2017-04-21, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Det och att större delen av er argumentationsteknik går ut på personpåhopp.

Får du inte vara med i klubben om du kritiserar de uppenbara personpåhoppen som feminister på FB sysslar med?

Löjeväckande.
2017-04-21, 02:02
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Givetvis är de inte en heterogen grupp. Jag uttryckte mig kort pch stavade fel pga tidspress. Likväl har vi den senaste tiden importerat människor med lägre IQ och som jag skrev ingen bildningstradition och även andra problem. Klart de påverkar snittet. I förorter har de ju så stor påverkan att svenskar börjar bryta...

Faktum är att de senaste årens flyktingström utgörs av människor från mindre utvecklade länder som MENA. I dessa geografiska områden råder bl a fattigdom, analfabetism, svält, väpnade konflikter och politisk instabilitet.

Givetvis ger brist på intellektuell stimulans under uppväxtåren lägre poäng på IQ-tester. Men det behöver inte vara tecken på sämre intelligens. Massor av barn med hög intelligens i generna växer upp i en torftig miljö där de varken stimuleras intellektuellt eller får möjlighet att utveckla sina talanger. De kommer sannolikt att få låga poäng i ett intelligenstest. Generna har alltså inte en särskilt stor effekt på intelligensen i sådana miljöer, t ex där svält, sjukdomar och analfabetism är vanligt förekommande.

Klart att invandrare från Somalia och övriga mest utsatta länder i allmänhet är lågutbildade eftersom tillgången till skolor är väldigt liten. Men barn som föds i Sverige av exempelvis somaliska eller syriska föräldrar kommer att ha större chanser att lära sig det svenska språket vilket i sin tur förbättrar deras skolprestationer. Förutsättningen är förstås att föräldrarna är väl integrerade i det svenska samhället, umgås med svenskar och tar sig tid att läsa för sina barn och delta i deras läxläsning.

Det är stora skillnader i utbildningsnivå mellan olika invandrargrupper. Utomeuropeiska invandrare med störst studietradition kommer från Iran. Somalia är ett av de länder som har minst andel utvandrade personer med eftergymnasial utbildning. Över 50 % av dem har endast förgymnasial utbildning. (källa: SCB)

För över hundra år sedan och längre tillbaka i tiden var Sverige ett mycket fattigt land med majoriteten av dess invånare som inte hade mer än sju års folkskola i utbildning. De hade också lägre IQ när de utvandrade till Amerika. Precis samma sak är det med dagens somalier, syrier och övriga invandrare från mindre utvecklade länder.
2017-04-21, 09:05
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det finns många olika sorters diskrimineringsgrunder. Inte bara kön, utan också ålder, religion, etnisk tillhörighet, sexuell läggning och funktionshinder. T ex rullstolsbundna MÄN, homosexuella MÄN, muslimska MÄN, svarta MÄN, åldersstigna MÄN. Men inga fall med "betygsdiskriminerade" skolpojkar kommer till DO:s kännedom. Ja just det, höll på att glömma bort den allra mest diskriminerade gruppen av män. ETNISKT SVENSKA VITA, MEDELÅLDERS, HETEROSEXUELLA och LÄTTKRÄNKTA MÄN! T ex du och alla andra paranoida och feministhatande snubbar i det här forumet.

DO bör lägga till en extra diskrimineringsgrund: KRÄNKTHET. Då får du en legitim anledning till att skicka in en diskrimineringsanmälan och det bästa av allt är att de inom DO blir mer än fullt sysselsatta.
Ja?

Åter igen formulerar du en halv novell för ingenting.

Men jag är glad att du nu har backat från att använda DO som argument för att kvinnor diskrimineras, även om det innebar ett par stycken meningslöst raljerande.
Citat:
Nej, det är DU själv som bekräftar allt som du skrivit. Du försöker klistra dina egna citat på mig. Läs mina inlägg och de länkade dokumenten mer djupgående så får du se att jag inte bekräftar dina påståenden.
Jag försöker absolut inte klistra några citat på dig. Vad får du det ifrån? Jag är väldigt tydlig med vem som har sagt vad.

Jodå, lupac. Precis som mina citat visar så bekräftar du allting. Det här tex:
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Aaron Antonovsky har väl forskat om lycka i trettio år eller nåt med tiotusentals intervjuer.

En feminist kan flumma ihop en avhandling på en termin som utan granskning påtvingas på dagisbarn!
Du har så enormt dålig fantasi, och är så låst i dina feministiska dogmer, att du inte förmår tänka dig någon annan orsak än "manligheten".

Du kan inte tänka dig en skola utan klassrum och kateder, utan mekaniskt lärande och utan prov som testar meningslös kunskap, en skola där man lär sig genom praktisk handling utomhus.

Det krävs nämligen lite fantasi för det.

Du kan inte tänka dig scenariot att i den skolan skulle pojkarna lyckas bäst, och det skulle krävas extra resurser för att hjälpa flickorna lyfta, hoppa högt och springa fort. Personalen skulle behöva lägga tid och energi på att få flickorna att skita ner händerna, hoppa i leran, undersöka vad som finns under den ruttna stocken.

I denna skola skulle ingen någonsin få för sig att skylla på "den skadliga kvinnligheten" och göra tjejerna mer följsamma med droger.

Som du själv med hjälp av dina länkar har konstaterat, men inte förstått:
Citat:
Studien visar att orsaken till flickors högre betyg i alla skolans ämnen är att skolans system gynnar flickor mer än pojkar
2017-04-21, 09:06
Medlem
Citat:
Men barn som föds i Sverige av exempelvis somaliska eller syriska föräldrar kommer att ha större chanser att lära sig det svenska språket vilket i sin tur förbättrar deras skolprestationer.
Nu vet vi ju redan vilken snittintelligens andra/tredje/fjärde... generations invandrare från Afrika kommer uppvisa då vi kan jämföra med ex. USA som haft svarta boende där i generationer. Vi kan förvänta oss att snittintelligensen ökar från 75, som är snittintelligensen i första generationen, till 85 i senare. Det är värt att notera att inget land i världen har lyckats öka den genomsnittliga svarta snittintelligens över 85 trots att ex. Amerikanska skolan är bättre än den Svenska.

Citat:
För över hundra år sedan och längre tillbaka i tiden var Sverige ett mycket fattigt land med majoriteten av dess invånare som inte hade mer än sju års folkskola i utbildning. De hade också lägre IQ när de utvandrade till Amerika. Precis samma sak är det med dagens somalier, syrier och övriga invandrare från mindre utvecklade länder.
Detta är en sanning med modifikation, frågan är om de hade lägre intelligens än den Amerikanska befolkningen? (Som du vet är det inte g som ökat med Flynn-effekten utan IQ-resultaten). Efter 1-2 generationer hade Svenskamerikaner bättre utbildning, högre inkomster, lägre brottslighet och var kända för hög arbetsmoral. Detsamma gäller ex. Judar och Asiater som var/är minoritetsgrupper och likt svarta utsatts för diskriminering.
2017-04-21, 09:26
Medlem
Citat:
Forskning visar att det inte föreligger något stöd för att pojkar diskrimineras i skolan.
Nej, det gjorde den inte. Studien visar att pojkar inte missgynnas i rättningen av nationella prov. Tittar vi däremot på betygen i ämnet jämfört med resultaten på internationella prov är skillnaden slående: "Nationella prov ges i sex ämnen: svenska, engelska, matematik, fysik, biologi och kemi. I genomsnitt får 67 procent fler flickor MVG i slutbetyg än som får det på de nationella proven. Motsvarande siffra för pojkarna är 42 procent. Det är en skillnad på 25 procentenheter." Länk.

