2017-04-16, 18:02
Medlem
lupacs avatar
(forts.)
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Dels har den största studien som gjorts på området funnit att ex. SAT är ung. lika bra som betyg att predicera akademisk framgång. Bäst är ju såklart att använda båda.

... "The results suggest that high school GPA is more useful than admission test scores in situations involving low selectivity in admissions and minimal to average academic performance in college. In contrast, test scores are more useful than high school GPA in situations involving high selectivity and high academic performance."...

Det är detta, återigen,...
Såklart att du cherry-pickar de studier som stödjer din misogyna ståndpunkt och viftar bort de som kommer till andra resultat som du ogillar.

https://www.nea.org/assets/docs/Indicators_of_Success-BGH_ac5-final.pdf
Det är konstaterat att betyg (GPA) verkar vara bättre än standardiserade tester på att förutse vilka som kommer att prestera bäst och lyckas allra bäst på universiteten. GPA är den bästa prediktorn för akademisk framgång åtminstone för de studenter som börjar på universitetet direkt efter gymnasiet. Det är DETTA, återigen, vi var intresserade av.

En intressant artikel som du nog inte gillar så värst mycket: http://www.medicaldaily.com/high-school-gpa-strongly-predicts-future-income-and-later-well-being-283304

"High School GPA 'Strongly Predicts' Future Income, And Later Well-Being
... the link between high school GPA and labor market earnings many years later,... A one-point increase in GPA doubled the probability that an adolescent boy or girl would someday complete a college degree, from 21 percent to 42 percent. When examining race,... African-Americans actually attained higher educational levels than white students with identical high school GPAs and socioeconomic backgrounds, though overall black men achieved lower educations than their white counterparts.

"The results suggest that African-Americans with poor high school GPAs are less likely to graduate from high school and attend college, but once GPA and other factors are included in the models, they are actually more likely than other races to graduate from college and continue to graduate school,"... "One possible explanation for this finding is that African-Americans with relatively high GPAs are more motivated and determined than whites to attend college and obtain an advanced degree."
"

Ytterligare mer av DETTA som vi är intresserade av.

Citat:
Om du bara slutar att ljuga och i stället frågar efter en länk så kommer du se kommer du både sluta göra bort dig och få länken i fråga.
Om du bara slutar att vilseleda dina meningsmotståndare med dina citat som du klipper ut från olika källor och sedan sätter ihop dem till ett, så kommer du att både sluta göra bort dig och att börja föra en hederlig debatt.

Citat:
Jag är så himla nyfiken på hur du tror det här fungerar, skall du, precis som Disciplina, försöka hävda att det är skillnad mellan "iq-test" och intelligenstest eller att resultaten på dessa inte mäter generell intelligens?
Där ser man att du inte hade några sakliga argument att komma med. Jag råder dig att sluta insinuera om att jag hävdat att det är skillnad mellan IQ-test och intelligenstest och att resultaten inte mäter generell intelligens.

Citat:
Hur som, här får du en ledtråd: "Different scales of student assessment studies and different cognitive test approaches appear to have measured essentially the same construct, namely general national cognitive ability."
Källa tack! Om du inte kan plocka fram den så utgår jag ifrån att du ljuger i vanlig mening.

Citat:
Eller så tittar du på studien jag hänvisade till där man använde just ett representativ urval och skillnaden inte bara var större utan hade växt den senaste tiden . Titeln säger egentligen allt "Sex differences in reasoning abilities: Surprising evidence that male–female ratios in the tails of the quantitative reasoning distribution have increased"

Det var precis det jag gjorde. Som jag sa i förra inlägget grundades urvalet på elever som frivilligt deltog i ytterligare testning för att få en möjlighet att väljas ut till en sommarskola eller liknande. I och med att inget slumpmässigt urval gjordes är det troligt att det statistiska resultatet avvek från det förväntade. Antagligen var det många kvinnliga elever med svagare förmåga i kvantitativt resonemang som ställde upp i undersökningen. Det kan förklara ökningen av M:F i fördelningens svans. Urvalet var inte slumpmässigt och således inte representativt. Hade det varit det skulle säkert M:F varit mindre.

