2017-04-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Tja luftintag anpassas till motorns behov av luft.

Det är liksom inte tvärtom eller att man har vilka möjligheter som helst att placera och utforma sitt luftintag.

Du kan vara säker på att om det skulle fungera att ha luftintaget uppåt så hade något land med behov av smygteknik redan plockat fram detta.

Dock är det inga problem i låga farter med denna typ av placeringen så visst tusan kan de få det att flyga med luftintaget placerat bakom framkanten (ja jag hävdar det fortfarande, luftintaget är bakom framkanten på vingen)

Du missförstår mig med att jag önskar att någon bombar Iran! Tvärtom jag anser att varje land är suveränt och bestämmer över sig själva.

Du säger jag missförstår politik. Nej knappast. Iran har fått känna på den typen av politik ett antal gånger.

Så om det visar sig att de uppfunnit en ny typ av motor (ja det måste till en ny typ av motor om det luftintaget ska vara rätt placerat)

Så tyvärr sammanfattat luftintaget är inte okej!

Luftintagets utformning säger inte alltid något om "hur" intaget sker. Luftens fördelning är inte samma sak som luftintag. Fördelningen beror på en rad andra faktorer. Som du ser är konceptet unikt i den bemärkelsen att den baseras på Irans erfarenheter. De har riskerat sina liv för att labba med vissa saker. Ja, erfarenheter som många länder kan sägas sakna. De sanktioner som detta land varit utsatt för är erfarenhetsmässigt inte beprövade av något annat land.
Citera
2017-04-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jas-plan som flyger med hög alfallsvinkel.
https://www.youtube.com/watch?v=NtMPLyQOU1w

Hur letar sig luften in när undersidan på planet har ett lock för luftintaget?

JASen får sin luftkraft ifrån att delvis "stå" på jetstrålen som en rymdraket, delvis att använda sina framvingar. När väl motorn är igång så sker det en genomströmning av luft, den finns kvar även i detta skede, men det är dock mindre med luft som har chasen att leta sig in till motorn än mot när den flyger rakt fram. Men som synes flyger den väldigt långsamt också.

Jag har dock svårt att se hur 313 luftintag skulle vara en fördel, allt talar för att det är en nackdel. Men det dröjer nog innan vi får se dena flyga i Paris eller liknande flyguppvisning.
Citera
2017-04-17, 16:03
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Luftintagets utformning säger inte alltid något om "hur" intaget sker. Luftens fördelning är inte samma sak som luftintag. Fördelningen beror på en rad andra faktorer. Som du ser är konceptet unikt i den bemärkelsen att den baseras på Irans erfarenheter. De har riskerat sina liv för att labba med vissa saker. Ja, erfarenheter som många länder kan sägas sakna. De sanktioner som detta land varit utsatt för är erfarenhetsmässigt inte beprövade av något annat land.

Du tror inte att länder och företag som byggt stridsflygplan i över 100 år har prövat ut sådana enkla saker som vilken för- och nackdel vilka former på luftintag har? Och att man inte prövat vad som fungerar och vad som inte fungerar? Verkligen?
Citera
2017-04-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
JASen får sin luftkraft ifrån att delvis "stå" på jetstrålen som en rymdraket, delvis att använda sina framvingar. När väl motorn är igång så sker det en genomströmning av luft, den finns kvar även i detta skede, men det är dock mindre med luft som har chasen att leta sig in till motorn än mot när den flyger rakt fram. Men som synes flyger den väldigt långsamt också.

Jag har dock svårt att se hur 313 luftintag skulle vara en fördel, allt talar för att det är en nackdel. Men det dröjer nog innan vi får se dena flyga i Paris eller liknande flyguppvisning.
Du minnsförstår mig - jag undrar inte hur Gripen får i sig luft utan hur en 313 skulle kunna lyckas när luftintaget skärmas av.
Citera
2017-04-17, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IR5

Du har fel i detta. Det finns avdelningar som inte gör annat än att kolla på till exempel antenner. Utformning, placering, storlek, materiell.

Utformningen och storleken på luftintag är intressant då det berättar en del om kapaciteten.

Du kan vara övertygad om att främmande makt mäter storleken på luftintaget. Jag tänker inte gå in på problematiken om hur man vet att ett luftintag är begränsande för flödet och om något land har misslyckats med utformningen.

Att detta är en unik utformning på luftintag är vi helt överens om.

Allt vad jag har lärt mig om aerodynamik och luftintag är helt satt ur spel om någon påstår att detta pajasplan har förmågan att komma upp i överljud.
Citera
2017-04-17, 16:22
Medlem
Citat:
Jas-plan som flyger med hög alfallsvinkel.
https://www.youtube.com/watch?v=NtMPLyQOU1w

Hur letar sig luften in när undersidan på planet har ett lock för luftintaget?

sugs in
Citera
2017-04-17, 16:22
Bannlyst
Citat:
Du minnsförstår mig - jag undrar inte hur Gripen får i sig luft utan hur en 313 skulle kunna lyckas när luftintaget skärmas av.

