Citat:
Ursprungligen postat av
echoesofglory
Först hade P en affär med Evas väninna, vilket Eva aldrig förlät och ledde till att hon avvisade Ps inviter, vilket säkert skapade irritation och ilska hos P, sen kommer alltså Eva och säger att hon dessutom gillar en kille som visar sig vara Annelis pojkväns lillebror som är ett slags hatobjekt för P. På det ska hon alltså lämna Kramfors. Det är alltså flera händelser som jag tolkar trappar upp hatet, svartsjuka, ilskan eller kalla det vad du vill mot Eva, sen om det är rätt det är en annan sak.
Hur vet du att Eva skulle fortsätta träffa P under helgerna? De umgicks väl mest pga hästarna, som nu skulle flyttas till Sundsvall? Enligt väninnorna fanns det ju inget intimt förhållande, poängen är ju att P ville vara mer än vänner. I Sundsvall fanns ju dessutom Evas närmaste väninna.
Last first...
Jag vet inte om Eva skulle fortsätta träffa P. Det jag påpekar är att Sundsvall inte är särskilt långt från Kramfors så en markant förändring i umgänget på grund av avståndet är väl inget som är skrivet i sten med anledning av flytten i sig(som ibland hävdas: det faktum att hon flyttat tull Sundsvall förvänta innebära en markant skillnad i umgänget, vilket ju är osäkert). Jag vet inte de närmare bevekelsegrunderna till varför de umgicks, och således har jag ingen aning ifall de ev skulle umgåtts även om de inte hade hästbestyr för sig.
P var väl inte "fördömd" pga relationen med Evas väninna? Det var väl väninnan som drabbades av Evas fördömande medan före detta svågern alldeles utmärkt kunde fortsätta umgås med?
Och du verkar förutsätta två saker som framstår som högst spekulativt som bäst. Dels att P skulle närt någon ilska, hat whatever mot Eva överhuvudtaget. Och dels att detta skulle bero på att Eva skulle ha retat honom på det sätt du påstår. Var Eva barnslig, eller lite "efter" på något sätt? Det du och en del andra beskriver som del av motiv tycker jag låter som ganska onormalt för någon som närmar sig 30 (att hitta på att man är intresserad av någon bara för att trigga svartsjuka och irritation hos någon annan). En del av hypoteserna för att åskådliggöra Ps ev skuld är inte alls särskilt smickrande för offret. Och samtidigt säger man att det inte fanns några konflikter kring Eva.
Vet man med säkerhet att P ville vara mer än vänner? Är det säkerställt eller en spekulation? Vet man att det inte fanns ett förhållande eller "flirt"?
Vad som gör mig skeptisk är det att man inte har något säkert av betydelse vare sig i relation mellan Eva och P utan det verkar bygga på antaganden. Och när man inte ens kan uppriktigt säga aty han har yendens att vara våldsam så kan man ju som Pudelfrillan spekulera om han inte råkade vara psykiskt sjuk just då, fastän vi inte har på fötterna om någon psykisk sjukdom hos P över huvud taget.
Det hela låter lite färgat om inte krystat.