Grupp E
- Viktoria Plzeň - AS Roma
- Austria Wien
- Astra Giurgiu
Grupp F
- Athletic Bilbao
- Genk
- Rapid Wien - Sassuolo
Grupp J - Fiorentina
- PAOK
- Slovan Liberec
- Qarabağ
Grupp K - Internazionale
- Sparta Prague
- Southampton
- Hapoel Be'er Sheva
Vad tror vi?
Alla lag bör gå vidare. Kanske att Inter skiter i EL och åker ur, men det tror jag inte.
Jag ser fram emot mötena mellan Sassuolo - Athletic Bilbao. Det brukar vara ett bra tryck på San Mames och det är en bra värdemätare för Sassuolo. Torino slog ut dom för ett par år sedan, så jag har lite förhoppningar om att Sassuolo ska vinna gruppen. Det kommer så klart att bli svårt, men chansen finns där ändå.
Fast går dom vidare så har dom gjort det riktigt bra.
Jag kommer att punktmarkera Olbia. Men kolla in motståndarna i Girone A. Como, Cremonese, Livorno, Piacenza, Siena har samtliga spelat i Serie A under de senaste 20 åren.
Men nyuppflyttade Olbia har Cossu, Ragatzu och nu även Pisano, dvs Bombetta! Alla tre såklart från Cagliari.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Olbia tog steget upp till Lega Pro! Ni har kanske läst mina inlägg om det.
Cossu leder dem till framgång. En trequartista av yppersta klass. Tänk en Totti, fast utan målsinne...
Och nu med Ragatzu framför sig. Alldeles fantastiskt underbart. Vackert.
Ragatzu gjorde debut i Serie A 2009 då Allegri tog ut Matri och tog in Ragatzu. Jag har skrivit oändligt många inlägg om honom. Hans uppgång och fall... Bara att söka på hans namn så ser ni alla mina inlägg.
Men nu är han i Olbia. Tillsammans med Cossu, som förstår viktigheten med Calcio och även att man måste anstränga sig.
Ragatzu ska snart fylla 25 år, medan Cossu är 36 år... Jag hoppas innerligt att Ragatzu lyckas.
Tre stora personligheter.
Alla tre är födda i Cagliari.
Cossu är med i ultrasgrupperingen Sconvolts, och född i samma lilla kvarter som Ragatzu. Cossu platsade inte i Cagliari utan fick söka sig till fastlandet, medan Ragatzu var en stor talang. Ragatzu hade gjort 34 matcher i Serie A innan han fyllde 20 år. Sedan 28 matcher i serie B året han fyllde 20 år. Efter det har han under fyra säsonger gjort 52 matcher i Serie B, Championship och Lega Pro.
Cossu däremot gjorde sin debut i Cagliari och Serie A då han var 25 år. Dvs samma ålder som Ragatzu är nu. Men han började i Olbia och avslutar som kapten i Olbia. Vackert! En spelare som alltid spelat med stort hjärta.
Pisano är nu 30 år och har spelat 229 matcher i Serie A för Cagliari, sedan några matcher för Bolton i Championship och några för Avellino i Serie B.
Dessutom vill jag lyfta fram talangen Murgia som jag skrivit om ett antal gånger tidigare (nyss fylld 19 år):
Cagliari spelar bra och dominerar. Och jag gillar Murgia. Serra gjorde avgörande målet i andra halvlek. Man borde ha gjort fler. Därmed fortsätter Cagliari att rada upp segrar. Hittills fem matcher och fem segrar. Leder såklart tabellen överlägset.
Andra från Cagliaris Primavera är Montaperto, Auriemma och Scanu.Och naturligtvis flera andra som spelat i Cagliaris ungdomslag eftersom alla talanger på ön söker sig dit. Ett fåtal om ens några lyckas ta sig till A-laget. Murru har gjort det men är jävligt ifrågasatt. Han hade inte fått lika många chanser om han inte varit en möjlig bandiera. Tänk De Sciglio...
Som de flesta säkert vet så är anledningen till att Bonucci inte spelade att hans två-åriga son är allvarligt sjuk. Därför fint med banderoller som:
“Vicini alla fam. Bonucci, forza Matteo!”
Samtidigt kunde man spela med Benatia, och ha Rugani på bänken.
Starkt försvar, och kvalitet framåt. Även om pjanic ännu inte spelat, och att tjockisen knappt orkar 30 minuter... Juventus kommer bara att bli bättre.
Och det tror jag att även Napoli kommer att bli. Underhållande match mot Milan. Och även Milan kommer att växa då Montella fått bättre ordning på försvaret.
Mazzari hade ett svart sorgeband på skjortan under sin match idag när han stod vid sidlinjen.
https://twitter.com/Conteholic/status/766994629396922368 Gillar den här bilden på Conte och Mazzarri från förra helgen det är första gången de ses sedan en match mellan juve-inter där de tjafsade i slutet av matchen och vägrade ta varandra i hand. Gillar bilden den säger "jaha vi ses igen då" eller "fan blir jag aldrig av med dig".
På Måndag kommer jag att presentera helgens il Calciatore di Europe där jag kommer välja ut fem slumpmässigt valda italienska fotbollsspelare/tränare som på ett eller annat sätt gjort avtryck i ett annat land än Italien under helgen.
Storari; Isla, Salamon, Bruno Alves, Murru; Padoin, Di Gennaro, Ionita; Barella; Borriello, Sau
Cagliari ska utan tvivel spela 4-3-1-2.
Ett lag som balanserar veteraner och talanger, samt inhemska och utifrån. Spelade med personlighet och stort hjärta!
En riktigt fin match, där Cagliari jagade med hjälp av publiken. Och när Sau i slutminuterna kvitterade var det ett crescendo som övergick till fortississimo. Vackert och stort.
Publiksnittet var 21.900 för första omgången. Fullsatt såklart mellan Juventus och Fiorentina (40.200). På andra plats kom Milan mot Torino (32.300) överraskande eftersom jag tyckte att det såg ut att vara färre. Roma mot Udinese 30.900 osv...
Storari; Isla, Salamon, Bruno Alves, Murru; Padoin, Di Gennaro, Ionita; Barella; Borriello, Sau
Cagliari ska utan tvivel spela 4-3-1-2.
Ett lag som balanserar veteraner och talanger, samt inhemska och utifrån. Spelade med personlighet och stort hjärta!
En riktigt fin match, där Cagliari jagade med hjälp av publiken. Och när Sau i slutminuterna kvitterade var det ett crescendo som övergick till fortississimo. Vackert och stort.
Betyg från La Gazzetta och Corriere dello Sport:
CAGLIARI: Storari (6.5 dalla Gazzetta e 7 dal Corriere dello Sport), Murru (6 e 6.5), Salamon (6.5), Bruno Alves (7), Padoin (5.5 e 6), Di Gennaro (6.5 e 7), Ionita (6.5 e 7), Isla (5.5 e 6), Barella (6.5 e 5.5), Borriello (7 e 8), Sau (6.5 e 7), Munari (sv e 6), Giannetti (6 e sv)
ROMA: Szczesny (6), Peres (5.5), Manolas (6 e 5), Vermaleen (5 e 5.5), Strootman (6.5 e 7), Florenzi (6 e 5), Nainggolan (5.5), Perotti (6 e 5.5), De Rossi (6 e 5.5), El Shaarawy (6.5 e 6), Salah (5.5 e 5), Fazio (5 e 5.5), Dzeko (6)
I Cagliari var det Bruno Alves och Di Gennaro som imponerade tillsammans med Marco x 3 (Storari, Borriello och Sau). I Roma var det Strootman.
Vill i sammanhanget lyfta fram Barella som är född 1997 och som imponerade som trequartista.
Antonio Conte har fått en bra start i sin nya klubb Chelsea med tre raka vinster och hans lag körde över nykomlingarna Burnley i helgen med hela 3-0 och är nu i delad serieledning.
Giulio Donati spelade hela matchen för Mainz när de förlorade med 2-1 mot Dortmund, gjorde en bra insats trots förlusten och lär ha en cementerad plats i Mainz.
Federico Piovaccari fick hoppa in för sitt Cordoba i den 75:e minuten i spanska segundan utan att sätta något avtryck. Jag tycker att han borde vända hem till Italien och Hellas Verona då han hade känts som en bra värvning.