2017-04-20, 13:57
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Nej, det är inte "sanningen". Det är en åsikt utan insikt.
Enligt de enkäter som gjorts med avhoppare är det ett mycket litet antal som uppger flathet i teologiska frågor eller kyrkans politisering som skäl. 1,9 % för att vara exakt.

Närapå hälften som begär utträde gör det på grund av att de inte har någon personlig gudstro. I en individualiserad kultur läggs inte samma fokus på gemensamma traditioner, ritualer, värderingar eller annan kollektiv förankring. Exempelvis gifter vi oss idag mer "för att det är fint" än "för att det är så man gör". Tidigare var vi medlemmar i Svenska kyrkan därför att Sverige var ett kristet land (och ens personliga tro var av mindre betydelse), idag är det ofta tvärtom. Vi kan se samma trend hos politiska organisationer, fackförbund och dylikt. Om det sedan är bra eller dåligt är en annan fråga.

Så... De som hörs på sociala medier är ofta de som talar om en vänstervriden eller liberal kyrka. Inte minst här på flashback. Dessa är dock alltså i minoritet hos de som trätt ur kyrkan. Till och med de som anger ekonomisk orsak är fler.
Som man frågar får man svar. Du och svenska kyrkan är välkommen att fortsätt sin "Tro" att det inte rör sig om missnöjesyttringar från traditionellt kristna som inte går med på att låta sig "Företrädas" av vänsterextrema muslimkramare. Jag önskar Jackelen och hennes bundsföranter lycka till i sin färd mot Harmaggedon.
Senast redigerad av snigel1 2017-04-20 kl. 14:14.
Citera
2017-04-20, 14:07
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Hur får du ihop det till att SvK förnekar gud ?

Ledningen har väl intresse för det organisatoriska, det är präster och böneförrättare som står för "gudsaspekten" , inte politikerna som behöver mandat i folklagret ocj i folklagret råder de ekonomiska incitamenten, vardagsekonomi ära och status och sådant (som präst visserligen inte tackar nej till heller, den jobabr ogärna gratis.. utifrån sitt
hjärta.. utan har ett ego..men om det var lönen eller ändamålet det-händer-i-efterlivet, som får individer att satsa sitt levebröd på att ägna sig åt något som existerar först i döden men genererar rätt fina penningflöden silver och guld och privilegier på jorden... har jag ingen aning om) och prioriterat själve guden.. alla , de flesta vet att guden är abstrakt och ej befattar sig med denna världen och budskapar sig först vid domedagen.
Vad jag kan minnas lyder ett av budorden "Du ska inte ha några gudar jämte mig". När svenska kyrkan högsta företrädare har problem med detta blir man av med medlemmar i rask takt.

Om man som du väljer att bortse från detta faktum eller tolka saken på ditt sätt så, ā la bonne heure. Det får vara upp till dig. Kanske målet är att koka ner SvK's medlemsskara till en grupp 100% rätttroende. Själv har jag efter moget övervägande gått med i katolska kyrkan.
Citera
2017-04-20, 14:08
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
SvK försöker hitta en kristen identitet.
Jag skulle vilja säga en muslimsk identitet.
Citera
2017-04-20, 14:30
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Och är din "barnatro" den sanna kristendom?
Och vem bestämmer vad som är den sanna kristendomen? Du? Jag? Biskop Antje? Påven?

Det enda jag med bestämdhet kan säga är att Biskop Antje's syn på vad som är sant kristet överensstämmer inte med min tro, som egentligen inte ändrat sig de senaste 60 åren.
Citera
2017-04-20, 17:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Och vem bestämmer vad som är den sanna kristendomen? Du? Jag? Biskop Antje? Påven?

Det får ni "kristna" i sista hand själva käbblas om ... sålänge det stannar inom demokratins ram.
Citera
2017-04-20, 22:32
Medlem
Finns det fortfarande bara barock-arkitektur inom SvK?

Hur är eran syn på kyrkornas arkitektur? Positiv eller dålig?

