Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-21, 15:29
  #1
Medlem
Är någon en hejare på fyrfärgsteoremet?

Jag hävdar man kan dela in alla ytor i oändligt många trianglar, för att tre punkter (som inte är på samma linje) definierar en yta. Och en triangel kan aldrig ha kontakt med fler färger än 3. Alltså måste man ha minst 4 färger att tillgå för att rita en karta utan att länder (eller whatever) med gemensam gräns måste ha samma färg.

Jag har inte sett det beviset någonstans, så det måste fallera någonstans, men var?
Jag är inget matematiskt underbarn nämligen, även om jag är ingenjör..
Citera
2017-04-21, 15:36
  #2
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Är någon en hejare på fyrfärgsteoremet?

Jag hävdar man kan dela in alla ytor i oändligt många trianglar, för att tre punkter (som inte är på samma linje) definierar en yta. Och en triangel kan aldrig ha kontakt med fler färger än 3. Alltså måste man ha minst 4 färger att tillgå för att rita en karta utan att länder (eller whatever) med gemensam gräns måste ha samma färg.

Jag har inte sett det beviset någonstans, så det måste fallera någonstans, men var?
Jag är inget matematiskt underbarn nämligen, även om jag är ingenjör..

Som jag vill minnas att satsen är formulerad så är det att det är tillräckligt med som mest fyra färger oavsett kartan. Det du verkar ha gjort är att argumenterat för att för en specifik karta räcker det med fyra färger, vilket inte är speciellt intressant. Man kan ju exempelvis bara ta en karta med fyra olika länder det är ju inte speciellt imponerande att det endast behövs fyra färger.
Citera
2017-04-21, 15:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Som jag vill minnas att satsen är formulerad så är det att det är tillräckligt med som mest fyra färger oavsett kartan. Det du verkar ha gjort är att argumenterat för att för en specifik karta räcker det med fyra färger, vilket inte är speciellt intressant. Man kan ju exempelvis bara ta en karta med fyra olika länder det är ju inte speciellt imponerande att det endast behövs fyra färger.

Nä men nej. Vad jag säger är att med mitt bevis kan du rita alla kartor om du bara har fyra färger.
Självklart KAN du åstadkomma samma sak om du har fler färger. Men du måste inte ha mer än 4 om du ska lyckas rita ALLA kartor.

Eller så som de formulerar det på wikipedia (ja jag vet wiki är ingen förtrolig källa, men vem vinner på att förfalska sånt här?):
"given any separation of a plane into contiguous regions, producing a figure called a map, no more than four colors are required to color the regions of the map so that no two adjacent regions have the same color"

Ett land kan bestå av miljarder trianglar om du vill, för att skapa den formen den har, en stövel av Italien till exempel. Men det är ju bara längs gränsen som det blir intressant.
__________________
Senast redigerad av gniknus2 2017-04-21 kl. 15:49.
Citera
2017-04-21, 15:55
  #4
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Nä men nej. Vad jag säger är att med mitt bevis kan du rita alla kartor om du bara har fyra färger.
Självklart KAN du åstadkomma samma sak om du har fler färger. Men du måste inte ha mer än 4 om du ska lyckas rita ALLA kartor.

Eller så som de formulerar det på wikipedia (ja jag vet wiki är ingen förtrolig källa, men vem vinner på att förfalska sånt här?):
"given any separation of a plane into contiguous regions, producing a figure called a map, no more than four colors are required to color the regions of the map so that no two adjacent regions have the same color"

Ett land kan bestå av miljarder trianglar om du vill, för att skapa den formen den har, en stövel av Italien till exempel. Men det är ju bara längs gränsen som det blir intressant.

Du har bara argumenterat för att det räcker när du delar in det i trianglar. Det är inte ett speciellt intressant fall. Kruxet är att du måste visa det för alla indelningar, och tänk på att ett land ska enbart ha en enda färg och inte flera olika färger (så du kan inte dela upp ett land i trianglar och färga varje triangel i olika färger om det är så du tänker).
Citera
2017-04-21, 15:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Du har bara argumenterat för att det räcker när du delar in det i trianglar. Det är inte ett speciellt intressant fall. Kruxet är att du måste visa det för alla indelningar, och tänk på att ett land ska enbart ha en enda färg och inte flera olika färger (så du kan inte dela upp ett land i trianglar och färga varje triangel i olika färger om det är så du tänker).

Ah men du förstår inte.

Du kan ju alltid dela in en yta i trianglar. För att trianglar definierar ett plan. Har du en landsgräns med en perfekt cirkelsektor måste du ha oändligt antal trianglar för att åstadkomma det (eftersom trianglar är kantiga), men det går likaväl.

Vi snackar inte liksidiga trianglar heller, utan av alla de former.

Kolla denna, bara trianglar
http://www.netlib.org/utk/lsi/pcwLSI/text/img2225.gif
__________________
Senast redigerad av gniknus2 2017-04-21 kl. 16:02.
Citera
2017-04-21, 16:03
  #6
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Du kan ju alltid dela in en yta i trianglar.

Varför är detta ens relevant?

(Denna diskussion bör nog inte tas i denna tråd, skapa en ny tråd istället)
Citera
2017-04-21, 16:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Varför är detta ens relevant?

(Denna diskussion bör nog inte tas i denna tråd, skapa en ny tråd istället)

Detta bevisar att du inte förstår vad jag menar.
Jag säger inte att mitt bevis är rätt men du förstår inte det.
Citera
2017-04-21, 16:08
  #8
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Detta bevisar att du inte förstår vad jag menar.
Jag säger inte att mitt bevis är rätt men du förstår inte det.

Okej, men varför skapar du inte en ny tråd i sådana fall och försöker förtydliga det jag tycker är otydligt med ditt bevis?
Citera
2017-04-21, 16:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Okej, men varför skapar du inte en ny tråd i sådana fall och försöker förtydliga det jag tycker är otydligt med ditt bevis?

Heter denna tråd Matteuppgiftstråden [För de som inte vill skapa en egen tråd] ?
Citera
2017-04-21, 16:18
  #10
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Heter denna tråd Matteuppgiftstråden [För de som inte vill skapa en egen tråd] ?

Trevligt svar, vilken jävla idiot du verkar va.

Tråden fungerar för att få hjälp med matematik uppgifter, alltså någon vill ha hjälp med hur man räknar ut något. Din fråga verkar kräva mer av en diskussion, så det är bättre om du startar en ny tråd.
Citera
2017-04-21, 16:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Trevligt svar, vilken jävla idiot du verkar va.

Tråden fungerar för att få hjälp med matematik uppgifter, alltså någon vill ha hjälp med hur man räknar ut något. Din fråga verkar kräva mer av en diskussion, så det är bättre om du startar en ny tråd.

Vad är det du inte förstår efter mitt senaste inlägg?

Den enda idioten av oss två är den som använder härskarteknik först; du!
"Du har.." är det första du skriver, fast att du inte förstått
Citera
2017-04-21, 17:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Detta bevisar att du inte förstår vad jag menar.
Jag säger inte att mitt bevis är rätt men du förstår inte det.
Det är för mig uppenbart att innesko förstår ditt "bevis" mer än du förstår hans kritik av det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback