Jag lägger alltid ca 10 % på notan efter ett restaurangbesök. Det är inte bara mat och dryck jag betalar för utan en upplevelse. För att jag ska komma dit så har de förberett mat, dukat, gått igenom allergilistor, vinlistor, de placerar mig, ger mig tips/råd efter min personliga smak, de lämnar mig ifred om jag är inne i en diskussion, de uppmärksammar mig när jag tittar upp, de erbjuder mig att byta ut maten om det är något jag är missnöjd med, om jag frågar något så ser de till att jag får ett svar, de ser till att jag har rent och snyggt på mitt bord. Ibland kan de bara komma med mat och dryck en gång, men under t.ex en 3-rätters för ett sällskap så är de vid mitt bord säkert över 10 ggr för att duka av, förbereda nästa rätt, fylla på glas, vatten, kaffe. Så de uppmärksammar hela tiden mina behov så länge jag är där. Om dessutom maten och drinkar är gjorda med kärlek och omsorg så är det ännu större bonus.
Däremot dricksar jag inte om jag går till baren och bara beställer en stor stark, det tar några sekunder av deras tid, men om jag beställer en coktail så är den gjord med mer omsorg då lägger jag.
Dricksen jag lägger går till både servis, kök, bar, disk, hov, så om jag lägger en hundring extra för att jag ska äta ute istället för hemma så får de ca 10 kronor var av mig för att passa upp mig så jag slipper lägga ner flera timmar på att göra det själv hemma. Om jag är missnöjd med maten och servicen så lägger jag naturligtvis ingenting, för jag förväntar mig att jag ska vara nöjd när jag går därifrån. Att inte lägga dricks signalerar att du är missnöjd, och restaurangen undrar vad jag ens gjorde där.
Förövrigt brukar jag dricksa ibland efter en taxitur också, om jag tycker att den uppmärksammat mina behov.
Däremot dricksar jag inte om jag går till baren och bara beställer en stor stark, det tar några sekunder av deras tid, men om jag beställer en coktail så är den gjord med mer omsorg då lägger jag.
Dricksen jag lägger går till både servis, kök, bar, disk, hov, så om jag lägger en hundring extra för att jag ska äta ute istället för hemma så får de ca 10 kronor var av mig för att passa upp mig så jag slipper lägga ner flera timmar på att göra det själv hemma. Om jag är missnöjd med maten och servicen så lägger jag naturligtvis ingenting, för jag förväntar mig att jag ska vara nöjd när jag går därifrån. Att inte lägga dricks signalerar att du är missnöjd, och restaurangen undrar vad jag ens gjorde där.
Förövrigt brukar jag dricksa ibland efter en taxitur också, om jag tycker att den uppmärksammat mina behov.