Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 11:49
  #1
Avstängd
markogrobars avatar
Måste skriva av mig lite nu efter en hemskt tråkig upplevelse igår kväll. Jag tar ibland några helgpass på farsans restaurang, ligger vid Caroli i Malmö. Det är ingen fine dining men en köttbit kostar 280:- och uppåt så det är inte heller en sylta likt Bright. Hursomhelst så har jag arbetat där då och då sedan 2011 och då som servitör, och det är fan helt sjukt hur många gånger jag serverat stora sällskap utan att de dricksar något. Igår kväll hade vi dock ett danskt sällskap på 6 pers som tog priset. De satt i flera timmar och åt och drack. Varje gång jag kom ut med någonting så ville de prata med mig om diverse saker och som en god servitör så tog jag mig tid så länge det inte fanns annat att göra. Jag följer t.ex. nordisk handboll slaviskt och vi utbytte några ord om gårdagens match som var slut runt sextiden som två pers i sällskapet hade följt via mobilen (Ribe-Esbjerg - Holsterbro), de frågade mig massa skit om mitt liv, sa att jag annars inte arbetar där och la in flera tydliga signaler när jag skämtsamt flera gånger sa att det är farsans ställe och att han inte betalar mig så jag är beroende av dricksen. Till slut när de ska gå och betalningen ska delas upp så säger den ena att han tar hela notan. Jag kommer med en liten bok som notan ligger i och kortläsaren, ber honom sedan knappa in totala beloppet han vill betala och han betalar precis så mycket som det står på kvittot. Alltså, det slutade på 89 och han rundade inte ens av till 90. Hur fan tänker såna avskyvärda kräk? Seriöst, jag fattar inte
Citera
2017-04-23, 11:54
  #2
Medlem
Vi har ingen drickskultur i norden. Lön och sociala avgifter är redan inprisat i käket.

Brukar du dricksa rörmokaren och brevbäraren för att dom gör sitt jobb?
Citera
2017-04-23, 11:56
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Det här är Sverige, här tjänar folk så bra att man inte behöver dricksa. Sen kan man ju undra varför du går med på att jobba gratis, farsans krog eller inte liksom.
Citera
2017-04-23, 12:03
  #4
Medlem
Jag dricksar aldrig i Sverige. Att du väljer att arbeta gratis är ditt eget fel.
Citera
2017-04-23, 12:06
  #5
Medlem
cybergrodans avatar
Jag dricksar typ aldrig, visst, om det blir 285 så rundar jag till 290 men inte mer.
Det är redan så dyrt att käka ute och Sverige så varför skulle jag betala mer? Dessutom ska servicen vara inräknat i priset.
Citera
2017-04-23, 12:07
  #6
Medlem
Itons avatar
Jag håller med de andra att det inte finns någon drickskultur i Sverige och ärligt talat så föredrar jag det. Dock har italienarna en schysst lösning som heter coperto som är en slags fast dricksavgift om 1,5 - 3 EUR/person. Den tas alltid ut.

En fråga ang att betala med kort. Om notan landar på 95kr och jag väljer att betala 100, får du de 5kr som ligger som mellanskillnad i dricks då? Det hamnar inte i restaurangens ficka?
Citera
2017-04-23, 12:10
  #7
Avstängd
markogrobars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det här är Sverige, här tjänar folk så bra att man inte behöver dricksa. Sen kan man ju undra varför du går med på att jobba gratis, farsans krog eller inte liksom.

Jag jobbar ju inte gratis! Men det visste inte svinen

Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Jag håller med de andra att det inte finns någon drickskultur i Sverige och ärligt talat så föredrar jag det. Dock har italienarna en schysst lösning som heter coperto som är en slags fast dricksavgift om 1,5 - 3 EUR/person. Den tas alltid ut.

En fråga ang att betala med kort. Om notan landar på 95kr och jag väljer att betala 100, får du de 5kr som ligger som mellanskillnad i dricks då? Det hamnar inte i restaurangens ficka?

Jag får dem. De hamnar ju så klart hos restaurangen först men jag får ut dem utöver min lön när den betalas ut.
Citera
2017-04-23, 12:14
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Jag jobbar ju inte gratis! Men det visste inte svinen
Du försökte manipulera dom, dom svalde inte betet och det är dom som är svinen? Som sagt så får du ju redan betalt för att göra ditt jobb.
Citera
2017-04-23, 12:15
  #9
Medlem
Browngreeneyess avatar
Du får väll sälja lite balle om du vill ha pengar....
Citera
2017-04-23, 12:16
  #10
Avstängd
markogrobars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du försökte manipulera dom, dom svalde inte betet och det är dom som är svinen? Som sagt så får du ju redan betalt för att göra ditt jobb.

Mitt jobb är att leverera maten från köket till deras bord, inte att stå och snacka skit med dom om var jag är uppväxt eller vem som vinner sina respektive grupper i Vinnarligan. Det är skillnaden. De är avskyvärda svin.
Citera
2017-04-23, 12:25
  #11
Medlem
Pirreboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Mitt jobb är att leverera maten från köket till deras bord, inte att stå och snacka skit med dom om var jag är uppväxt eller vem som vinner sina respektive grupper i Vinnarligan. Det är skillnaden. De är avskyvärda svin.


Tycker de låter mer som du är boven i detta drama.
Citera
2017-04-23, 12:25
  #12
Medlem
GyllenePeniss avatar
Jag tycker de som vill ha dricks är avskyvärda svin.

Jag dricksar aldrig längre, då jag tycker det är obehagligt att servitörer osv.. förväntar sig detta trots den svindyra maten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback