Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-06, 16:23
  #1
Medlem
vinbras avatar
Det finns många trådar som tar upp det här med dricks på olika sätt, men ingen som tar ett totalgrepp, något denna tråd ämnar göra.

Jag funderar över vilka man ska ge dricks egentligen? Hur gör man med till exempel frissörer?

En kompis jag frågade om hur man gör med frissörer blev nästan förbannad. "Det är klart du inte ska ge dricks!"
Citera
2007-01-06, 16:25
  #2
Avstängd
imsimss avatar
Tippa bara snygga brudar där du ökar möjligheterna att få tana i tvåan...
Citera
2007-01-06, 16:46
  #3
Medlem
Kobra_Kajs avatar
fan heller att frisörer får dricks. Det är ju svindyrt att klippa sig ändå.
Citera
2007-01-06, 18:08
  #4
Medlem
galts avatar
Jag brukar ge min frisör dricks ibland. Det beror på vad jag har för sedlar helt enkelt. Dricksar oftast då det bara blir mynt över, förutom i affären och i pizzerian.
När jag gav pizzeriagubbarna en 50-lapp när det jag skulle ha kostade 45 så var det ungefär "oj, en hel femma" kändes det som, så därför får de fan inget mer. Värt att nämna är att det annars hade blivit många femmor till dem.

På restaurant eller liknande där man "ska" dricksa brukar det väl vara ungefär 10-15% dricks, om man fått bra service.
Citera
2007-01-06, 18:14
  #5
Avstängd
Märkligt hur det är med dricks i olika länder. När jag var till Madrid fick jag höra av min bekant som bor där att det ses som mycket ohövligt att ge dricks. Ohövligt så tillvida att det är jämställt som att ge pengar till tiggare och att de som jobbar på en restaurang inte har tillräckligt bra betalt, utan kunderna måste ge dem pengar.
Citera
2007-01-06, 19:33
  #6
Medlem
Jag driksar alla när jag har pengar över :/. tom brobergs efter jag köpt snus. Bättre att någon som kanske behöver dem får dem eller att jag springer och tappar dem så ingen får dem. Iof är jag uppväxt i en väldigt rik familj / släkt så har haft det som vana sen jag va liten.
Citera
2007-01-07, 11:50
  #7
Medlem
jalouxs avatar
Dricksar själv på restaurang och i taxi. Finns säkert andra sammanhang där det skulle kännas vettigt men knappast hos frisören.

Dock upptäcker jag mig själv med att vid kontant betalning ofta avstå från att dricksa om summan inte är den rätta. Med det menar jag att om t.ex. en restaurangnota landar på 450:- så betalar jag gärna 500:-, men hade notan landat på 495:- så tar jag hellre tillbaka den överblivna femkronan hellre än att lämna den som en väldigt fattig dricks. Inte heller vill jag sitta och dra fram andra sedlar som inte så att säga var med i den ursprungliga transaktionen.

Kan låta lite neurotiskt jag vet men någon som förstår känslan?
Citera
2007-01-07, 11:56
  #8
Medlem
tepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galt
På restaurant eller liknande där man "ska" dricksa brukar det väl vara ungefär 10-15% dricks, om man fått bra service.


Alltså jag förstår inte det är med %.
Ska man lämna dricks på 10% av vad maten har kostat?
Och av vilken anledning?
Citera
2007-01-07, 11:58
  #9
Medlem
core_s avatar
"Ska" dricksa? Finns väl inget ställe i Sverige som man "ska" dricksa på. Utomlands är det väl en helt annan grej, men aldrig att jag pyntar upp 10-15% extra i dricks när det redan är inräknat i notan från första början.

Dom har väl redan betalt förhoppningsvis?
Citera
2007-01-07, 23:36
  #10
Medlem
I Sverige dricksar väl bara folk som känner att de måste visa upp att han/hon minsann har råd. Alternativt en "avståndstagande" från den svenska kulturen, vill känna sig kontinental efter att ha varit på charterresa i ett land där dricks är kutym.
Citera
2007-01-08, 00:01
  #11
Medlem
Jag dricksar när jag dricker eller äter ute. Kanske inte om jag tjoffar i mig en QP på stående fot eller så men när man äter ute på restaurant.

Är jag ute på lokal och dricker öl el. dyl. brukar jag dricksa lite på varje öl. Oftast genom att säga "inga mynt" när jag får tillbaka växeln. Det blir rätt mycket dricks för det mesta men gör man det ett par gånger slipper man vänta på att få beställa nästa gång.

Jag ger dricks för att vara hygglig och om jag gillar dem som serverar mig. Har man ett stamställe är det självklart att dricksa enligt mig.
Citera
2007-01-08, 00:11
  #12
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sole speck
Jag dricksar när jag dricker eller äter ute. Kanske inte om jag tjoffar i mig en QP på stående fot eller så men när man äter ute på restaurant.

Är jag ute på lokal och dricker öl el. dyl. brukar jag dricksa lite på varje öl.
När det gäller dryckesköp vid bardisken brukar jag inte dricksa. Hur gör ni andra?

En annan sak jag är osäker på är när man ätit dagens lunch ute och serverats vid bordet. Även där brukar jag aldrig ge dricks, men känner mig samtidigt lite besvärad. De gånger jag noterat hur sällskapet gör brukar dom inte dricksa heller.

Jag skulle behöva en lista över vilka tillfällen man ska ge dricks.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback