Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Nej, det var du som drog upp jämförelsen mellan handel och restaurang.
Det jag skrev var "Nu var det du som ansåg
att en jämförelse av lönerna var relevant för att avgöra om man ska ge dricks eller inte" och så var det. Jag tog inte upp löneskillnaderna och anser inte att dessa är relevanta för om man ska ge dricks eller inte, jag anser att det är arbetsgivarens sak att sköta lönefrågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Det enda jag gjorde vara att påtala att handeln, generellt sett (Lägger till det då du verkar vara inne på att ställa varje enskild individ som återfinns i de båda branscherna mot varandra för att visa att om det bara finns ett enda undantag två individer emellan så "kan man" använda det för att få en bild över hur det är i undantagsfall.), valt att ta vägen genom högre löner finansierade med högre prispåslag på de varor de säljer än vad restaurangbranschen, generellt sett, har valt.
Att du väljer att jämföra äpplen med päron och sedan tar det största äpplet och jämställer det med det minsta päronet ser jag bara som trams, nonsens och bristande förståelse för saker och ting sedda ur ett större perspektiv.
Jämför avtalslönerna:
http://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/
https://handels.se/lon-och-villkor2/lagstaloner/
När du tar upp löneskillnaderna och använder det som argument för att dricksa på restauranger men inte i livsmedelsbutiker behöver du förstås ha koll på vad de tjänar på respektive arbetsplats. Jag tycker argumentationen är vansinnig men om du anser det är rimligt behöver du förstås skaffa dig den kollen. Inte bara generellt utan hur det är på varje enskild livsmedelsbutik eller restaurang du besöker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Jo, jag anser att det hör till allmänbildningen att känna till hur saker och ting fungerar i samhället, då det är bildning som allmänt varit rådande i det svenska samhället under lång tid (Att snorungar inte har koll på saker och ting nu för tiden är snarare tragiskt än något som påverkar det faktum att detta varit en självklar kunskap i flera generationer.). Inom de ramarna faller då självklart även sånt som skillnader mellan olika yrkesgrupper och deras funktioner/arbetssätt/löner och liknande.
Så säg mig då vad personalen i den livsmedelsbutik du gick till senast tjänar. Vad är lägstalönen, medianlönen och högstalönen bland personalen där? Och hur ser det ut på den restaurang du besökte senast, lägst, högst och medianlönen? Har du koll på detta, upp till bevis nu!