Har ni några exempel / bilder att visa?
Citera
2017-04-21, 06:42
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Det får ni "kristna" i sista hand själva käbblas om ... sålänge det stannar inom demokratins ram.
....... inom demokratins ram???
Hur har du tänkt dig worst case scenario? Jihadistiska inslag med självmordsbombare inom SvK😄😄😄?
Citera
2017-04-21, 08:14
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Finns det fortfarande bara barock-arkitektur inom SvK?

Hur är eran syn på kyrkornas arkitektur? Positiv eller dålig?

Har ni några exempel / bilder att visa?
Intressant fråga. På landet där jag bor, dvs utanför storstockholm, är kyrkorna till stora delar stängda. Man får följaktligen bilda sig en uppfattning genom granskning av fasaderna. I mellansverige är kyrkorna till stora delar vitreviterade, vissa med inslag av brunt (Huh ja, borde kanske också vitreviteras för att inte gynna mörka krafter) tegel.

Med all respekt för arkitekturintresserade kyrkohistoriker. SvK's problem är inte dess inredning utan vad som kommer ut ur dess ledning i form av tokiga uttalanden om att bära kors kan vara provocerande, inte stödja kristna minoriteters kamp mot förtryck, allmänt muslimkramande. Heja Antje! Upp till kamp för de kristna kopterna i Egypten vars kroppar och kyrkor sprängs i bitar av representanter för fredens religion. Jag ska gärna bidra ekonomiskt om SvK's ledning organiserar en insamling för uppbyggnad av deras söndersprängda kyrkor.
Senast redigerad av snigel1 2017-04-21 kl. 08:17.
Citera
2017-04-22, 10:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
....... inom demokratins ram???
Hur har du tänkt dig worst case scenario? Jihadistiska inslag med självmordsbombare inom SvK😄😄😄?

Det FINNS faktisk fortfarande, lyckligvis en minoritet, av anti-demokratiska kristna.
Citera
2017-04-22, 12:09
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Det FINNS faktisk fortfarande, lyckligvis en minoritet, av anti-demokratiska kristna.
Nu börjar vi komma långt från vad saken för min del gällde. Vad jag menar är att den som av "Gammal vana" blivit kvar i SvK är nog många som jag inte frekventa kyrkobesökare. Jag är döpt och konfirmerad och relaterade till SvK som ett gammal kärt förhållande där inte minst stödet till utsatta människor är något hedervärt.

Då SvK allt sedan KG Hammar politiserats åt vänster har motivet att stanna i SvK successivt försvagats för min del. När nu SvK toppat sin ledning med vänsterextremister som Jackelen och Brunne var saken klar, exit. Samma sak sker nu för allt fler medlemmar under stadig förnekelse av orsakssambandet från SvK.
Senast redigerad av snigel1 2017-04-22 kl. 12:11.
Citera
2017-04-22, 12:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu börjar vi komma långt från vad saken för min del gällde. Vad jag menar är att den som av "Gammal vana" blivit kvar i SvK är nog många som jag inte frekventa kyrkobesökare. Jag är döpt och konfirmerad och relaterade till SvK som ett gammal kärt förhållande där inte minst stödet till utsatta människor är något hedervärt.

Då SvK allt sedan KG Hammar politiserats åt vänster har motivet att stanna i SvK successivt försvagats för min del. När nu SvK toppat sin ledning med vänsterextremister som Jackelen och Brunne var saken klar, exit. Samma sak sker nu för allt fler medlemmar under stadig förnekelse av orsakssambandet från SvK.

I sista hand är det dom mera eller mindre aktivt kristna, men faktiska, medlemmer I SvK som bestämmer SvKs framtida policy (teologisk, politisk etc); det varken kan eller vill jag sia om eller lägga mig aktivt i (däremot har jag åsikter om detta) ... eftersom jag inte är SvK-medlem.
Citera
2017-04-22, 13:02
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
I sista hand är det dom mera eller mindre aktivt kristna, men faktiska, medlemmer I SvK som bestämmer SvKs framtida policy (teologisk, politisk etc); det varken kan eller vill jag sia om eller lägga mig aktivt i (däremot har jag åsikter om detta) ... eftersom jag inte är SvK-medlem.
Där är jag helt klart intresserad av att SvK skingras för vinden. Grunden till det är naturligtvis att jag själv känner mig missnöjd med riktningsförändringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in