2017-04-29, 13:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Som jag uppfattat reglerna kring det extraordinära rättsmedlet resning så om det meddelats till förmån för den tilltalade får inte åklagaren lägga fram nya bevis? (jag kan ha fel).
Fallet är redan alldeles för uppmärksammat ute i landet. Jens Göransson skulle säkert kunna åka upp till Norrbotten och fylla på sin lista med mer nonsensuppgifter och byskvaller om Kaj Linna, men ett sådant agerande skulle bara riskera att skada förtroendet för åklagarväsendet ännu mer nu. Det är illa nog som det är:

(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-04-29 kl. 14:34.
Citera
2017-04-29, 16:14
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jan Olsson är optimistisk nu:
"Mordet går att lösa – fortsätt utreda bara"
”Med polisiära resurser hade vi löst det här för flera år sedan”. Det säger ex-kriminalaren Jan Olsson och syftar på mordet i Kalamark 2004.
http://www.pt.se/tagg/kalamark (betalartikel)

Jag tror inte att Jens Göransson har några misstankar alls mot Kaj Linna. Åtminstone har han inte kunnat förklara vad sådana misstankar i så fall skulle grunda sig på. Dessutom verkar nu både den ursprunglige förundersökningsledaren och utredarna i Umeå vara inne på en helt annan gärningsman. Problemet man har i övre Norrland nu är väl att ett uppklarande skulle blottlägga rättsrötan i fallet, och det är antagligen därför man inte vill lösa det.

Åklagaren: 44-åringen är Linnas medhjälpare vid rånmordet

Citat:
Det här berättade Jens Göransson strax efter klockan 14 i dag.

– Jag har ju inte gått in och begärt att Kaj Linna ska försättas på fri fot, säger han.

Och det ska man tolka som att du fortfarande bedömer det som att det är han som är skyldig?

– Ja.

Är det rätt uppfattat att du betraktar 44-åringen som en medhjälpare till Kaj Linna?

– Det är korrekt uppfattat.

Jens Göransson vill inte säga något om bevisningen mot 44-åringen, annat än att det kommit fram i förhör. Inte heller om han har någon ny bevisning mot Kaj Linna.

– Det vill jag inte gå in på i det här skedet. Jag kommer att släppa den kompletterande bevisningen så småningom. Då blir det pressträff, säger han.

Finns det några uppgifter som talar för att han är oskyldig?

– Nej, ingenting nytt alltså.

Det här är mycket bra sagt av åkl. Fattiglappen Kaj Linna är skyldig och det vet åkl. Han gjorde egen bedömning om han ville avskriva åtalet eller låta det fortsätta. Det finns inget som talar för att Kaj Linna är oskyldig allt talar för att han är skyldig och det vet dom alla i rättsväsendet.

Polisen i Umeå visste inget om utredning i Kalamarksrånet men när dom började utreda förstod dom snabbt vem det var som var skyldig till åtalet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6678843

Vem som är medhjälpare går inte att bevisa eller om dom var fler än så. Snart kommer dom lägga upp nya fup till domstolen och förhoppningsvis finns DNA från fattiglappen på mordvapnet om dom har det sparat. Då måste han erkänna vad han gjort.
Citera
2017-04-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Åklagaren: 44-åringen är Linnas medhjälpare vid rånmordet

Det här är mycket bra sagt av åkl. Fattiglappen Kaj Linna är skyldig och det vet åkl. Han gjorde egen bedömning om han ville avskriva åtalet eller låta det fortsätta. Det finns inget som talar för att Kaj Linna är oskyldig allt talar för att han är skyldig och det vet dom alla i rättsväsendet.

Polisen i Umeå visste inget om utredning i Kalamarksrånet men när dom började utreda förstod dom snabbt vem det var som var skyldig till åtalet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6678843

Vem som är medhjälpare går inte att bevisa eller om dom var fler än så. Snart kommer dom lägga upp nya fup till domstolen och förhoppningsvis finns DNA från fattiglappen på mordvapnet om dom har det sparat. Då måste han erkänna vad han gjort.

Vadå bra sagt, han fick ju släppa Nils omgående efter häktningsförsöket,
det blev ju dumstrut på.

Sedan trodde han tydligen att han kunde behålla Dator/mobil, hur
tänkte han där.
Tycker det ser ut som att han håller på och tappa fotfästet helt och hållet.
Citera
2017-04-30, 01:23
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummydearest
Skämtar du? Det står ju i resningen!

Den bevisningen kan vara inaktuell vid det här laget. Har snart gått två år sen resningsansökan skickades in.
Citera
2017-04-30, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annonsblockeraren
Den bevisningen kan vara inaktuell vid det här laget. Har snart gått två år sen resningsansökan skickades in.

Återigen..
Skämtar du?? Inaktuell?? Varför tror du han fick resning? Vad mer ska han behöva bevisa?
Det är ju faktiskt upp till åklagaren att bevisa sin tes nu..
Citera
2017-04-30, 09:07
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummydearest
Återigen..
Skämtar du?? Inaktuell?? Varför tror du han fick resning? Vad mer ska han behöva bevisa?
Det är ju faktiskt upp till åklagaren att bevisa sin tes nu..

Advokaten som jobbar åt Kaj Linna kanske har uppfattningen att åklagarens bevisning är stark och att han måste kalla många vittnen för att klienten inte ska riskera fällande dom?
Citera
2017-04-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annonsblockeraren
Advokaten som jobbar åt Kaj Linna kanske har uppfattningen att åklagarens bevisning är stark och att han måste kalla många vittnen för att klienten inte ska riskera fällande dom?

Finns ju ingenting som tyder på det, tvärtom har ju åklagarens bevisning försvagats, som dom flesta här i tråden vet....
Citera
2017-04-30, 12:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lgwpnorr
Nils och Bertil samt ev Nils pappa ville råna bröderna, därefter lejer dom in Linna (och ev någon annan hejduk som back up och ordnande med bilar dock mindre troligt) linna som inte är här uppifrån och som dessutom är på väg till England passar utmärkt.
Han vet dessutom ingenting om den besvärande kopplingen med utpressningen av bröderna och går därför med på det.
Under den s-k avvärjningsresan placeras ev en bil ut med kläder och annat nödvändigt osv i närheten av kalamark.
Nils, pappan och Bertil vet att dom kommer att bli misstänkta så dom skaffar alibi.
KL med eller utan medhjälpare utför rånet/inbrottet och allt blir fel, ena brodern mördas och dessutom får KL inte med sig mer än några tusen.
Planen har aldrig varit att mörda men eftersom den mördade brodern förstår kopplingen med utpressningen och anser sig skuldfri blir han fullständigt vansinnig trots att han är liten och GM ser ingen annan utväg än att klappa ner honom.
Därefter går han in i huset och vis av erfarenhet från stallet så går han in med en stenhård linje om hot med grovt våld för han vill inte bli tvungen att slå ihjäl två för någon mördare är han inte.
På något sätt och då kan också en eventuell medhjälpare komma in i bilden, så förstår KL att hans kollegor inte kommer att tro honom angående dom få tusenlapparna (blåsningsvarning?) , då ca 23.15 försöker KL ringa Nils för att förklara.
Nils svarar inte för det är sagt att ingen kontakt skall tas efter rånet oavsett vad som händer.
KL känner dock att han är besvärad över den ringa summan och vill förklara sig.
Alternativt skulle kanske deras del av bytet lämnas kvar i rånbilen som ska hämtas dagen efter och KL vill förklara att deras del av bytet ej kommer att finnas där.
Men Nils och Bertil vet att dom inte kan svara eller ha mer kontakt med Linna och dom kanske redan har en plan att skylla på Linna och dom vet att Linna inte kan skylla på dom för då sätter han dit sig själv mest.
Spår av dom finns ju inte på BP dessutom har dom alibi.
Det förklarar ju varför Nils går så fort till polisen med sin version, Bertil är lite finare och smartare därför har Nils som är lite mer av ett slitage fått ha kontakten med KL.
Bertils nerver klarar inte pressen med deras plan därför är han full fram till att KL är mer eller mindre fast.
Att dom känner KL och vet att han med sin finntjurighet kommer att neka i sten gör bara att dom är mer säker på att deras plan kommer att fungera.
Troligtvis finns ingen extra medhjälpare men det kan inte uteslutas helt.

Att dessa tre (fyra) alla är inblandade förstår givetvis alla inklusive polis och åklagare, men man förstår svårigheten att bevisa detta och går därför ut till 100% för att plocka KL.

Att Linna nekar i sten och driver sin linje stenhårt beror på att han anser sig ha synat alla åklagarens kort.

Om han inte hade på något sätt varit inblandad och dessutom vetat om utpressningen hade han hintat om det via sin advokat som alternativ version av händelsen.

Det är alldeles för många besvärande omständigheter för KL; kännedom om BO och BP, telefonen, uppskjuten resa, kontakt med Nils, rekognoceringsresan, duschen, såret, saknad dator telefon och kläder, hans historia, tidpunkterna, dom blåa byxorna?(kanske fanns det två par), kroppsstorlek för luckan, försök till samtal med Nils efter kort efter rånet, nattkörningen, tidsluckorna.

Hata slumpen, krångla inte till det i onödan.
Jag var också tidigare inne på att Nils och Linna planerat det hela tillsammmans, vilket skulle förklara varför de stämde träff dagen innan (därom råder enighet, oenigheten rör vad som var syftet och vad som hände sedan).
Problemet med den teorin är att den inte förklarar varför Nils ringer Linna som en besatt på morddagen utan att komma fram. De borde i så fall kommit överens om vilket tfn-nummer som skulle användas, om de nu skulle ringa alls.

