2017-04-05, 01:19
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Är det 100% bekräftat att hon blev gruppvåldtagen?

Avhuggningen av huvudet har i alla fall blivit bekräftad. Men hur säkra är vi på gruppvåldtäkten?
Rättsläkare i Sverige kanske gör en sådan undersökning men det är inte säkert. Även om en sådan undersökning görs så kommer resultatet av denna att omfattas av sekretess.

Vi kommer alltså aldrig få veta säkert

Vad vi vet är dock att våldtäkt i princip alltid sker i regionen när kvinnor mördas, Hon var dessutom vit vilket antagligen ökar risken. Sannolikheten är närmast 100% att hon blev våldtagen. Bara det att man huggit huvudet av henne tyder starkt på att man gjort något speciellt med henne.
Citera
2017-04-05, 06:00
Medlem
Hela pladdret om att det är mineralerna och dess höga värde åstadkommer dessa grymma krig och stamfejder är nog inte sant, bara nonsens. Långt innan man började med gruvverksamheter i Kongo och delar av Afrika så har det varit oroligt och stamkonflikter urartar helt efter en tid, och övergår till lågintensiva inbördeskrig. Det finns mängder av historiska berättelser om dessa småkrig.

Nu förvärras ju situationen av pengarna och möjligheten för gangstrarna att köpa vapen, och dessa kommer nog ifrån Libyen till stor del, eftersom Khaddaffi hamstrade vapen ända tillbaks ifrån 1970-talet. Till mesta delen är dessa av sovjetiskt/ryskt ursprung. Så vapnen förvärrar ju läget mycket tyvärr, eftersom striderna kan bli så hårda.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Du är en pajas som inte behagar läsa vad som tidigare har postats och bara slänger in idiotier tagna ur luften.
I varje operation så gör FN's experter en risk analys som en säkerhetsplan baseras på. I större operationer i känsligare områden så kan FN placera en säkerhetsexpert inom operationen.
Varje FN tjänsteman i det aktuella området är skyldig att följa säkerhetsplanen.
Att inte följa säkerhetsreglerna kan få till följd att FN-tjänstemannens kontrakt avslutas och personen sänds hem.

Till skillnad mot dig din pajas så har jag arbetat i högriskområden i Afrika.

Ja, det stämmer ju bra - man tar ju inte in vilka vilsna redneckstomtar som helst, det blir ju bara problem med tex försupna svenskar som hamnar på bordellerna och övrig personal måste leta rätt på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Källor på allt detta?

Vadå källa ? Vet du vad du skriver ? Säkerhetstjänster är ju knappast öppna med om hur de ordnar med säkerheten, eller hur ? Du kan ju ringa CIA eller Putins livvakter och fråga om hur de jobbar ? Du som vill att all information ska vara fritt på Internet kan väl passa på att tex publicera din grannes bankkontoutdrag på Internet bara för att ? Så får du väl se vilken reaktion du får ? Det finns ju anledningar till att hemligheter finns, inte så va...

Generella säkerhetsrutiner finns ju publicerade lite varstans när det gäller personskydd. Men man kan ändå vara i underläge om man man möter typ 300 rabiata syfilitiska uppretade bybor med pilbågar, påkar, yxor, machetes och spjut, som tuggar fradga, och vägarna blockerade, då får man allt ha med sig mycket ammunition. Jag tror inte man kan ta med sig 1000-1500 skott i en tuktuk heller.

Citat:
Jag var även en del av teamet som dödade Osama Bin Laden. På Flashback kan man vara vem man vill.

Javisst och jag är torped (hemlig agent åt Frälsningsarme'n), jag har monterat kpistar, granatkastare och RPG på min rullstol, jag är dessutom både osynlig och osårbar....

Citat:
Rättsläkare i Sverige kanske gör en sådan undersökning men det är inte säkert. Även om en sådan undersökning görs så kommer resultatet av denna att omfattas av sekretess.

Det är inte riktigt så, de närmaste anhöriga har alltid rätten på sin sida och de kan välja att publicera utlåtandet, om de vill. Men med tanke på att kroppen legat ett tag i hög värme, + 32 C och hög fuktighet, så blir ju kroppsbesiktningen därefter. Man brukar kyla ner kroppen i ett kylrum, och så gör man de vanliga procedurerna vid obduktion.
Det kan kosta 50 - 100 000 kr att frakta en kista så långt, och brukar vara särskilda kistor som håller kroppen kyld. Att det är så dyrt med frakten har att göra med att döda kroppar brukar aldrig fraktas på vanliga flygplan, utan det är särskilda fraktflygplan. Det är inte alla flygbolag som åtar sig sådana transporter

Citat:
Bara det att man huggit huvudet av henne tyder starkt på att man gjort något speciellt med henne.

I det mörka Afrika så är det utbrett med tron på demoner och onda andar, Man hugger huvudet av dem som man tror kan gå igen och hämnas. Saknas det övriga kroppsdelar så kan man ju anta att de sedan används för svart magi. Det är ofta den enda anledningen till att ta kroppsdelar.

Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Det var betydelsefullt att DN inte hade en reporter på flygplatsen. Beslutet var inte i min mening en vårdslös underlåtenhet. Chefredaktör eller ny redaktör för kvällen åtminstone inte har beslutat att för en anledning ensam.

DNs redaktion är nog i upplösningstillstånd kring vilka PK-linjer de ska välja Värdegrunden gäller den bara för dessa djungeldjur ? Eller gäller den för Zaida Catalan också ? Vem har mest värdegrund ? Våldsamma babianer eller en antagligen helt genomsnäll vit feminist (???)

Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Hennes död symboliserar död idealism. Sverige på gott och ont blir en mer etnocentriskt, nationalistiska land och hennes död är en vändpunkt.

Javisst, men vi ska inte ta ut segern i förskott - Det är mycket möjligt att de svenska feministerna tycker att det hela är så svårgripbart och avlägset. Och blir så äcklade att de inte vågar ta sig en funderare.Och övergår deras fattningsförmåga - De kan inte koppla svensk feminism och idealism till våldet i Kongo, det blir alltför svårt hos dessa, det finns ingen mall för det hos FI elr Södertörnseliten. PK-Syntax Error ! Religionsfriheten tex, ska den få omfatta dessa djuriska vildars häxerier också ? Och att det är okej att kapa av ett öra på grannen som sitter på bussen ? Eller bränna häxor på Stureplan tex ? Och muslimerna kan hålla på med halshuggningar och steningar av kvinnor i Sergelsfontänen - det blir ju i vart fall lätt att skölja bort blodet...

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Varför inte få klargjort om Sharp och Zaida själva planerade och beslutade att genomföra mopperesan, eller var det någon som "sanktionerade" färdsättet och resplanen?
I den typen av operation så brukar man ha en ganska så strikt "movement control", där andra debattörer så korrekt noterat att man brukar lämna in en färdplan innan utfärd, etc.
Det finns en hel del faktorer som borde gå att kontrollera OM resan var väl planerad och sanktionerad.

Jag håller med dina synpunkter här men i början av den här historien så framgick det ju att FN-ledningen i Kongo hade ingen koll på att Z & S befann sig där, och de begrep inte heller uppdragets art. Nej jag förstått att de oftast rest på det viset - Antagligen hade de moppeförarna sedan länge anlitats av Z & S skulle jag tro. De kan ju vara synnerligen lojala om man avlönar dem hela tiden. Så här i efterskott så var det ju tråkigt det som skedde

Men det normala i sådana här arbeten är att föra en loggbok, eller journal. Det verkar dock som att de var lite för ensamma där. De skulle kanske varit fler i teamet, och det hade gjort dem mera tryggare
Citera
2017-04-05, 09:46
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja jag tänker att om de nu var utan eskort men att det skulle ha sanktionerays av någon anledning så borde det väl då ändå funnits någon mer detaljerad plan i vart fall, vad syftet mer precis var, vem/vilka de skulle träffa etc. Det borde man väl veta. hyfsat exakt om det nu händelsevis gjordes en bedömning om att de skulle få reda på mer utan väpnad eskort?
Du har självklart rätt, så missförstå mig inte.
Visst borde det finnas en färdplan. Och, det borde även finnas noteringar hos någon "movement control" (typ radiorum) där resande rapporterar in var man är, när resan påbörjas, att man anlänt, etc.
Så den kommentar är verkligen ett gott uppslag för utredare och hugade journalister.....det senare då andra debattörers kommentarer ger mig en känsla av att FN i DRC ryckte på axlarna vad det gäller Sharp och Zaida....vilket FN i DRC absolut inte kan göra.
Citera
2017-04-05, 09:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Är det denna manual du tänker på?

Movement Control Manual - Dec 2014
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://cc.unlb.org/COE%2520Documents/Manual%2520-%2520UN%2520Field%2520Mission%2520Movement%2520Con trol%2520Manual%2520-%2520Dec%25202014 /Movement%2520Control%2520Manual%2520-%2520Dec%25202014.pdf&ved=0ahUKEwi8jf-r0IvTAhVkQJoKHVDnAEYQFggaMAA&usg=AFQjCNEA9cDPVzddv RI3omXAJ95PpgxYgw&sig2=F9budlYYstuVX00q_asqAg

Även säkerhet finns reglerad

UN Minimum Operating Security Standards (2009) - UNDP :: POPP
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://popp.undp.org/UNDP_POPP_DOCUMENT_LIBRARY/Public/UN%2520Minimum%2520Operating%2520Security%2520Stan dards%2520(2009).pdf&ved=0ahUKEwjv6orL04vTAhUL2ywK HbFSDDsQFggcMAE&usg=AFQjCNFs8aRAuAmS_AHXH2poXpxoe8 vEmg&sig2=YnoAp5jrCWJkHUKe3CQMow

Jepp! Jag gjorde själv referens till flera instruktioner i ett tidigare inlägg, inkluderat "MOSS" som det numera kallas (aldrig för gammal för att lära sig något nytt)

Intressant är även FN's "Field Security Handbook" som jag gjorde referens till i samma inlägg: https://www.flashback.org/sp60356039
Citera
2017-04-05, 09:54
Medlem
angestmannens avatar
Citat:

Vad vi vet är dock att våldtäkt i princip alltid sker i regionen när kvinnor mördas, Hon var dessutom vit vilket antagligen ökar risken. Sannolikheten är närmast 100% att hon blev våldtagen. Bara det att man huggit huvudet av henne tyder starkt på att man gjort något speciellt med henne.

Troligen saknas fler delar av hennes kropp, de som inte förstår vad jag menar kan titta på några dokumentärer på youtube om kriget i Kongo. Nog sagt om detta.
Citera
2017-04-05, 09:57
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Ansvarsfrågan? Du är lustig du! Hon är vållande till egen död!

Som en vän av ordning så inser du säkert att om ansvarsfrågan kan redas ut så kan även tolkens och t.o.m. moppeförarnas familjer erhålla någon form av ersättning eller "kompensation".

Zooma ut lite, det var inte enbart Zaida och Sharp som reste till området.....det var flera personer involverade.
Senast redigerad av Utflyttad 2017-04-05 kl. 10:56. Anledning: typo:
Citera
2017-04-05, 09:57
Medlem
Vilken panik att först bli våldtagen och sedan halshuggen på köpet.. Hon måste stretat emot men vad kan en ensam tjej göra i det läget, antagligen hade hon redan sett sina kamrater bli mördade - att bli av skuren huvudet när man e vid medvetande ojojoj
Citera
2017-04-05, 10:32
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad bygger du ditt case på? Du som är så otroligt säker på din sak -berätta hur du tänker?
Är det vanligt att personal i konfliktområden rör sig utan eskort på mopedtaxi - för det är bekräftat.
Är det vanligt att man i konfliktområden inte har bfiefat sin arbetsgivare om färdväg, platser osv innan man lämnar?

Afrika är en krutdurk. Ett stort antal konflikter pågår ständigt. Ingen litar på någon - allra minst på FN. Det kostar i princip inget att få folk dödade och det är inget problem att få folk att göra det. Man kan köpa i princip alla även om man inte kan lita på den man köper. Med detta i beaktande så är det inte troligt att FN släppte ut två feminister vind för våg i tron om att de nog fixar det själva.

Jag tycker att du är inne på ett bra spår, det finns redan idag sådan information som borde trigga journalisters jaktinstinkt.
Som jag tidigare skrev, en sak är att få fram vilka det var som dräpte teamet. Det är lite som FN, Svenska och Amerikanska myndigheter kan gör och även om FN är ansvariga så vet vi ju alla att det är USA som har kapaciteten. Det blir bara att vänta och se.

Men, det finns tillräckligt med information som visar att Sharp och Zaida hade för vana att "moppa" runt på egen hand utan att koordinera med FN i DRC.
Sant, det var fel av Sharp och Zaida men det är like mycket fel av FN i DRC att "rycka på axlarna" och låta det fortgå. Faktiskt jävligt fel!

FN i DRC skulle ju självklart ha stoppat Sharp och Zaida och tvingat teamet att följa de säkerhetsregler som uppenbarligen är implementerade i landet.
Men man "ryckte på axlarna" och lät det fortgå. Det gick en form av slentrian i det hela, man såg genom fingrarna och utan att vara 100% så har jag en känsla av hur det kunde gå på det här sättet.

En sak är alla de regelverk som styr FN-operationer och säkerhetsfrågorna. Det är verkligen väl genomarbetade saker som är baserade på exceptionella erfarenheter.
Om alla FN-tjänstemän följde säkerhetsreglerna så skulle FN ha färre incidenter men samtidigt så skulle en del operationer bli lite trögare....kanske även mycket trögare?

Då Sharp och Zaida var utsända av säkerhetsrådet så är det min tro (jag vet ju inte) att FN i DRC var fullt medvetna om att teamet konstant bröt mot säkerhetsreglerna, Men, FN i DRC ville inte trampa någon i FN i New York på tårna, något som Sharp och Zaida utnyttjade till fullo.

