2017-04-17, 17:47
Medlem
Coldfire68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Det vet du och jag och några till. Att se glasfiberplasten i förarkarbinen på bilden är riktigt pinsamt.

Att se raketstolen med rak vinkel och fundera på hur dom tänker använda planet i 9G svängar med en pilot sittandes rakt.

En styrspak som går ner i golvet med en typ av duk runt infästningen. Någon sa att JAS också har en centralt placerad spak. Jo men den sitter som ett stativ och har ingen duk i golvet som skydd. Helt elektrisk. Men men vissa vill ha lite ögongodis och jag har tröttnat på att slänga grus i deras ögon.

Är för mycket surgubbe för att tycka det är roligt. Blir förbannad på mig själv varje gång jag rycks med i dessa dårars idéer.

Tja listan kan göras lång.

Väl möt
Jag tror aldrig att 9G svängar var tanken med denna farkost, inte överljudsfart heller, eller transsonisk fart för den delen. Den är som du pedagogiskt belyst fundamentalt felbyggt och den är mest bara ett bevis på hur långt ifrån Iran är att kunna bygga ett modernt stridsplan.

Det hade varit kul att se den riktiga kravspec:en för detta projekt, jag betvivlar starkt att den innehåller så värst mycket högre krav än att den ska kunna lyfta i fint väder, innehåller den 9G svängar och överljudsfart, ja då behöver de nog tänka om ifall de ska nå dit.
Citera
2017-04-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du minnsförstår mig - jag undrar inte hur Gripen får i sig luft utan hur en 313 skulle kunna lyckas när luftintaget skärmas av.

Ah, trodde det var någon av de andra två som skrev. My misstake.
Citera
2017-04-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
kompaktare design är en fördel

Om alla andra egenskaper är konstanta ja.

Oftast blir det dock "kompaktare design <> funktion" och då är det inte lika självklart att kompaktare design är vinnaren.
Citera
2017-04-17, 19:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
resurserna har inte gått dit eftersom USA är så överlägsna där utan man har fokuserat på där USA har svagheter. asymmetriska taktiker.
men sverige har inga raketer som irans...eller drönare....eller militär...
sverige är ett "demokratiskt" skämt.
Om resurserna skall gå någonstans så är det inte till att utveckla ett "stealthflygplan", när Iran inte kan utveckla ett modernt stridsflyg utan stealth.
Iran köper in de vapen de kan få från Kina och Ryssland, sen bygger de kopior på äldre system de har i sina förråd, imponerande verkligen.
Citera
2017-04-17, 19:30
Medlem
Vad gäller de omdiskuterade luftintagen på flygplanets ovansida så är det naturligtvis inte en optimal placering alls, men bland annat F-117 samt en hel del UAV'er har eller hade den designlösningen!

Finns dock naturligtvis en massa annat som talar emot någon större flygduglighet. Det räcker väl nästan med att titta på skapelsen? Ser det inte bra ut kanske det heller inte är bra..

Det här med osäkerheten över antalet motorer för ju bara det att varningsklockorna ljuder högt liksom!

De första bilderna på flygplanet var ju uppenbarligen en i storlek nedskalad mock-up, så den skapelsen kan vi skratta åt men de senaste bilderna visar något som i alla fall rullar på marken.
Senast redigerad av Macke85 2017-04-17 kl. 19:33.
Citera
2017-04-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Att se raketstolen med rak vinkel och fundera på hur dom tänker använda planet i 9G svängar med en pilot sittandes rakt.

Den lutar faktiskt något, och dessutom är planet inte byggt för 9G manövrar. Det är byggt för lätt attack, och piloten får då en bättre sikt utåt-nedåt om han inte lutar för mycket bakåt. Huven ser ut att vara optimerad för observation åt sidorna snarare än rakt fram.

Har fortfarande mycket svårt att se att planet skulle va tillräckligt flygdugligt.
Citera
2017-04-17, 19:53
Medlem
Klockflanks avatar
Kul tråd, JAS är "propaganda" medans den hära Qaher är bästa som hänt flygplansutvecklingen sen skivat bröd (som kanske precis har kommit till Iran, vad vet jag).

Då blir man ju nyfiken, ni som verkar har stenkoll på vad det här iranska flygvapnets nya stolthet kan: vad är det tänkt att den ska ha för sensorer och för förmåga till självskydd? Antenner, facklor och remsor är ju ganska gammal teknologi, så måste ju finnas någon ny persisk superduper-uppfinning, eller?

Körs EW-systemet på en Raspberry Pi så att det får plats i skrovet?
Citera
2017-04-17, 19:55
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Den lutar faktiskt något, och dessutom är planet inte byggt för 9G manövrar. Det är byggt för lätt attack, och piloten får då en bättre sikt utåt-nedåt om han inte lutar för mycket bakåt. Huven ser ut att vara optimerad för observation åt sidorna snarare än rakt fram.

