2017-04-17, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Du har fel i detta. Det finns avdelningar som inte gör annat än att kolla på till exempel antenner. Utformning, placering, storlek, materiell.

Utformningen och storleken på luftintag är intressant då det berättar en del om kapaciteten.

Du kan vara övertygad om att främmande makt mäter storleken på luftintaget. Jag tänker inte gå in på problematiken om hur man vet att ett luftintag är begränsande för flödet och om något land har misslyckats med utformningen.

Att detta är en unik utformning på luftintag är vi helt överens om.

Allt vad jag har lärt mig om aerodynamik och luftintag är helt satt ur spel om någon påstår att detta pajasplan har förmågan att komma upp i överljud.

du kan ju inte ens förklara varför. bara nåt om att vingen är framför och skapar en virvel.....
Citera
2017-04-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
20 sekunder fram i denna video så ser man hur cockpitglaset fälls ner och då ser man hur "ljuset vandrar" och bryts konstigt mot bakgrunden, typ på en slagen kopparplåt. "Glaset" verkar vara plast som man tvingat i önskad form med punktvärme. Dessutom ser det lite mjölkigt ut. - Det ser ut så i alla fall. - Dock verkar planet ha "tyngd" då det kör omkring. Studsar realistiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=x95JmBfQgj0

--------------

Edit:

Hittade en sajt där de berättar va sådant "glas" ofta är tillverkat av.

Today, the canopy is a multi-layer structure. In case of the F-16, it consists of three layers:

The innermost layer is 0.5 inch thick polycarbonate and drape-molded into the compound curvature shape.
The center layer is 0.05 inch polyurethane to bond the inner to the outer layer.
The outer layer is a 0.125 inch layer of acrylic (PMMA).

https://aviation.stackexchange.com/questions/21802/what-kind-of-materials-is-being-used-for-fighter-jets-glass-shields
Citera
2017-04-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du tror inte att länder och företag som byggt stridsflygplan i över 100 år har prövat ut sådana enkla saker som vilken för- och nackdel vilka former på luftintag har? Och att man inte prövat vad som fungerar och vad som inte fungerar? Verkligen?

Jag tror inte detta är en så enkel sak som du försöker beskriva. Jag tror dessutom inte att bara för att jätte stora företag ej kunnat så skulle det innebära att ingen kan.
Så är det inte!
Citera
2017-04-17, 16:42
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
du kan ju inte ens förklara varför. bara nåt om att vingen är framför och skapar en virvel.....

Han har förklarat gång på gång på ett sätt så tydligt att även en tioåring skulle förstå. Dock har ju du uppenbarligen svårigheter i förstå att förstå även sådant, så...
Citera
2017-04-17, 16:42
Medlem
Citat:
Det är därför man ibland ger upp. Vissa saker pratar man inte om eller rättare sagt vissa saker har man inte rätt att prata om.

Jag kommer inte att berätta för dig om olika problem som vissa flygplan har med sina luftintag. Varför du inte får veta det är för att det påverkar kapaciteten. Det klassas alltså som hemlig information.

Om du blir lycklig av att tro att det fungerar att placera ett luftintag på ovansidan av vingen bakom det som kallas framkanten på vingen så kan jag inte hindra dig.

Tror du att denna placering är innovativ och att USA och andra länder med en fullt utvecklad flygindustri inte genast skulle testa denna utformning så är du mer än korkad.

Vill förövrigt tillägga att aerodynamik inte bara är en teoretisk utan även kräver praktisk provning. Det är inte alltid teori och praktik går hand i hand. Vissa saker måste testas.

Som sagt vad lycka till med dina drömmar. Jag har sagt vad jag anser och jag har kunskaper du inte har.

du är en mytoman. det är hemligt...luftintaget sitter bakom vingen...jojo
man kan kritisera men man får hålla nån nivå om man diskuterar teknik. hjulen sitter i cockpiten också? svara inte
Citera
2017-04-17, 16:47
Medlem
franges avatar
Citat:
han skrev ju att det är hemligt din nolla. förklara du då din horunge

Du har ju inte tagit till dig ens någonting av det han förklarar, vilket tydligt visar på att du inte har en aning om vad du yrar om.
Citera
2017-04-17, 16:50
Bannlyst
Citat:

Vi kan säga så här. Jag har letat på nätet där detta beskrivs. Det finns ingen information om hur virvlarna fungerar. Det är självklart olika på olika flygplan. Jag hade hoppats på civilflyget men inte ens där finns det förklarande information.

Jag gissar att detta är företagshemligheter då dessa virvlar påverkar lyftkraft och bränsleekonomi.

