Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag tackar för den informativa biten i ditt svar, dvs länken till Expressen. Den hade jag missat. Om Zaidas mor säger att hon hittades i död, utan huvud , så tror jag förstås på henne.
Ja, håll till godo ! Ursäkta raljerandet, det är ju lite svårt att låta bli
Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
När tänker på så minns jag en gammal diktator i något centralafrikanskt land som hade människohuvud i sin frys eller om det var kylskåp. Han hade samlat huvuden från sina fiender som hans regim avrättat .
Det ska ha gällt Ugandas diktator Idi Amin, han slängde ibland sina fiender till krokodilerna.
Krokodiler är annars bra husdjur för maffiosos eftersom när de käkar upp människor, inte ens skelett benen klarar sig i krokodilens mage, möjligen att Polisen kan leta efter typ tandlagningar i sådana terrarier. Vad jag vet har det dock aldrig gjorts
En del av drogkartellerna i Syd- och Mellan-Amerika tros ha använt sig av krokodiler för att undanröja kroppar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
Beroende på skicket på kroppen när den kommer hit kan man göra ett andra utlåtande. Efter 15 dagar i lerig jord runt 24 C lär det ha hänt en del med skicket på vävnaderna.
Jag utgår ifrån att en rättsläkare knuten till FN har gjort den bedömningen och inte bara någon slumpmässigt vald byråkrat.
Ja jag tror att den första artikeln om graven påstår att det varit + 24 C vilket ju antagligen var fel men i och för sig är det samma som minimitemperaturen under de förhållandena (nattemperaturen)
Men varje dag är det +30-36 C i vanliga fall,
Den aktuella perioden var det +31 - 37 C enligt:
http://www.accuweather.com/sv/cd/kinshasa/113487/month/113487?monyr=3/01/2017, Nu letade jag ju på Kinshasa, men tex Goma har det lite svalare i regel. Kommande vecka så ska det bli regn enligt prognosen. Kanske att en liten regnperiod är på intågande nu, och det blir i så fall lugnare med krigandet
Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Är skor bristvara i Kongo? Jag har svårt att tro på det. Fast dyra märkesskor som inte är alltför nertrampade och impregnerade av fotsvett är säkert ett bra byte för tjuvar i Kongo. Men detsamma gäller även märkesjeans och dyra skjortor.
Har du själv varit i några U-länder ? Alltså folk där kan gå 30 km om dagen gladeligen utan vidare och därmed slits skorna ut fort. Större delen av befolkningen går ju mycket. Många går ju barfota men det blir i regel svårt att göra mitt på dagen eftersom markytan blir så het att den bränns, skor blir därmed alltid en ständig bristvara.
Att de tagit Z & S skor kan ju också vara den tanken att försvåra flykt, vissa områden i Afrika har rätt gott om taggiga buskar som tappar sina taggar, och de får man ju i fötterna. Det kan vara svårt för en västerlänning med mjuka fötter att gå barfota där. Dessa taggar är också ansvariga för att det ibland inte är lönt att tex ha däck på cyklarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Och och jag undrar fortfarande över vem som var den tredje personen som hittades i samma grunda grav som Zaida och Mark. Han som inte var en "kaukasier" enligt Kongos myndigheter. Om Zaidas och Marks tolk inte var det tredje liket i graven, vem var det då? Var det liket av en random person som kastades i samma grav som Zaida och Mark eller var det någon som var med i filmen och som sköts i hjäl efter att man slutat filma?
När kropparna hittades så påstods det att det var tolken (namn: Betu Tshintela, kongoles, icke-kaukasier) som hittades samtidigt. Det är alltså ytterligare tre kongeleser som saknas och vart de tagit vägen vet vi ju nu inte.