Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Problemet med att via skandiahuset placera Stig Engström som medskyldig i MOP kvarstår. Han måste på något sätt skaffa sig förhandskunskap om att paret palme ska passera dekorima, vilket kräver ett mötesscenario. Olof Palme går över på Sveavägens östra trottoar bara minuterna före MOP och beslutet att gå söderut på sveavägen tas fem-sex minuter före dådet. Detta gör det extremt svårt att få in SE i ett trovärdigt mordscenario.
Under årens lopp har olika försök att koppla SE till en konspiration gjorts. Hans Uppväxt i Indien. Det faktum med att han jobbade på Skandia redan under Thule-tiden. Hans koppling till Stay Behind som hittills aldrig visat någon som helst substans. Inte heller har det gått att visa någon koppling mellan honom och någon annan som varit utpekad för medverkan i MOP. Vilket är fallet med en annan Skandiaanställd som är den som pekar mot just Stig Engström i ett samtal med tidigare poliskollegan Erik Skoglund.
Säkerhetschefen Per Häggström är den som har konversationen med Skoglund om Engströms förehavanden. I det dokument som Sven Aner får av PUs Åke Röst nämns PHs misstankar både om vapenfett på kontoret och kopplingar mot EAP. Nu är det dock så att PH har nära kontakter med en person som av två personer utpekas som anstiftare till MOP , nämligen konsthandlaren och SÄPO-informatören Milan Heidenreich.
Som jag skrivit tidigare är det i månadsskiftet augusti/september 1985 som Tommy Lindström reser till Zürich för att återköpa stulna konstverk . Den som hjälper honom med detta är just Milan. Skandias representant på resan är säkerhetschefen med PH. Helgen efter MOP träffas trion i Skandias kassavalv där Häggström under överinseende av TL betalar ut över 100 000 kronor till Milan som arvode för en återbördade konsten.
För mig är det häpnadsväckande att Tommy-Turbo drar till Schweiz med en person som av två andra personer, Alf Enerström och Cenneth Neilberg, pekas ut som anstiftare till MOP. I synnerhet som Milan slutar sina dagar i en mystisk singelolycka på E6an utanför Ängelholm de första dagarna i maj 1992
Idag måste vi dra den slutsatsen, om man över huvud taget vill komma vidare i det här, att det under kvällen då MOP ägde rum, föregicks mordet av en serie oförklarliga händelser i absolut anslutning till både offer och mordplats så långt i förväg till mordet att förkunskap om attentat måste ha funnits i vissa kretsar. I det här är ett "mötesscenario" ett på inget sätt främmande MO.
Vi, som är seriöst intresserade av detta, måste inse att mordet föregicks av händelser som utfördes av personer som tillhör så hemliga delar av något som tillhör en större intressesfär, att det är omöjligt att få fram faktorer som går att använda till ett riktigt scenario-byggande.
Det som har presenterats för allmänheten från officiellt håll är inget annat än medvetna felaktigheter, för att dölja den större sanningen.
Medvetna felaktigheter menar jag består i att presentera ett oklart scenario om vad som hände på Sveavägen den sista minuten före mordet, var GM befann sig, och en helt felaktig flyktväg.
Det jag kan säga idag, är att jag har sett information som bekräftar vad jag har misstänkt i många år. Det är information som jag anser är oerhört trovärdig, framför allt oerhört mycket mer trovärdig än Hans Holmér, vars version inte på något, absolut inget som helst sätt, går att bekräfta med några bevis.
Jag tänker inte gå in på vad informationen består av, mer än att jag anser den stämma överens med sanningen.
För egen del ser jag ingen anledning just nu att fortsätta diskussion, jag vill komma framåt, men de faktorer vi använder här är fel, vilket otvivelaktigt leder till felaktiga resultat.