Citat:
Nu var det du som ansåg att en jämförelse av lönerna var relevant för att avgöra om man ska ge dricks eller inte. Då faller det förstås på dig att styrka ditt påstående om att ICAs personal tjänar mer än restaurangpersonal. Om du dessutom anser att all ICA-personal ska bli utan dricks och att man generellt bör dricksa på restauranger eftersom de tjänar mindre bör det förstås vara så att all restaurangpersonal tjänar mindre än all ICA-personal.
Nej, det var du som drog upp jämförelsen mellan handel och restaurang.
Det enda jag gjorde vara att påtala att handeln, generellt sett (Lägger till det då du verkar vara inne på att ställa varje enskild individ som återfinns i de båda branscherna mot varandra för att visa att om det bara finns ett enda undantag två individer emellan så "kan man" använda det för att få en bild över hur det är i undantagsfall.), valt att ta vägen genom högre löner finansierade med högre prispåslag på de varor de säljer än vad restaurangbranschen, generellt sett, har valt.
Att du väljer att jämföra äpplen med päron och sedan tar det största äpplet och jämställer det med det minsta päronet ser jag bara som trams, nonsens och bristande förståelse för saker och ting sedda ur ett större perspektiv.
Jämför avtalslönerna:
http://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/
https://handels.se/lon-och-villkor2/lagstaloner/
Citat:
Nej det är knappast allmänbildning att ha detaljkunskap om hur mycket personal på olika livsmedelsbutiker samt personal på restauranger tjänar. Detta varierar säkerligen rätt mycket.
Det är som sagt var heller inte kundens ansvar att avlöna personalen direkt utan kunden betalar enligt gällande prislista och sedan betalar arbetsgivaren ut löner till personalen.
Det är som sagt var heller inte kundens ansvar att avlöna personalen direkt utan kunden betalar enligt gällande prislista och sedan betalar arbetsgivaren ut löner till personalen.
Jo, jag anser att det hör till allmänbildningen att känna till hur saker och ting fungerar i samhället, då det är bildning som allmänt varit rådande i det svenska samhället under lång tid (Att snorungar inte har koll på saker och ting nu för tiden är snarare tragiskt än något som påverkar det faktum att detta varit en självklar kunskap i flera generationer.). Inom de ramarna faller då självklart även sånt som skillnader mellan olika yrkesgrupper och deras funktioner/arbetssätt/löner och liknande.
Vad du anser vara kundens ansvar eller inte tänker jag inte ens bemöta.
Citat:
Jag tycker egentligen inte att man ska ge dricks, men att man kan göra det om man så vill.
Helst skulle det vara löst med högre löner, men då folk redan klagar över den generella prisbilden när det kommer till besöksnäringen i Sverige tror jag att det kan vara svårt att rent faktiskt applicera ett mer "rättvist" system...
Hotellpersonal och taxichaufförer är några utöver restaurangpersonal jag brukar ge dricks till i Sverige, utomlands är det betydligt fler yrkesgrupper.
Förr gavs dricks även till exempelvis sotare (Vanligen i form av en öl.), sopgubbar (Vanligen i from av en öl.), barberare (Lite extra betalning.) och mjölkbud (Lite extra betalning.) även i Sverige.
Det sköter väl sig själv genom självreglering vilket märks nu när det är extrem personalbrist inom hela besöksnäringen (Riktigt bra servitörer och kockar är skitsvåra att få tag på.).
Smakar det så kostar det helt enkelt...