Inom FN så letar man säkert efter den som man kan skylla eländet på, inom FN så finns en väl implementerad vana och det är att inte ta ansvar....att skylla på andra.
Nu sitter det säkert nervösa FN-tjänstemän i New York och DRC som gräver i gamla kommunikationer för att se att det inte finns någon kabel som kan tolkas som att personen gav någon instruktion eller order som kan tolkas gå emot FN's säkerhetsregler, etc.

Jag tror att ansvaret för Sharps och Zaidas ignorans kommer att landa på ledningen av FN i DRC.
Det här är ju ett otroligt smash-läge för Svenska (andra) journalister men med tröttmössorna i Sverige så gissar jag att det blir utländsk media som får visa vägen?
Citera
2017-04-05, 10:33
Medlem
wwrs avatar
Det blir väl locket på från media. Några intervjuer med missionärer som verkat i landet, lite snack om att man försöker kolla deras telekommunikation etc Men vi får se.

Vore bra om ansvarsfrågan utreddes, förstås. Min grova gissning är att det finns övergripande säkerhetsbestämmelser som de tragiskt omkomna kan ha brutit.

Men det skulle inte räcka för att frikänna arbetsgivaren FN. Var t.ex cheferna medvetna om att regelbundna brott skedde mot bestämmelserna? Hur hanterades detta? Vilken säkerhetskultur existerade på arbetsplatsen? Etc.

Oberoende av hur vettig och effektiv de omkomnas arbetsuppgift var, så måste ansvarsfrågan klarläggs. Det ger inte bara anhöriga ersättning, det hjälper till att förhindra ett upprepande. Mer insyn i arbetet gör kanske också att arbetet planeras effektivare av chefer. Våra skattemedel är väl med och bidrar.på ett hörn? Vi har i alla fall rätt att veta vad FN gör, anser jag.
Citera
2017-04-05, 10:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hela pladdret om att det är mineralerna och dess höga värde åstadkommer dessa grymma krig och stamfejder är nog inte sant, bara nonsens. Långt innan man började med gruvverksamheter i Kongo och delar av Afrika så har det varit oroligt och stamkonflikter urartar helt efter en tid, och övergår till lågintensiva inbördeskrig. Det finns mängder av historiska berättelser om dessa småkrig.
Min fetning.

Här är vi oeniga.

Som jag tidigare skrev så handlar det om klaner/stammar som slåss om inflytande, överlevnad, territorium, etc.
Stammarna kan kriga om en vattentäkt, land, jaktmark, boskap, etc. Men som utvecklingen gått framåt så har många stammar bytt spjut mot AK47r och inflytande idag handlar om kontroll över naturresurser och avtal med utländska investerare.

Sant, det finns fortfarande stammar/klaner som brukar spjut och cutlass men de har lite att sätta emot de starkare grupperna med modernare vapen.

DRC kommer inte att bli en demokrati under en oöverskådlig tid, det spelar ingen roll hur många Zaida som reser dit.

Det är med "Svenska glasögon" som man hävdar att regeringsstyrkor utfört massaker mot civila, men det handlar fortfarande om stamkrig och vilken hövding som har inflytande?
Citera
2017-04-05, 11:49
Medlem
EarlTurners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Det är naturligtvis mestasdels bara PK-nonsens och lögner. Krigen i regionen beror ibland på såna fakorer men den groteska grymheten med massvåldtäkter, kannibalism och annat skoj är ju något som de har hållit på med i alla tider. Evolutionen har gjort så att de är på ett visst sätt. Överallt på jorden där det finns större ansamlingar av negrer så utmärker de sig som grupp genom att många av dem ägnar sig mycket åt vålds- och sexualbrott, och diverse annan brottslighet. De utmärker sig också genom att ofta vara väldigt hänsynslösa, grymma och sadistiska.

Detta gäller i Afrika, i Nordamerika, i Sydamerika och i Europa. Se bara på de vanligt förekommande ritualmorden på albinos i Afrika där man dödar och slaktar albinos för att använda deras kroppsdelar till magiska ändamål eller sälja dem till folk som vill ha dem till det. Det anses allmänt bland dem att ju mer offret skriker och lider när man skär loss/skär ut kroppsdelar desto kraftfullare blir magin från amuletterna som tillverkas av albinos. Detta och andra groteska afrikanska fenomen har ju natuligtvis noll och ingenting med kolonialism eller dylikt att göra utan är ett uttryck för deras genuina natur och kultur.

Med största sannolikhet så utsattes alltså ZC för en minst sagt otrevlig behandling innan de hackade av hennes huvud.
Citera
2017-04-05, 12:15
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:

Precis och i det här läget kan man ju undra ifall hon eventuellt våldtogs före eller efter halshuggningen. Eller kanske både och.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in