2017-03-10, 00:32
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Tänker på hur Breivik kan sälla sig till korset och anknyta sig djupt intimt.. fy farao för sådan politiskt radikaliserad stolle att med ett kors i handen, därmed föklara sin identitet, eller vad

Räcker det inte med gängbildningar redan, är inte hatpropagandismen tillräkligt etablerad som det är?

En religion används för att söka gud, religionens enda syfte, jag ser inga andra syften, att man i världen ändå fortsätter betyder det därför att det är rätt? Går man kanske in i en kyrka för att beställa sig en politisk mässa eller vad handlar det om. I en kyrka borde det råda absolut pacifism, men med aktioner som drar fam korset betyder det att korset profaniseras.. görs icke-heligt, något som islamister vill, de vill ha korset ur sin heliga symbolism. De vill mer än gärna att korset befinner sig där stidshingstarna (oavsett religion) t.ex ISIS kan bevisa hur de söker gud.

usch , usch och usch

... en sak till, många som har sina religiösa symboler att ersätta talförmågan, är btw.. inte ens kristna utan skulle utgå fortare än kvickt om de fick veta att man inte blir kristen utifrån jag -äger-enbibel eller jag älskar jesus, men min personliga ståndpunkt.. hur man kan idolisera sin egenkärlek men totalt skita i resten av inanmätet.

som när feminister framhåller sin rätt att skapa feministisk porr, och proklamerar rätten att minsann visa männen osv. - fel syfte fel feminism och fel metod med felgrepp om korset i detta fall.

jihadister gör så, demonstativt hittar på sätt att använda symbolism, fråga dem som tro på Allah och söker hans godhet, om de är beredda att skrika halsen av sig i sina enligt dem själva så förnäma niquab abaya ... blir den kristne sugen på att därför börja förstå islam? jag vet inte.

men jag vet att keltismen och relationen till kors i de gamla tiderna knappast sällade sig till jesus lära.. lika lite som när jw påstår att de är jesusälskare utifrån att minsann inte ägna sig åt falsk satanistisk sed, att ära sitt barn på födelsedagen och fnyser över seden att ge till t.ex barn, men de ojar sig över att det "i sig" inte har med kristen tro att göra men vad vet de om det, när initialt smider texter som ska öka antagonismen till t.ex katolsk samling och ville inget mer än sparka ut dem och stänga dörren så de aldrig visade sig mer. Då, men i modern tid. långt efter 1950-talet.

De är ju smakliga? som liksom äkta.. inte därför kan sägas missionera? du, man kan missionera enormt febrilt med tillgång till maktens korridorer. jävla sekthelvete, jw är ulvar och låtsasbibelforskare.
Citera
2017-03-21, 08:50
Medlem
pungluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tänker på hur Breivik kan sälla sig till korset och anknyta sig djupt intimt.. fy farao för sådan politiskt radikaliserad stolle att med ett kors i handen, därmed föklara sin identitet, eller vad

Räcker det inte med gängbildningar redan, är inte hatpropagandismen tillräkligt etablerad som det är?

En religion används för att söka gud, religionens enda syfte, jag ser inga andra syften, att man i världen ändå fortsätter betyder det därför att det är rätt? Går man kanske in i en kyrka för att beställa sig en politisk mässa eller vad handlar det om. I en kyrka borde det råda absolut pacifism, men med aktioner som drar fam korset betyder det att korset profaniseras.. görs icke-heligt, något som islamister vill, de vill ha korset ur sin heliga symbolism. De vill mer än gärna att korset befinner sig där stidshingstarna (oavsett religion) t.ex ISIS kan bevisa hur de söker gud.

usch , usch och usch

... en sak till, många som har sina religiösa symboler att ersätta talförmågan, är btw.. inte ens kristna utan skulle utgå fortare än kvickt om de fick veta att man inte blir kristen utifrån jag -äger-enbibel eller jag älskar jesus, men min personliga ståndpunkt.. hur man kan idolisera sin egenkärlek men totalt skita i resten av inanmätet.

som när feminister framhåller sin rätt att skapa feministisk porr, och proklamerar rätten att minsann visa männen osv. - fel syfte fel feminism och fel metod med felgrepp om korset i detta fall.

jihadister gör så, demonstativt hittar på sätt att använda symbolism, fråga dem som tro på Allah och söker hans godhet, om de är beredda att skrika halsen av sig i sina enligt dem själva så förnäma niquab abaya ... blir den kristne sugen på att därför börja förstå islam? jag vet inte.

men jag vet att keltismen och relationen till kors i de gamla tiderna knappast sällade sig till jesus lära.. lika lite som när jw påstår att de är jesusälskare utifrån att minsann inte ägna sig åt falsk satanistisk sed, att ära sitt barn på födelsedagen och fnyser över seden att ge till t.ex barn, men de ojar sig över att det "i sig" inte har med kristen tro att göra men vad vet de om det, när initialt smider texter som ska öka antagonismen till t.ex katolsk samling och ville inget mer än sparka ut dem och stänga dörren så de aldrig visade sig mer. Då, men i modern tid. långt efter 1950-talet.

De är ju smakliga? som liksom äkta.. inte därför kan sägas missionera? du, man kan missionera enormt febrilt med tillgång till maktens korridorer. jävla sekthelvete, jw är ulvar och låtsasbibelforskare.

För 10 år sen hängde jag ett litet kors i silverkedja runt halsen, å vips så kände jag mej genast
som en bättre människa.

märkligt märkligt. symbolen måste ha varit otroligt laddad.
Sammankopplad å grundad i min hjärna.
Citera
2017-04-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Breivik: Jag är inte och har aldrig varit kristen
http://www.dagen.se/breivik-jag-ar-inte-och-har-aldrig-varit-kristen-1.465782

Breivik: Det är få saker i världen som är mer patetiskt än Jesus-gestalten och hans budskap, och jag har alltid föraktat den svaghet och den internationalism som kyrkan representerar.
http://www.varldenidag.se/nyheter/breivik-har-aldrig-varit-kristen/cbbokt!rclh6b62domw7l1J7gtxHQ/
Citera
2017-04-15, 15:46
Medlem
snigel1s avatar
Svenska kyrkan lever fortfarande i villfarelse om förklaringen till det sjunkande medlemsantalet:

http://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/jag-tror-inte-pa-gud-om4593134.aspx

"Tror inte på Gud"??? Helt plötsligt står gudsförnekarna som spön i backen😂😂😂
"För dyrt" samma här. Har kostat lika mycket under lång tid.

Nej sanningen är snarare att sånna som jag med barnatron i behåll, med ilskan kokande, i protest mot kyrkoledningens egna gudsförnekare, begär utträde. 😈
Citera
2017-04-15, 16:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Svenska kyrkan lever fortfarande i villfarelse om förklaringen till det sjunkande medlemsantalet

SvK försöker hitta en kristen identitet.
Citera
2017-04-15, 16:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nej, sanningen är snarare att sånna som jag med barnatron i behåll,

Och är din "barnatro" den sanna kristendom?
Citera
2017-04-18, 19:56
Medlem
pungluders avatar
Svenska kyrkans kräftgång fortsätter. Under förra året minskade antalet medlemmar med 67.173 personer, motsvarande 1,1 procent.

Under förra året avled 74.016 medlemmar samtidigt som 48.671 medlemmar begärde utträde ur kyrkan. På plussidan finns de 8.745 personer som var 12 år eller äldre som begärde inträde samt de 48.836 barn under tolv år som döptes och blev medlemmar i kyrkan.

Sammantaget innebär detta ett tapp på 1,0 procent av medlemmarna, skriver Svenska kyrkan. Resterande 0,1 procent beror på medlemmar som flyttat utomlands.

Fortfarande är dock 6.225.091 personer medlemmar i Svenska kyrkan, motsvarande 63,2 procent av Sveriges befolkning.

TT

Helt galet att 6,2 miljoner fortfarande är medlemmar. hur f-n kan det komma sej ??
Citera
2017-04-19, 07:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
Helt galet att 6,2 miljoner fortfarande är medlemmar. hur f-n kan det komma sej ??
Alla som blev tvångsansluta borde blivit tvångsuteslutna när tvångsanslutningen upphörde. Då måste de som ville vara kvar ta ett aktivt beslut, medan de som inte vill vara med inte behöver göra någonting. Nu är det de tvångsanslutna som aktivt måste gå ur.
Citera
2017-04-19, 13:32
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Svenska kyrkan lever fortfarande i villfarelse om förklaringen till det sjunkande medlemsantalet:
[...]
Nej sanningen är snarare att sånna som jag med barnatron i behåll, med ilskan kokande, i protest mot kyrkoledningens egna gudsförnekare, begär utträde. 😈
Nej, det är inte "sanningen". Det är en åsikt utan insikt.
Enligt de enkäter som gjorts med avhoppare är det ett mycket litet antal som uppger flathet i teologiska frågor eller kyrkans politisering som skäl. 1,9 % för att vara exakt.

Närapå hälften som begär utträde gör det på grund av att de inte har någon personlig gudstro. I en individualiserad kultur läggs inte samma fokus på gemensamma traditioner, ritualer, värderingar eller annan kollektiv förankring. Exempelvis gifter vi oss idag mer "för att det är fint" än "för att det är så man gör". Tidigare var vi medlemmar i Svenska kyrkan därför att Sverige var ett kristet land (och ens personliga tro var av mindre betydelse), idag är det ofta tvärtom. Vi kan se samma trend hos politiska organisationer, fackförbund och dylikt. Om det sedan är bra eller dåligt är en annan fråga.

Så... De som hörs på sociala medier är ofta de som talar om en vänstervriden eller liberal kyrka. Inte minst här på flashback. Dessa är dock alltså i minoritet hos de som trätt ur kyrkan. Till och med de som anger ekonomisk orsak är fler.
Citera
2017-04-19, 14:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

http://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/jag-tror-inte-pa-gud-om4593134.aspx

Hur får du ihop det till att SvK förnekar gud ?

Ledningen har väl intresse för det organisatoriska, det är präster och böneförrättare som står för "gudsaspekten" , inte politikerna som behöver mandat i folklagret ocj i folklagret råder de ekonomiska incitamenten, vardagsekonomi ära och status och sådant (som präst visserligen inte tackar nej till heller, den jobabr ogärna gratis.. utifrån sitt
hjärta.. utan har ett ego..men om det var lönen eller ändamålet det-händer-i-efterlivet, som får individer att satsa sitt levebröd på att ägna sig åt något som existerar först i döden men genererar rätt fina penningflöden silver och guld och privilegier på jorden... har jag ingen aning om) och prioriterat själve guden.. alla , de flesta vet att guden är abstrakt och ej befattar sig med denna världen och budskapar sig först vid domedagen.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-04-19 kl. 14:49.
Citera
2017-04-20, 06:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Nej, det är inte "sanningen". Det är en åsikt utan insikt.
Enligt de enkäter som gjorts med avhoppare är det ett mycket litet antal som uppger flathet i teologiska frågor eller kyrkans politisering som skäl. 1,9 % för att vara exakt.

Närapå hälften som begär utträde gör det på grund av att de inte har någon personlig gudstro. I en individualiserad kultur läggs inte samma fokus på gemensamma traditioner, ritualer, värderingar eller annan kollektiv förankring. Exempelvis gifter vi oss idag mer "för att det är fint" än "för att det är så man gör". Tidigare var vi medlemmar i Svenska kyrkan därför att Sverige var ett kristet land (och ens personliga tro var av mindre betydelse), idag är det ofta tvärtom. Vi kan se samma trend hos politiska organisationer, fackförbund och dylikt. Om det sedan är bra eller dåligt är en annan fråga.

Så... De som hörs på sociala medier är ofta de som talar om en vänstervriden eller liberal kyrka. Inte minst här på flashback. Dessa är dock alltså i minoritet hos de som trätt ur kyrkan. Till och med de som anger ekonomisk orsak är fler.

Kristendomen i Sverige har en identitets-kris. Och om den vill överleva får den faktisk börja relatera till verkligheten.
Citera
2017-04-20, 10:43
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kristendomen i Sverige har en identitets-kris. Och om den vill överleva får den faktisk börja relatera till verkligheten.
Är inte Svk organ för flyktingmottagande? isf är antingen organet kyrka eller administrationen kyrka redan så socialt engagerad, utifrån bl.a hbtq-rörelsens påtryckningar, men givetvis inte varenda kyrka i landet, bara vissa.

Kyrkans ska vi säga socialvårdande mission med statligt uppdrag, är kanske en historia för sig själv, som tömt ut de kristna eller religiösa innanmätet, det eftersom social-engagemang är direkt sekulärt, iaf som jag fattar socialkunskap eller vad samhälle är till skillnad mot religion och religiositet.

Konstigt, Sverige är inget så fattigt land att inte redan ha socialförsäkringar, och konstigt varför kyrka i så rikt land tar på sig rollen som socialvårdande, jag finner det oerhört märkligt. Tänker på vilka fallskärmar som fälls ut i så här högindustrialiserat rationellt land, blir konstigare och konstigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in