Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 22:08
  #2449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Skjuten i ryggen -punterad lunga ,artärer = drunknade i eget blod
inte skjuten i ryggen, jag har varit med och skjutit på grisar med AK47, lite fint ingångshål och massiv genomblödning vid utgångshålet som är stort.
Citera
2017-04-27, 22:13
  #2450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Båda måste ha insett att de befann sig i stor fara under den filmade vandringen mot mordplatsen. Båda var berövade skor och utrustning som de rimligen borde ha haft med sig om de skulle dokumentera en massgrav: kamera, dator, anteckningsblock etc. Att tvinga av dem deras skor var kanske ett sätt av förövarna att degradera dem, från upphöjda vithyade FN-utsända till några som enbart skulle skjutas. Att ge sig ut i mer eller mindre laglöst område i bushen och söka bevis för massgravar måste ändå betecknas som ett livsfarligt uppdrag. De ansvariga för det dödande som skulle dokumenteras hade goda anledningar att röja undan personer som "snokade". /--/

Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Finns självklart skäl till varför offren blir plundrade, men att detta sker innan de mördas kan man fundera på. Att förövarnas plan var att FN-paret skulle mördas behöver man inte hysa några tvivel om.

Enligt en översättning som presenterades av de kongolesiska myndigheterna när filmen första gången visades, frågar amerikanen Sharp i filmen sin tolk varför deras eskort är så "aggressiv" och dessutom beväpnad. Det styrker att FN-paret inte alls varit kidnappat utan, som kongomyndigheterna uppgivit, hade stoppats på "en bro" för att bli förevisade en massgrav och uppenbarligen under en kort tidsrymd därefter mördats.

Så Sharp och Catalan hade plockats av skor och utrustning och gett sig ut på en promenad där de fortfarande (?) försökte övertyga sig själva att de skulle bese en massgrav ... Nej de anade nog vad som väntade.

Bra inlägg/vettiga påpekanden.
Självklart borde de båda haft med sig varsin bag med för uppdraget adekvat utrustning. Och de bara fötterna talar sitt tydliga språk; de hade blivit fråntagna allt och kan ju då inte under promenaden bara tro att uppdraget löper enligt plan.
Uppgiften att någon under vandringen sa att de nu skulle få se en massgrav blir ju lite apart i sammanhanget men det kan finnas alla möjl förklaringar till det; som något lugnande, el utslag av ngn sorts diabolisk humor (ni ska läggas i en grav..) etc.
Och att allt utfördes under 'lugna' omständigheter säger ju absolut inget, som du påpekar, om hur de kände sig/vad de ev anade.
Kan tänka mig, för att spåna fritt, att tiden innan avrättningen kan ha präglats av en hel del förvirring från alla håll; Z och M stoppas vid någon form av 'kontroll', blir utfrågade om deras mål etc. Man tar initialt deras mobiler (enl uppg så ringde Z sin mor men samtalet bröts) och för dem till en säkrad plats och börjar konferera om vad som skall ske: skall de hållas vid liv och bytas mot pengar el finns det någon som betalar för deras död.
Tror inte att det direkt stod klart vad som skulle ske.
Citera
2017-04-27, 22:17
  #2451
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos
inte skjuten i ryggen, jag har varit med och skjutit på grisar med AK47, lite fint ingångshål och massiv genomblödning vid utgångshålet som är stort.

Beror ju givetvis på vad du har för ammunition.
Citera
2017-04-27, 22:20
  #2452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Är skor bristvara i Kongo? Jag har svårt att tro på det. Fast dyra märkesskor som inte är alltför nertrampade och impregnerade av fotsvett är säkert ett bra byte för tjuvar i Kongo. Men detsamma gäller även märkesjeans och dyra skjortor. Nu vet vi inte vad Catalan haft för skor innan hon tog av sig dem men hon hade snygga jeans och en vacker tunika på sig när hon sköts, enligt filmen. Även Mark hade på sig kläder som såg dyra ut. Jag tror inte att Zaida och Mark var barfota pga att personerna som de pratade med i filmen hade tagit deras skor. Fast jag förstår Inte varför de var barfota. Jag tror att den här filmen inte visar hela händelsen. Och och jag undrar fortfarande över vem som var den tredje personen som hittades i samma grunda grav som Zaida och Mark. Han som inte var en "kaukasier" enligt Kongos myndigheter. Om Zaidas och Marks tolk inte var det tredje liket i graven, vem var det då? Var det liket av en random person som kastades i samma grav som Zaida och Mark eller var det någon som var med i filmen och som sköts i hjäl efter att man slutat filma?

Men om du tänker dig fattiga afrikaner kanske behöver skor så tar de vad de får, bristvara eller ej.
Citera
2017-04-27, 22:29
  #2453
Medlem
har inte originalfilmen kommit ut än ??
Citera
2017-04-27, 22:34
  #2454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seminole
Jag tycker fortfarande det är intressant varför man går och filmar 2 personer under några minuter som man har ett samtal med, oavsett om man vet att man ska skjuta dom strax eller inte.
Vad handlar samtalet om? Nåt som behövdes spelas in?
Hade det inte räckt med en bild på kropparna om man nu ska ha bevis?
Spontant om man ska ha ihjäl någon så vill man inte ha några bevis. Speciellt inte på film..

