2017-04-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo finns självklart människor som har samma meriter....hallå.

Nej det gör det inte.
Du förstår att meriter inte bara innefattar utbildning utan även livserfarenhet, personlighet, ålder mm?

Citat:
och är inte "förtur" den kvoteringstyp jag nyss beskrev.
Den kvoteringssort du tänekr på direkt kvotering...könet eller något annat är avgörande för anställnignen inte meriter exiterar det mycket lite av.

Det är förtur.
2017-04-17, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Nej det gör det inte.
Du förstår att meriter inte bara innefattar utbildning utan även livserfarenhet, personlighet, ålder mm?

Det är förtur.
Meriter är allt möjligt...har du ex. 2 personer nyexaminerade från läkarlinjen som söker tjänst, så har du 2 st med samma meriter.

har du då 8 läkare på din arbetsplats där bara 1 är kvinna så finns det goda skäl ta kvinnan bland de sökande nyexaminerade..men så klart! då förtjänar hon ju ingen respekt...tar man mannen däremot! så jävlar då ska han ju ha all respekt...

Din logik i kvadrat.
2017-04-17, 01:16
Medlem
Citat:
Meriter är allt möjligt...har du ex. 2 personer nyexaminerade från läkarlinjen som söker tjänst, så har du 2 st med samma meriter.

Nej, de är fortfarande helt olika personer med helt olika personlighet, intelligens, social kompetens, utstrålning, utseende osv osv osv osv osv osv.

Citat:
har du då 8 läkare på din arbetsplats där bara 1 är kvinna så finns det goda skäl ta kvinnan bland de sökande nyexaminerade..men så klart! då förtjänar hon ju ingen respekt...tar man mannen däremot! så jävlar då ska han ju ha all respekt...

Din logik i kvadrat.

Något sådant har jag aldrig skrivit, blev det känsligt nu?
2017-04-17, 01:25
Medlem
snelhestens avatar
Här är ett skräckexempel på vad kvoteringsvurmande ledde till i praktiken:

https://m.youtube.com/watch?v=_Zm3NQoJuQw

D v s inte bara förslappade fyskrav kring yrket i sig utan även anställning av folk som inte ens gått självaste utbildningen: nagelskulptris, kock, poet o s v. Om detta kunde ske utan att det fanns lagstadgade krav... hur jävla driftsäkert är det när kvotering ska vara lagstadgad.
2017-04-17, 08:41
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
ja du....gissa vad för saker som kvinnor kan tänkas vilja ändra i samhället.

och då svarar jag bara dig samma som snellhesten trro ajg det var....

men fine...om nu representation inte är av vikt så kan vi väl ha 100% kvinnor vid makt så kan ni män ägna er åt mycket roligare saker, som att ta hand om andras blöjor ex? massa blöjor där ute som behövs bytas...på barn, gamla, handikappade, sjuka etc.

Le Pen vill göra saker som du motsätter dig, det finns många kvinnor som är konservativa / libertarianer, som helt förkastar det du står för. Trodde du att ni är en enhetlig massa som vill samma sak? Du har en synnerligen skruvad syn på verkligheten.

Nej representationen ska vara naturligt formad utefter meriter, inte styrd på något sätt. Allt annat är idioti. Men nu är du ju en marxist så det lär inte gå in i din skalle hur mycket jag än försöker.

Hur kan jag förklara på enklast sätt? 100 män och 100 kvinnor från olika bakgrund blir ställd inför tre val: de får antingen välja att bli veterinär, journalist eller politiker. Av dom som väljer att bli politiker så är 70 st män, och 45 st kvinnor. Vem fan är du att gnälla om utfallet?
2017-04-17, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Nej, de är fortfarande helt olika personer med helt olika personlighet, intelligens, social kompetens, utstrålning, utseende osv osv osv osv osv osv.

Något sådant har jag aldrig skrivit, blev det känsligt nu?

ja men just Olfen, är ju för att detta aldrig sker, att två människor har smma meriter, som man kommit på denna kvoteringstyp.

Och är ju precis det du skriver, någon som får ett jobb pga kvotering ska inte förtjäna respekt.
med andra ord har du 2 sökande med samma meriter till ett sjuksköterskejobb och mannen får jobbet för at man saknar manliga sjukskötare, så ska han inte respekteras.

Var ju exakt innebörden.
2017-04-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Le Pen vill göra saker som du motsätter dig, det finns många kvinnor som är konservativa / libertarianer, som helt förkastar det du står för. Trodde du att ni är en enhetlig massa som vill samma sak? Du har en synnerligen skruvad syn på verkligheten.

Nej representationen ska vara naturligt formad utefter meriter, inte styrd på något sätt. Allt annat är idioti. Men nu är du ju en marxist så det lär inte gå in i din skalle hur mycket jag än försöker.

Hur kan jag förklara på enklast sätt? 100 män och 100 kvinnor från olika bakgrund blir ställd inför tre val: de får antingen välja att bli veterinär, journalist eller politiker. Av dom som väljer att bli politiker så är 70 st män, och 45 st kvinnor. Vem fan är du att gnälla om utfallet?

och tror du le Pen är emot att kvinnor ska kunna bli regeringschefer ex ?

jag har inte skrivit att alla kivnnor vid makt vill samma sak, dummer. Jag gav exempel på några saker som jag vet är på tapeten bland svenska feminister som svar på frågan vad kvinnor kan tänkas vilja inom politiken, liksom där jag har mest kunskap i saken.
men nog inte så svårt tänka sig att ex. kivnnliga politiker i Indien har unbgefär samma mål.
få ner det sexuella våldet, förbättra kivnnor villkor, ekonomi etc etc...
Likosm inte världens krångligaste lista ut. De flesta politiker har ju ungefär samma mål (eller säger sig ha samma mål i vart fall) det som skiljer är hur man vill nå dit...via att höja skatter eller via att sänka dem som tydligaste exemplet.

Du har också forskning som visar att kvinnor och män prioriterar annorlunda inom politiken, det finns alltså skäl ha en jämn balans.

och du menar alltså att det är omöjligt hitta lika välmeriterade kvinnor för att fylla halva antalet av 349 platser i svensk riksdag, så det är därför som det i alla tider dominerats av män?
Senast redigerad av Merapi 2017-04-17 kl. 09:56.
2017-04-17, 11:59
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
och tror du le Pen är emot att kvinnor ska kunna bli regeringschefer ex ?

jag har inte skrivit att alla kivnnor vid makt vill samma sak, dummer. Jag gav exempel på några saker som jag vet är på tapeten bland svenska feminister som svar på frågan vad kvinnor kan tänkas vilja inom politiken, liksom där jag har mest kunskap i saken.
men nog inte så svårt tänka sig att ex. kivnnliga politiker i Indien har unbgefär samma mål.
få ner det sexuella våldet, förbättra kivnnor villkor, ekonomi etc etc...
Likosm inte världens krångligaste lista ut. De flesta politiker har ju ungefär samma mål (eller säger sig ha samma mål i vart fall) det som skiljer är hur man vill nå dit...via att höja skatter eller via att sänka dem som tydligaste exemplet.

Du har också forskning som visar att kvinnor och män prioriterar annorlunda inom politiken, det finns alltså skäl ha en jämn balans.

och du menar alltså att det är omöjligt hitta lika välmeriterade kvinnor för att fylla halva antalet av 349 platser i svensk riksdag, så det är därför som det i alla tider dominerats av män?

Jag är trött och sitter på telefonen så det får bli ett kort slafsigt svar. Du skrev: "ja du....gissa vad för saker som kvinnor kan tänkas vilja ändra i samhället"

Villet implicerar att du menar som grupp. Sen är du ju så lurig och hal att du, när det passar dig, helt plötsligt börjar fokusera på nått land där kvinnor behandlas som skit, när vi andra tror att vi diskuterar utvecklade länder. Så gör du bara för att rättfärdiga din ultrafeminism här på hemmaplan, ohederligt!

