2017-04-17, 13:42
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ehh jo! det feministiska målet går definitivt att applicera överallt.
Lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter för båda könen.
Givetvis. Precis som det libertarianska målet, frihet från förtryck, går att applicera överallt.

Till min stora förvåning så vill dock folk inte rösta på libertarianska partner, utan röstar hellre för förtryck, nanny-state, övervakning och hög beskattning.

Märkligt, va? Alla vill inte som jag!

Alldeles nyss röstade majoriteten av turkarna för att göra Turkiet till en islamsk diktatur.

Men fitt-hattar och hat mot svenska män, det är säkert en vinnande strategi.
2017-04-17, 13:43
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter för båda könen.

Och ursäkta vad menar du annars skulel lösa kivnnoförtrycket i saudiarabien än feminism?
Fatta att feminim har ett mål...se ovan...sen finns där en radda teorier om varför det ser ut som det gör....och vad man ska göra åt det. DETTA kan skilja mellan ex. muslimska feminister och ex. svenska feminister, och t.o.m inom nationers feminism ( ex liberalfeminism och radikalfeminism) men målet är detsamma.
I Saudiarabien är det största behovet uppror mot religiöst förtryck. Ju mer sekulariserat ett muslimskt land. Desto bättre för kvinnor. Du kan i te bedriva jämställdsarbete om det strider mot landets religion och kultur. I alla fall inte framgångsrikt

I vissa länder är styret huvudproblemet.

Sitter på mobil har inte glömt
2017-04-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
I Saudiarabien är det största behovet uppror mot religiöst förtryck. Ju mer sekulariserat ett muslimskt land. Desto bättre för kvinnor. Du kan i te bedriva jämställdsarbete om det strider mot landets religion och kultur. I alla fall inte framgångsrikt

I vissa länder är styret huvudproblemet.

Sitter på mobil har inte glömt

Visst absolut så, men du kan även reformera religioner åt ett feministskt håll.

(vi kan skita i föregående gräl, för min del är det överspelat. Om du lägger av med den där mobbningsstilen så kan jag debattera med dig, börjar du igen så slutar jag svara dig.
Så? Fred?)
2017-04-17, 18:02
Medlem
Citat:
ja men just Olfen, är ju för att detta aldrig sker, att två människor har smma meriter, som man kommit på denna kvoteringstyp.

Kvotering i sig självt är alltså ett bevis på att kvotering behövs? Inte vidare genomtänkt.

Citat:
Och är ju precis det du skriver, någon som får ett jobb pga kvotering ska inte förtjäna respekt.
med andra ord har du 2 sökande med samma meriter till ett sjuksköterskejobb och mannen får jobbet för at man saknar manliga sjukskötare, så ska han inte respekteras.

Var ju exakt innebörden.

Förutsatt att de har samma meriter, vilket de omöjligtvis kan ha. Känns som att jag upprepar mig, konstigt.
2017-04-17, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Kvotering i sig självt är alltså ett bevis på att kvotering behövs? Inte vidare genomtänkt.

Förutsatt att de har samma meriter, vilket de omöjligtvis kan ha. Känns som att jag upprepar mig, konstigt.
tradigt...

Du har ett begrepp...som står för något....vad är mest skäligt att anta då? att detta finns i sinensvärlden elelr att det inte finns?

Nå?
2017-04-17, 18:28
Medlem
Citat:
tradigt...

Du har ett begrepp...som står för något....vad är mest skäligt att anta då? att detta finns i sinensvärlden elelr att det inte finns?

Nå?

Vad har det här att göra med ditt påstående kvotering är bevis för att kvotering behövs eller mitt svar till det?
2017-04-17, 18:44
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Visst absolut så, men du kan även reformera religioner åt ett feministskt håll.

(vi kan skita i föregående gräl, för min del är det överspelat. Om du lägger av med den där mobbningsstilen så kan jag debattera med dig, börjar du igen så slutar jag svara dig.
Så? Fred?)

Jag tror vare sig du får med dig män eller kvinnor åt ett feministiskt håll i Saudiarabien. Särskilt inte ett modernt feministiskt. Det skulle göra mer skada än nytta.

Jag grälar inte med dig, jag påpekar dina brister i ditt resonemang och ditt sätt att "föra diskussion".
Det inlägg som du verkar referera till har jag besvarat, men dina svepande osammanhängande tirader är det svårt att bemöta eftersom ett ord betyder en sak ena dagen och en annan sak nästa.

