Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Oklart om du är ironisk här eller inte men jag har aldrig sett någon ge den typen av dricks.
Vilken lön olika yrkesgrupper har får de göra upp med sina arbetsgivare, det är inte min sak som kund att lägga mig i och jag är tveksam om du kan styrka ditt påstående. Tjänar en kassörska på Lidl mer än en servitör på en fin restaurang menar du?
Nej det menar jag inte och jag har ingen aning om du har dragit ut den tolkningen ur din tjocktarm eller om du verkligen tror att så skulle vara fallet.
Du gör en jämförelse som ligger i linje med att ta toppen av den ena kategorin och ställa mot botten av den andra och det förstår du väl ändå själv att det bara är trams att dra en sådan parallell...
Jag hoppas att servitören på en "fin restaurang" (Vad du nu kan mena med det...) tjänar betydligt bättre än kassörskan på Lidl då den ena (kassörskan) har vad som vanligtvis klassas som ett "okvalificerat" arbete där det inte krävs några förkunskapskrav och den andra (servitören) åtminstone om h*n skulle uppfylla de krav jag ställer på personal på en "fin restaurang" ligger långt över snittet inom branschen när det kommer till kunskap om yrket och förståelse för värdskap.
Nu får visserligen servitören på den "fina restaurangen" vanligtvis både en högre lön och mer i dricks än vad de som ligger på motsatta sidan av skalan inom branschen, så även där är balansen och fördelningen rätt skev.
Citat:
Ursprungligen postat av
jourlistan
Undersköterskorna och vårdbiträdena då? Eller hotellreceptionisterna?
Hotellreceptionerna har samma avtal som restaurang.
Undersköterskor och vårdbiträden med motsvarande yrkeserfarenhet tjänar vanligtvis bättre (Har bättre OB både sett till tid och pengar.), men arbetar å andra sidan färre timmar.