Citat:
Ursprungligen postat av
BonhommeDeNeige
Ju mer jag tänker på det desto svårare har jag att finna ett mer optimalt motstånd för Juventus än Real Madrid i år. Real har släppt in 15 mål i Champions League denna säsong. FEMTON!
Juventus har släppt in två...
Framåt har Real gjort 28 mål. Juventus har gjort 17.
Tendensen är tydlig. Zidane, färsk i sin tränargärning som han är, släpper ut sina cowboys på fältet och låter vilda västern råda. Jag har bäst spelare, låt oss gå ut och spela fotboll helt utan taktisk disposition. Det blir säkert bra.
Allegri å sin sida filar på varje detalj och har spelare som förstår taktiken och hänger sig den till 100%.
En enormt intressant clash mellan stilar, och för den som vill en fingervisning om tränarens vikt i dagens toppfotboll. Många säger att den är överskattad, andra säger tvärtom.
Själv håller jag Juventus som favorit i ett potentiellt möte mellan dessa två lag, därför att man har tränaren OCH spelarna.
Jag håller med om allt, därför kidnappar jag inlägget till Calcio-tråden…
Jag har tjatat om att Allegri är världens skickligaste tränare rent taktiskt. Och numera finns det flera stilar i alla ligor. Skillnaderna utjämnas. Men i Calcio har det varit Zeman och Catenaccio samt allt däremellan under lång tid. Tränarutbildningen i Coverciano är bäst i världen, och det smittar av sig på spelarna som följaktligen är de i världen som bäst förstår taktik.
Jag har också tidigare refererat till Viallis bok där han påpekar att man spelade match på engelska träningar medan man på italienska så gick man igenom taktik och tränade tekniska detaljer. Skillnader som finns kvar på framförllt lägre nivåer och i ungdomsträning. Skillnderna minskar men finns fortfarande kvar.
Oavsett står Juventus nu på toppen. Det är nu de ska kunna erövra CL. Buffon och backlinjen blir inte yngre även om Barzagli satt på bänken. Och på tal om det så hade man desutom sparmaterial i form av Marchisio på bänken.