2017-04-25, 22:19
Medlem
Jag lägger alltid ca 10 % på notan efter ett restaurangbesök. Det är inte bara mat och dryck jag betalar för utan en upplevelse. För att jag ska komma dit så har de förberett mat, dukat, gått igenom allergilistor, vinlistor, de placerar mig, ger mig tips/råd efter min personliga smak, de lämnar mig ifred om jag är inne i en diskussion, de uppmärksammar mig när jag tittar upp, de erbjuder mig att byta ut maten om det är något jag är missnöjd med, om jag frågar något så ser de till att jag får ett svar, de ser till att jag har rent och snyggt på mitt bord. Ibland kan de bara komma med mat och dryck en gång, men under t.ex en 3-rätters för ett sällskap så är de vid mitt bord säkert över 10 ggr för att duka av, förbereda nästa rätt, fylla på glas, vatten, kaffe. Så de uppmärksammar hela tiden mina behov så länge jag är där. Om dessutom maten och drinkar är gjorda med kärlek och omsorg så är det ännu större bonus.
Däremot dricksar jag inte om jag går till baren och bara beställer en stor stark, det tar några sekunder av deras tid, men om jag beställer en coktail så är den gjord med mer omsorg då lägger jag.
Dricksen jag lägger går till både servis, kök, bar, disk, hov, så om jag lägger en hundring extra för att jag ska äta ute istället för hemma så får de ca 10 kronor var av mig för att passa upp mig så jag slipper lägga ner flera timmar på att göra det själv hemma. Om jag är missnöjd med maten och servicen så lägger jag naturligtvis ingenting, för jag förväntar mig att jag ska vara nöjd när jag går därifrån. Att inte lägga dricks signalerar att du är missnöjd, och restaurangen undrar vad jag ens gjorde där.

Förövrigt brukar jag dricksa ibland efter en taxitur också, om jag tycker att den uppmärksammat mina behov.
Citera
2017-04-25, 22:41
Medlem
Trådskaparen är kort och gott en idiot om han inte förstår att han arbetar inom ett serviceyrke där samtal med gästerna ingår i hans arbetsuppgifter.

Jag ger aldrig dricks.
Citera
2017-04-25, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mosserud
Jag lägger alltid ca 10 % på notan efter ett restaurangbesök. Det är inte bara mat och dryck jag betalar för utan en upplevelse. För att jag ska komma dit så har de förberett mat, dukat, gått igenom allergilistor, vinlistor, de placerar mig, ger mig tips/råd efter min personliga smak, de lämnar mig ifred om jag är inne i en diskussion, de uppmärksammar mig när jag tittar upp, de erbjuder mig att byta ut maten om det är något jag är missnöjd med, om jag frågar något så ser de till att jag får ett svar, de ser till att jag har rent och snyggt på mitt bord. Ibland kan de bara komma med mat och dryck en gång, men under t.ex en 3-rätters för ett sällskap så är de vid mitt bord säkert över 10 ggr för att duka av, förbereda nästa rätt, fylla på glas, vatten, kaffe. Så de uppmärksammar hela tiden mina behov så länge jag är där. Om dessutom maten och drinkar är gjorda med kärlek och omsorg så är det ännu större bonus.
Däremot dricksar jag inte om jag går till baren och bara beställer en stor stark, det tar några sekunder av deras tid, men om jag beställer en coktail så är den gjord med mer omsorg då lägger jag.
Dricksen jag lägger går till både servis, kök, bar, disk, hov, så om jag lägger en hundring extra för att jag ska äta ute istället för hemma så får de ca 10 kronor var av mig för att passa upp mig så jag slipper lägga ner flera timmar på att göra det själv hemma. Om jag är missnöjd med maten och servicen så lägger jag naturligtvis ingenting, för jag förväntar mig att jag ska vara nöjd när jag går därifrån. Att inte lägga dricks signalerar att du är missnöjd, och restaurangen undrar vad jag ens gjorde där.

Förövrigt brukar jag dricksa ibland efter en taxitur också, om jag tycker att den uppmärksammat mina behov.

Skönt att se att det faktiskt finns gentlemän bland alla dessa proletärkräk på forumet. Tack för ditt inlägg, du är en kund som man blir ärad att tjäna och du tycks förstå att servitören och kunden delar kvällen tillsammans.
Citera
2017-04-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är egentligen två separata ämnen.
Att dricks inte förväntas förekomma i Sverige är en sak. Förefaller vara rätt stor enighet om detta.
Att den dricks som förekommer skall beskattas. Framgår tydligt av den information som Skatteverket tillhandahåller. Finns ingen anledning att betvivla det, att det ibland fuskas hör inte hit.

Ni torgförde som en självklarhet att dricks inte var skattepliktig, med till hands varande uppgifter bör ni ha kommit underfund med att denna uppgift var falsk.

Ni hade rätt hela tiden.

Jag hade fel.

Tacksam för att ni lagt ner så mkt tid för att upplysa mig och andra, på riktigt!

Hade så jävla fel, men kommer att fortsätta att dricksa bra service och iskallt räkna med att pengarna inte beskattas...;0)
Citera
2017-04-25, 23:09
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosserud

Personalen på Ica har lagt upp allt snyggt på hyllorna varje dag inför ditt besök.

Busschauffören har tankat, städat av sätena.

De lågavlönade på Elgiganten har gett upp sin fritid enbart för att du kanske behagar dyka upp och handla en dag.

Sjuksyrrorna tömmer bäcken och springer benen av sig dygnet runt.