Uppdragsgivaren krävde kanske en film av hela händelseförloppet innan belöningen betalades ut? Enbart en bild på en död kropp, kanske med sönderskjutet ansikte, skulle förmodligen nte vara något bevis för att det var rätt offer.

Jag är övertygad om att det finns en uppdragsgivare högre upp i hierarkin. En uppdragsgivare som inte nödvändigtvis behöver vara knuten till regimen.

Jag har inte följt allt som har hänt men jag kan tänka mig att filmen har varit värd en hel del när någon i gruppen av kidnapparna eller någon annan som inte var direkt inblandad fick reda på vilka de som de hade mördat egentligen var.

I sådana där kulturer fungerar det nog inte riktigt som vi föreställer oss att saker och ting ska fungera. En ryggdunk en dag förvandlas lätt till ett knivstick nästa dag. En hög med pengar i mutor kan säkerligen snabbt förändra lojalitetskedjor. Vi talar om mänsklig överlevnad på de lägsta nivåerna. Sin egen, släktens eller gruppens överlevnad. Där slutar det bortre tänkandet.

Det är väl just därför det blir stora problem när olika kulturer ska tvångsintegreras.
Citera
2017-04-27, 22:35
  #2455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bfilm
Beror ju givetvis på vad du har för ammunition.
även normal ammo helmantlad 7.62, ger en massiv genomblödning, då anslagskraften i kulan ger en sårkanal modell större. Annars har dom använt typ övningsammo med lägre krutladdning, troligen inte...men det kan vara ett ingångshål man ser på videon, strax under höger bröst.
Citera
2017-04-27, 22:39
  #2456
Avstängd
Adalantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunsuper
Dojjorna tog de nog bara för att det är en dyr bristvara, det andra tog de för att det hade ett värde.
För att de inte skulle kunna springa.
Citera
2017-04-27, 22:43
  #2457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunsuper
Men om du tänker dig fattiga afrikaner kanske behöver skor så tar de vad de får, bristvara eller ej.
Det finns billiga skor från Kina till salu i Kongo. Ingen behöver mörda någon för att få skor. Det skulle dessutom sticka ut om en fattiglapp plötsligt gick runt med Zaidas eller Marks fina märkesskor. Vips skulle någon avundsjuk anmäla henne eller honom och då skulle brottet lösas ganska omgående.
Citera
2017-04-27, 22:46
  #2458
Medlem
Tror inte att dom sköts med nån ak47a det är inte så lätt att skjuta enstaka skott med autömatvapen för jag antar att om nån är redo att skjuta så har du automatläge på om du går på patrull , i och med att alla verkade inte vara beredda på att nånting skulle hända,Flera av negrerna hade vanliga gevär och gick som om dom vore på pic-nic och jag tycker att dom sköt med vanliga gevär.alltså alla var inte beredda utan det var först när dom vänder sig om så verkar amerikanen chansa på att rymma o sedan är allt igång.
Citera
2017-04-27, 22:50
  #2459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Uppdragsgivaren krävde kanske en film av hela händelseförloppet innan belöningen betalades ut? Enbart en bild på en död kropp, kanske med sönderskjutet ansikte, skulle förmodligen nte vara något bevis för att det var rätt offer.

Jag är övertygad om att det finns en uppdragsgivare högre upp i hierarkin. En uppdragsgivare som inte nödvändigtvis behöver vara knuten till regimen.

Jag har inte följt allt som har hänt men jag kan tänka mig att filmen har varit värd en hel del när någon i gruppen av kidnapparna eller någon annan som inte var direkt inblandad fick reda på vilka de som de hade mördat egentligen var.

I sådana där kulturer fungerar det nog inte riktigt som vi föreställer oss att saker och ting ska fungera. En ryggdunk en dag förvandlas lätt till ett knivstick nästa dag. En hög med pengar i mutor kan säkerligen snabbt förändra lojalitetskedjor. Vi talar om mänsklig överlevnad på de lägsta nivåerna. Sin egen, släktens eller gruppens överlevnad. Där slutar det bortre tänkandet.


Det är väl just därför det blir stora problem när olika kulturer ska tvångsintegreras.

Jag ifrågasätter dej inte men vad skulle isåfall uppdragsgivarens motiv vara? Varför betala pengar för deras död? Ok rånmord/våldtäkt, det köper jag men så stor skillnad kan väl deras jobb inte gjort i Kongo. Så tunga pjäser var dom väl knappast ..tvivlar på att dom kunnat göra nån skillnad i det stora hela. Ja ja det är mycket man inte förstår..
Citera
2017-04-27, 23:12
  #2460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos
även normal ammo helmantlad 7.62, ger en massiv genomblödning, då anslagskraften i kulan ger en sårkanal modell större. Annars har dom använt typ övningsammo med lägre krutladdning, troligen inte...men det kan vara ett ingångshål man ser på videon, strax under höger bröst.
Trodde vi hade rett ut detta i andra trådar - men det har till stor del med VAR kulan träffar att göra. Och den "massiva" sårkanalen är en myt. Kroppen är oerhört elastisk och den tillfälliga kvaliteten är inte bestående som i gel och inte heller blir effekten som en vattendunk eftersom det inte är ett slutet kärl. Du förblöder oavsett det är en .22 eller en 14,5 mm så länge du träffar till exempel aorta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback