Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
kan du förklara exakt vad som är så "lurigt och halt" med att ta upp en majoritet av hela världens kvinnors situation som exempel i frågor som rör feminism och inte bara någon promille av alla gruppen kvinnor som nu råkar utgöra svenska kvinnor?
För hundrade gången säkert:
Feminism är en global ideologi. Kön och genus är globala fenomen.
jag kan absolut diskutera enbart lilla Sverige och svensk feminism, men då får ju detta vara klargjort i den kontext vi sitter i och inte bara förutsättas.
Hej min lilla tussilago!
Jag ska börja med att ge dig ett stort rätt:
Kön är ett globalt fenomen!
Sen kommer ett fel:
Det är bara i Sverige som genus är lika stort. Världens mest "nåja, glöm inte paradoxen som gör att flera av våra grannländer gått om oss där", så är feminismen inte bara en marginalföreteelse, den är på minskande dessutom.
I USA är det färre än 25% som kallar sig feminister. I England är de 7%. När Emma Watson talade i frågan i FN sa hon att feminismen har blivit ett fult ord.
Det är sant. Det är för att såna som du smutsar ner den genom att vägra lyssna till sakargument. Ni har bestämt er och fast ni gång på gång överbevisas om era fel, så fortsätter ni, som om ni hade rätt ändå.
Snälla, kära, rara, gulliga Merapi. Sluta smutsa ner feminismen genom att inte ta in rön och fakta. Snälla, söta, rara!? Genus är ett hittepå, som bara tagit fart på några få ställen i världen, där endast överbeskyddade vita kvinnor, fått tänka fritt och nu inte klarar sig utanför sina safe spaces.
Kan vi inte enas om målet att vi alla ska få det bättre och ha lika möjligheter att påverka våra liv till vad vi själva vill?