Tex här
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det går inte att applicera samma lösningar i alla länder,

Citat:

Det är två olika saker, man kan ha samma mål, men kräver olika lösningar pga av omständigheter.
Det är som du inte förstår vad människor skriver till dig.

Du använder ordet manhaftigt fel.

Citat:
Och sen feminismens och jämställdhetens inträde så är det kvinnor som mer anammat typiskt manliga aktiviteter och bra sidor hos manligheten, än det motsatta.
kvinnorollen idag är avsevärt mer breddat än vad mansrollen blivit breddat. Är inget större stigma för kivnnor vara ex. "manhaftiga" etc. ses på som positivt...avsevärt mer stigma för män vara "feminina". Så vänd detta förslag till rätt kön.

Du uttrycker dig så svepande och rörigt att det blir svårt att bemöta, man får först reda ut begrepp och fakta.
Jag tyckte att det fanns vissa saker att lära av män, och ditt svar är slå ifrån dig och byta ämne. I det här fallet att våga ta för sig, och ja det har du rätt i. Det verkar som kvinnor kan ta för sig helt utan hjälp av feminismen. Duktiga kvinnor behöver inte kvoteras in. Det är ickefrågor ni driver.

https://www.svd.se/rekordmanga-kvinnor-till-styrelserna#sida-6

Och det blir väldigt rörigt när du agiterar för att kvinnor behöver få mer plats att män ska backa bak, samtidigt som kompetenta kvinnor bara tuffar på.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-04-17 kl. 18:47.
2017-04-17, 18:47
Medlem
Citat:
Vad har det här att göra med ditt påstående kvotering är bevis för att kvotering behövs eller mitt svar till det?

Ok logik...

1. du påstår att arbetsgivare aldrig står inför faktumet att de har att välja mellan 2, eller fler, med samma meriter.

2. vi har dock en kvoteringsregel, som kallas för lite olika; positiv särbehandling, indirekt kvotering etc. som innebär att vid samma meriter så väljer man det kön ( eller annat) man saknar.

Fundera nu på 1. och 2. och räkna ut via din, hoppas jag, existerande frontallob om det verkar sannolikt att arbetsgivare i allmänhet aldrig har stött på fenomenet 2 med samma meriter.

behöver du ha detta formulerat tydligare?
2017-04-17, 18:55
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ok logik...

1. du påstår att arbetsgivare aldrig står inför faktumet att de har att välja mellan 2, eller fler, med samma meriter.

2. vi har dock en kvoteringsregel, som kallas för lite olika; positiv särbehandling, indirekt kvotering etc. som innebär att vid samma meriter så väljer man det kön ( eller annat) man saknar.

Fundera nu på 1. och 2. och räkna ut via din, hoppas jag, existerande frontallob om det verkar sannolikt att arbetsgivare i allmänhet aldrig har stött på fenomenet 2 med samma meriter.

och du kallar mig mobbare

Vid högre befattningar så är det många saker att ta hänsyn till som inte är helt lätt att kvantifiera.

Bold - varför skall man sakna ett kön?

Att bemöta folk utifrån kön är sexism - varför förespråkar man sexism?
Kvinnor har tagit sig in i olika yrken för egen maskin, varför måste de ha hjälp?
Senast redigerad av Gertrud1 2017-04-17 kl. 19:05.
2017-04-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ok logik...

Att man kvoterar är inte bevis på att det behöver kvoteras.
Att nazister mördade judar är inte bevis för att judar behövde mördas, ett exempel som såna som dig kan relatera till.
2017-04-17, 19:50
Medlem
Citat:
Att man kvoterar är inte bevis på att det behöver kvoteras.
Att nazister mördade judar är inte bevis för att judar behövde mördas, ett exempel som såna som dig kan relatera till.
Men ahhhhhhhh!!!

Att man kvoterar efter vissa principer säger något om dessa principers existens.

Vi pratade om det finns människor med samma meriter eller inte.....
vi pratade inte om det ska kvoteras eller inte, annan diskussion..
2017-04-17, 19:56
Medlem
Citat:
Men ahhhhhhhh!!!

Att man kvoterar efter vissa principer säger något om dessa principers existens.

Att man mördar judar efter vissa principer säger något om dessa principers existens men det gör det inte rätt att mörda judar.
Du ska nog snart inse hur vansinnigt argumentet är.

Citat:
Vi pratade om det finns människor med samma meriter eller inte.....
vi pratade inte om det ska kvoteras eller inte, annan diskussion..

Det är samma diskussion, jag lovar.
Och jag står självfallet fast vid att det inte finns två människor med samma meriter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in