Citat:
Nej, men eftersom även metastudien visade ett nollresultat efter man korrigerade för publikations bias så är det ju hela forskningsfället som helhet OCH 8 av 9 av de största studierna som visar på en nolleffekt.

Såg förövrigt att de skrivit om just Steeles studie på Replicationindex: Länk.
Det råder samstämmighet inom forskningsvärlden att stereotyphot är ett existerande fenomen. Annars skulle ingen forskare göra studier kring det och undersöka effekterna av dess förekomst, som t ex den här studien från 2016:

"A series of meta-analyses show that stereotype threat undermines performance across diverse manipulations, test types, and groups, and may explain 50% to 82% of the gender gap on the SAT-Math test and 17% to 41% of the gap between non-Asian minorities and Whites on the SAT. Effects are not limited to performance, however. Stereotype threat can also lead to belonging uncertainty and withdrawal from the negatively stereotyped domain, and it may have long-term consequences for well-being."

Det är en serie av meta-analyser som visar att stereotyphot är någonting som existerar och förklarar 50-82 % av könsgapet på SAT-M och 17-41 % av gapet mellan icke-asiatiska minoriteter (Hispanics och afroamerikaner) och vita på SAT.

Brukar du inte säga att man ska hålla sig till metastudier och reviewer? Exempel på reviewer som jag använt som källor är den från Nisbett, Flynn och Turkheimer m fl. Jag har under diskussionens resa länkat till flera metastudier, men samtliga har du ignorerat och istället flyttat fokus till ett annat ämne.

Det är större sannolikhet att studier som rapporterar stora effekter blir publicerade än de som rapporterar små eller noll effekter. Men man kan inte dra slutsatsen att stereotyphot inte existerar utifrån ett stort antal studier som inte publiceras för att deras uppmätta effekter var för små.

Ett misslyckande med att replikera ett experiment betyder inte nödvändigtvis att det var något fel med det ursprungliga experimentet eller att tvivelaktiga forskningsmetoder användes. De vetenskapliga effekterna som hittas i det ursprungliga experiment kan vara verkliga och den misslyckade replikeringen kan antingen bero på slumpen eller skillnader i metodik. Om man erhåller samma eller liknande resultat genom användning av annan metodik, då innebär det att resultatens tillförlitlighet ökar.
Citera
2017-04-16, 18:08
Medlem
lupacs avatar
(forts.)
Citat:
Vad mäter då poängen på "iq-test" enligt dig? = )
Poängen mäter ingenting utan är vad man får efter att ha gjort testet. IQ är kvoten, det vill säga poängen som visar var man ligger på en skala.

Det är själva IQ-testet som gör mätningen av en persons numeriska, rumsliga, grafiska och logiska förmåga. Moderna IQ-tester kan mäta personers intelligens oberoende av utbildning och andra sociala förhållanden. En person med hög IQ behöver inte nödvändigtvis ha en hög utbildning.

Citat:
Kul, Disciplina hade ingen källa på detta så det skall bli intressant att se vilken källa du har. För det är väl inte så att du sitter här och hittar på saker? = )

https://www.whitingcsd.org/assessments/

"The ASVAB is not an IQ test. It does not measure intelligence. The battery of tests were designed specifically to measure an individual's aptitude to be trained in specific jobs.
...
There is no overall "ASVAB Score." When you hear someone saying "I got an 80 on my ASVAB," they are talking about their AFQT (Armed Forces Qualifying Test) score, not an "overall" ASVAB Score.

The AFQT is important. It determines whether or not you can join the military. The AFQT score is not derived from all portions of the ASVAB. Indeed, the AFQT score is determined from only four areas of the ASVAB: Word Knowledge (WK), Paragraph Comprehension (PC), Arithmetic Reasoning (AR), and Mathematics Knowledge (MK).
"

Militären i USA använder resultaten i ASVAB och AFQT för att bedöma de sökandes färdigheter innan de värvas och deras förmåga att utföra specifika uppgifter. AFQT-resultaten är de viktigaste i ASVAB, eftersom de avgör om du kan värvas till önskad militärtjänst.

AFQT-resultaten härleds från endast fyra av de nio ASVAB deltesterna: Paragraph Comprehension (PC), Word Knowledge (WK), Mathematics Knowledge (MK) och Arithmetic Reasoning (AR).

Till skillnad från IQ-tester är AFQT ett "aptitude test" (begåvningstest) som mäter specifika färdigheter som krävs för att kunna utföra uppgifter inom det militära. Det kan vara kunskaper inom mekanik/teknik, t ex signalsystem, radio, morse och liknande. Många av orden i ordkunskapsdelen kan vara hämtade från teknisk terminologi. Matematikdelen kan innehålla uppgifter av mer mekanisk/teknisk karaktär. Av den anledningen gynnas män av AFQT, då de i allmänhet har mer erfarenhet än kvinnor av att syssla med tekniska prylar och sätta ihop/montera isär maskindelar.,

Man skattar alltså intelligensen (g) utifrån AFQT. Bara för att testet är normerat betyder det inte att det är könsneutralt. Det finns en del subtester som gynnar män (t ex matematik, mekaniska resonemang) mer och andra som kvinnor generellt är lite bättre på, t ex ordkunskap och läsförståelse.

http://classroom.synonym.com/intelligence-tests-vs-aptitude-tests-7231315.html

"Intelligence

...is a term used to define a person's ability, but unlike aptitude, this is seen as a single trait. Typically, intelligence is a more vague term, meant to suggest an overall sense of smartness. An intelligent person doesn't necessarily have more knowledge than someone who tests lower. The term refers to the person's ability to gain and use knowledge, not what knowledge they already have.

Aptitude

An aptitude is linked to intelligence, but is commonly thought to be a specific set of skills where intelligence is a broad generalization. According to AboutIntelligence, you could compare an aptitude to a competency, which can be mental or physical. People can have aptitudes in music, sewing, people skills and more, and these skills can directly help a person in school and work. Career aptitude tests are a common type of test because aptitudes directly link to work.
"

För att sammanfatta det hela: AFQT är ett "aptitude test" (begåvningstest) och inte ett IQ-test (intelligenstest), då det inte mäter intelligens utan mäter istället en individs förmåga att tränas inom vissa jobb. Det var väl inte så svårt att förstå?
Citera
2017-04-16, 18:29
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ser att du tog min uppmuntring att komma med bortförklaringar = )
Oj, där hade du slut på sakliga argument som kan bemöta min. Du tycks inte förstå att välrenommerade forskare inte ägnar sig åt bortförklaringar.

Det är ju du som öser på en massa barnsliga bortförklaringar för att "bevisa" tesen att kvinnor i snitt är mindre intelligenta än män. Du sprider misogyn hatpropaganda som ger sken av seriös vetenskaplighet under rubriken "väldokumenterade könsskillnader" i detta forum, Feminetik och Familjeliv.

Citat:
Ja, det stämmer ju överens med att kvinnor utgör över 60% av alla universitetsstudenter och av de som skriver ex. SAT... eller vänta nu
Även kvinnor med högsta GPA och tagna matematikkurser skriver SAT. De får generellt bra resultat och därför kommer in på Princeton, Yale, Harvard eller andra åtråvärda lärosäten. Om de vore så intelligensmässigt underlägsna männen som du vill påskina, då skulle mycket få kvinnor få både höga GPA och utmärkta SAT-resultat.