Jag har samma fundering på 313.

Dock på filmen med den höga anfallsvinkel på Jas så är farten ganska låg och motorn behöver inte så mycket luft. Som någon var inne på så går det att se att nos vingarna arbetar mycket. Men det är flygplans aerodynamik.

Luftintagets arbetsinsats är lägre då det inte går så fort därför är det inget problem med Jas.

Det är till och med så att 313 kan flyga med sitt fel konstruerad luftintag. Dock ser jag inte hur det skulle kunna fungera operativt med högre fart och vilda svängar.
Citera
2017-04-17, 16:24
Medlem
Citat:
Tja luftintag anpassas till motorns behov av luft.

Det är liksom inte tvärtom eller att man har vilka möjligheter som helst att placera och utforma sitt luftintag.

Du kan vara säker på att om det skulle fungera att ha luftintaget uppåt så hade något land med behov av smygteknik redan plockat fram detta.

Dock är det inga problem i låga farter med denna typ av placeringen så visst tusan kan de få det att flyga med luftintaget placerat bakom framkanten (ja jag hävdar det fortfarande, luftintaget är bakom framkanten på vingen)

Du missförstår mig med att jag önskar att någon bombar Iran! Tvärtom jag anser att varje land är suveränt och bestämmer över sig själva.

Du säger jag missförstår politik. Nej knappast. Iran har fått känna på den typen av politik ett antal gånger.

Så om det visar sig att de uppfunnit en ny typ av motor (ja det måste till en ny typ av motor om det luftintaget ska vara rätt placerat)

Så tyvärr sammanfattat luftintaget är inte okej!

jag ska vara säker på nåt men du kan inte förklara varför....

luftintaget är bakom vingen
Citera
2017-04-17, 16:27
Medlem
Citat:
Huven är också olika. Ibland är det en hel huv som F22, ibland en delad som JAS. Antingen har de byggt lite olika och testar sig fram vilken som funkar bäst, eller så har de gjort lite olika för att man (främmande makt) inte skall veta hur den egentligen ser ut.

Det är dock sällan jag hört om ett flygplanprojekt som inte har bestämt sig om de skall ha 1 eller 2 motorer. Det brukar vara bestämt tidigt i konceptplanerandet.

20 sekunder fram i denna video så ser man hur cockpitglaset fälls ner och då ser man hur "ljuset vandrar" och bryts konstigt mot bakgrunden, typ på en slagen kopparplåt. "Glaset" verkar vara plast som man tvingat i önskad form med punktvärme. Dessutom ser det lite mjölkigt ut. - Det ser ut så i alla fall. - Dock verkar planet ha "tyngd" då det kör omkring. Studsar realistiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=x95JmBfQgj0
Senast redigerad av Kulturmarxist 2017-04-17 kl. 16:29.
Citera
2017-04-17, 16:29
Medlem
Citat:
På en ram jet motor vill man "trycka" in luft.

Inte på en kompressormatad motor. Den storknar då. Det är bland annat därför konstruktionen av luftintaget är så komplicerat. Finns luftintags tätningar som har till uppgift att släppa förbi luften vid vissa driftsfall.

Edit:

Nej Iran har inte en ramjet-kompressor motor. Jänkarna lade ner sin. Det blev för dyrt.

man vill visst trycka in luft i en jetmotor.

Citat:
Air crossing each shock wave suddenly slows to a lower Mach number, thus increasing pressure.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intake_ramp

man vill ha ökat tryck vilket kan jämföras med att trycka in luft. man vill ha in så mkt luft som möjligt. du vet kompressor.

nu trycks nog ingen luft in utan det sugs nog in
Citera
2017-04-17, 16:31
Medlem
Citat:

kompaktare design är en fördel
Citera
2017-04-17, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
jag ska vara säker på nåt men du kan inte förklara varför....

luftintaget är bakom vingen

Det är därför man ibland ger upp. Vissa saker pratar man inte om eller rättare sagt vissa saker har man inte rätt att prata om.

Jag kommer inte att berätta för dig om olika problem som vissa flygplan har med sina luftintag. Varför du inte får veta det är för att det påverkar kapaciteten. Det klassas alltså som hemlig information.

Om du blir lycklig av att tro att det fungerar att placera ett luftintag på ovansidan av vingen bakom det som kallas framkanten på vingen så kan jag inte hindra dig.

Tror du att denna placering är innovativ och att USA och andra länder med en fullt utvecklad flygindustri inte genast skulle testa denna utformning så är du mer än korkad.

Vill förövrigt tillägga att aerodynamik inte bara är en teoretisk utan även kräver praktisk provning. Det är inte alltid teori och praktik går hand i hand. Vissa saker måste testas.

Som sagt vad lycka till med dina drömmar. Jag har sagt vad jag anser och jag har kunskaper du inte har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in