2017-04-28, 13:07
Medlem
realiawebs avatar
Givetvis är det bra att någon vill starta upp en fabrik i Sverige. Men är affärsiden bra borde man kunna göra det utan våra skattepengar. Vattenfall, EU, Energimyndigheten och Vinnova har tydligen gått in med pengar. Sen kommer antagligen den kommun som vinner tävlingen om fabriken på något sätt subventionera detta. Jag tycker det är skrämmande att våra skattepengar riskeras på detta sätt. Offentliga medel ska användas för infrastruktur m.m., inte satsningar som gynnar enskilda bolag.

Angående placeringen så ligger nog Luleå bra till. VDn Peter Carlsson har tydligen studerat där. Om sen även Anders Sundström är inblandad, enligt tidigare inlägg i tråden, så lutar det mot Luleå.
Dock är som sagt Anders Sundström en garanti för att projektet misslyckas. En omvänd Kung Midas som förvandlar allt han rör i till skit. Avdankad Norrbottens-sosse som lyckats nästla sig in i styrelser genom sina S-kontakter och helt plötsligt tror att han kan något om företag. Nästan Maud Olofsson klass på hans inkompetens vad gäller affärsverksamhet.
Citera
2017-04-28, 14:15
Medlem
Greenskys avatar
Peter Carlsson? Hjärnan bakom fabriken, vad vet vi om honom?

Geni?

Sol och vårare?

Med i Lexbase?

Superintelligent?

Patriotisk?

Psykopat?

Värnar om allas lika rätt?

Feminist?

Ställningstagande i HBTQ-frågor?

Med mera, med mera..

Varför jag ställer dessa frågor är att jag undrar vart mina skattepengar "investeras" eftersom det känns alltför mycket Kalle Anka bakom den här fabriken.
Citera
2017-04-28, 14:41
Medlem
Jag skulle också tro att Luleå ligger bra till, inte minst till följd av att den tidigare kronprinsen Niklas Nordström och Sundström är polare och att Nordström och Löfven har mer än täta band sedan tidigare. Det är som upplagt för ett statligt bidragsregn. Hela sossesverige kommer att involveras i det här projektet och Löfven kommer att klippa band lagom till valet nästa år och hyllas i TV4 av sin partiförtrogne Ulf Kristofferson.
Att Carlsson studerat på LTU och säkert vill komma "hem" och mottas som en frälsare och hjälte, samt att Vattenfall som har verksamhet i Norrbotten har investerat i projektet är andra skäl. Det som talar emot är väl egentligen bara det jag läste någonstans att tomten är i mindre bra skick miljömässigt (men det har väl å andra sidan aldrig hindrat korrumperade politiker förut) och att det kanske finns bättre helhetsalternativ.
Det som talar för Skellefteå är att Boliden Mineral har investerat i projektet och de är både råvaruleverantör och ledande på återvinning av metaller. Dessutom finns redan infrastrukturen på plats, så rent rationellt skulle de nog vara ett bättre alternativ, men det här handlar inte om rationella beslut utan om politik och den staden har inga tunga S-politiker med bra kontakter inom S-toppen. Göteborg har fördelen i att Stena har investerat i projektet och att bilfabriker finns där och att man har S-politiker med bra kontakter, men jag tror inte att fabriken hamnar där. Finnarna sitter på starka kort råvarumässigt, men chansen att ett svenskt prestigeprojekt skulle hamna där är liten. Gävles chans är nog helt kopplad till hur mycket bidrag som kan lyftas, men de tar knappast hem det. Norrköping och Malmö har S-märkta topppolitiker, men även deras chanser beror nog på hur mycket bidrag som går att få i slutändan. De andra tror jag inte på. Mitt tips blir också Luleå och det främst till följd av sossekorruptionen.
Senast redigerad av sacramento 2017-04-28 kl. 14:43.
Citera
2017-04-28, 15:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuggubben
Vill gärna tro att det blir något. Försöker påminna om någon så storstilad satsning ,i säg Norden, lyckats.

Någon som kommer på något ?

Volvo
Scania
Electrolux
Ericsson
SKF

Behöver du mer?

Men många har flyttat ut och mer kommer göra det om vi inte har folk som fattar att man måste satsa istället för att beskatta landet till döds.

Nevs fortsätter i gamla Saab:s lokaler och med ägare som satsar.
Jobbar själv på ett företag där ägarna satsar HÄR i Sverige.

Faen behövs lite stake, lite jävlaranamma och framåtanda.

Jag hoppas verkligen batterifabriken blir bra och gärna kommer i närheten där jag bor för där tror vi på framtiden.

Edit: Glömde IKEA
Citera
2017-04-28, 16:26
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Volvo
Scania
Electrolux
Ericsson
SKF

Men alla dessa företag har tagit ett steg i taget. Här har vi någon som talar om 2000-3000 ingenjörsjobb och hundra lastbilar om dagen innan verksamheten har kommit igång. Har Northvolt en färdig produkt att visa upp, en produkt skyddad bakom patent som då inte så lika lätt låter sig produceras billigare utanför Sverige? Peter Carlsson har blivit hänförd av Elon Musks berömmelse och vill uppnå samma stjärnglans som sin forne arbetsgivare.
Citera
2017-04-28, 16:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Hur ska de hitta 3000 ingenjörer i Skellefteå eller Skövde? Rent spontant känns väl Malmö eller Göteborg bra med sina hamnar med närhet till Europa och övriga världen, för alla dessa batterier ska väl exporteras antar jag.
Göteborg känns som ett naturligt val. Nära fordonsklustret, tillgång på kompetens och exporthamn. Mark går nog att ordna.
Citera
2017-04-28, 18:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Men alla dessa företag har tagit ett steg i taget. Här har vi någon som talar om 2000-3000 ingenjörsjobb och hundra lastbilar om dagen innan verksamheten har kommit igång. Har Northvolt en färdig produkt att visa upp, en produkt skyddad bakom patent som då inte så lika lätt låter sig produceras billigare utanför Sverige? Peter Carlsson har blivit hänförd av Elon Musks berömmelse och vill uppnå samma stjärnglans som sin forne arbetsgivare.

Antingen har du rätt i dina misstankar om detta eller så är du jantelagen personifierad.

Visst förekommer det massa skit som t.ex. Victor Muller men lite vilda brukar riktiga entreprenörer vara annars blir det inget stort av det. Jag hoppas verkligen investerare begär att få korten på bordet före det satsar massa pengar.
Citera
2017-04-28, 18:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Göteborg känns som ett naturligt val. Nära fordonsklustret, tillgång på kompetens och exporthamn. Mark går nog att ordna.

Göteborg, dyr arbetskraft och bostadsbrist. Nja kanske inte optimalt. Kompetens helt klart och nära till sjötransporter.
Citera
2017-04-28, 18:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Göteborg, dyr arbetskraft och bostadsbrist. Nja kanske inte optimalt. Kompetens helt klart och nära till sjötransporter.
Bostäder är naturligtvis ett problem, eller utmaning som man säger nu för tiden. Men det går att lösa, bara viljan finns. Och lönerna skiljer väl inte så mycket inom Sverige? Det är ju kollektivavtal som gäller, men viss löneglidning finns ju. Tror dock inte lönefrågan är avgörande på den nivån, om man nu bestämt sig för Sverige och inte något låglöneland.
Citera
2017-04-28, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bostäder är naturligtvis ett problem, eller utmaning som man säger nu för tiden. Men det går att lösa, bara viljan finns. Och lönerna skiljer väl inte så mycket inom Sverige? Det är ju kollektivavtal som gäller, men viss löneglidning finns ju. Tror dock inte lönefrågan är avgörande på den nivån, om man nu bestämt sig för Sverige och inte något låglöneland.
Det är normalt sett ganska stora skillnader på lönenivåerna beroende på var man är i landet och även beroende på bransch. Sedan kan man nästan utgå från att det blir ett gigantiskt arbetsmarknadsprojekt med arbetsförmedling och politiker inblandade och att många av de enklare jobben inledningsvis besätts med i princip full statlig sponsring och då kanske det t o m är en fördel att vara i södra Sverige där det aldrig är långt till en problemförort.
Citera
2017-04-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realiaweb
Givetvis är det bra att någon vill starta upp en fabrik i Sverige.

Angående placeringen så ligger nog Luleå bra till. VDn Peter Carlsson har tydligen studerat där. Om sen även Anders Sundström är inblandad, enligt tidigare inlägg i tråden, så lutar det mot Luleå.
Dock är som sagt Anders Sundström en garanti för att projektet misslyckas. En omvänd Kung Midas som förvandlar allt han rör i till skit. Avdankad Norrbottens-sosse som lyckats nästla sig in i styrelser genom sina S-kontakter och helt plötsligt tror att han kan något om företag. Nystan Maud Olofsson klass på hans inkompetens vad gäller affärsverksamhet.

Det var väl han som gav NUON till Maud som gapa och svalde
Citera
2017-04-28, 20:13
Medlem
Citat:
Volvo
Scania
Electrolux
Ericsson
SKF

Behöver du mer?

Men många har flyttat ut och mer kommer göra det om vi inte har folk som fattar att man måste satsa istället för att beskatta landet till döds.

Nevs fortsätter i gamla Saab:s lokaler och med ägare som satsar.
Jobbar själv på ett företag där ägarna satsar HÄR i Sverige.

Faen behövs lite stake, lite jävlaranamma och framåtanda.

Jag hoppas verkligen batterifabriken blir bra och gärna kommer i närheten där jag bor för där tror vi på framtiden.

Edit: Glömde IKEA

Och det var företag som startades med enorma kommunala och statliga bidrag ?

Det var väl snarare företag som växte ut naturligt, utan konstgödsel.

Vad jag menade var företag som startats i "modern tid",säg senaste 30 åren, med hjälp av diverse bidrag. Samt därefter lyckats överleva.

Visst vore det bra med lite , jävlaranamma, det behövs. Bara den inte blir ett slag luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in