2017-04-28, 22:22
Medlem
Gratis121s avatar
Sanningen kommer alltid fram!
En sak är säker, denna Sune och Roger förtjänar mer omtanke.
Det brutala mord som skett är rent bestialiskt.
Det vore enormt strongt om gärningsmannen eller männen erkände och bad om förlåtelse för det bestialiska brottet vem de än är, det finns förlåtelse även för den största syndaren tack och lov.
Det har jag sett prov på faktiskt.
Citera
2017-04-28, 22:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Jag är inte så säker på det. Visserligen verkar det vara rätt många som redan har en god bild av hur det här har gått till, men sedan finns det ju andra saker att ta hänsyn till här än just rättssäkerheten. Om åklagaren skulle säga som det var nu så skulle allmänhetens förtroende för rättsväsendet skadas rejält, och jag tror det är därför man väljer man att lägga locket på.
Citera
2017-04-28, 23:45
Medlem
Annonsblockerarens avatar
I aktbilagan står det vad åklagaren vill lägga fram för vittnen och skriftliga bevis men ska inte advokaten också presentera egen bevisning? Är det inte offentligt än?
Citera
2017-04-29, 00:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonsblockeraren
I aktbilagan står det vad åklagaren vill lägga fram för vittnen och skriftliga bevis men ska inte advokaten också presentera egen bevisning? Är det inte offentligt än?
Vad skall advokaten bevisa? Att det inte finns några bevis?
Senast redigerad av Draifos 2017-04-29 kl. 00:48.
Citera
2017-04-29, 00:50
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad skall advokaten bevisa? Att det inte finns några bevis?

Egentligen vet jag inte vad försvaret vill bevisa men något vittne tror jag advokaten vill kalla.
Citera
2017-04-29, 01:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Egentligen vet jag inte vad försvaret vill bevisa men något vittne tror jag advokaten vill kalla.
Det är tydligt att det har gått snett i övre Norrland om man skall behöva bevisa att man är oskyldig: https://sv.wikipedia.org/wiki/Oskuldspresumtion

Det här låter ju som rena medeltiden. Vilka är bevisen mot Linna?
Senast redigerad av Draifos 2017-04-29 kl. 01:03.
Citera
2017-04-29, 02:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
En sak är säker, denna Sune och Roger förtjänar mer omtanke.
Det brutala mord som skett är rent bestialiskt.
Det vore enormt strongt om gärningsmannen eller männen erkände och bad om förlåtelse för det bestialiska brottet vem de än är, det finns förlåtelse även för den största syndaren tack och lov.
Det har jag sett prov på faktiskt.

Tror du att KL är syndaren?

Tack för dina visdomsord förresten, tänkvärt minst sagt.
Citera
2017-04-29, 02:42
Medlem
Undrar fortfarande hur noga de kollat upp Nils pappa. Rätt säker på att han är betydligt mer inblandad
Citera
2017-04-29, 05:35
Medlem
Citat:
Ja, och frågetecknen kring domen blir också fler och fler. Men ju mer man läser om fallet, desto mer inser man att de riktiga poliserna som har tittat på det här är något på spåren:

”Goda chanser att lösa mordet i Kalamark”
Det finns goda chanser att lösa rånmordet i Kalamark. Det tror utredarna Jan Olsson och Peter Karlsson som anlitades av dömde Kaj Linnas advokat. Jan Olsson är mycket kritisk till den ursprungliga polisutredningen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/goda-chanser-att-losa-mordet-i-kalamark/

Om det här stämmer kan alltså det korrupta rättsväsendet i övre Norrland indirekt ha orsakat andra människors död. Då förstår man att det nu gärna läggs en del energi på att få Kaj Linna att felaktigt framstå som gärningsmannen.

Edit: Jan Olsson är alltså den polis som också var först med att slå larm om Quick-skandalen:
https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/43412-min-rattskansla-forbjod-mig-att-fortsatta/

Ja, tänk om terrorattentatet i Stockholm hade skett uppe i Norrland istället, då hade väl gärningsmannen gått fri för han har skyllt på en kompis istället 😏

Om AlQuaidas huvudman hade sin fristad i Storuman i 17 år är det väl inte helt omöjligt.
Citera
2017-04-29, 05:36
Medlem
Citat:

Skämtar du? Det står ju i resningen!
Citera
2017-04-29, 10:22
Medlem
Draifoss avatar
Jan Olsson är optimistisk nu:
"Mordet går att lösa – fortsätt utreda bara"
”Med polisiära resurser hade vi löst det här för flera år sedan”. Det säger ex-kriminalaren Jan Olsson och syftar på mordet i Kalamark 2004.
http://www.pt.se/tagg/kalamark (betalartikel)

Jag tror inte att Jens Göransson har några misstankar alls mot Kaj Linna. Åtminstone har han inte kunnat förklara vad sådana misstankar i så fall skulle grunda sig på. Dessutom verkar nu både den ursprunglige förundersökningsledaren och utredarna i Umeå vara inne på en helt annan gärningsman. Problemet man har i övre Norrland nu är väl att ett uppklarande skulle blottlägga rättsrötan i fallet, och det är antagligen därför man inte vill lösa det.
Senast redigerad av Draifos 2017-04-29 kl. 10:35.
Citera
2017-04-29, 13:27
Medlem
Citat:
Jan Olsson är optimistisk nu:
"Mordet går att lösa – fortsätt utreda bara"
”Med polisiära resurser hade vi löst det här för flera år sedan”. Det säger ex-kriminalaren Jan Olsson och syftar på mordet i Kalamark 2004.
http://www.pt.se/tagg/kalamark (betalartikel)

Jag tror inte att Jens Göransson har några misstankar alls mot Kaj Linna. Åtminstone har han inte kunnat förklara vad sådana misstankar i så fall skulle grunda sig på. Dessutom verkar nu både den ursprunglige förundersökningsledaren och utredarna i Umeå vara inne på en helt annan gärningsman. Problemet man har i övre Norrland nu är väl att ett uppklarande skulle blottlägga rättsrötan i fallet, och det är antagligen därför man inte vill lösa det.

Som jag uppfattat reglerna kring det extraordinära rättsmedlet resning så om det meddelats till förmån för den tilltalade får inte åklagaren lägga fram nya bevis? (jag kan ha fel).

En annan sak: tyder inte övervåldet mot Sune på en aggression som kan vara baserad på en tidigare relation (affärs el släkt). Hade väl räckt med att "knocka" honom? Och att han sedan är övertäckt tyder väl på att gärningsmannen höll sig kvar i ladugården ett tag.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-04-29 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in