2017-04-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Volvo
Scania
Electrolux
Ericsson
SKF

Behöver du mer?

Men många har flyttat ut och mer kommer göra det om vi inte har folk som fattar att man måste satsa istället för att beskatta landet till döds.

Nevs fortsätter i gamla Saab:s lokaler och med ägare som satsar.
Jobbar själv på ett företag där ägarna satsar HÄR i Sverige.

Faen behövs lite stake, lite jävlaranamma och framåtanda.

Jag hoppas verkligen batterifabriken blir bra och gärna kommer i närheten där jag bor för där tror vi på framtiden.

Edit: Glömde IKEA

Och det var företag som startades med enorma kommunala och statliga bidrag ?

Det var väl snarare företag som växte ut naturligt, utan konstgödsel.

Vad jag menade var företag som startats i "modern tid",säg senaste 30 åren, med hjälp av diverse bidrag. Samt därefter lyckats överleva.

Visst vore det bra med lite , jävlaranamma, det behövs. Bara den inte blir ett slag luften.
Citera
2017-04-28, 20:46
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehehehe1
Det var väl han som gav NUON till Maud som gapa och svalde

Är detta sant? Hysteriskt om så är fallet.
Citera
2017-04-28, 21:36
Medlem
Ferhs avatar
Malmö känns ju som ett bra alternativ, där bor det ju tusentals arbetslösa invandrade ingenjörer. Eller inte. Konstigt att det ens är med som alternativ.
Citera
2017-04-28, 21:41
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Antingen har du rätt i dina misstankar om detta eller så är du jantelagen personifierad.

Visst förekommer det massa skit som t.ex. Victor Muller men lite vilda brukar riktiga entreprenörer vara annars blir det inget stort av det. Jag hoppas verkligen investerare begär att få korten på bordet före det satsar massa pengar.

Tro mig, jag har verkligen inget emot att människor lyckas eller att Sverige skulle få ännu ett stort exportföretag, men vad har människorna bakom Northvolt producerat? Vad kan de? Det låter bara för mycket som att de börjar i fel ände. Någon kan bara hoppas på att ett nystartat företag ska uppnå den omsättningen som Peter Carlsson talar om, inte presentera det som ett självklart faktum innan första spadtaget är gjort. Hade det bara varit privata företag inblandade hade jag personligen inte kunnat bry mig mindre att de lovar guld och gröna skogar men nu är både Vattenfall inblandade och flera kommuner spekulanter.

Fallet påminner för mycket om följande: (FB) Fler än hundra jobbsökande lurade i Växjö
Citera
2017-04-28, 21:51
Medlem
Först Ironi: Northvolt, sug på det namnet och löften om tusentals ingenjörer plus hundratals lastbilar kommer lämna fabriken och som spiken i kistan så sitter Anders Sundström med på ett hörn, då blir det Luleå som får bygga fantasifabriken.

Sedan Fakta: Peter Carlsson är ingen dumskalle och har satsat en stor del av egna kapital i detta och förstår att den nya batteristandarden som Elon Musk med Tesla själva ser som framtiden är rätt väg att gå och vill därför tillverka nära råvarorna.

En fundering, om det ska levereras en stor mängd batterier från den nya fabriken, är de oladdade eller fulla och isåfall var kommer den energin ifrån?
Citera
2017-04-28, 22:20
Medlem
Citat:
Volvo
Scania
Electrolux
Ericsson
SKF

Behöver du mer?

Men många har flyttat ut och mer kommer göra det om vi inte har folk som fattar att man måste satsa istället för att beskatta landet till döds.

Nevs fortsätter i gamla Saab:s lokaler och med ägare som satsar.
Jobbar själv på ett företag där ägarna satsar HÄR i Sverige.

Faen behövs lite stake, lite jävlaranamma och framåtanda.

Jag hoppas verkligen batterifabriken blir bra och gärna kommer i närheten där jag bor för där tror vi på framtiden.

Edit: Glömde IKEA

Citat:
Ursprungligen postat av Stuggubben
Och det var företag som startades med enorma kommunala och statliga bidrag ?

Det var väl snarare företag som växte ut naturligt, utan konstgödsel.

Vad jag menade var företag som startats i "modern tid",säg senaste 30 åren, med hjälp av diverse bidrag. Samt därefter lyckats överleva.

Visst vore det bra med lite , jävlaranamma, det behövs. Bara den inte blir ett slag luften.

Ja dessa väldigt gamla och nu stora företag växte fram i ett Sverige där det var möjligt att satsa långsiktigt på både utveckling och produktion inom en mängd områden. Lastvagnstillverkarna har ganska mycket produktion i Sverige fortfarande men i övrigt är det ofta så att det slutar i nedläggningar av allt sånt som har med produktion att göra. Det som behövs för att nya storföretag ska kunna växa fram här hemma är förmodligen ekonomiska reformer här i Sverige, eller ett tredje världskrig som gör att nordamerikaner och asiater blir upptagna med annat än civil produktion och har ihjäl varann på andra sidan klotet. Inte alls omöjligt att något av dessa saker händer iofs.

Om man startar batteriproduktion av det slag som nämns i trådstart här i Sverige så kliver man in i det pågående ekonomiska kriget. Om svenska staten eller Eu eller nån annan går in och stöttar med 40 miljarder SEK till fabriksstarten så kommer asiater tillsammans med östeuropeer eller liknande att köra igång en underleverantör där det pumpas in ännu mer pengar för att prisdumpa och forcera sej in på marknaden. Gissningsvis lägger de på en nolla och satsar 400 miljarder eller nåt, det är så det brukar bli. Produkten kommer kosta ungefär hälften ut till kund och ha liknande kvalitet. Eller så lanserar de lågprisalternativet som bara kostar 1/10 av den svenska produkten men har litet sämre kvalitet.

Jag hoppas också att vi svenskar ska kunna ta oss i kragen och ha jävlar anamma men det är inte lätt att få det att funka långsiktigt som sagt med tanke på den ekonomiska verkligheten.
Citera
2017-04-28, 22:30
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
En fundering, om det ska levereras en stor mängd batterier från den nya fabriken, är de oladdade eller fulla och isåfall var kommer den energin ifrån?

Kan inte tänka mig att man inte testar batterierna innan leverans, så mest troligt kommer dom laddas innan leverans.
Citera
2017-04-28, 22:31
Medlem
Citat:
Först Ironi: Northvolt, sug på det namnet och löften om tusentals ingenjörer plus hundratals lastbilar kommer lämna fabriken och som spiken i kistan så sitter Anders Sundström med på ett hörn, då blir det Luleå som får bygga fantasifabriken.

Sedan Fakta: Peter Carlsson är ingen dumskalle och har satsat en stor del av egna kapital i detta och förstår att den nya batteristandarden som Elon Musk med Tesla själva ser som framtiden är rätt väg att gå och vill därför tillverka nära råvarorna.

Som svar på min egen fråga, Teslas egna framtida Gigafactory kommer ligga i Nevada med solceller som producerar den önskvärda energin att kunna leverera fullt laddade batterier.
- https://www.tesla.com/gigafactory
Citera
2017-04-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kan inte tänka mig att man inte testar batterierna innan leverans, så mest troligt kommer dom laddas innan leverans.

Ja det tror jag med, så om vi tänker oss en gigantiskt batteriladdare så behövs det en stor mängd energi, så om man ska spekulera så krävs det en stor tillverkare av energi inom x antal mils radie.
En el-leverantör som även har kapacitet inför framtiden....utan att behöva klyva atomer.
Citera
2017-04-28, 23:34
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ja det tror jag med, så om vi tänker oss en gigantiskt batteriladdare så behövs det en stor mängd energi, så om man ska spekulera så krävs det en stor tillverkare av energi inom x antal mils radie.
En el-leverantör som även har kapacitet inför framtiden....utan att behöva klyva atomer.

När kärnkraftverket i Pyhäjoki blir klart i närheten eller Brahestad eller Uleåborg med större befolkning stor hamn.
Citera
2017-04-28, 23:40
Medlem
Drozds avatar
Harald Mix inblandad (höhö), då lär det inte bli mycket vinstskatt inbetald i varje fall. Altor är ökända för att trolla bort vinster genom räntesnurror och kanalbolag. Ni som läst "De svenska riskkapitalisterna" av Carolina Neurath vet vad jag menar.

Smart drag att "hota" med Finland, det görs säkerligen för att få svenska statens att öppna plånboken.

Men kul i vilket fall med ett megaindustriprojekt i stället för bara nedläggningar...
Citera
2017-04-29, 00:12
Medlem
Citat:
Det är väl antagligen därför en stad som Skellefteå är med. Skellefteå Kraft har kraftlina direkt till Boliden Mineral-ägda Rönnskärsverken som ligger i direkt anslutning till djuphamn (med dragen järnvägsräls) och dessutom skulle bli tomtgranne till batterifabriken. Infrastrukturen finns med andra ord redan. Boliden Mineral som förutom att vara högaktuell som råvaruleverantör är också världens största återvinnare av metall från elektronikmaterial. De äger också ett antal gruvor i Finland, samt Boliden Bergsöe som är Nordens enda sekundära sekundära smältverk för bly och en av Europas största återvinnare av förbrukade blybatterier. Boliden är dessutom en av investerarna i projektet redan i dag. Jag tror dock att de inblandade sossarna kommer att se till att den hamnar i Luleå.
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in