2017-04-24, 01:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Vilka avskyvärda kommunister det finns här. Bara en WT-råtta skulle betala det exakta priset utan dricks, särskilt när man suttit länge och i ett stort sällskap dessutom. Jag dricksar alltid, även när jag tar en öl. Pinsamma cringe-svenskar som aldrig satt sin fot utanför Sverige som inte ger dricks.

Från vett och etikett.com

Läs tråden ordentligt
Citera
2017-04-24, 01:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Oklart om du är ironisk här eller inte men jag har aldrig sett någon ge den typen av dricks.

Vilken lön olika yrkesgrupper har får de göra upp med sina arbetsgivare, det är inte min sak som kund att lägga mig i och jag är tveksam om du kan styrka ditt påstående. Tjänar en kassörska på Lidl mer än en servitör på en fin restaurang menar du?

Nej det menar jag inte och jag har ingen aning om du har dragit ut den tolkningen ur din tjocktarm eller om du verkligen tror att så skulle vara fallet.

Du gör en jämförelse som ligger i linje med att ta toppen av den ena kategorin och ställa mot botten av den andra och det förstår du väl ändå själv att det bara är trams att dra en sådan parallell...

Jag hoppas att servitören på en "fin restaurang" (Vad du nu kan mena med det...) tjänar betydligt bättre än kassörskan på Lidl då den ena (kassörskan) har vad som vanligtvis klassas som ett "okvalificerat" arbete där det inte krävs några förkunskapskrav och den andra (servitören) åtminstone om h*n skulle uppfylla de krav jag ställer på personal på en "fin restaurang" ligger långt över snittet inom branschen när det kommer till kunskap om yrket och förståelse för värdskap.

Nu får visserligen servitören på den "fina restaurangen" vanligtvis både en högre lön och mer i dricks än vad de som ligger på motsatta sidan av skalan inom branschen, så även där är balansen och fördelningen rätt skev.

Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Undersköterskorna och vårdbiträdena då? Eller hotellreceptionisterna?

Hotellreceptionerna har samma avtal som restaurang.

Undersköterskor och vårdbiträden med motsvarande yrkeserfarenhet tjänar vanligtvis bättre (Har bättre OB både sett till tid och pengar.), men arbetar å andra sidan färre timmar.
Citera
2017-04-24, 01:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej det menar jag inte och jag har ingen aning om du har dragit ut den tolkningen ur din tjocktarm eller om du verkligen tror att så skulle vara fallet.

Du gör en jämförelse som ligger i linje med att ta toppen av den ena kategorin och ställa mot botten av den andra och det förstår du väl ändå själv att det bara är trams att dra en sådan parallell...

Jag hoppas att servitören på en "fin restaurang" (Vad du nu kan mena med det...) tjänar betydligt bättre än kassörskan på Lidl då den ena (kassörskan) har vad som vanligtvis klassas som ett "okvalificerat" arbete där det inte krävs några förkunskapskrav och den andra (servitören) åtminstone om h*n skulle uppfylla de krav jag ställer på personal på en "fin restaurang" ligger långt över snittet inom branschen när det kommer till kunskap om yrket och förståelse för värdskap.

Nu får visserligen servitören på den "fina restaurangen" vanligtvis både en högre lön och mer i dricks än vad de som ligger på motsatta sidan av skalan inom branschen, så även där är balansen och fördelningen rätt skev.

Håller du inte koll på vad du själv skriver:

Citat:
De har redan högre lön än restaurangpersonalen så deras "dricks" betalar du redan genom det extra prispåslaget på varorna.

Fiffigt va?
Citera
2017-04-24, 01:31
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Aww, du fick inte gratispengar för ingenting? Är snöflingan kränkt? Serveringspersonal i Sverige är bortskämda småbarn som beter sig som arroganta besserwissrar, dricksar aldrig i helvete här, kyparna är arroganta fjantar. Väx upp.
Citera
2017-04-24, 01:32
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Håller du inte koll på vad du själv skriver:

Jo, det gör jag.

Och då avtalslönerna branscherna emellan skiljer sig åt kanske det är där du ska kolla om du vill göra en någorlunda seriös jämförelse och inte genom att jämföra botten av den ena med toppen av den andra...

Själv då?

Hur kom lönen för Lidls personal in i ditt resonemang om ICAs priser?
Citera
2017-04-24, 01:40
Medlem
yuptagets avatar
Brukar dricksa om jag betalar med cash, men om jag betalar med kort och servitören står och flåsar mig i örat och ber mig slå in beloppet så ger jag fan inte en krona dricks. Hatar när dem ber mig slå in beloppet och står kvar som tiggare och glor på mig, säger inte att dem gör fel från deras perspektiv men kommer aldrig dricksa om det går till så..
När man betalar med cash så går dem iväg medans man betalar och då känns dem inte som tiggare på samma sätt. Därför förtjänar dem dricks då förutsatt att allt varit bra under hela besöket.
Senast redigerad av yuptaget 2017-04-24 kl. 01:43.
Citera
2017-04-24, 01:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo, det gör jag.

Och då avtalslönerna branscherna emellan skiljer sig åt kanske det är där du ska kolla om du vill göra en någorlunda seriös jämförelse och inte genom att jämföra botten av den ena med toppen av den andra...

Själv då?

Hur kom lönen för Lidls personal in i ditt resonemang om ICAs priser?

Ditt argument för att inte dricksa ICAs personal men att dricksa på restauranger var att ICAs personal hade högre löner. Det är förstås ett uselt argument av så många olika skäl t.ex. är det ett påstående som knappast är korrekt.

1. Det finns säkert personal på ICA som tjänar mindre än vad personal på olika restauranger tjänar.

2. Det är knappast min uppgift som kund att hålla rätt på vad personalen på olika arbetsplatser tjänar och betala extra baserat på det. Personalen får förhandla om lönen med sin arbetsgivare och jag som kund betalar det som företaget begär för sina varor och tjänster.

3. Om du inte förespråkar dricks till personalen på Lidl gäller förstås samma argumentation för dem som för ICAs personal.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-04-24 kl. 01:51.
Citera
2017-04-24, 01:52
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ditt argument för att inte dricksa ICAa personal men att dricksa på restauranger var att ICAs personal hade högre löner. Det är förstås ett uselt argument av så många olika skäl t.ex. är det ett påstående som knappast är korrekt.

1. Det finns säkert personal på ICA som tjänar mindre än vad personal på olika restauranger tjänar.

2. Det är knappast min uppgift som kund att hålla rätt på vad personalen på olika arbetsplatser tjänar och betala extra baserat på det. Personalen får förhandla om lönen med sin arbetsgivare och jag som kund betalar det som företaget begär för sina varor och tjänster.

3. Om du inte förespråkar dricks till personalen på Lidl gäller förstås samma argumentation för de som för ICAs personal.

1. Självklart, men då blir det ju en jämförelse utifrån helt olika perspektiv.
Om jämförelsen ska vara seriös och relevant får man ju se på de ur någorlunda samma förutsättningar. Och då tjänar restaurangpersonalen lägre än ICAs om de båda har lön efter avtal och man ställer de två personerna mot varandra när de arbetat lika länge i branschen, arbetar samma timmar och har lön utifrån deras respektive branschs avtal.

2. Vem har påstått det? Som jag ser det så hör det snarare till allmänbildning att känna till hr olika saker fungerar och förhåller sig till varandra än något annat, men självklart får folk hålla sin bildningsnivå där de själva känner sig nöjda.

3. Jag förespråkar ett totalt avskaffande av drickssystemet och jag är beredd att ta den högre kostnaden detta kommer att medföra vid restaurangbesök och motsvarande.
Citera
2017-04-24, 01:55
Medlem
dobbelinas avatar
Skulle bara dricksa om jag var stamgäst, då jag vet att dom kommer att prioritera mig
nästa gång jag besöker deras etablissemang.
Detta vet jag av egen erfarenhet, och rör mig mycket i kretsar där hyfsat folk rör sig.
Citera
2017-04-24, 02:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1. Självklart, men då blir det ju en jämförelse utifrån helt olika perspektiv.
Om jämförelsen ska vara seriös och relevant får man ju se på de ur någorlunda samma förutsättningar. Och då tjänar restaurangpersonalen lägre än ICAs om de båda har lön efter avtal och man ställer de två personerna mot varandra när de arbetat lika länge i branschen, arbetar samma timmar och har lön utifrån deras respektive branschs avtal.

Nu var det du som ansåg att en jämförelse av lönerna var relevant för att avgöra om man ska ge dricks eller inte. Då faller det förstås på dig att styrka ditt påstående om att ICAs personal tjänar mer än restaurangpersonal. Om du dessutom anser att all ICA-personal ska bli utan dricks och att man generellt bör dricksa på restauranger eftersom de tjänar mindre bör det förstås vara så att all restaurangpersonal tjänar mindre än all ICA-personal.

Citat:
2. Vem har påstått det? Som jag ser det så hör det snarare till allmänbildning att känna till hr olika saker fungerar och förhåller sig till varandra än något annat, men självklart får folk hålla sin bildningsnivå där de själva känner sig nöjda.

Nej det är knappast allmänbildning att ha detaljkunskap om hur mycket personal på olika livsmedelsbutiker samt personal på restauranger tjänar. Detta varierar säkerligen rätt mycket.

Det är som sagt var heller inte kundens ansvar att avlöna personalen direkt utan kunden betalar enligt gällande prislista och sedan betalar arbetsgivaren ut löner till personalen.
Citera
2017-04-24, 02:21
Medlem
Bammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Dessutom har vi otroligt dålig serveringspersonal i Sverige som inte förtjänar dricks.

Det är klart, går man enbart till krogar som O'Learys o dylikt så får man det man betalar för.
Dra nu inte alla över en kam innan du vågat dig på en riktig restaurang.
Citera
2017-04-24, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Jävligt mycket snack i tråden om små portioner, ni ska ha klart för er att på vårt ställe så gäller gratis påfyllning av pommes, fri salladsbuffee där bland annat såser som coleslaw finns, vi har även buffelmozzarella där och våra köttbitar är stora nog att ingen lämnar restaurangen hungrig. Visst, är man ett jävla proletärsvin som ser över varenda krona så är 400 kr (måltid + 2 drickor) mycket pengar men för oss som inte är det så är detta ingenting.

Och är det du som betalar för innehållet i salladsbuffén? Den som betalar för pommes är restaurangen och det ingår redan i priset så varför ska du ha extra för det?

Du har valt ett serviceyrke och där ingår att vara trevlig mot kunderna så det är bara att bita ihop och gilla läget om du inte får dricks.

Sedan är det en enorm skillnad på lönerna för restauranganställda i USA mot i Sverige. Så att införa amerikansk kultur för dricks i Sverige är bara löjligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tipped_wage_in_the_United_States
http://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/

btw; kör tunnelbana och det är stor skillnad på att köra bra med mjuk körning och mjuka inbromsningar mot att köra dåligt där trafikanterna får hålla sig fast allt de kan för att inte flyga omkull i vagnen. Vad är jag värd i dricks för att köra mjukt?
Att göra ett bra jobb är en yrkesstolthet och för serveringspersonal så är det en del av jobbet att vara trevlig mot kunderna? Effekten om du snäser av dem är att de inte kommer tillbaka och då står du utan jobb för eller senare då restaurangen kommer att konkursa då inga längre kommer dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in