Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-30, 12:22
  #34033
Medlem
SOHR: SDF alongside US special forces have almost fully captured Tabqa city after 40 days of clashes with IS


Det tog lite tid men verkar nu ha ha tagit Tabqa fullt.


Man får vänta lite med att bilder kommer ut från platserna för att vara 100% säker.


Operationen mot Raqqah är väl någon månad bakom men borde starta snart.
Citera
2017-04-30, 12:35
  #34034
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Och det var Assad som lämnade hela norra Syrien till PKKYPGPYD och hans muhabarat bidrog till överlämnandet när man dödade ett antal oppositionella kurder mot PKK. Han skulle bilda buffert mot Turkiet som hela tiden har stött ett enad Syrien, nu är det istället USA som har tagit över hela norra Syrien och kommer att splittra landet...

Detta har ingen i Syrien önskat, inte ens kurderna.
Varför är du positiv till det?
Citera
2017-04-30, 12:46
  #34035
Avstängd
Digitally.Importeds avatar
Israel har blivit mer aggressiva i Syrien. Jag tror att USA tänker som så, att de har grävt upp Mellanöstern såpass mycket och skapat tillräckligt med proxy arméer, att de nu kan skifta fokus till Asien och låta Israel bli mer aktiva i MÖ istället. För vi vet att blir Israel attackerade så kommer USA vara där på nolltid. Jag tittar specifikt efter konflikter mellan Iran och Israel, för det skulle ge USA och NATO en anledning att gå in. Det kan handla om en liten false flag, som t.ex gasattacken.
Citera
2017-04-30, 13:47
  #34036
Medlem
Erik Östs avatar
Kort fråga bara.
När attackerade Syrien Israel senast ?
Citera
2017-04-30, 14:41
  #34037
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Kort fråga bara.
När attackerade Syrien Israel senast ?
Mig veterligen förekommer det inga klagomål från Israel om den saken, så vi kan nog anta att det var mycket längesedan.

Israel protesterade däremot väldigt högljutt när SAA besköt israeliska plan i närheten av Palmyra. Det var tydligen väldigt kränkande mot Israel, de hotade rentav med att krossa Syriens luftförsvar som hämnd. Att deras stridsflyg kränkte Syriens luftrum struntade man förstås i. De låtsas ha rättigheter som inte andra har.
Citera
2017-04-30, 15:06
  #34038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Kort fråga bara.
När attackerade Syrien Israel senast ?
Yom Kippur-kriget 1973 borde vara det senaste tillfället Syrien direkt attackerat landet Israel, i ett misslyckat försök att återta Golan-höjderna.

Efter sammanstötningarna i Libanon 1982 (även då drevs syrierna på flykten) har inte Syrien, mig veterligen, attackerat Israel eller israeliska styrkor i en direkt militär konfrontation.

Däremot har Irans och Syriens proxyarmé Hizbollah sen dess upprepade gånger attackerat Israel från södra Libanon, vilket som bekant provocerade fram kriget 2006.

Det fortsatta stödet till Hizbollah är anledningen till att Israel då och då bombar mål på syrisk mark. Visa av erfarenhet (de förlorar ju alltid) undviker Syrien konsekvent att svara militärt på dessa israeliska kräkningar, förutom senast då de tydligen ska ha avfyrat några missiler som svar.
__________________
Senast redigerad av Cumbersnatch 2017-04-30 kl. 15:10.
Citera
2017-04-30, 15:38
  #34039
Medlem
Verkar som att de kvarvarande ISIS faller samman i Tabqa nu


https://twitter.com/CivilWarMap/stat...66588345700352

Syrian Democratic Forces captured Ishtiraqiyah district in Tabqah City.
#ISIS defense is collapsing.
Citera
2017-04-30, 15:54
  #34040
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
Yom Kippur-kriget 1973 borde vara det senaste tillfället Syrien direkt attackerat landet Israel, i ett misslyckat försök att återta Golan-höjderna.

Efter sammanstötningarna i Libanon 1982 (även då drevs syrierna på flykten) har inte Syrien, mig veterligen, attackerat Israel eller israeliska styrkor i en direkt militär konfrontation.

Däremot har Irans och Syriens proxyarmé Hizbollah sen dess upprepade gånger attackerat Israel från södra Libanon, vilket som bekant provocerade fram kriget 2006.

Det fortsatta stödet till Hizbollah är anledningen till att Israel då och då bombar mål på syrisk mark. Visa av erfarenhet (de förlorar ju alltid) undviker Syrien konsekvent att svara militärt på dessa israeliska kräkningar, förutom senast då de tydligen ska ha avfyrat några missiler som svar.

Di verkar lite långsinta di där gamla Israelerna...skämt åsido , jag visste det där och jag förstår inte vad i h-e Israelerna har i Syrien nu att göra!

Kan de inte bara ta sina slemmiga fingrar från andra länder och sköta sitt eget apelsinland så tror jag ingen bryr sig om dom längre!
__________________
Senast redigerad av Erik Öst 2017-04-30 kl. 15:57.
Citera
2017-04-30, 15:59
  #34041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Di verkar lite långsinta di där gamla Israelerna...skämt åsido , jag visste det där och jag förstår inte vadi h-e Israelerna har i Syrien nu att göra!

De är i krig med Syrien samt att en i deras ögon terrororganisation som stöds utav ett land som vill utradera Israel opererar i detta land. Känns som en stark bidragande orsak till att de angriper mål som försvagar hezbollah

Sedan kan man tycka vad man vill om det , men ur deras ögon så känns det inte som något moraliskt problem att bomba i denna situation
Citera
2017-04-30, 16:31
  #34042
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
De är i krig med Syrien samt att en i deras ögon terrororganisation som stöds utav ett land som vill utradera Israel opererar i detta land. Känns som en stark bidragande orsak till att de angriper mål som försvagar hezbollah

Sedan kan man tycka vad man vill om det , men ur deras ögon så känns det inte som något moraliskt problem att bomba i denna situation

Ja jag vet att de FORTFARANDE är i krig med varann men det har väl runnit tillräckligt vatten under broarna för att de inte ska behöva korsa varandras gränser.

Få se nu, vilka är det som korsar varandras gränser nu ?

Hebolla bolla-skitet tror jag inte ett dugg på.
Vapenindustriella komplexet däremot!
Citera
2017-04-30, 16:34
  #34043
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
De är i krig med Syrien samt att en i deras ögon terrororganisation som stöds utav ett land som vill utradera Israel opererar i detta land. Känns som en stark bidragande orsak till att de angriper mål som försvagar hezbollah

Sedan kan man tycka vad man vill om det , men ur deras ögon så känns det inte som något moraliskt problem att bomba i denna situation
Vi har diskuterat detta förut och jag har som du vet en annan uppfattning. Det spelar ingen roll att Syrien och Israel inte har tecknat något fredsavtal, det betyder inte att de råder krig mellan dem. I praktiken är det ju inte krig mellan dem längre, det var flera decennier sedan.

Israel har ingen som helst rätt att blanda sig i vad som försiggår på syriskt territorium, de skall hålla sig inom sina egna gränser. De bryter mot Syriens suveränitet.
Citera
2017-04-30, 16:35
  #34044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ja jag vet att de FORTFARANDE är i krig med varann men det har väl runnit tillräckligt vatten under broarna för att de inte ska behöva korsa varandras gränser.

Få se nu, vilka är det som korsar varandras gränser nu ?

Hebolla bolla-skitet tror jag inte ett dugg på.
Vapenindustriella komplexet däremot!

Varför skulle de inte korsa gränserna om de som jag skrev i förra inlägget är denna situation som råder?

Du får tro vad du vill, men de bombar givetvis militära mål av en anledning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback