2017-04-24, 18:37
Medlem
Boggas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=XC7-L1hVjgA

Japp...
Citera
2017-04-24, 18:41
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affil
Jag skäms varje gång jag är med polare som inte dricksar.
Kanske beror på att min mamma jobbat som servitris och jag är uppfostrad att man dricksar då jag vet hur tung jobb det är och att lönerna är skit.

Jag vet när jag var med en polare i en östeuropeisk stad och han dricksade aldrig så jag fick lägga extra dricks varje gång så det inte skulle bli pinsamt.

Fan lägg 10-20 kr och gå därifrån med lite stolthet istället för att vara en snål jävel.
Här är en lista på vilka man ska dricksa enligt ditt tankesätt är tunga jobb och dåligt betalt.

Militärer
Poliser
Sjuksköterskor
Undersköterskor
Vårdbiträde
Byggarbetare
Personalen på Ica
Personalen på systembolaget
Busschauffören
Citera
2017-04-24, 18:46
Medlem
Bammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Vilket jävla skämt du är. Tror du seriöst att det är olagligt att dricksa? Du är ett av forumets ointelligentaste varelse någonsin.

Tillåt mig att omformulera; det går emot lagen för livsmedelsbutiker att ta emot mer än det du handlar för. Samma gäller för butiker och Pressbyrån/7/11.

Nu har du lärt dig något nytt.
Citera
2017-04-24, 18:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, det var du som drog upp jämförelsen mellan handel och restaurang.

Det jag skrev var "Nu var det du som ansåg att en jämförelse av lönerna var relevant för att avgöra om man ska ge dricks eller inte" och så var det. Jag tog inte upp löneskillnaderna och anser inte att dessa är relevanta för om man ska ge dricks eller inte, jag anser att det är arbetsgivarens sak att sköta lönefrågan.

Citat:
Det enda jag gjorde vara att påtala att handeln, generellt sett (Lägger till det då du verkar vara inne på att ställa varje enskild individ som återfinns i de båda branscherna mot varandra för att visa att om det bara finns ett enda undantag två individer emellan så "kan man" använda det för att få en bild över hur det är i undantagsfall.), valt att ta vägen genom högre löner finansierade med högre prispåslag på de varor de säljer än vad restaurangbranschen, generellt sett, har valt.

Att du väljer att jämföra äpplen med päron och sedan tar det största äpplet och jämställer det med det minsta päronet ser jag bara som trams, nonsens och bristande förståelse för saker och ting sedda ur ett större perspektiv.

Jämför avtalslönerna:
http://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/
https://handels.se/lon-och-villkor2/lagstaloner/

När du tar upp löneskillnaderna och använder det som argument för att dricksa på restauranger men inte i livsmedelsbutiker behöver du förstås ha koll på vad de tjänar på respektive arbetsplats. Jag tycker argumentationen är vansinnig men om du anser det är rimligt behöver du förstås skaffa dig den kollen. Inte bara generellt utan hur det är på varje enskild livsmedelsbutik eller restaurang du besöker.

Citat:
Jo, jag anser att det hör till allmänbildningen att känna till hur saker och ting fungerar i samhället, då det är bildning som allmänt varit rådande i det svenska samhället under lång tid (Att snorungar inte har koll på saker och ting nu för tiden är snarare tragiskt än något som påverkar det faktum att detta varit en självklar kunskap i flera generationer.). Inom de ramarna faller då självklart även sånt som skillnader mellan olika yrkesgrupper och deras funktioner/arbetssätt/löner och liknande.

Så säg mig då vad personalen i den livsmedelsbutik du gick till senast tjänar. Vad är lägstalönen, medianlönen och högstalönen bland personalen där? Och hur ser det ut på den restaurang du besökte senast, lägst, högst och medianlönen? Har du koll på detta, upp till bevis nu!
Citera
2017-04-24, 18:54
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamme
Tillåt mig att omformulera; det går emot lagen för livsmedelsbutiker att ta emot mer än det du handlar för. Samma gäller för butiker och Pressbyrån/7/11.

Nu har du lärt dig något nytt.
Idiot tråden handlar inte om Pressbyrån utan om servitörer och servitriser. I denna tråd har även jämförts med övrig servicepersonal.

Nu fick du lära dig något nytt
Citera
2017-04-24, 18:56
Medlem
Bammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Här är en lista på vilka man ska dricksa enligt ditt tankesätt är tunga jobb och dåligt betalt.

Militärer
Poliser
Sjuksköterskor
Undersköterskor
Vårdbiträde
Byggarbetare
Personalen på Ica
Busschauffören

Ursäkta men tunga jobb? Och du inkluderar personal på Ica, Systembolaget och busschaufförer? Dom sitter för det mesta på sina feta arslen hela dagarna. De andra kan jag hålla med om absolut.

Det märks ju tydligt att du inte jobbat en långpanna på en populär innerstadskrog i alla fall.
Citera
2017-04-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet

Militärer
Poliser
Sjuksköterskor
Undersköterskor
Vårdbiträde
Byggarbetare
Personalen på Ica
Busschauffören

Notarier borde ha dricks också för vi sliter hårt och har dålig lön.
Citera
2017-04-24, 18:58
Medlem
Bammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Idiot tråden handlar inte om Pressbyrån utan om servitörer och servitriser. I denna tråd har även jämförts med övrig servicepersonal.

Nu fick du lära dig något nytt

Jo, men frågan löd och lyder i många andra inlägg, om man dricksar i livsmedelsbutiker och liknande handelsavtal. Varpå jag svarade.

Du kan inte lära mig något nytt pojkvasker.
Citera
2017-04-24, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Dricks är ett jävla ottyg.
Det arbetsgivarens skyldighet att betala ut en skälig lön.

I Usa där systemet är inrotat och många har en så dålig lön att de inte skulle klara sig utan dricks förstår jag att man inte kan sluta ge dricks av principskäl. Men här där serveringspersonal och liknande faktiskt får riktiga löner känns det klart olustigt att det börjar bli en kultur där dricks förväntas. '

Varför ska en servitris få mer pengar efter att ha serverat ett större sällskap medan en undersköterska inte får mer pengar en stressig dag då hen har tagit hand om många patienter?

En kultur där dricks är norm gör dessutom att det finns en överhängande risk att arbetsgivare kommer anpassa löner och arbetsvilkor efter det vilket leder till lägre löner för personal och högre vinst för ägare.

I just det här fallet låter det som att TS är ett svin som hyser missaktning gentemot folk som inte ger honom pengar trots att han redan får ersättning för utfört arbete.

Sjuksköterskan gör enbart sitt jobb. Trött på att förklara skillnaden för er korkade jävlar som gång på gång skriver samma sak utan att ha läst i tråden som en normal och vettig person hade gjort. Sista gången jag skriver detta: om en servitör enbart levererar maten från köket till bordet så bör du inte dricksa, men om du håller kvar sagda servitör vid varje tillfälle då h*n kommer med en öl eller ett glas vin och pratar med honom/henne så bör du dricksa då du upptagit servitörens tid och h*n har gjort saker UTÖVER att göra sitt jobb. Att småprata med kunder är inte servitörens jobb, helt enkelt.

För övrigt så har USA ett mycket bättre system, men inte fullständigt. Det perfekta vore naturligtvis att servitörer får konkret lön samt dricks. Jag har förr arbetat på en irländsk pub i Köpenhamn och när amerikanare kom förbi då jävlar fick man dricks, när man hade turen att stöta på flera större sällskap under en helg så kunde det bli flera tusen kronor bara i dricks. Det var inte ovanligt att en amerikan köpte en öl på flaska för 70 kr och gav mig en hundralapp tillbaks utan att förvänta sig växel. Detta är gentlemän som vet hur den finare världen funkar, till skillnad från proletärer som spenderar sina dagar på Flashback och deras enda restaurangupplevelse är fredagspizzan från lokala turkpizzerian.
Citera
2017-04-24, 19:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Sjuksköterskan gör enbart sitt jobb. Trött på att förklara skillnaden för er korkade jävlar som gång på gång skriver samma sak utan att ha läst i tråden som en normal och vettig person hade gjort. Sista gången jag skriver detta: om en servitör enbart levererar maten från köket till bordet så bör du inte dricksa, men om du håller kvar sagda servitör vid varje tillfälle då h*n kommer med en öl eller ett glas vin och pratar med honom/henne så bör du dricksa då du upptagit servitörens tid och h*n har gjort saker UTÖVER att göra sitt jobb. Att småprata med kunder är inte servitörens jobb, helt enkelt.

Att vara trevlig och artig mot kunden är servispersonalens jobb. Fast uppenbarligen inte på din farsas hak och det säger ju en hel del om vad det är för ställe.
Citera
2017-04-24, 19:14
Medlem
Bammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar

För övrigt så har USA ett mycket bättre system, men inte fullständigt. Det perfekta vore naturligtvis att servitörer får konkret lön samt dricks. Jag har förr arbetat på en irländsk pub i Köpenhamn och när amerikanare kom förbi då jävlar fick man dricks, när man hade turen att stöta på flera större sällskap under en helg så kunde det bli flera tusen kronor bara i dricks. Det var inte ovanligt att en amerikan köpte en öl på flaska för 70 kr och gav mig en hundralapp tillbaks utan att förvänta sig växel. Detta är gentlemän som vet hur den finare världen funkar, till skillnad från proletärer som spenderar sina dagar på Flashback och deras enda restaurangupplevelse är fredagspizzan från lokala turkpizzerian.

Ja, äntligen någon som förstår sig på systemet. Jobbar du inom branschen mån tro?
Citera
2017-04-24, 19:15
Medlem
Spurrs avatar
I till exempel USA så är, tyvärr, en servitör/servitris beroende av dricks. I Sverige så får du en ordentlig lön (inte "minimum wage" larvet) och ska således inte ha, eller förvänta dig, något utöver det. Håller med många här i frågan om TS ger dricks till den som sitter i kassan på Ica och om det har blivit lite för många amerikanska filmer.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Servitor-servitris-1105

Medellön på 19.000. Ger hellre pengar till en undersköterska med 20.000 i medellön. Skäms!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in