Hela pladdret om att det är mineralerna och dess höga värde åstadkommer dessa grymma krig och stamfejder är nog inte sant, bara nonsens. Långt innan man började med gruvverksamheter i Kongo och delar av Afrika så har det varit oroligt och stamkonflikter urartar helt efter en tid, och övergår till lågintensiva inbördeskrig. Det finns mängder av historiska berättelser om dessa småkrig.
Nu förvärras ju situationen av pengarna och möjligheten för gangstrarna att köpa vapen, och dessa kommer nog ifrån Libyen till stor del, eftersom Khaddaffi hamstrade vapen ända tillbaks ifrån 1970-talet. Till mesta delen är dessa av sovjetiskt/ryskt ursprung. Så vapnen förvärrar ju läget mycket tyvärr, eftersom striderna kan bli så hårda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Du är en pajas som inte behagar läsa vad som tidigare har postats och bara slänger in idiotier tagna ur luften.
I varje operation så gör FN's experter en risk analys som en säkerhetsplan baseras på. I större operationer i känsligare områden så kan FN placera en säkerhetsexpert inom operationen.
Varje FN tjänsteman i det aktuella området är skyldig att följa säkerhetsplanen.
Att inte följa säkerhetsreglerna kan få till följd att FN-tjänstemannens kontrakt avslutas och personen sänds hem.
Till skillnad mot dig din pajas så har jag arbetat i högriskområden i Afrika.
Ja, det stämmer ju bra - man tar ju inte in vilka vilsna redneckstomtar som helst, det blir ju bara problem med tex försupna svenskar som hamnar på bordellerna och övrig personal måste leta rätt på dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
AdamBomb
Källor på allt detta?
Vadå källa ? Vet du vad du skriver ? Säkerhetstjänster är ju knappast öppna med om hur de ordnar med säkerheten, eller hur ? Du kan ju ringa CIA eller Putins livvakter och fråga om hur de jobbar ? Du som vill att all information ska vara fritt på Internet kan väl passa på att tex publicera din grannes bankkontoutdrag på Internet bara för att ? Så får du väl se vilken reaktion du får ? Det finns ju anledningar till att hemligheter finns, inte så va...
Generella säkerhetsrutiner finns ju publicerade lite varstans när det gäller personskydd. Men man kan ändå vara i underläge om man man möter typ 300 rabiata syfilitiska uppretade bybor med pilbågar, påkar, yxor, machetes och spjut, som tuggar fradga, och vägarna blockerade, då får man allt ha med sig mycket ammunition. Jag tror inte man kan ta med sig 1000-1500 skott i en tuktuk heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
AdamBomb
Jag var även en del av teamet som dödade Osama Bin Laden. På Flashback kan man vara vem man vill.

Javisst och jag är torped (hemlig agent åt
Frälsningsarme'n), jag har monterat kpistar, granatkastare och RPG på min rullstol, jag är dessutom både osynlig och osårbar....
Citat:
Ursprungligen postat av
AdamBomb
Rättsläkare i Sverige kanske gör en sådan undersökning men det är inte säkert. Även om en sådan undersökning görs så kommer resultatet av denna att omfattas av sekretess.
Det är inte riktigt så, de närmaste anhöriga har alltid rätten på sin sida och de kan välja att publicera utlåtandet, om de vill. Men med tanke på att kroppen legat ett tag i hög värme, + 32 C och hög fuktighet, så blir ju kroppsbesiktningen därefter. Man brukar kyla ner kroppen i ett kylrum, och så gör man de vanliga procedurerna vid obduktion.
Det kan kosta 50 - 100 000 kr att frakta en kista så långt, och brukar vara särskilda kistor som håller kroppen kyld. Att det är så dyrt med frakten har att göra med att döda kroppar brukar aldrig fraktas på vanliga flygplan, utan det är särskilda fraktflygplan. Det är inte alla flygbolag som åtar sig sådana transporter
Citat:
Ursprungligen postat av
AdamBomb
Bara det att man huggit huvudet av henne tyder starkt på att man gjort något speciellt med henne.
I det mörka Afrika så är det utbrett med tron på demoner och onda andar, Man hugger huvudet av dem som man tror kan gå igen och hämnas. Saknas det övriga kroppsdelar så kan man ju anta att de sedan används för svart magi. Det är ofta den enda anledningen till att ta kroppsdelar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Holdingbreath
Det var betydelsefullt att DN inte hade en reporter på flygplatsen. Beslutet var inte i min mening en vårdslös underlåtenhet. Chefredaktör eller ny redaktör för kvällen åtminstone inte har beslutat att för en anledning ensam.
DNs redaktion är nog i upplösningstillstånd kring vilka PK-linjer de ska välja

Värdegrunden gäller den bara för dessa djungeldjur ? Eller gäller den för Zaida Catalan också ? Vem har mest värdegrund ? Våldsamma babianer eller en antagligen helt genomsnäll vit feminist (???)
Citat:
Ursprungligen postat av
Holdingbreath
Hennes död symboliserar död idealism. Sverige på gott och ont blir en mer etnocentriskt, nationalistiska land och hennes död är en vändpunkt.
Javisst, men vi ska inte ta ut segern i förskott - Det är mycket möjligt att de svenska feministerna tycker att det hela är så svårgripbart och avlägset. Och blir så äcklade att de inte vågar ta sig en funderare.Och övergår deras fattningsförmåga - De kan inte koppla svensk feminism och idealism till våldet i Kongo, det blir alltför svårt hos dessa, det finns ingen mall för det hos FI elr Södertörnseliten. PK-Syntax Error ! Religionsfriheten tex, ska den få omfatta dessa djuriska vildars häxerier också ? Och att det är okej att kapa av ett öra på grannen som sitter på bussen ? Eller bränna häxor på Stureplan tex ? Och muslimerna kan hålla på med halshuggningar och steningar av kvinnor i Sergelsfontänen - det blir ju i vart fall lätt att skölja bort blodet...
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Varför inte få klargjort om Sharp och Zaida själva planerade och beslutade att genomföra mopperesan, eller var det någon som "sanktionerade" färdsättet och resplanen?
I den typen av operation så brukar man ha en ganska så strikt "movement control", där andra debattörer så korrekt noterat att man brukar lämna in en färdplan innan utfärd, etc.
Det finns en hel del faktorer som borde gå att kontrollera OM resan var väl planerad och sanktionerad.
Jag håller med dina synpunkter här men i början av den här historien så framgick det ju att FN-ledningen i Kongo hade ingen koll på att Z & S befann sig där, och de begrep inte heller uppdragets art. Nej jag förstått att de oftast rest på det viset - Antagligen hade de moppeförarna sedan länge anlitats av Z & S skulle jag tro. De kan ju vara synnerligen lojala om man avlönar dem hela tiden. Så här i efterskott så var det ju tråkigt det som skedde
Men det normala i sådana här arbeten är att föra en loggbok, eller journal. Det verkar dock som att de var lite för ensamma där. De skulle kanske varit fler i teamet, och det hade gjort dem mera tryggare