Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 09:50
  #25
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Detta med torusen lämnar jag därhän för jag vet inte hur det är relevant men förklara gärna.

Jag tror inte mitt bevis är rätt för då är det en sensation men jag förstår ännu inte hur det är fel.

Jag hävdar att eftersom alla länder kan ritas med hjälp av trianglar så räcker det att man betraktar problemet med färgläggning för just en triangel. Och där behöver du fyra som mest.

Varför trianglar då? Jo för att vi ritar i 2D och definitionen av ett plan är tre punkter som inte ligger på linje.

Ta denna bild https://imgur.com/a/Rt8WK, om jag kan ge en färgläggning på trianglarna, hur leder det mig till en färgläggning på de röda regionerna?

Notera också att själva formen på landet är ganska ointressant, det enda som är intressant är vilka länder som angränsar till varandra.
Citera
2017-04-22, 11:10
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Ta denna bild https://imgur.com/a/Rt8WK, om jag kan ge en färgläggning på trianglarna, hur leder det mig till en färgläggning på de röda regionerna?

Notera också att själva formen på landet är ganska ointressant, det enda som är intressant är vilka länder som angränsar till varandra.

Jag tror inte jag förstår den frågan men detta är rätt nät av trianglar. Dvs den jag tänkt på. Hur menar du?

Man inser ju lätt att om man har något teorem som gäller för trianglar så gäller det även för alla andra former som finns i 2D för att alla former kan skapas av trianglar.
Citera
2017-04-22, 11:12
  #27
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag tror inte jag förstår den frågan men detta är rätt nät av trianglar. Dvs den jag tänkt på. Hur menar du?

Vi vill färga de röda regionerna på ett sådant sätt så att inga två angränsande regioner har samma färg. På vilket sätt är färgningen av trianglarna relevant för en sådan färgning av de röda regionerna?
Citera
2017-04-22, 11:50
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Vi vill färga de röda regionerna på ett sådant sätt så att inga två angränsande regioner har samma färg. På vilket sätt är färgningen av trianglarna relevant för en sådan färgning av de röda regionerna?

Regeln om att områdena som är grannar ska vara olika drabbar alla trianglar som har en sida eller fler som också utgör en områdesgräns ju. De trianglar som bara är "utfyllnad" gör det ingen skillnad för.

Den mest krävande färgläggning man kan göra på en yta med teoremet är en triangel som då har tre grannar. Alltså behövs fyra färger.

Eftersom området man ska färga måste ha en yta och en/ett yta/plan definieras med en triangel är en triangel den minsta ytformen man kan ha. Denna mening förstår jag om du inte förstår för den är svår att ens formulera.
__________________
Senast redigerad av gniknus2 2017-04-22 kl. 11:53.
Citera
2017-04-22, 12:32
  #29
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Regeln om att områdena som är grannar ska vara olika drabbar alla trianglar som har en sida eller fler som också utgör en områdesgräns ju. De trianglar som bara är "utfyllnad" gör det ingen skillnad för.

Problemet är att de röda regionerna inte är trianglar. Anser du att de röda regionerna i denna bild är färglagda på ett sätt som stämmer överens med satsen?
Citera
2017-04-22, 12:54
  #30
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Är någon en hejare på fyrfärgsteoremet?

Jag hävdar man kan dela in alla ytor i oändligt många trianglar, för att tre punkter (som inte är på samma linje) definierar en yta. Och en triangel kan aldrig ha kontakt med fler färger än 3. Alltså måste man ha minst 4 färger att tillgå för att rita en karta utan att länder (eller whatever) med gemensam gräns måste ha samma färg.

Jag har inte sett det beviset någonstans, så det måste fallera någonstans, men var?
Jag är inget matematiskt underbarn nämligen, även om jag är ingenjör..

Fyrfärgsteoremet säger att det behövs högst fyra färger för att färglägga varje möjlig geografisk karta (exempelvis en över Europa) på ett sådant sätt att inga angränsande regioner/länder har samma färg.

BEVIS: Formal Proof - The Four-Color Theorem
__________________
Senast redigerad av AndersM79 2017-04-22 kl. 13:00.
Citera
2017-04-22, 13:29
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Problemet är att de röda regionerna inte är trianglar. Anser du att de röda regionerna i denna bild är färglagda på ett sätt som stämmer överens med satsen?

Mening 1: Nej, men de består av trianglar. Precis som alla former kan. Om man bara har tillräckligt små och tillräckligt många trianglar av alla de former.
Mening 2: Nejfan. Det där är ju bara ett lapptäcke.

Jag tänker såhär, att den minsta ytenheten man kan ha måste vara en triangel. För att ett plan definieras av tre punkter som inte är på linje = en triangel. Oavsett utseende. Alla andra former kan brytas ner till trianglar. Och då menar jag den typ av "triangelnät" du visat nu där hörnen är hörn för andra tringlar osv.

Är området en triangel och är omgiven av bara ett annat område. Tänk Vatikanstaten, så behöver du bara två olika färger. Är området omgivet av två andra, behöver du tre färger, tänk Andorra. Är området omgivet av tre andra, tänk Luxemburg, så behöver du fyra färger. Är området omgivet av fyra andra, tänk Makedonien utan Kosovo, så behöver du också fyra färger, och detta behov ökar inte sen, och det tycker jag inses lätt.
__________________
Senast redigerad av gniknus2 2017-04-22 kl. 13:51.
Citera
2017-04-22, 13:31
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Fyrfärgsteoremet säger att det behövs högst fyra färger för att färglägga varje möjlig geografisk karta (exempelvis en över Europa) på ett sådant sätt att inga angränsande regioner/länder har samma färg.

BEVIS: Formal Proof - The Four-Color Theorem

Det är vi med på. Finner du indikationer på annat är det för att text är begränsande när man ska förklara.
Citera
2017-04-22, 18:37
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Förresten. Om vi bygger en torus med hjälp av tetraeder. Som då är samma trianglar plus en punkt som lämnat planet. Alltså fyra punkter där en punkt är offset från ett plan. Så kan man tänka analogt. Du har sex kanter på tetraedern. Plus den egna färgen. Sju.
Nu är det inte torusens inre det handlar om utan dess yta. Med samma motivering som du har skulle man komma fram till att fyra färger räcker, vilket det alltså inte gör.
Citera
2017-04-22, 19:05
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Nu är det inte torusens inre det handlar om utan dess yta. Med samma motivering som du har skulle man komma fram till att fyra färger räcker, vilket det alltså inte gör.

Ok men måste ens bevis pass på en torus? Jag trodde teoremet bara gällde en 2D-karta. En torus är ju oändlig i en riktning. Typ.
Citera
2017-04-22, 19:09
  #35
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Ok men måste ens bevis pass på en torus? Jag trodde teoremet bara gällde en 2D-karta. En torus är ju oändlig i en riktning. Typ.

Att ditt resonemang går att använda på torusen men leder till en totalt felaktig slutsats, innebär att ditt sätt att resonera är felaktigt.
Citera
2017-04-22, 19:29
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Att ditt resonemang går att använda på torusen men leder till en totalt felaktig slutsats, innebär att ditt sätt att resonera är felaktigt.

Är det så det fungerar; det måste fungera på en torus också?

Och var blir mitt resonemang fel är frågan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback