2017-04-24, 14:52
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu var det du som ansåg att en jämförelse av lönerna var relevant för att avgöra om man ska ge dricks eller inte. Då faller det förstås på dig att styrka ditt påstående om att ICAs personal tjänar mer än restaurangpersonal. Om du dessutom anser att all ICA-personal ska bli utan dricks och att man generellt bör dricksa på restauranger eftersom de tjänar mindre bör det förstås vara så att all restaurangpersonal tjänar mindre än all ICA-personal.

Nej, det var du som drog upp jämförelsen mellan handel och restaurang.
Det enda jag gjorde vara att påtala att handeln, generellt sett (Lägger till det då du verkar vara inne på att ställa varje enskild individ som återfinns i de båda branscherna mot varandra för att visa att om det bara finns ett enda undantag två individer emellan så "kan man" använda det för att få en bild över hur det är i undantagsfall.), valt att ta vägen genom högre löner finansierade med högre prispåslag på de varor de säljer än vad restaurangbranschen, generellt sett, har valt.

Att du väljer att jämföra äpplen med päron och sedan tar det största äpplet och jämställer det med det minsta päronet ser jag bara som trams, nonsens och bristande förståelse för saker och ting sedda ur ett större perspektiv.

Jämför avtalslönerna:
http://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/
https://handels.se/lon-och-villkor2/lagstaloner/

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är knappast allmänbildning att ha detaljkunskap om hur mycket personal på olika livsmedelsbutiker samt personal på restauranger tjänar. Detta varierar säkerligen rätt mycket.

Det är som sagt var heller inte kundens ansvar att avlöna personalen direkt utan kunden betalar enligt gällande prislista och sedan betalar arbetsgivaren ut löner till personalen.

Jo, jag anser att det hör till allmänbildningen att känna till hur saker och ting fungerar i samhället, då det är bildning som allmänt varit rådande i det svenska samhället under lång tid (Att snorungar inte har koll på saker och ting nu för tiden är snarare tragiskt än något som påverkar det faktum att detta varit en självklar kunskap i flera generationer.). Inom de ramarna faller då självklart även sånt som skillnader mellan olika yrkesgrupper och deras funktioner/arbetssätt/löner och liknande.

Vad du anser vara kundens ansvar eller inte tänker jag inte ens bemöta.

Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Exakt. Det är därför jag undrar om du även tycker att man ska dricksa hotellreceptionisten.

Jag tycker egentligen inte att man ska ge dricks, men att man kan göra det om man så vill.
Helst skulle det vara löst med högre löner, men då folk redan klagar över den generella prisbilden när det kommer till besöksnäringen i Sverige tror jag att det kan vara svårt att rent faktiskt applicera ett mer "rättvist" system...

Hotellpersonal och taxichaufförer är några utöver restaurangpersonal jag brukar ge dricks till i Sverige, utomlands är det betydligt fler yrkesgrupper.

Förr gavs dricks även till exempelvis sotare (Vanligen i form av en öl.), sopgubbar (Vanligen i from av en öl.), barberare (Lite extra betalning.) och mjölkbud (Lite extra betalning.) även i Sverige.

Det sköter väl sig själv genom självreglering vilket märks nu när det är extrem personalbrist inom hela besöksnäringen (Riktigt bra servitörer och kockar är skitsvåra att få tag på.).

Smakar det så kostar det helt enkelt...
Citera
2017-04-24, 14:55
Medlem
Bbobis avatar
Problemet med stora sällskap är väl att det ofta kan vara snåljåpen som är den som tar emot cash av alla för att betala med kortet men inte ger vidare dricksen dom andra gav utan behåller den själv.

Eller så ger alla på kronan och man tänker inte på det mitt i alla huvudräkning.

Eller så var det inte en person som tror på dricks.

Den du ska klaga på är väl farsans som utnyttjar dig för gratis arbetskraft. Ditt bidrar till restaurangens vinst men du får ingen lön.
Citera
2017-04-24, 15:13
Bannlyst
Jag skäms varje gång jag är med polare som inte dricksar.
Kanske beror på att min mamma jobbat som servitris och jag är uppfostrad att man dricksar då jag vet hur tung jobb det är och att lönerna är skit.

Jag vet när jag var med en polare i en östeuropeisk stad och han dricksade aldrig så jag fick lägga extra dricks varje gång så det inte skulle bli pinsamt.

Fan lägg 10-20 kr och gå därifrån med lite stolthet istället för att vara en snål jävel.
Citera
2017-04-24, 15:28
Medlem
Jag skulle aldrig få för mig att dricksa, maten är oftast redan hutlöst dyr(300kr+ för en köttbit, lite potatis och en öl?) och i Sverige får personalen lön av chefen.

Med andra ord, den del som är "dricks"(aka lön till servitör) är redan inbakad i priset för maten.
Citera
2017-04-24, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Måste skriva av mig lite nu efter en hemskt tråkig upplevelse igår kväll. Jag tar ibland några helgpass på farsans restaurang, ligger vid Caroli i Malmö. Det är ingen fine dining men en köttbit kostar 280:- och uppåt så det är inte heller en sylta likt Bright. Hursomhelst så har jag arbetat där då och då sedan 2011 och då som servitör, och det är fan helt sjukt hur många gånger jag serverat stora sällskap utan att de dricksar något. Igår kväll hade vi dock ett danskt sällskap på 6 pers som tog priset. De satt i flera timmar och åt och drack. Varje gång jag kom ut med någonting så ville de prata med mig om diverse saker och som en god servitör så tog jag mig tid så länge det inte fanns annat att göra. Jag följer t.ex. nordisk handboll slaviskt och vi utbytte några ord om gårdagens match som var slut runt sextiden som två pers i sällskapet hade följt via mobilen (Ribe-Esbjerg - Holsterbro), de frågade mig massa skit om mitt liv, sa att jag annars inte arbetar där och la in flera tydliga signaler när jag skämtsamt flera gånger sa att det är farsans ställe och att han inte betalar mig så jag är beroende av dricksen. Till slut när de ska gå och betalningen ska delas upp så säger den ena att han tar hela notan. Jag kommer med en liten bok som notan ligger i och kortläsaren, ber honom sedan knappa in totala beloppet han vill betala och han betalar precis så mycket som det står på kvittot. Alltså, det slutade på 89 och han rundade inte ens av till 90. Hur fan tänker såna avskyvärda kräk? Seriöst, jag fattar inte

Jag brukade dricksa i Sverige av gammal vana genom USA osv. Men har nu notoriskt slutat.

Anledningen är enkel. Allt för många gånger får man dålig service här i Sverige. De gånger man får bra service som du verkar ha gett sällskapet, kollar inte ens personalen på kvittot efteråt och inser att de fått dricks. Så känns ju helt värdelöst att ge någon tyvärr.
Citera
2017-04-24, 16:00
Medlem
dezents avatar
Citat:
Jävligt mycket snack i tråden om små portioner, .... fri salladsbuffee där bland annat såser som coleslaw finns...

Sedan när blev Coleslaw en sås? konstigt att du inte får någon dricks!
Citera
2017-04-24, 16:24
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr0g
Vilka andra yrkesgrupper brukar du själv ge dricks?

Ja, ditt arbete skulle kunna utföras av en hund och en skateboard.

Ironiskt nog hade jag lätt dricksat en hund på en skateboard!
Citera
2017-04-24, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Jag brukade dricksa i Sverige av gammal vana genom USA osv. Men har nu notoriskt slutat.

Anledningen är enkel. Allt för många gånger får man dålig service här i Sverige. De gånger man får bra service som du verkar ha gett sällskapet, kollar inte ens personalen på kvittot efteråt och inser att de fått dricks. Så känns ju helt värdelöst att ge någon tyvärr.

Bingo!

TS kan gå och gråta i en hörna. Riktig svenne banan som vill maxa utan att suga k*k.
Citera
2017-04-24, 17:48
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Måste skriva av mig lite nu efter en hemskt tråkig upplevelse igår kväll. Jag tar ibland några helgpass på farsans restaurang, ligger vid Caroli i Malmö. Det är ingen fine dining men en köttbit kostar 280:- och uppåt så det är inte heller en sylta likt Bright. Hursomhelst så har jag arbetat där då och då sedan 2011 och då som servitör, och det är fan helt sjukt hur många gånger jag serverat stora sällskap utan att de dricksar något. Igår kväll hade vi dock ett danskt sällskap på 6 pers som tog priset. De satt i flera timmar och åt och drack. Varje gång jag kom ut med någonting så ville de prata med mig om diverse saker och som en god servitör så tog jag mig tid så länge det inte fanns annat att göra. Jag följer t.ex. nordisk handboll slaviskt och vi utbytte några ord om gårdagens match som var slut runt sextiden som två pers i sällskapet hade följt via mobilen (Ribe-Esbjerg - Holsterbro), de frågade mig massa skit om mitt liv, sa att jag annars inte arbetar där och la in flera tydliga signaler när jag skämtsamt flera gånger sa att det är farsans ställe och att han inte betalar mig så jag är beroende av dricksen. Till slut när de ska gå och betalningen ska delas upp så säger den ena att han tar hela notan. Jag kommer med en liten bok som notan ligger i och kortläsaren, ber honom sedan knappa in totala beloppet han vill betala och han betalar precis så mycket som det står på kvittot. Alltså, det slutade på 89 och han rundade inte ens av till 90. Hur fan tänker såna avskyvärda kräk? Seriöst, jag fattar inte

Du dricksar väl inte kassörskan på snabbköpet. Inte dricksar du heller när du hämtar bilen från verkstaden. Varför ska du ha dricks när du jobbar på restaurang? Din arbetsgivare betalar väl lön för jobbet du gör. Kocken lagade min mat, men han får visst ingen dricks. Varför ska du ha dricks?
Citera
2017-04-24, 18:01
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affil
Jag skäms varje gång jag är med polare som inte dricksar.
Kanske beror på att min mamma jobbat som servitris och jag är uppfostrad att man dricksar då jag vet hur tung jobb det är och att lönerna är skit.

Jag vet när jag var med en polare i en östeuropeisk stad och han dricksade aldrig så jag fick lägga extra dricks varje gång så det inte skulle bli pinsamt.

Fan lägg 10-20 kr och gå därifrån med lite stolthet istället för att vara en snål jävel.

Hahahaha. Grymt att käka för 800 spänn och tycka att man kan gå hem "med lite stolthet" för att man gett en tia i dricks
Citera
2017-04-24, 18:08
Avslutad
dricksa 50 kr en gång fick inte ens ett tack eller att dom kolla på kvittot , efter det har jag get fan i det .
Citera
2017-04-24, 18:16
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Dricks är ett jävla ottyg.
Det arbetsgivarens skyldighet att betala ut en skälig lön.

I Usa där systemet är inrotat och många har en så dålig lön att de inte skulle klara sig utan dricks förstår jag att man inte kan sluta ge dricks av principskäl. Men här där serveringspersonal och liknande faktiskt får riktiga löner känns det klart olustigt att det börjar bli en kultur där dricks förväntas. '

Varför ska en servitris få mer pengar efter att ha serverat ett större sällskap medan en undersköterska inte får mer pengar en stressig dag då hen har tagit hand om många patienter?

En kultur där dricks är norm gör dessutom att det finns en överhängande risk att arbetsgivare kommer anpassa löner och arbetsvilkor efter det vilket leder till lägre löner för personal och högre vinst för ägare.

I just det här fallet låter det som att TS är ett svin som hyser missaktning gentemot folk som inte ger honom pengar trots att han redan får ersättning för utfört arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in