Citat:
Du är medveten om att vi pratar om vuxna nu right (eftersom begåvningsprofilen ändrar sig ganska mycket mellan barn och vuxen)?

Jag måste verkligen fråga om du verkligen har förstått detta eftersom du så ofta ger uttryck för den här missuppfattningen (både när det gäller könsskillnader och skillnader mellan etniska grupper).
Du är väl medveten om att varianskvoten M:F bland de riktigt intelligenta varierar starkt mellan länder och mellan olika ställen inom landet? I mer jämställda länder är M:F mindre och till och med obefintlig. Du får lov att gilla läget, för det är så här verkligheten ser ut.

Begåvningsprofilen ändrar sig inte så väldigt mycket efter puberteten. Det är inte så att en pojke får ett intelligenspåslag med minst 10 poäng och betydligt mer varierad intelligensprofil i 18 års åldern än före målbrottet.

Citat:
Tack för informationen.
Jag förstår att du skiner upp som en son till en inavlad byfåne i en godisaffär. Du cherry-pickar de citat som får dig att dregla av förtjusning som den kvinnohatare du är. Läs hela stycket i sin helhet istället för att rycka loss citat ur deras sammanhang:

Citat:
Förutom en review av forskningsområdet som jag redan citerat för dig, i övrigt, från den största studiens som gjorts på området: “The results showed an astonishing consistency in sex differences across countries, grades, cohorts, and test forms”.

I den skotska mätningen av 11 åriga barns kognitiva förmågor användes ett IQ-liknande test under 1930-40-talet. På den tiden hade man den fördomsfulla uppfattningen att genialitet i princip endast fanns hos pojkar. Flickor uppmuntrades inte att studera vidare, utan skulle endast sikta in sig på att gifta sig, skaffa barn och som hemmafru bli försörjd av sin förvärvsarbetande make.

CogAT är ett av flera tester som används både i USA och Storbritannien för att hjälpa lärare eller annan skolpersonal att bedöma elevers begåvning inför placering i "gifted programs". Det är inget IQ-test utan är mer ett begåvningstest som mäter kognitiva förmågor. Det är ett test med flervalsfrågor som ges till elever från förskolan genom gymnasiet för att bestämma varje barns behörighet för tillträde till sin lokala skoldistrikts program för riktigt begåvade barn. Detta test mäter barnets verbala och icke-verbala förmågor samt färdigheter inom kvantitativa resonemang (förmåga att hantera matematiska och logiska problem inom områdena aritmetik, algebra, geometri, funktionslära och statistik).

I och med att föräldrar fortfarande i större utsträckning anmäler sina söner till att få deras intelligens mätta, fångas fler manliga genier upp. Men i New York City med sina 8.4 miljoner invånare finns "gifted programs" med 55 % flickor och 45 % pojkar. Förmodligen är föräldrarna mer upplysta, mer utbildade och mindre könsfördomsfulla där än i mindre tätorter.

För att slippa upprepa mig hänvisar jag till mitt svar där jag tar upp fakta kring riktigt begåvade flickor.

AFQT är liksom CogAT ett begåvningstest (aptitude test). När man kontrollerar för andra faktorer (fattigdom, utbildning m m) tenderar män att prestera sämre på AFQT och andra standardiserade tester än kvinnor. Unga män och kvinnor från USA:s nordöstra (t ex New York City), nordcentrala och västra (t ex Kalifornien) regioner gör bättre ifrån sig än de som växt upp i södern.
Citera
2017-04-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
För att sammanfatta det hela: AFQT är ett "aptitude test" (begåvningstest) och inte ett IQ-test (intelligenstest), då det inte mäter intelligens utan mäter istället en individs förmåga att tränas inom vissa jobb. Det var väl inte så svårt att förstå?
Eller.... Så hade det räckt att gå till wiki.

Citat:
The AFQT has been used in non-military settings as a proxy measure of intelligence, for example, in Herrnstein & Murray's book The Bell Curve.

Citat:
"[i]The ASVAB is not an IQ test. It does not measure intelligence. The battery of tests were designed specifically to measure an individual's aptitude to be trained in specific jobs.
Du måste skilja på ASVAB och AFQT... Återigen kan du läsa på wiki att det är två olika test som mäter olika saker.
Armed Forces Qualification Test (AFQT)
Armed Services Vocational Aptitude Battery (ASVAB)
Senast redigerad av martinator 2017-04-17 kl. 21:34.
Citera
2017-04-18, 08:55
Medlem
Citat:
Om flickor redan i tidiga år får ägna sig åt att bygga med lego, meccano och andra byggsatser, lägga 3D-pussel samt spela dataspel under hela sin uppväxttid, då kommer deras spatiala förmåga att förbättras avsevärt. Avståndet till pojkarnas nivå kommer i princip att elimineras."
Provar vi igen: Det är ju för att jag tittar på en metastudie av 217 studier, som tittar på exakt den här frågan, medans du "cherry pickar" enstaka studier. Metastudien heter: "The Malleability of Spatial Skills: A Meta-Analysis of Training Studies" och deras slutsats: "Both men and women responded substantially to training; however, the gender gap in spatial skills did not shrink due to training…".

Är det inte märkligt att könsskillnaden redan finns hos spädbarn samt hos primater... måste vara kraftfull den där sociala påverkan ; )

Citat:
Får du inte blodstörtning av att fakulteterna inom STEM föredrar att anställa kvinnor till en fast akademisk tjänst?
Nej, vi vet redan att flera studier nu visat att när man anonymiserar undersökningarna så sjunker den kvinnliga andelen. Detta är ju för att man medvetet satsar på att få in kvinnor och då frångår meritokrati.
Citat:
Tyvärr verkar det inte som jag har fel.
Nu visade ju en review av forskningsfältet att du hade det.

Citat:
Flickor mognar/växer klart i 16-17 årsåldern, pojkar i 18-20 årsåldern. Deltagarna i PISA görs av skolbarn som är mellan 15 och 16 år 3 månader gamla, så de allra flesta befinner sig inne i puberteten när de gör provet.
Precis, kvinnor mognar 1-2 år tidigare och för att du skall få en uppfattning om vad detta innebär kan du ju jämföra elever som går i ex. 7an och 9an.

Citat:
Så det finns inget stöd för att en skillnad i mognadsgrad påverkar resultaten.
Tur att man redan testat detta i både PISA och i longitudinella studier. Länk.

Citat:
Nyare studier visar att hypotesen om högre manlig variabilitet är sann för vissa delar av IQ-tester med fler män vid intelligensfördelningens extremer.
Ja, det är min poäng. Därför ex. världens största studie på området konstaterar: “There were trivial differences in mean general intelligence and proportionately more boys than girls at the extremes... The results showed an astonishing consistency in sex differences across countries, grades, cohorts, and test forms”.

Citat:
IQ-test och intelligenstest och att resultaten inte mäter generell intelligens.

Så nu är vi överens om att iq-test och intelligenstest mäter generell intelligens (g) och att det är generell intelligens vi är intresserad av här? Så när resultaten på ex. AFQT, som är ett väldigt bra mått på just g, visar visar på skillnader så är det rimligen relevant för vår diskussion här. Det är därför ledande forskare på området använder resultaten från AFQT för att mäta om det finns intelligensskillnader mellan kvinnor och män. Om du påstår att AFQT är biased mot kvinnor får du lägga fram stöd för detta, jag har inte sett något och de forskare som använder AFQT (och de som reviewat deras arbete) har inte heller sett något. Tills du gjort det kommer jag hävda att du ljuger i vanlig ordning = )

Citat:
Källa tack! Om du inte kan plocka fram den så utgår jag ifrån att du ljuger i vanlig mening.
Ja, det är ju jag som har problem med min trovärdighet varsågod och skölj.
Länk.

