2017-04-23, 12:49
Medlem
Varför ska man ge dricks i Sverige? Jag har nog aldrig upplevt någon fantastisk service här i landet. Maten är sådär och man får aldrig något extra. Så varför ska man ge något extra till servicepersonalen?
Har ni dåligt betalt? Klaga på er arbetsgivare.
Jävla tiggeri.
Vilken annan yrkeskår förväntar sig extra betalt vid sidan av?
Hur ofta får brandmännen, brevbäraren, byggjobbaren eller frisören dricks tror du?
Inte fan klagar de som dessa outbildade brickbärare gör hela tiden.

Gillar du inte ditt arbete? Byt då.
Citera
2017-04-23, 12:49
Medlem
.Chloes avatar
Jag dricksar alltid om jag tycker det förtjänas, men det är ändå sällan. Dricks i USA går direkt till servitören, i Sverige går det till restaurangen (när man betalar notan och får välja belopp själv).
Citera
2017-04-23, 12:53
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeBeHigh
Folk borde dricka mig när jag byter deras däck eller lagar deras jävla punkteringar men det har bara hänt 2 ggr. Inte gnäller jag om det.

I stort sett samma här.

Restaurangfolk (och folk överlag) har fått för sig att bara för att de sett i amerikanska filmer att de får dricks eller "keep the change" så ska de också ha det bara för att de har samma jobb. Skit på er säger jag!
Citera
2017-04-23, 12:53
Medlem
JustZlatans avatar
Om man förväntar sig dricks ska man inte ha någon. De förstod väl att du bara var trevlig och pratade för att du ville ha dricks. Din trevlighet var alltså inte äkta, skyll dig själv. Var äkta nästa gång så kanske du får dricks.
Citera
2017-04-23, 12:57
Medlem
1001PSs avatar
Du drar hela gänget över en kam, trots att det bara var en som betalade.
Citera
2017-04-23, 12:57
Medlem
pantherTypeGs avatar
Eftersom priserna (särskilt på spriten) är rejält överdrivna så ska man aldrig dricksa på restaurang i Sverige.
Citera
2017-04-23, 13:00
Medlem
Knotknets avatar
Det finns naturligtvis ingen anledning att dricksa en servitör. Dessutom har vi otroligt dålig serveringspersonal i Sverige som inte förtjänar dricks.
Citera
2017-04-23, 13:02
Medlem
Dreamtimes avatar
Antingen gillar man läget som Servitör eller så söker man sig vidare till Taxi där besvikelsen över att alla inte dricksar kvarstår. Huvudsaken är att du har någonting att gnälla på. Gärna på Flashback.
Citera
2017-04-23, 13:05
Medlem
Man dricksar bara i Sverige om man är jävligt nöjd med servicen/maten. Att du jobbar gratis för farsan är ditt eget problem.

Punkt slut.
Citera
2017-04-23, 13:05
Medlem
CloverLeafs avatar
Det är du som bara tänker på pengar din snåla jävel. Var glad att du hade sköna gäster som ville prata med dig och liva upp ditt jobb när du ändå inte hade något att göra.

Har svårt för pengakåta människor som dig.
Citera
2017-04-23, 13:07
Medlem
Avrundar du själv uppåt när du betalar på ICA?
Avrundar du själv uppåt när du betalar dina räkningar?
Avrundar du själv uppåt när du köper kläder?

Hela konceptet med att man ska betala mer än vad det kostar är väldigt udda. Om prislappen är satt till X kronor så betalar man X kronor. Är det tänkt att man ska betala mer så får man ändra prislappen helt enkelt. Trevlig service ska ingå i priset, knappast vara någonting man betalar extra för.
Citera
2017-04-23, 13:10
Medlem
Brunbeverns avatar
Jag som fattig student brukar avrunda summorna uppåt, exempelvis 123:- blir 130:- osv. Så antingen har du stött på någon som inte bryr sig eller så kanske de bara inte är medvetna om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in