2017-04-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seminole
Jag ifrågasätter dej inte men vad skulle isåfall uppdragsgivarens motiv vara? Varför betala pengar för deras död? Ok rånmord/våldtäkt, det köper jag men så stor skillnad kan väl deras jobb inte gjort i Kongo. Så tunga pjäser var dom väl knappast ..tvivlar på att dom kunnat göra nån skillnad i det stora hela. Ja ja det är mycket man inte förstår..

De misstänktes nog förmodligen med att sitta inne med uppgifter om något som skulle skapa trubbel för någon makthavare eller gruppering. Det kan ha räckt med enbart en misstanke. Ett eller några människoliv mer eller mindre betyder inte mycket i ett land som Kongo. Nu råkade det vara internationellt lite känsligare offer i just det här fallet men någon form av avvägande och riskbedömande har säkerligen gjorts av uppdragsgivaren.

Givetvis utan att jag vet något så kan jag gott tänka mig att uppdragsgivare och mordutredare kanske t.o.m kan hittas inom samma grupp.
Citera
2017-04-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
De misstänktes nog förmodligen med att sitta inne med uppgifter om något som skulle skapa trubbel för någon makthavare eller gruppering. Det kan ha räckt med enbart en misstanke. Ett eller några människoliv mer eller mindre betyder inte mycket i ett land som Kongo. Nu råkade det vara internationellt lite känsligare offer i just det här fallet men någon form av avvägande och riskbedömande har säkerligen gjorts av uppdragsgivaren.

Givetvis utan att jag vet något så kan jag gott tänka mig att uppdragsgivare och mordutredare kanske t.o.m kan hittas inom samma grupp.

Mest sannolikt den som bar ansvaret för massgravarna vilket var just det FN-uppdrag dessa två personer skulle dokumentera. Det var målet för deras resa den dagen.

Vem hade mest att förlora/frukta för resultatet?
Citera
2017-04-27, 23:42
Medlem
Stones avatar
De där människorna förstår inte värdet av ett människoliv. Det är för lätt för dem.
Citera
2017-04-27, 23:48
Medlem
Holdingbreaths avatar
Filmen ser verklig ut och det verkar som om de lockades in i en fälla och mördades. Varför exakt vet vi inte.

Kanske skar de av Catalans huvudet för att bevisa att de hade utfört jobbet. De fick betalt när de kom tillbaka med den.

Frågan är varför ska Västvärlden spendera miljarder kronor, euro eller dollar i länder som Somalia, Egypten eller Kongo? Vad uppnås? `
Citera
2017-04-27, 23:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det finns billiga skor från Kina till salu i Kongo. Ingen behöver mörda någon för att få skor. Det skulle dessutom sticka ut om en fattiglapp plötsligt gick runt med Zaidas eller Marks fina märkesskor. Vips skulle någon avundsjuk anmäla henne eller honom och då skulle brottet lösas ganska omgående.

Jag tror att du har rätt att detta med skorna är väsentligt. Jag förstår bara inte hur.

Kan de möjligen först ha varit inomhus där de hållits fångna och fått ta av sig skorna? Vi vet inte när filmen är tagen, det kan ha varit dagen efter att de tillfångatagits och det förklarar varför de är så förhållande vis lugna, de har analyserat situation som gisslan och följer manualen för hur man skall bete sig om man blir kidnappad.
Citera
2017-04-27, 23:49
Medlem
Citat:
Det finns billiga skor från Kina till salu i Kongo. Ingen behöver mörda någon för att få skor. Det skulle dessutom sticka ut om en fattiglapp plötsligt gick runt med Zaidas eller Marks fina märkesskor. Vips skulle någon avundsjuk anmäla henne eller honom och då skulle brottet lösas ganska omgående.

Men jag tror att skointresset i kongo inte täcks in av den här tråden, vi kan kort säga att de snodde skorna utan att dramatisera det till kungliga dramaten.
Citera
2017-04-27, 23:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seminole
Jag ifrågasätter dej inte men vad skulle isåfall uppdragsgivarens motiv vara? Varför betala pengar för deras död? Ok rånmord/våldtäkt, det köper jag men så stor skillnad kan väl deras jobb inte gjort i Kongo. Så tunga pjäser var dom väl knappast ..tvivlar på att dom kunnat göra nån skillnad i det stora hela. Ja ja det är mycket man inte förstår..

Det behöver som sagts tidigare inte vara centralt i Kinshasa som detta beslut tagits. Tvärtom kanske man skall se teaterföreställningarna i Kinshasa som krishantering, efter att lokala ledare gjort bort sig.

För det talar uppgifterna att de enheter av armén FARDC som stationerats i Kasai var illa sedda före detta tutsi-rebeller från nord-Kivu, som Kinshasa "dumpat" där man trodde de skulle göra minst skada, nämligen i det fram till förra sommaren lugna Kasai. Disciplin har väl aldrig varit något adelsmärke för den kongolesiska armén, men tutsiförbanden i Kasai låg under genomsnittet.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-28 kl. 00:02.
Citera
2017-04-27, 23:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Tror inte att dom sköts med nån ak47a det är inte så lätt att skjuta enstaka skott med autömatvapen för jag antar att om nån är redo att skjuta så har du automatläge på om du går på patrull , i och med att alla verkade inte vara beredda på att nånting skulle hända,Flera av negrerna hade vanliga gevär och gick som om dom vore på pic-nic och jag tycker att dom sköt med vanliga gevär.alltså alla var inte beredda utan det var först när dom vänder sig om så verkar amerikanen chansa på att rymma o sedan är allt igång.

I congosynthese konstaterar skribenten att de flesta på filmen bär machete och en ett gammal jaktgevär, kaliber 12. Och just därför reagerar han på att de skjuts med en AK47. Jag gissar på att han hör att det är en Kalasj trots det dåliga ljudet..? Även om inte barfotarebellerna i Kamuina Nsapu är förtrogna med kalasjnikovs är det nog en rätt allmän utbredd kunskap i Kongo (och Afrika) i övrigt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-28 kl. 00:04.
Citera
2017-04-28, 00:44
Medlem
Zaida Catálans öde är så oerhört tragiskt. Videon som publicerats är fruktansvärt rå och hänsynslös.

Just nu går mina tankar till Zaida Catálans familj och vänner.
Citera
2017-04-28, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Sorry, finns inget stöd för dina eller dina många gelikars önskedrömmar i den här tråden om att en våldtäkt ägt rum på kvinnan. Detta är undersökt och avfärdat vid obduktionen. Det stämmer inte heller med det troliga händelseförloppet.

Så, för trådens bästa: Kryp ner under stenen igen.

Du måste vara tappad bakom en hästvagn om du utgår ifrån en afrikansk rättsläkares utlåtande.

Tänker man lite rationellt och med djupare eftertanke så såg det nog rätt dystert ut för fröken Zaida när hon var i deras våld. Kongo är ökänt för sina brutala och omfattande våldtäkter och just faktumet att Zaida inte tillhörde den negroida rasen gör henne till ett väldigt attraktivt sexuellt byte. Ser man också till faktumet att kidnapparna bara var intresserade av blod (Hämnd) och inget ekonomiskt så är sannolikheten hög att man inte besparade henne något lidande innan döden.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Beroende på skicket på kroppen när den kommer hit kan man göra ett andra utlåtande. Efter 15 dagar i lerig jord runt 24 C lär det ha hänt en del med skicket på vävnaderna.

Jag utgår ifrån att en rättsläkare knuten till FN har gjort den bedömningen och inte bara någon slumpmässigt vald byråkrat.

Kongo ligger på gränsen till Uganda, där handlas det med kroppsdelar som används i offerriter.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3126758/Snatched-way-school-castrated-decapitated-Horrifying-rise-child-human-sacrifice-Uganda-hands-witch-d octors.html

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/uganda/6944292/Human-sacrifices-on-the-rise-in-Uganda-as-witch-doctors-admit-to-rituals.html

Om man betalar tusentals dollar för att få hugga huvudet eller pungen av barn så kan jag tänka mig att även en vit kvinnas huvud kan vara värt en hel del.

Problemet med din teori som jag ser det är att tom kongoleser fattar att det finns betydligt mycket mer pengar att hämta från Europa än från några häxdoktorer. Vad jag uppfattat det som så har inga ekonomiska krav ställts.

Märk mina ord. Detta rör sig med 100 % sannolikhet om hämnd på FN.

Citat:
Ursprungligen postat av gudrunsuper
Dumheterna står du själv för eftersom det inte framkommit att det varit våldtäkt. Att anta något utifrån teorier från dig själv och andra snuskhummrar är iqbefriat.

Att du utgår ifrån att andra ser våldtäkter som något som ska ge någon typ av sexuell kick visar ju egentligen bara på vilken människosyn du besitter och samtidigt kan man ifrågasätta dina sexuella preferenser.

Jag hoppas att du inser hur verklighetsfrånvänd och naiv du låter när du försöker inbilla dig och andra att ett ungt kvinnligt kidnappningsoffer inte blev gravt våldtaget av primitiva gerillasoldater. Verkligheten är ingen Disneyfilm och fröken Zaida stiftade knappast bekantskap med några afrikanska robin hoods och hans glada rövare.
Senast redigerad av dasjewhunter 2017-04-28 kl. 01:43.
Citera
2017-04-28, 04:46
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tror att du har rätt att detta med skorna är väsentligt. Jag förstår bara inte hur.