Citat:
Urvalet var inte slumpmässigt och således inte representativt. Hade det varit det skulle säkert M:F varit mindre.
Föga förvånande missade du hela poängen. Studien jag hänvisade till, och citerade från, hade ju ett representativt urval och då hade ju M:F ökat över tiden. Alltså precis tvärt emot vad du påstår (som vanligt).
Citat:
Det är en serie av meta-analyser som visar att stereotyphot är någonting som existerar och förklarar 50-82 % av könsgapet på SAT-M och 17-41 % av gapet mellan icke-asiatiska minoriteter (Hispanics och afroamerikaner) och vita på SAT.
Haha, kan inte du leta fram de metastudierna. De senaste som har kommit har ju visat på en trivial effekt som försvinner när man kontrollerar för publikations bias. 8 av 9 av de största studierna på området hittar ingen effekt... du får givetvis tro att detta är en relevant förklaring men det finns dock inget vetenskapligt stöd för det bortom önsketänkande.

Citat:
AFQT-resultaten...
Problemet här är återigen att du inte är insatt i vad dessa tester mäter. Du är fast i en kritik som var gammal redan för 20 år sedan. Läs ex. här: Länk.

Citat:
Du är väl medveten om att varianskvoten M:F bland de riktigt intelligenta varierar starkt mellan länder och mellan olika ställen inom landet? I mer jämställda länder är M:F mindre och till och med obefintlig.
Det skiljer sig en del mellan länder men det har inget att göra med jämställdhet i dessa länder. Märkligt att du driver på den här lögnen trots att det redan framkommit att effekten är driven av en outlier under ett år, tittar man på ett annat år är effekten i stället den motsatta d.v.s. skillnaden ökar i mer jämställda länder.

Citat:
Begåvningsprofilen ändrar sig inte så väldigt mycket efter puberteten
PISA visade att skillnaden i (skriv)läsförståelse minskade med nästan 50% när man mätte före och efter puberteten. I PIAAC försvann skillnaden helt.

Citat:
Du cherry-pickar de citat som får dig att dregla av förtjusning som den kvinnohatare du är.
Där kom ett ad hominem, då vann jag den diskussionen. Som bonus för du citatet igen:
"De Bruin et al (2008) find that differences in ratings can be partially explained by gender differences in the time devoted to deliberate practice. Gender differences in ratings remain significant after controlling for the amount of deliberate practice. Therefore, differentials in practice and study cannot account for the gender performance gap for equally skilled male and female players."

Så om det inte beror på skillnader i träning, vad beror det då på?

Citat:
I den skotska mätningen av 11 åriga barns kognitiva förmågor användes ett IQ-liknande test under 1930-40-talet. På den tiden hade man den fördomsfulla uppfattningen att genialitet i princip endast fanns hos pojkar. Flickor uppmuntrades inte att studera vidare...
Du förstår att det argumentet inte går att använda här eftersom man mätte alla barn right? Märker du att andra forskare som skriver om studien hänvisar till resultatet som ett mått på generell intelligens? Undra hur det kommer sig, du och disciplina har ju bestämt att det inte är ett mått på generell intelligens... ; )
Citera
2017-04-18, 09:23
Medlem
Hos jägare-samlare är både män och kvinnor ute och får tag på mat. Atthitta rätt är viktigt för båda könen. Hur kan någon tro att evolutionen skulle ha gjort kvinnor sämre än män på spatial förmåga? Tror ni inte att det gjorde något negativt för en kvinnas gener om hon gick vilse och dog?
Citera
2017-04-18, 14:00
Medlem
Citat:
Gå tillbaka till mitt inlägg och läs nogsamt alla punkter som står där, så får du svaren på samtliga av dina frågor. Läs även vad som står längst ner i mitt senaste inlägg.