Så vi kan bara konstatera att du inte vet vad du pratar om och inte har förmågan att förstå vad jag försöker berätta för dig.

Antingen så litar du på mig när jag pratar om bogstöten och virvlarna över flygplanet. Hur dessa virvlar påverkar strömningen över vingen och hur det påverkar luftintaget.

Du ger inte upp utan fortsätter att tjabba. Detta trots att du borde veta att du inte har koll.

Jag har koll och jag har försökt hitta information om detta och kan bara konstatera att det inte finns information om detta på nätet. Jag finner då denna information vara hemlig och tänker inte bidra med utbildning i ämnet på en djupare förklaring än den du redan fått.

Ämnet är dock komplicerat och kräver en hel del förkunskaper.

Därmed är jag färdig med undervisningen i luftintags utformning på flygplan.

313 kan inte flyga i överljud enligt min uppfattning. Detta beror på luftintagets utformning och placering. PUNKT
Citera
2017-04-17, 16:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tror inte detta är en så enkel sak som du försöker beskriva. Jag tror dessutom inte att bara för att jätte stora företag ej kunnat så skulle det innebära att ingen kan.
Så är det inte!
Nu klarar Iran bara av att kopiera och lätt modifiera existerande modeller, de modifikationer de får fram ser dessutom väldigt enkla ut.
Att bygga en " attackhkp" av en jet bell ranger från 1970 känns inte direkt imponerande. De hjulfordon de producerat ser ut som samhallbyggen.

Iran har ingen läs ingen kompetens att utveckla något i Klass med vad Kineser och Indier utvecklar, än mindre USA/EU/Ryssland.

Irans stridsvagnar är plåtmodifierade Cheiftain och Shir 1 och 2 med detaljer från M48 och M60.

Irans nya stridsvagn är ryska byggsatser.
Citera
2017-04-17, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Så är det inte!

Om vi säger så här!

Det stora företag vet är hemligt. Gäller även stora länder.

Det små företag vet brukar stora företag ta. Ibland med våld och ibland med list. Det små länder vet tar stora länder ibland med våld och ibland med list.

Var någonstans tappar vi varandra när jag försöker förklara för dig att om Iran har skapat ett superplan så kommer den stora killen platta till Iran och nypa uppgifterna gratis och med ett leende.
Citera
2017-04-17, 17:00
Bannlyst
Citat:
du är en mytoman. du gissar att det är hemligt nu? det var ju hemligt nyss? du skriver en massa skit.

Du vet att du inte har en aning om vad du svamlar om ändå fortsätter du.
Citera
2017-04-17, 17:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Om vi säger så här!

Det stora företag vet är hemligt. Gäller även stora länder.

Det små företag vet brukar stora företag ta. Ibland med våld och ibland med list. Det små länder vet tar stora länder ibland med våld och ibland med list.

Var någonstans tappar vi varandra när jag försöker förklara för dig att om Iran har skapat ett superplan så kommer den stora killen platta till Iran och nypa uppgifterna gratis och med ett leende.
Att bygga ett superplan kräver kompetens inom flygmotor( går att köpa in) material( går inte köpa in, sensorer(går delvis köpa in), mjukvara och systemintegration( går inte köpa in).
Iran har ingendera, annars skulle man inte slösa resurser på det skräp man de facto utvecklat.
Flygsaken i tråden är en stor RC modell för propagandasyfte.
Citera
2017-04-17, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att bygga ett superplan kräver kompetens inom flygmotor( går att köpa in) material( går inte köpa in, sensorer(går delvis köpa in), mjukvara och systemintegration( går inte köpa in).
Iran har ingendera, annars skulle man inte slösa resurser på det skräp man de facto utvecklat.
Flygsaken i tråden är en stor RC modell för propagandasyfte.

Det vet du och jag och några till. Att se glasfiberplasten i förarkarbinen på bilden är riktigt pinsamt.

Att se raketstolen med rak vinkel och fundera på hur dom tänker använda planet i 9G svängar med en pilot sittandes rakt.

En styrspak som går ner i golvet med en typ av duk runt infästningen. Någon sa att JAS också har en centralt placerad spak. Jo men den sitter som ett stativ och har ingen duk i golvet som skydd. Helt elektrisk. Men men vissa vill ha lite ögongodis och jag har tröttnat på att slänga grus i deras ögon.

Är för mycket surgubbe för att tycka det är roligt. Blir förbannad på mig själv varje gång jag rycks med i dessa dårars idéer.

Tja listan kan göras lång.

Väl möt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in