Från The Economist:
"The OECD found that boys did much better in its anonymised tests than in teacher assessments. The gap with girls in reading was a third smaller, and the gap in maths—where boys were already ahead—opened up further. In another finding that suggests a lack of even-handedness among teachers, boys are more likely than girls to be forced to repeat a year, even when they are of equal ability. What is behind this discrimination?"

Citat:
Den främsta anledningen till att pojkar generellt får lägre skolbetyg än flickor är att de anstränger sig mindre för att förtjäna bättre betyg.
Den främsta anledningen, förutom det som nämnts ovan, är förmodligen att flickor mognar 1-2 år innan pojkar. Vi förväntar oss nämligen att de skall prestera mycket bättre än pojkar bara av den anledningen.
2017-04-21, 09:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Nu vet vi ju redan vilken snittintelligens andra/tredje/fjärde... generations invandrare från Afrika kommer uppvisa då vi kan jämföra med ex. USA som haft svarta boende där i generationer. Vi kan förvänta oss att snittintelligensen ökar från 75, som är snittintelligensen i första generationen, till 85 i senare. Det är värt att notera att inget land i världen har lyckats öka den genomsnittliga svarta snittintelligens över 85 trots att ex. Amerikanska skolan är bättre än den Svenska.

Detta är en sanning med modifikation, frågan är om de hade lägre intelligens än den Amerikanska befolkningen? (Som du vet är det inte g som ökat med Flynn-effekten utan IQ-resultaten). Efter 1-2 generationer hade Svenskamerikaner bättre utbildning, högre inkomster, lägre brottslighet och var kända för hög arbetsmoral. Detsamma gäller ex. Judar och Asiater som var/är minoritetsgrupper och likt svarta utsatts för diskriminering.
http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/84/925046
En som skriver om den amerikanska skolan.
Citat:
Tack för det Peter! Man drar ju på smilbanden när man läser hur den amerikanska skolan framställs i vissa inlägg här. Jag har själv inte gått i skola i USA (dock har min mor bott där) men jag har däremot studerat det amerikanska utbildningsväsendet. Jag vill gärna dela med mig lite av den kursbok i "American Social Studies" som används på de flesta svenska och många europeiska högskolor och universitet. Den är skriven av Donld S MacQueen som för övrigt är infödd amerikan.
Fakta om amerikanka skolan:

Hur bra skola dina barn hamnar i beror på vart du bor -New Yersey och New York spenderar ungefär tre gånger så mycket pengar på skolan (per elev) än Missisippi och Utah.
Lärarlönerna i rika stater som Conetticut, New Yersey och New York är dubbelt så höga som lönerna i fattigare stater som Missisippi och South Dakota. Gissa vart de duktiga och engagerade lärarna tar vägen!
Mer diciplin har de säkert! Fysisk bestraffning av eleverna (=stryk) är tillåtet i ungefär hälften av staterna.
Fast risken är väl att man som lärare blir skjuten om man spöar eleverna - the American Medical Association uppskattar att i genomsnitt 135 000 elever bär vapen i skolan varje dag. Då är endast skjutvapen, (alltså inte knivar) inräknat!
Men konstigt nog leder den "fantastiska" skolan inte till några vidare resultat. Här kommer några käcka fakta från olika amerikanska undersökningar:
Endast 45% av vuxna amerikaner visste att det tar ett år för jorden att snurra runt solen. Ungefär lika många känner till/accepterar tanken på att människan härstammar från tidigare arter.
Genomsnittseleven i Japan (åk. 12) är bättre på matte än de duktigaste 5 procenten amerikaner i motsvarande klass.
En av fem amerikaner kunde inte namnge ett enda land i Europa(!!!) Hälften kunde inte peka ut New York State på en bland karta.
Tror ni fortfarande att den amerikanska skolan är bättre än den svenska kan ni fråga vilken utbytesstudent som helst. Två av mina närmaste vänner har gått på amerikansk High Scool ett år och de tyckte att undervisningen var ett skämt! Eller som Donald S MacQueen uttrycker det: "Foreign students who have spent a year at an american high school often report that the demands of students are lower there than in the European gymnasium, for example. Some of the best High scholls are roughly comparable to their foreign counterparts, but the average school presents little chalange to gifted students. "
Låt mig avsluta med ett litet citat från The president of the American Association for the Advancement of Science:
"If an unfriendly foreign power had attempted to impose upon America the mediocre educational performance that exists today, we might well have viewed it as an act of war"
Tack för Ordet!