Det gör jag när du börjar svara på hela inläggen jag skriver och inte bara delar av dem.

Citat:
Om det hypotetiskt går 100 kvinnor på 5 män i schackvärlden, då kan vi förutsätta att nästan inga pojkar vill börja ställa upp i schacktävlingar. Det kommer att kännas mycket genant för en liten grabb att ensam befinna sig i en schacksal full av tjejer. Exakt samma känsla har flickorna. Det är därför de inte vill börja tävla i schack.

Och så ännu mer hokus poukos från din sida. Inser du verkligen att du inte kan läsa tankar? Och att ingen (och då menar jag ingen, det inkluderar dig) kan veta med säkerhet vad som händer i en hypotetisk situation.

Dina spekulationer är just spekulationer, inget annat.

Citat:
New York City rymmer ca 8.5 miljoner invånare och storstadsområdet bebos av nästan 20 miljoner människor. Jämför det med Sveriges tio miljoner. Jag tog upp NYC endast som ett exempel på en ort där det finns skolor för "gifted children". Klart att genialitet kan börja i tidiga barnaår och fortsätter att utvecklas. Det gäller både pojkar och flickor. Om en flicka som tioåring har en IQ på 190 då kommer hon naturligtvis att fortsätta att utvecklas intelligensmässigt. Men som kvinnohatare håller du naturligtvis tummarna för att hennes intelligens ska försämras med hälften när hon kommer in i puberteten medan pojkarna går förbi med flera hästlängder vid den ålder de börjar få mörk röst.

Jag ser att du ännu en gång inte har förstått. Så jag får väl ta och förklara det jag trodde var självklart:

När jag skrev att NY utgör en mindre del av USA menade jag USA och inte Sverige. Alltså, den totala mängden människor i NY är bara en mindre del av hela USA:s befolkning. Det är du med på va?

Och när jag skrev att genialitet inte alltid märks vid ung ålder så menade jag inte att tjejerna kommer få lägre IQ med tiden (), utan att fler pojkar kommer få högre IQ med tiden och komma ikapp och gå förbi kvinnorna.
Citera
2017-04-20, 18:53
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Eller.... Så hade det räckt att gå till wiki.

Du måste skilja på ASVAB och AFQT... Återigen kan du läsa på wiki att det är två olika test som mäter olika saker.
Armed Forces Qualification Test (AFQT)
Armed Services Vocational Aptitude Battery (ASVAB)
Om du hade bemödat om att läsa hela mitt inlägg mer nogsamt istället för att skumma igenom det, så hade du upptäckt följande rader efter "The ASVAB is not an IQ test. It does not measure intelligence. The battery of tests were designed specifically to measure an individual's aptitude to be trained in specific jobs." i mitt inlägg:
...
"There is no overall "ASVAB Score." When you hear someone saying "I got an 80 on my ASVAB," they are talking about their AFQT (Armed Forces Qualifying Test) score, not an "overall" ASVAB Score.

The AFQT is important. It determines whether or not you can join the military. The AFQT score is not derived from all portions of the ASVAB. Indeed, the AFQT score is determined from only four areas of the ASVAB: Word Knowledge (WK), Paragraph Comprehension (PC), Arithmetic Reasoning (AR), and Mathematics Knowledge (MK).
"

Jag skrev faktiskt följande mening i förra inlägget:

"AFQT-resultaten härleds från endast fyra av de nio ASVAB deltesterna: Paragraph Comprehension (PC), Word Knowledge (WK), Mathematics Knowledge (MK) och Arithmetic Reasoning (AR)."

Armed Services Vocational Aptitude Battery (ASVAB) består alltså av nio deltester. Resultaten från fyra av deltesterna - Word Knowledge (WK), Paragraph Comprehension (PC), Arithmetic Reasoning (AR) och Mathematics Knowledge (MK) - används för att beräkna ens resultat på Armed Forces Qualification Test (AFQT). Resultaten från AFQT används för att bestämma elevens lämplighet för anställning i armén, marinen, flygvapnet eller marinkåren. Resultaten på samtliga ASVAB-tester används för att avgöra vilket militärjobb som passar bäst för eleven.