Jag menar att kvinnor tenderar att inte vara lika intresserade av att göra politisk karriär!
Senast redigerad av Hexen666 2017-04-17 kl. 12:04.
2017-04-17, 12:08
Medlem
Citat:
Jag är trött och sitter på telefonen så det får bli ett kort slafsigt svar. Du skrev: "ja du....gissa vad för saker som kvinnor kan tänkas vilja ändra i samhället"

Villet implicerar att du menar som grupp. Sen är du ju så lurig och hal att du, när det passar dig, helt plötsligt börjar fokusera på nått land där kvinnor behandlas som skit, när vi andra tror att vi diskuterar utvecklade länder. Så gör du bara för att rättfärdiga din ultrafeminism här på hemmaplan, ohederligt!

kan du förklara exakt vad som är så "lurigt och halt" med att ta upp en majoritet av hela världens kvinnors situation som exempel i frågor som rör feminism och inte bara någon promille av alla gruppen kvinnor som nu råkar utgöra svenska kvinnor?

För hundrade gången säkert:

Feminism är en global ideologi. Kön och genus är globala fenomen.

jag kan absolut diskutera enbart lilla Sverige och svensk feminism, men då får ju detta vara klargjort i den kontext vi sitter i och inte bara förutsättas.
2017-04-17, 12:31
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
kan du förklara exakt vad som är så "lurigt och halt" med att ta upp en majoritet av hela världens kvinnors situation som exempel i frågor som rör feminism och inte bara någon promille av alla gruppen kvinnor som nu råkar utgöra svenska kvinnor?

jag kan absolut diskutera enbart lilla Sverige och svensk feminism, men då får ju detta vara klargjort i den kontext vi sitter i och inte bara förutsättas.
Hej min lilla tussilago!
Jag ska börja med att ge dig ett stort rätt:
Kön är ett globalt fenomen!
Sen kommer ett fel:
Det är bara i Sverige som genus är lika stort. Världens mest "nåja, glöm inte paradoxen som gör att flera av våra grannländer gått om oss där", så är feminismen inte bara en marginalföreteelse, den är på minskande dessutom.
I USA är det färre än 25% som kallar sig feminister. I England är de 7%. När Emma Watson talade i frågan i FN sa hon att feminismen har blivit ett fult ord.
Det är sant. Det är för att såna som du smutsar ner den genom att vägra lyssna till sakargument. Ni har bestämt er och fast ni gång på gång överbevisas om era fel, så fortsätter ni, som om ni hade rätt ändå.

Snälla, kära, rara, gulliga Merapi. Sluta smutsa ner feminismen genom att inte ta in rön och fakta. Snälla, söta, rara!? Genus är ett hittepå, som bara tagit fart på några få ställen i världen, där endast överbeskyddade vita kvinnor, fått tänka fritt och nu inte klarar sig utanför sina safe spaces.

Kan vi inte enas om målet att vi alla ska få det bättre och ha lika möjligheter att påverka våra liv till vad vi själva vill?
2017-04-17, 13:18
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Det går inte att applicera samma lösningar i alla länder, det är slarvigt tänkande. Kvinnoförtryck i saudiarabien kan inte lösas med feminism t.ex. Glöm det! Så det blir lite knepigt när man generaliserar som du gör och jämställer kvinnor över hela världen. Omöjligt att komma fram till något konstruktivt och vettigt då. Och kvinnor i mellanöstern kanske tolkar feminism på ett helt annat sätt än du. Troligtvis skulle dom skratta åt dig och dina genusteorier
2017-04-17, 13:33
Medlem
Citat:
Det går inte att applicera samma lösningar i alla länder, det är slarvigt tänkande. Kvinnoförtryck i saudiarabien kan inte lösas med feminism t.ex. Glöm det! Så det blir lite knepigt när man generaliserar som du gör och jämställer kvinnor över hela världen. Omöjligt att komma fram till något konstruktivt och vettigt då. Och kvinnor i mellanöstern kanske tolkar feminism på ett helt annat sätt än du. Troligtvis skulle dom skratta åt dig och dina genusteorier
Ehh jo! det feministiska målet går definitivt att applicera överallt.
Lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter för båda könen.

Och ursäkta vad menar du annars skulel lösa kivnnoförtrycket i saudiarabien än feminism?
Fatta att feminim har ett mål...se ovan...sen finns där en radda teorier om varför det ser ut som det gör....och vad man ska göra åt det. DETTA kan skilja mellan ex. muslimska feminister och ex. svenska feminister, och t.o.m inom nationers feminism ( ex liberalfeminism och radikalfeminism) men målet är detsamma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in