Vilka tror du går i de sämsta skolorna.?
2017-04-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Ja varför ser det ut så här? Vart är alla?

I tråd efter tråd så dominerar antalet antifeministiska debattörer kraftigt, snedfördelningen gentemot hur det ser ut i landet som stort är ju enorm.
Det sägs ständigt att feminismen är på sån jäkla frammarcsh, den "är överallt", dom sänker Sverige osv osv..

Men vart är alla motdebattörer?

För mig personligen så orkar jag helt enkelt inte, nivån känns för låg, 90% av alla antifeministiska inlägg har bara hat och ordbajseri i sig.
Kanske beror min lathet också på att jag är man, det är liksom inte jag som blir utsatt.

Hur länge har du varit medlem här? Hur länge har du läst på "Feminism" här? Vad var det nu du undrade? Jaså, varför det finns så få feminister på femi forum.

Nja, kanske för att detta Femi-forum drivs av en massa akne plågade, okyssta ungkarlar med ett väldigt sned syn på kvinnor som anser sig:

- att feminism är än större fara än IS
- som inte ens vet vad feminism ens menar
- kalla varenda kvinnor för radikalfeminist, bara hon säger emot deras utopiska logik
- att alla kvinnor, främst svenska kvinnor, är statuskåta horor allihopa
- att alla kvinnor, främst svenska kvinnor, föredrar svarta kukar
- att alla kvinnor, främst svenska kvinnor, har röstat hit alla dessa skäggbarn för att få sex
- att alla kvinnor, främst svenska kvinnor, hatar svenska män
- att alla kvinnor, främst svenska kvinnor, falskanmäla just svenska män för våldtäkt

mm. mm. mm.

Nu undrar jag. Hur ska någon någorlunda normalt funtade vit kvinna debattera här?
2017-04-21, 10:11
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granny-Smith
Nja, kanske för att detta Femi-forum drivs av en massa akne plågade, okyssta ungkarlar med ett väldigt sned syn på kvinnor som anser sig:

- att feminism är än större fara än IS
- som inte ens vet vad feminism ens menar
- kalla varenda kvinnor för radikalfeminist, bara hon säger emot deras utopiska logik
- att alla kvinnor, främst svenska kvinnor, är statuskåta horor allihopa
- att alla kvinnor, främst svenska kvinnor, föredrar svarta kukar
- att alla kvinnor, främst svenska kvinnor, har röstat hit alla dessa skäggbarn för att få sex
- att alla kvinnor, främst svenska kvinnor, hatar svenska män
- att alla kvinnor, främst svenska kvinnor, falskanmäla just svenska män för våldtäkt

mm. mm. mm.

Nu undrar jag. Hur ska någon någorlunda normalt funtade vit kvinna debattera här?
Ett tips är att undvika de som påstår ovan och ta debatten med de som ifrågasätter er ideologi.

Men min erfarenhet är att det är alldeles för jobbigt för er, det är mycket enklare att knäppa idioter på näsan.

Ja, det håller jag förstås med om.

För övrigt så är det lite lustigt varje gång en feminist beklagar sig över generaliseringar.
2017-04-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/84/925046
En som skriver om den amerikanska skolan. Vilka tror du går i de sämsta skolorna.?
Hej, tack för ditt svar.