Ser det ut som att jag inte kan skilja på AFQT och ASVAB?
Citera
2017-04-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ser det ut som att jag inte kan skilja på AFQT och ASVAB?
Japp...
Citera
2017-04-20, 22:29
Medlem
Citat:
It does not measure intelligence.[/b]
Detta är dessutom helt felaktigt, AFQT mäter generell intelligens väldigt väl (det är nämligen det som har i princip all prediktiv förmåga). Faktum är att det är så bra mått på g att resultaten är snarlika de man från ex. WAIS, som är ett fullskalig intelligenstest. Det är därför forskare använder sig av AFQT som ett mått på just generell intelligens.

Det finns människor som hävdat att resultaten på AFQT (achievement test) och fullskaliga intelligenstest skulle vara kvalitativt annorlunda men detta har blivit tillbakavisat bl.a. i den här studien: Länk.
Citera
2017-04-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgraderadapa
Hos jägare-samlare är både män och kvinnor ute och får tag på mat. Atthitta rätt är viktigt för båda könen. Hur kan någon tro att evolutionen skulle ha gjort kvinnor sämre än män på spatial förmåga? Tror ni inte att det gjorde något negativt för en kvinnas gener om hon gick vilse och dog?
För att även om båda könen bidrog till födosamlandet (och detta är vad man TROR efter att ha studerat moderna jägar/samlar-samhällen) så var det helt olika typer av aktivitet. Kvinnor samlade - vilket troligen utgjorde större delen av födan ska erkännas - åtminstone är det ofta så idag - och mannen jagade. Det är olika förmågor där män rör sig mycket längre bort från boplatsen och jagar ett rörliga byten medan kvinnor var närmare boplatsen och samlade mer icke röriga föremål. Det är skillnad på att kasta ett spjut mot ett rörligt mål och att plocka ett bär som sitter fast på samma ställe. Därav kan man nog hitta en del av förklaringen. Det finns vissa stammar idag där även kvinnor deltar i jakt ska tilläggas.
Citera
2017-04-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
För att även om båda könen bidrog till födosamlandet (och detta är vad man TROR efter att ha studerat moderna jägar/samlar-samhällen) så var det helt olika typer av aktivitet. Kvinnor samlade - vilket troligen utgjorde större delen av födan ska erkännas - åtminstone är det ofta så idag - och mannen jagade. Det är olika förmågor där män rör sig mycket längre bort från boplatsen och jagar ett rörliga byten medan kvinnor var närmare boplatsen och samlade mer icke röriga föremål. Det är skillnad på att kasta ett spjut mot ett rörligt mål och att plocka ett bär som sitter fast på samma ställe. Därav kan man nog hitta en del av förklaringen. Det finns vissa stammar idag där även kvinnor deltar i jakt ska tilläggas.
På många håll, inklusive den afrikanska savann där mänskligheten sägs ha utvecklats, är en stor del av växterna för människor oätligt gräs. De många gräsätande djuren finns dock i näringskedjan. Detta gör det nödvändigt att röra sig längre sträckor för att få tag på växter som människor kan äta än för att få tag på jaktbyte. Att följa snabba rörelser var vid hot från rovdjur lika viktigt för kvinnor som för män.

Edit: om dessutom männen oftare jagade och var beväpnade än kvinnorna skulle rovdjuren med tiden ha lärt sig att vid människoätande hellre angripa kvinnor än män. Detta skulle ha gjort förmågan att följa och reagera på snabba djurrörelser viktigare för kvinnor än för män! Att bli tagen av ett rovdjur är en mycket säkrare död än att äta vegetariskt i några månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in