Jag tror mer på att Nils faktiskt ville avstyra det hela. Därmed inte sagt stt han och Linna kan ha planerat rånet i ett tidigare skede.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-04-30 kl. 13:05.
Citera
2017-04-30, 13:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag var också tidigare inne på att Nils och Linna planerat det hela tillsammmans, vilket skulle förklara varför de stämde träff dagen innan (därom råder enighet, oenigheten rör vad som var syftet och vad som hände sedan).
Problemet med den teorin är att den inte förklarar varför Nils ringer Linna som en besatt på morddagen utan att komma fram. De borde i så fall kommit överens om vilket tfn-nummer som skulle användas, om de nu skulle ringa alls.

Jag tror mer på att Nils faktiskt ville avstyra det hela. Därmed inte sagt stt han och Linna kan ha planerat rånet i ett tidigare skede.
Inte för att jag förstår vad du skriver, men om du anser dig ha hittat något nu som kan tyda på att Kaj Linna skulle kunna vara inblandad i brottet så tycker jag att du skall kontakta åklagaren i målet, Jens Göransson. Han har bokat tid för rättegång mot Kaj Linna den 16/5, och han tycks stå helt utan bevisning. Göransson är nog tacksam för all hjälp han kan få nu. Kan han inte lägga fram något bättre än uppenbart byskvaller och trams (se länk nedan) så riskerar nog Göransson att själv åtalas för obefogat åtal. Det är min bedömning.

(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera
2017-04-30, 15:30
Medlem
Linder2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har nu lyssnat på podcasten – Spår.

Där omtalas två brandsläckarförsäljare, viket för mig var helt ny information. Det som omgående slår en är ju att de råkar befinna sig i exakt samma bransch som den först huvudmisstänkte. Deras påhälsning i bygden råkar dessutom infinna sig dagen före rånmordet.

Kan någon som är bättre påläst än mig reda ut begreppen här? Är dessa herrar ordentligt utredda, då även utifrån eventuella kopplingar till Bertil?

Ta inte podden på allt för stort allvar.

Brandsläckarförsäljaren (BF),,,,,

BF som var hemma hos makarna RR o MR (alltså personen som höll i själva försäljningen), har inget samröre med skurken HA (även kallad ”Bertil”).
Det var RR och MR -SJÄLVA- som följde efter BF, men de tappade bort honom i grannbyn till Kalamark.
BF var hemmahörande i Norra Västerbotten. Han lär vara hörd av Polis (mina 2áhandsupp), men förekommer inte i något utredningsmtrl.
RR blev i sin tur (förklarligt nog), inte hörd om detta i TR, utan det landade i rent ”kvartöverfemskvaller” ute på bygden gällande ”svartjobb – dieselstöld” osv. Något som RR sedermera inte ville stå för ”fullt ut”, under vittnesed.

Poddarna fick iaf en ”mustig cliffhanger”, när RR klämde till med citat: ”Så åkte dom (Br Lindberg), härifrån och blev ”DRÄPT”!!!.

Jaherregud!.

Edit: RR och MR bor 1.5 mil fr Kalamark - de har alltså ingen direkt koppling till själva byn.
Citera
2017-04-30, 16:38
Medlem
Draifoss avatar
Leif GW Persson är tydligen skeptisk till Långaredsspåret.

Du säger att modus operandi, alltså tillvägagångssättet, ändå är likartat. Är det ofta så?

– Det som de hänger upp sig på är tejpandet och så där, men det är en standardåtgärd. Modus operandi är i mångt och mycket redan givet. Jag är ganska säker på att det är olika gärningsmän, jag är till och med villig att ta debatt om det om det skulle vara så. Det som har avgjort det här för mig är frånvaron av bevisning mot Kaj Linna.

– Jag kan naturligtvis inte utesluta att Kaj Linna är oskyldig*, vem fan kan det? Men det är inte det som det handlar om. Du ska inte vara tvungen att bevisa din egen oskuld. Vad som är irriterande för mig är att det finns ingenting än det konstiga jävla vittnet som pekar ut Kaj Linna.

http://www.expressen.se/gt/gw-sagar-superpolisernas-tes-om-langaredsmorden/

* tydligen ett tryckfel i artikeln (oskyldig skall rimligen vara skyldig)
Senast redigerad av Draifos 2017-04-30 kl. 16:47.
Citera
2017-04-30, 20:00
Medlem
Linder2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
En sak är säker, denna Sune och Roger förtjänar mer omtanke.

Instämmer!.

Men det skiter bla media i. Kan inte vara kul För Sune L att detta har tröskats i åratal, ej heller för släkt, vänner grannar, eller bygden för den delen. Lokala skvallerblaskan (en Journalist i synnerhet), måtte väl ha svenskt rekord i antal notiser gällande: ”Detta har hänt i Kalamark”, så fort någon ”brännvinsadvokat” har satt en fis på tvären. Vidare undrar man ju om alla dessa journalister öht har, eller har haft, tillstånd att filma/fota el uppehålla sig på bröderna Lindbergs gård. Hemfridsbrott?. Pressetiken lyser iaf med sin frånvaro!. Dvs för alla utom GM som enl LGWP ”gått genom den massmediala pärleporten”. Tacka f-n för det när man har ett lag som får ”spela boll mot öppet mål”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in