Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-21, 15:29
  #1
Medlem
Är någon en hejare på fyrfärgsteoremet?

Jag hävdar man kan dela in alla ytor i oändligt många trianglar, för att tre punkter (som inte är på samma linje) definierar en yta. Och en triangel kan aldrig ha kontakt med fler färger än 3. Alltså måste man ha minst 4 färger att tillgå för att rita en karta utan att länder (eller whatever) med gemensam gräns måste ha samma färg.

Jag har inte sett det beviset någonstans, så det måste fallera någonstans, men var?
Jag är inget matematiskt underbarn nämligen, även om jag är ingenjör..
Citera
2017-04-21, 15:36
  #2
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Är någon en hejare på fyrfärgsteoremet?

Jag hävdar man kan dela in alla ytor i oändligt många trianglar, för att tre punkter (som inte är på samma linje) definierar en yta. Och en triangel kan aldrig ha kontakt med fler färger än 3. Alltså måste man ha minst 4 färger att tillgå för att rita en karta utan att länder (eller whatever) med gemensam gräns måste ha samma färg.

Jag har inte sett det beviset någonstans, så det måste fallera någonstans, men var?
Jag är inget matematiskt underbarn nämligen, även om jag är ingenjör..

Som jag vill minnas att satsen är formulerad så är det att det är tillräckligt med som mest fyra färger oavsett kartan. Det du verkar ha gjort är att argumenterat för att för en specifik karta räcker det med fyra färger, vilket inte är speciellt intressant. Man kan ju exempelvis bara ta en karta med fyra olika länder det är ju inte speciellt imponerande att det endast behövs fyra färger.
Citera
2017-04-21, 15:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko