage size, and possible genetic factors. Those who have a prior history of withdrawing from benzodiazepines may have a sensitized or kindled central nervous system leading to worsening cognition and symptomatology, and making each subsequent withdrawal period worse.
https://en.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine_withdrawal_syndrome
Citat:
Ursprungligen postat av
JanBertilsson
Sedan, just kapningen från Alprazolam till Diazepam är för de flesta en ganska lätt övergång.(0.5=10mg), oavsett vad Ashton tycker.
Jaså det säger du, tänker på ett av dina tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
JanBertilsson
Nja, jag kapade 3mg Xanor och ersatte rakt av med 50mg Stesolid för 4 år sen typ. Och detta inom öppenvården mha en person som jobbade med nedtrappning. Kändes som jag fått en bättre medicin utan dalar och toppar.
Vad för slags beroendeklinik var det som gav dig 50mg Diazepam, när beroendeklinikerna i Sverige räknar om Alprazolam till 0.5=10mg Diazepam eller som i mitt fall, 1mg =10mg. Som jag skrev tidigare, så funkade det inte att ta bort 6mg Xanor Depot och ersätta det med 60mg Diazepam, jag fick våldsamma utsättningsbesvär.
Citat:
Ursprungligen postat av
JanBertilsson
Du får acceptera att många tycker att Norflurazepam funkar, men att du inte är en av dem.
Det har jag redan skrivit, att mediciner och kemikalier fungerar olika på oss, att det är individuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
JanBertilsson
Tom Ashton kanske hade blivit intresserad av att forska på Norflurazepam?
Alltså seriöst, tror du verkligen att en professor i klinisk psykofarmakologi, skulle ha något intresse av forskningskemikalier, med varningstexten: "Får absolut inte förtäras eller på annat sätt testas på/av människor eller djur."
Och allvarligt, de flesta av inläggen i denna tråd är skrivna av dig, t.o.m ditt allra första inlägg, så du får ursäkta mig om jag inte köper allt det du skriver, rakt av. Visst jag kan förstå att du vill dela med dig av din "solskenshistoria" om hur du lyckades ta dig ur bensoträsket, men än så länge är det bara du som lyckats bli helt bensofri utan att drabbas av abstinens eller en "rebound-effekt". Det tar ungefär ett halvår innan man kan utvärdera hur utsättningen/nedtrappningen av bensodiazepiner har fungerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
JanBertilsson
Jag önskar dig lycka till och rekommenderar andra att läsa din tråd om man vill sluta med Ashtons metod.
Ashtons metod kanske inte fungerar för alla,
om man har hamnat i ett beroende av bensodiazepiner ska man först och främst söka sig till de beroendekliniker som finns i landet, men om det inte har fungerat då kanske Ashtons Manual kan vara ett alternativ.