Kan de möjligen först ha varit inomhus där de hållits fångna och fått ta av sig skorna? Vi vet inte när filmen är tagen, det kan ha varit dagen efter att de tillfångatagits och det förklarar varför de är så förhållande vis lugna, de har analyserat situation som gisslan och följer manualen för hur man skall bete sig om man blir kidnappad.

Det där med skorna i kombination med lugnet är besynnerligt så måste säga att det är en bra hypotes, ingenting som slagit mig tidigare.

Hon var väldigt kvick på att kasta sig iväg, varför man kan tänka sig att hon hade en föraning om vad som skulle ske. Tänker att om man är helt omedveten om vad som är förestående kanske man snarare blir paralyserad. Hur folk agerar i sådana här situationer är i och för sig svårt att spekulera kring.
Citera
2017-04-28, 05:08
Medlem
Citat:
Jag tackar för den informativa biten i ditt svar, dvs länken till Expressen. Den hade jag missat. Om Zaidas mor säger att hon hittades i död, utan huvud , så tror jag förstås på henne.
Ja, håll till godo ! Ursäkta raljerandet, det är ju lite svårt att låta bli

Citat:
När tänker på så minns jag en gammal diktator i något centralafrikanskt land som hade människohuvud i sin frys eller om det var kylskåp. Han hade samlat huvuden från sina fiender som hans regim avrättat .

Det ska ha gällt Ugandas diktator Idi Amin, han slängde ibland sina fiender till krokodilerna.
Krokodiler är annars bra husdjur för maffiosos eftersom när de käkar upp människor, inte ens skelett benen klarar sig i krokodilens mage, möjligen att Polisen kan leta efter typ tandlagningar i sådana terrarier. Vad jag vet har det dock aldrig gjorts
En del av drogkartellerna i Syd- och Mellan-Amerika tros ha använt sig av krokodiler för att undanröja kroppar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Beroende på skicket på kroppen när den kommer hit kan man göra ett andra utlåtande. Efter 15 dagar i lerig jord runt 24 C lär det ha hänt en del med skicket på vävnaderna.

Jag utgår ifrån att en rättsläkare knuten till FN har gjort den bedömningen och inte bara någon slumpmässigt vald byråkrat.

Ja jag tror att den första artikeln om graven påstår att det varit + 24 C vilket ju antagligen var fel men i och för sig är det samma som minimitemperaturen under de förhållandena (nattemperaturen)
Men varje dag är det +30-36 C i vanliga fall,

Den aktuella perioden var det +31 - 37 C enligt:
http://www.accuweather.com/sv/cd/kinshasa/113487/month/113487?monyr=3/01/2017, Nu letade jag ju på Kinshasa, men tex Goma har det lite svalare i regel. Kommande vecka så ska det bli regn enligt prognosen. Kanske att en liten regnperiod är på intågande nu, och det blir i så fall lugnare med krigandet

Citat:
Är skor bristvara i Kongo? Jag har svårt att tro på det. Fast dyra märkesskor som inte är alltför nertrampade och impregnerade av fotsvett är säkert ett bra byte för tjuvar i Kongo. Men detsamma gäller även märkesjeans och dyra skjortor.

Har du själv varit i några U-länder ? Alltså folk där kan gå 30 km om dagen gladeligen utan vidare och därmed slits skorna ut fort. Större delen av befolkningen går ju mycket. Många går ju barfota men det blir i regel svårt att göra mitt på dagen eftersom markytan blir så het att den bränns, skor blir därmed alltid en ständig bristvara.

Att de tagit Z & S skor kan ju också vara den tanken att försvåra flykt, vissa områden i Afrika har rätt gott om taggiga buskar som tappar sina taggar, och de får man ju i fötterna. Det kan vara svårt för en västerlänning med mjuka fötter att gå barfota där. Dessa taggar är också ansvariga för att det ibland inte är lönt att tex ha däck på cyklarna.

Citat:
Och och jag undrar fortfarande över vem som var den tredje personen som hittades i samma grunda grav som Zaida och Mark. Han som inte var en "kaukasier" enligt Kongos myndigheter. Om Zaidas och Marks tolk inte var det tredje liket i graven, vem var det då? Var det liket av en random person som kastades i samma grav som Zaida och Mark eller var det någon som var med i filmen och som sköts i hjäl efter att man slutat filma?

När kropparna hittades så påstods det att det var tolken (namn: Betu Tshintela, kongoles, icke-kaukasier) som hittades samtidigt. Det är alltså ytterligare tre kongeleser som saknas och vart de tagit vägen vet vi ju nu inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in