Har fortfarande mycket svårt att se att planet skulle va tillräckligt flygdugligt.
Spaningsplan alltså? Rent okulärt dessutom. Lätt attack är väl tveksamt eftersom det inte verkar finnas utrymme för vapenbalkar i nämndvärd omfattning. Sikten verkar, som vissa redan påpekat, begränsas av en balk som är placerad mitt i pilotens horisontella siktlinje.

Tror snarare att allt handlar om att man lyckats värmeisolerat tillräckligt stora motorer för att få "flygkroppen" att röra sif i stilla mak på en rullbana enbart för inrikespolitiska poängers skull
Citera
2017-04-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockflank
Kul tråd, JAS är "propaganda" medans den hära Qaher är bästa som hänt flygplansutvecklingen sen skivat bröd (som kanske precis har kommit till Iran, vad vet jag).

Då blir man ju nyfiken, ni som verkar har stenkoll på vad det här iranska flygvapnets nya stolthet kan: vad är det tänkt att den ska ha för sensorer och för förmåga till självskydd? Antenner, facklor och remsor är ju ganska gammal teknologi, så måste ju finnas någon ny persisk superduper-uppfinning, eller?

Körs EW-systemet på en Raspberry Pi så att det får plats i skrovet?

Väldigt lite info ligger ute så det blir gissningar..

ISR och lätt attack?

Man har väl försökt göra en low-observability kärra snarare än en renodlad stealthmaskin.
Citera
2017-04-17, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Spaningsplan alltså? Rent okulärt dessutom. Lätt attack är väl tveksamt eftersom det inte verkar finnas utrymme för vapenbalkar i nämndvärd omfattning. Sikten verkar, som vissa redan påpekat, begränsas av en balk som är placerad mitt i pilotens horisontella siktlinje.

Tror snarare att allt handlar om att man lyckats värmeisolerat tillräckligt stora motorer för att få "flygkroppen" att röra sif i stilla mak på en rullbana enbart för inrikespolitiska poängers skull

Baserade mina gissningar på:

https://theaviationist.com/2017/04/15/new-photos-and-video-of-irans-homemade-f-313-qaher-stealth-jet-have-just-emerged-and-heres-a-first-a nalysis/

Visst är det industripolitik i det här. Ledningen i Teheran vill naturligtvis ha en lien stealthkärra att stoltsera med. De stackars ingenjörerna försöker väl så gott de kan få fram nåt som i alla fall kan se ut som nåt slags tekniskt framsteg.

Det som rullar runt på marken kan ju va en prototyp till nåt som är på väg att byggas med ambitionen att kunna flyga..
Senast redigerad av Macke85 2017-04-17 kl. 20:11.
Citera
2017-04-17, 20:15
Medlem
Citat:

du skriver inte analyser utan vill att jag ska fundera på saker? är du min magister?

det går knappt att förstå vad du skriver. vilken jävla kudde framför luftintaget? vilket utväxt? menar du avståndet till kroppen? så att luft som fastnar vid kroppen inte ska påverka?

luftintaget sitter inte "bakom vingens framkant" på qaher

var är luftintaget snedställt på jas?

varför bombade ingen Iran när de tog ner en rq170? det var USA:s mest högteknologiska drönare

du vet inte vad arearegeln är för nåt.

är du en mytoman?

mitt råd: SÄNK TONEN. DU ÄR EN NOLLA.

Jag iallafall förstår vad han skriver och menar. Det är ju inte så svårt.
Du vill att han ska sänka tonen.? Han har en käg ton.
Du däremot kallar honom för nolla ett antal ggr. Sänk tonen själv då kan vi ha en normar diskussion.
Det han skriver är helt rätt. Han har bett dig förklara vissa saker men det kan du ju inte. Det är väll bara säga det rakt av då att du inte kan.

Jag försvarar inte honom men förstår lätt utan problem vad van skriver.
Citera
2017-04-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Baserade mina gissningar på:

https://theaviationist.com/2017/04/15/new-photos-and-video-of-irans-homemade-f-313-qaher-stealth-jet-have-just-emerged-and-heres-a-first-a nalysis/

Visst är det industripolitik i det här. Ledningen i Teheran vill naturligtvis ha en lien stealthkärra att stoltsera med. De stackars ingenjörerna försöker väl så gott de kan få fram nåt som i alla fall kan se ut som nåt slags tekniskt framsteg.

Det som rullar runt på marken kan ju va en prototyp till nåt som är på väg att byggas med ambitionen att kunna flyga..

Ser ut som Chalmers vårupptåg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in