2017-04-23, 13:12
Medlem
Varför får jag inte dricks för alla jävla domar jag skriver t.ex.?!
Citera
2017-04-23, 13:13
Medlem
Danne90s avatar
Jag tipsar aldrig heller och anledning till det är faktiskt omtanke om ER servitörer. Jag vill att NI ska få en dräglig lön och att ni inte skall leva på dricksen. Det är en osäkerhet om man måste ha dricks för att kunna klara sig ekonomiskt.
Er arbetsgivare skall stå för lönen som vi redan betalar i och med att vi äter där. Du ska vända dig till giriga arbetsgivare som vill inte betala mer än spottstyver för ditt utomordentliga insats som du säger.
Citera
2017-04-23, 13:14
Medlem
sommarlovs avatar
Dricks är en scam.

Att det finns samhällen som är uppbyggda så är tragiskt.

Be din arbetsgivare betala skälig lön istället.

Resonemang att man ska betala mer för bra service håller inte, dricksar du elektrikern, de som passar dina barn eller busschauffören?
Citera
2017-04-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Jag dricksar alltid om jag tycker det förtjänas, men det är ändå sällan. Dricks i USA går direkt till servitören, i Sverige går det till restaurangen (när man betalar notan och får välja belopp själv).

Nej, det du (inte) lägger på utöver notan skulle gått till personalen, som ofta delar (med sig) efter avslutat pass.

Intressant att så många i tråden aldrig varit på något ställe i landet där de fått service utöver det vanliga...;0)

Återgå till YouTube och lämna ämnet till vanligt folk, WT-kids!
Citera
2017-04-23, 13:19
Medlem
Tampiss avatar
Jag slutade med dricks för flera år sen. Om restaurangen ej betalar full lön så är det inte min uppgift att lösa så att Servitör X når upp till en fullgod lön. Jag betalar redan ett hutlöst pris för en öl och lite käk, jag tänker inte lösa random servitörers privatekonomi ovanpå det.

Det äckligaste är när man står i en bar och beställer en öl, sen lämnar de fram en kortläsare där man själv ska knappa in hur mycket man vill pröjsa

Nä, tacka fan för att detta håller på att dö ut helt och hållet.
Citera
2017-04-23, 13:20
Medlem
poxers avatar
Snarare du som är ett svin, knappa in totala beloppet kan du väl göra själv din tiggare. Inte fan får jag mer i lön för att jag kallpratar med mina kunder, hade din farsa inte varit så snål så hade du ju faktiskt fått betalt för att prata.
Citera
2017-04-23, 13:20
Medlem
HAL-9000s avatar
Hm, som kock får jag in 4-5000 i månaden på dricks i en mellanstor stad och lika för de som jobbar i servisen. Dyraste varmrätten 275:-, dock väldigt arbetad mat och uppstyrd service. I större städer kan den summan bli betydligt högre på mer ambitiösa ställen. Dock är det inget vi förväntar oss och vi har en skälig lön utöver det (ca 30000).

Jag håller dock med om att drickskulturen i Sverige är lite märklig och att det egentligen inte är nödvändigt. Visst är det ett slitigt yrke men det är också ett frivilligt val att stanna kvar i branschen.
Senast redigerad av HAL-9000 2017-04-23 kl. 13:27.
Citera
2017-04-23, 13:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Visserligen har vi en extremt etablerad drickskultur i Sverige (Även om den i Norge är ännu starkare.) och det är något som därmed påverkat löneutvecklingen inom restaurangbranschen ganska kraftigt (Även om det på senare år börjat hända saker i positiv riktning med lönerna i de större städerna, i mindre städer är lönerna dessvärre generellt sett katastrofala och där är även dricksen som lägst.), men att påstå att folk som inte dricksar är svin är att ta det lite väl långt.

Alla dricksar inte och det är bara att acceptera att det är så.

Det här har diskuterats åtskilliga gånger på Flashback...

(FB) Varför ska servitörer ha dricks?
(FB) Allmän tråd om dricks
(FB) Den stora tråden om dricks (/mod)
Senast redigerad av Allaballawalla 2017-04-23 kl. 13:29.
Citera
2017-04-23, 13:27
Medlem
negrofobens avatar
Att du inte fick nån dricks beror torligtvis på att du är ett svin!
Svinaktiga lögnare till servitörer dricksar jag aldrig.
Citera
2017-04-23, 13:31
Medlem
edit ta bort
Senast redigerad av Reaktor27 2017-04-23 kl. 13:33.
Citera
2017-04-23, 13:31
Medlem
Brukar runda upp beloppet men efter ditt gnäll ska jag sluta med det.
Citera
2017-04-23, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Nej, det du (inte) lägger på utöver notan skulle gått till personalen, som ofta delar (med sig) efter avslutat pass.

Intressant att så många i tråden aldrig varit på något ställe i landet där de fått service utöver det vanliga...;0)

Återgå till YouTube och lämna ämnet till vanligt folk, WT-kids!

Lämnas dricks, oavsett om det är via kort eller i kontanter, går detta till företaget som efter avdrag för arbetsgivaravgift och källskatt betalar ut det i lön till de som arbetar där. Förut har oftast delat på kvällens dricks direkt, men då blir den delen "svartjobb". Skatteverket kräver en hantering som gör att all dricks beskattas som all annan lön numera. Dricks skall även beläggas med moms ej att förglömma.
Senast redigerad av Nordiad 2017-04-23 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in