Tittar vi på PISA ser vi att vita i USA presterar bättre än ex. Svenskar. Asiater i USA presterar lika bra eller bättre än än asiater i andra länder osv. Länk. Så att säga att Amerikanska skolan är sämre än Svenska, eller att amerikaner kan mindre än svenska, är alltså helt felaktigt eftersom eleverna som gått där uppenbart presterar bättre än Svenska elever på standardiserade prov (gjorda på stora representativa urval).

Vidare, vilken skola du går i har väldigt liten betydelse för hur bra du klarar dig. Ex. visar skollotterier (där man alltså lottar ut platser till de bästa skolorna) har väldigt liten betydelse för hur bra eleverna klarar sig. Orsaken att elever klarar sig bättre på mer "selektiva" skolor är just för att de är selektiva. Se exempelvis: Länk.

Om din teori var att svara elever presterar dåligt för att de går i dåliga skolor så måste du förklara varför de inte presterar bättre även när de får gå i bra skolor. Faktum är att svarta i USA presterar ungefär lika dåligt i skola idag som de gjorde för 50 år sedan(Länk) och kontrollerar man för socioekonomisk bakgrund händer ingenting med resultaten på ex. SAT: Länk.
2017-04-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ett tips är att undvika de som påstår ovan och ta debatten med de som ifrågasätter er ideologi.

Men min erfarenhet är att det är alldeles för jobbigt för er, det är mycket enklare att knäppa idioter på näsan.

Ja, det håller jag förstås med om.

För övrigt så är det lite lustigt varje gång en feminist beklagar sig över generaliseringar.

Du, jag är inte ens feminist, aldrig varit och aldrig kommer å vara. Jag är enbart en vit, medelålderskvinna med lite livserfarenhet som har svårt att debattera här för det känns så otroligt meningslöst.

Bara att något FEMINIST forum styrs till 98% av män är inte enbart lite lustigt, eller hur? Gissa själv, varför det är så.

Det här är inte längre något forum, där män och kvinnor debatterar kring feminism. Det här har blivit ett forum, där alla frustrerade killar får spy ur sig sin frustration. Och skulle nu, mot alla odds, någon tjej vågar skriva här, får hon som standardsvar, din jävla feminist hora....... Också något sätt att diskutera. Om det nu hjälper någon här, vem vet.
Senast redigerad av Granny-Smith 2017-04-21 kl. 10:51.
2017-04-21, 10:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Hej, tack för ditt svar.

Tittar vi på PISA ser vi att vita i USA presterar bättre än ex. Svenskar. Asiater i USA presterar lika bra eller bättre än än asiater i andra länder osv. Länk. Så att säga att Amerikanska skolan är sämre än Svenska, eller att amerikaner kan mindre än svenska, är alltså helt felaktigt eftersom eleverna som gått där uppenbart presterar bättre än Svenska elever på standardiserade prov (gjorda på stora representativa urval).

Vidare, vilken skola du går i har väldigt liten betydelse för hur bra du klarar dig. Ex. visar skollotterier (där man alltså lottar ut platser till de bästa skolorna) har väldigt liten betydelse för hur bra eleverna klarar sig. Orsaken att elever klarar sig bättre på mer "selektiva" skolor är just för att de är selektiva. Se exempelvis: Länk.

Om din teori var att svara elever presterar dåligt för att de går i dåliga skolor så måste du förklara varför de inte presterar bättre även när de får gå i bra skolor. Faktum är att svarta i USA presterar ungefär lika dåligt i skola idag som de gjorde för 50 år sedan(Länk) och kontrollerar man för socioekonomisk bakgrund händer ingenting med resultaten på ex. SAT: Länk.
Jag läste bara till
Citat:
In other words, we do not know whether previous findings in this literature apply to any single race or sex.

Jag ids inte krångla mig igenom textmuren.
Förresten är det OT så jag lämnar frågan.
2017-04-21, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag läste bara till

Jag ids inte krångla mig igenom textmuren.
Förresten är det OT så jag lämnar frågan.

Ja, mitt svar gjorde ju fortsatt diskussion överflödig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in