2017-04-21, 23:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag vill kalla det för vådaskott...
Det blir intressant att följa detta, denna åklagare måste vara klokare än det vi såg idag.
Ha sa att rätten kanske ansåg att den anhållne kanske skulle kunna vara skyldig
till ett brott som blivit preskiberat. Som sagt, detta blir intressant att följa.
Nu vet vi iofs inte vad ÅK lade fram för bevisning, men att försöka få huvudvittnet häktat strax innan en mord-rättegång verkar inte optimalt. Även om han ville väcka åtal mot Nils så var ju knappast häktning nödvändig. Svårt att se hur det skulle kunna förbättra läget i åtalet mot Linna.

Jag står kvar vid hypotesen att Nils sade saker i förhör som kunde tolkas som en erkännande av medhjälp. Jag vet nu lnte vilka förhör man hållit, men vad annars skulle det kunna vara?
Citera
2017-04-21, 23:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad är det då enligt dig som talar för att Kaj Linna har begått brottet?
När man talar om trollen. Varför tycker du att mitt inlägg från i förrigår skall upprepas? Om du tycker det, länka till det.
Citera
2017-04-21, 23:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Hej...? Har du något emot H Bertil? han är inte åtalad, ej misstänkt..tror du inte han har fått nog med skit genom åren?Är tacksam för att många förstår, o kan sätta sej in..om man blir uthängd i media som mördare el värre. /.../

Nej jag tror inte att din kompis har fått tillräckligt mycket skit. Man behöver inte vara speciellt slipad för att se (FUP) att din kompis Bertil, med polare, idkade utpressning mot bröderna. Bröderna utgjorde deras gemensamma ekonomiska mjölkko.

Där kan det förstås också ha uppstått en intressekonflikt, som motiverat angiveri.
Citera
2017-04-21, 23:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
När man talar om trollen. Varför tycker du att mitt inlägg från i förrigår skall upprepas? Om du tycker det, länka till det.
Jag är väl bara nyfiken. Vad är det enligt dig som talar för att Kaj Linna har begått brottet?
Citera
2017-04-21, 23:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bertil hade ju sålt och burit in det nyköpta kassaskåpet till bröderna.
Varför skulle han fråga var det stod - han hade ju placerat ut det?

Detta borde inte sagts av Bertil. Inte heller av någon som bryter på polska, som naturligtvis borde ha hörts.

Vilken soppa av ÅK att först med buller och bång suga in MV för ett 13 år gammalt mord - och därefter på tredje dagen få bakläxa där MV får återvända hem.
Bra poäng. Enligt kvittot vägde skåpet över 200kg, men Linna uppgav strax under 100 kg i förhör. Oavsett exakt vikt så kan vi utesluta att 48 kg Roger (!) och invaliden Sune hade flyttat det.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-04-22 kl. 00:28.
Citera
2017-04-21, 23:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag är väl bara nyfiken. Vad är det enligt dig som talar för att Kaj Linna har begått brottet?
Det där, bäste Draifos, är troll-fasoner.

Du läste inlägget i förrigår och om det är något du vill diskutera så länka.
Citera
2017-04-21, 23:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Enligt kvittot vägde skåpet över 200kg, men Linna uppgav strax under 100 kg i förhör. Oavsett exakt vikt så kanvi utesluta att 48 kg Roger (!) och invaliden Sune hade flyttat det.
Ok, du har säkert bra koll på vad kassaskåpet vägde. Men vad är det då enligt dig som talar för att Kaj Linna har begått brottet?
Citera
2017-04-22, 00:00
Medlem
Citat:
Linda in? Du har missförstått.
Jag har varit tydlig i åratal med att jag anser att det uppenbart är mer sannolikt att Linna är skyldig än motsatsen. Det är helt enkelt för många sammanträffanden för att jag skall köpa det som slumpen. Räcker bevisningen till en fällande dom? Det är en anna fråga.

Jag brukar jämföra med Linda Chen-fallet. Där är jag (mer) övertygad om
Alms skuld och anser samtidigt att det var rätt att fria för mord.

Vilka objektiva bevis bygger din uppfattning på?
Citera
2017-04-22, 00:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Det som kan konstateras är att samtliga personer som under de senaste 100 åren fått resning till fördel, har kommit att frikännas. Det skulle förvåna mig Storligen om inte även Linna kommer släppas fri.
Men det är självklart så att det aldrig går att säga till 100 % att en åklagare eller i slutändan en domstol kommer besluta/döma på ett visst sätt. Nu är det i alla fall väldigt tydligt att åklagaren knappast kommer släppa ut Linna utan att det verkligen kommer att bli en prövning i hovrätten.
Så är det nog, även om det statistiska underlaget är magert vad gäller mord (Cederholm, Rahman, Quick?), och där åtminstone en borde suttit kvar.

Att det skall bli en ny rättegång tycker jag är tämligen givet efter att ha läst HDs beslut. Resningen grundar sig till 100% på nedsatt trovärdighet hos vittnet Nils. Övriga ideer om polacker och telefonlistor beaktade HD inte alls.

Två domstolar har tidigare bedömt Nils uppgifter som tilltäckliga för en fällande dom. Då är det rätt och riktigt, mot inte minst offren, att en domstol får avgöra saken efter att ha hört båda sidor i rättsalen.
Citera
2017-04-22, 00:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Två domstolar har tidigare bedömt Nils uppgifter som tilltäckliga för en fällande dom. Då är det rätt och riktigt, mot inte minst offren, att en domstol får avgöra saken efter att ha hört båda sidor i rättsalen.
Det låter rimligt. Men vad är det då enligt dig som talar för att Kaj Linna har begått brottet?
Citera
2017-04-22, 00:08
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:

Han har ju sagt det.

Att han ville duscha hos ett ex.

Att han blir bestulen då han sover på en parkbänk i Amsterdam(skulle väl aldrig kunna hända där!?).

Att han åker på en planerad Englandresa.

Att han år 2004 har en redan då några år gammal mobil med kasst batteri som i princip bara funkade
då laddaren satt i (men va!? jag som trodde mobiler från år 2000 höll batteriet minst 48 timmar,
speciellt då de har ytterligare några år på nacken).

Att han fick ett skavsår av ett nya par lackskor (helt orimligt ju!).

Vad jag förstått så tycker farbror_barbro att dessa punkter strängt binder Kaj Linna till mordet i Kalamark.

De flesta i tråden är av en annan åsikt. Jag tror inte något i världen kommer kunna ändra barbros åsikt på de här punkterna, tyvärr.
Citera
2017-04-22, 00:12
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Det låter rimligt. Men vad är det då enligt dig som talar för att Kaj Linna har begått brottet?

Vad talar för att nolltaxeraren och fattiglappen Kaj Linna inte begått Kalamarksrånet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in