Städarna i innecentrumet där du flanerar runt och letar efter nästa jacka fixar och piffar upp varje dag.

Dricksar du alla ovan nämnda kategorier också?
Citera
2017-04-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Mitt jobb är att leverera maten från köket till deras bord, inte att stå och snacka skit med dom om var jag är uppväxt eller vem som vinner sina respektive grupper i Vinnarligan. Det är skillnaden. De är avskyvärda svin.
Om du ser det på det sättet, Tycker du då kassapersonal ska få dricks? Dom får genomlida mycket skit. Taxichaufförer får nog lyssna på en hel del skit med.

En av de konstigaste samtalen jag haft på jobbet var nån som ringde och undrade pris över en grej och slutade med att jag var tvungen att lyssna i en kvart att personens mor hade gått bort. Förtjänar jag dricks för att jag gjorde det?

Jag gillar som det fungerar i Storbritannien där dom lägger till 10% på notan som dricks
Citera
2017-04-25, 23:24
Medlem
Plasticsmiless avatar
Som jag tidigare nämnt i tråden så dricksar jag ibland men då ska det vara riktigt bra. Vilket såklart är en svår balansgång då jag vill att personalen uppmärksammar mig fast ändå inte, och de ska vara trevliga, men inte falska.Och de ska vara riktigt artiga, men inte på låtsas.
Jag tror det är en konst att vara en riktigt riktigt bra servitör.

Gör man inte mer än tar beställning,lämnar maten och säger tack och hejdå så är det ju snarare så att man vill ge minus.

För att ge ett exempel så prova någon av Gordon Ramsey´s resturanger i London. Där snackar vi _topp_ service. Utan att det är falskt eller på låtsas. De är experter på sin sak och kan svara på allting utan att svettigt springa till köket för att fråga om det är okej att INTE få sparris på sin tallrik.
Ger mer än gärna 2-300 kr i dricks, de kan sitt jobb och tar de på absolut största allvar. Och har förmodligen fått en hel del utbildning och gått kurser, och det viktigaste - lyssnat och tagit åt sig.
Citera
2017-04-25, 23:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Om de svalde betet eller ej framgick knappast, de kanske trodde på honom men valde ändå inte att dricksa.
Det är förvisso också möjligt. Hur som helst så gav TS sig ut på fiskeexpedition men fick inte napp.
Citera
2017-04-25, 23:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Tiggeri skapar ingen trevlig upplevelse så det är klart man inte dricksar då även om man hade tänkt göra det innan. Servitören gjorde alltså inte sitt jobb som är att bidra till en trevlig upplevelse. Att pappsen är snål är heller inget argument.

Betalar man med kort finns det heller ingen anledning att runda av belopp, det gjorde man tidigare för att slippa småmynt och slippa vänta på det. Ett förlegat system helt enkelt.
Citera
2017-04-26, 00:04
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr0g
Vilka andra yrkesgrupper brukar du själv ge dricks?

Ja, ditt arbete skulle kunna utföras av en hund och en skateboard.
oh lord vilken BURN.

on topic: dricks är frivilligt, deal with it.
Citera
2017-04-26, 00:06
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plasticsmiles
Som jag tidigare nämnt i tråden så dricksar jag ibland men då ska det vara riktigt bra. Vilket såklart är en svår balansgång då jag vill att personalen uppmärksammar mig fast ändå inte, och de ska vara trevliga, men inte falska.Och de ska vara riktigt artiga, men inte på låtsas.
Jag tror det är en konst att vara en riktigt riktigt bra servitör.

Gör man inte mer än tar beställning,lämnar maten och säger tack och hejdå så är det ju snarare så att man vill ge minus.

För att ge ett exempel så prova någon av Gordon Ramsey´s resturanger i London. Där snackar vi _topp_ service. Utan att det är falskt eller på låtsas. De är experter på sin sak och kan svara på allting utan att svettigt springa till köket för att fråga om det är okej att INTE få sparris på sin tallrik.
Ger mer än gärna 2-300 kr i dricks, de kan sitt jobb och tar de på absolut största allvar. Och har förmodligen fått en hel del utbildning och gått kurser, och det viktigaste - lyssnat och tagit åt sig.

Vad är det du inte förstår? I London ska man säkert dricksa då personalen är experter som utför sitt arbete klanderfritt. I Sverige så får personalen istället högre lön som betalas av dig genom ett redan uträknat påslag på samtliga rätter. Bara genom att köpa något så här du redan dricksat personalen.

Varför tror du finare restauranger är dyrare? Det är fler och dyrare personal, de får alltså redan dricks.
Citera
2017-04-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Personalen på Ica har lagt upp allt snyggt på hyllorna varje dag inför ditt besök.

Busschauffören har tankat, städat av sätena.

De lågavlönade på Elgiganten har gett upp sin fritid enbart för att du kanske behagar dyka upp och handla en dag.

Sjuksyrrorna tömmer bäcken och springer benen av sig dygnet runt.

Städarna i innecentrumet där du flanerar runt och letar efter nästa jacka fixar och piffar upp varje dag.

Dricksar du alla ovan nämnda kategorier också?

Inga av de yrkena erbjuder mig en helhetsupplevelse, eller uppmärksammar mina personliga behov, de gör sitt jobb, sina uppgifter, följer sitt schema, och de får sin lön oavsett om de har kunder/gäster eller inte. Sen så undrar jag hur lågavlönade de egentligen skulle vara på elgiganten?
Inga av de yrkena betalar jag en nota till heller. Restauranger med kassapersonal dricksar jag inte till heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in