Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
En intressant iakttagelse. Behöver naturligtvis inte betyda någonting alls men ändå...
Walter Kegö är vän med dessa herrar på Facebook:

Anti Avsan
Sonny björk
Ulf Helin

Tankar om det!?

08-or; nej noll nollor.

Det stör mig ofantligt att jag varit med och betalat deras löner.
Citera
2017-04-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Var får du allt ifrån. Du kan själv läsa förhören med LP. Hon hörde skott/smällare på avstånd. Hon kunde inte se ansiktet på den som sköt.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Wall med flera har visat att det var åklagaren som pekade ut CP. Inte Lisbet. Hon höll enbart med. Vilket hovrätten konstaterade. Liksom HD när det kom så långt.

I GRK framgår det att hovrättens ledamöter på mordplatsen kunde konstatera att det var omöjligt att iaktta en persons ansikte. Har du aldrig själv funderat på att kolla vad man kan se eller inte se i en likvärdig miljö. Eller blir det för svårt för dig. Jag kan garantera att de drog rätt slutsats.

Enligt dig var alltså ett ansikte som LP aldrig såg, och uppenbarligen inte kunde se, väldigt lik Christer Andersson. Som var väldigt lik Christer Pettersson.

Det utmärkande draget hos mördaren var att ingen såg hans ansikte. Varken Lisbet, IM, Nieminen eller Jeppsson. Det finns inte ens någon som såg honom anlända till mordplatsen.

Jag påstår att mördaren i ansiktet var väldigt lik Pol Pot. Som var väldigt lik Stalin utan mustasch och koppärr. Tror du mig. Du verkar vara lättrogen.

andersaanderssona, nu förstår jag absolut ingenting.

Jag postar ett inlägg om Christer Andersson, och så drar du loopen om Christer Pettersson och Lisbet Palme igen???

Mitt inlägg handlade om Christer Andersson.

Jag tycker att LP är ett mycket svagt vittnet. Jag tror inte att det var Christer Pettersson.

När man talar om att CA är lik CP så menar man inte ansiktet först och främst. Fattar du inte detta? Jag håller med dig om att ingen troligen såg ansiktet.

CA spåret är i stort sett helt oberoende av LPs vittnesmål. Du har låst dig.

!!! Blanda inte in Lisbet Palme i Christer Andersson spåret !!!

----------

PS: Jag vet att CA spåret inte är fint nog (konspiratoriskt nog) för denna tråden, men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2017-04-15 kl. 20:31.
Citera
2017-04-15, 20:15
Medlem
Lisbet Palme har mig veterligt gett ett bra signalement på mördaren.
Citera
2017-04-15, 20:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
En intressant iakttagelse. Behöver naturligtvis inte betyda någonting alls men ändå...
Walter Kegö är vän med dessa herrar på Facebook:

Anti Avsan
Sonny björk
Ulf Helin

Tankar om det!?

Var inte Avsan och Helin med i samma skytteklubb på 80-telet? Och Sonny Björk är ju också revolverentusiast. Alla är gamla poliser, så det är väl inte så konstigt.
Kegö jobbade ju på den tiden på SÄPO. Jag vet inte var Kegö jobbade innan. Avsan har väl jobbat med narkotikafrågor, precis som Kegö, sent 80-tal eller senare. Inget konstigt egentligen.
Citera
2017-04-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fetat kommenterat.

Tyvärr är det just så att Fauzzi berättat för ett antal människor precis den version som är den första. Det var några av dem han berättade för som uppmanade honom att gå till polisen. Alla har alltså missuppfattat honom? Nej det håller inte.

Han vidhåller sin position då skotten föll men får informationen att han inte kan ha mött OP där han påstår och får i åtskilliga timmar försöka få ihop det men det går inte ihop.

Därmed är det ingen tvekan om att hans senare uppgifter är skit per definition. Inte per tyckande eller konstruerade påståenden om helt odokumenterade påstådda missförstånd.

Nej den Fauzzi ser med blå jacka är ett vittne. Bilden att han mött OP med en äldre man med sådan färg på jackan i släptåg är konstruerad.

Troligen är hela mötet konstruerat. När det hände såg han skottlossningen på ganska stort avstånd. Han reagerar först sedan han sett vad som hänt i media och då genom att duka upp en historia baserad på att han tror att han måste ha mött OP. Om han mött OP och en man i släptåg och sedan sett att OP blev sjuten hade han naturligtvis omgående anmält sig som vittne. Först efter övertalning lämnar han uppgiften till polisen. Det konstruerade minnet av ett möte faller sedan och då får han problem att få ihop det.
Märkligt detta med den för gamla livvakt som Fauzzi mötte. Alla verkar vilja trolla bort honom. Borgnäs, Anér, folk i den här tråden - alla har tappat förståndet och tror att det var Björkman.

Och du boboslacke, som är en av få som insett att beskrivningen inte stämmer med Björkman, du vill nu istället trolla bort Fauzzi.

1. Beror det inte på hur Fauzzi berättat sin story för kompisarna? Tex: Jag mötte Palme och bakom honom gick det en gubbe, två min senare small det. Ingen av kompisarna kanske frågar sig exakt var de möttes.
Varför drar du öht in Fauzzis kompisar i detta? Har du pratat med dem?

2. Att gå flera hundra meter tillbaka till mordplatsen är inte den enda naturliga reaktionen hos en människa. Man kan reagera på olika sätt.

3. Fauzzi såg en man arbeta i skyltfönstret på La Carterie. Det är rimligt att anta att polisen kollat upp detta när det gäller ett viktigt vittne som Fauzzi.

Dina argument känns lika ihåliga idag som förr. Det ligger någon slags prestige i botten. Inte mot mig, men kanske mot någon som förespråkat mötesscenariot.
Citera
2017-04-15, 21:13
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Många gör något av den där ambassadörsbuggningen men ingen verkar diskutera att den överhuvudtaget företogs.......
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article19942126.ab
..... Guillou har dock ett par poänger. Det är viss skillnad att "beordra" tystnad och att inte lyfta tystnadsplikt som följer av exempelvis visst tjänsteförordnande. Hemlig avlyssning (fast i detta var kanske olovlig avlyssning? ) ska väl inte ut på mittuppslaget i "Skriv och berätta" även om involverade tjänstemän händelsevis hört något intressant?......

Guillou är här en helt fantastisk historievrängare. För det första var det han själv som inspirerade Näss till att offentliggöra kurdhistorien som direkt parallell till den palestinierintrig Guillou just året innan hade fått ihop som grund till sin första Hamiltonroman. Att kurderna avlyssnades med ITT utrustning som inte heller Televerket fick lov att avslöja också kunde användas för att lika diskret och olovligt avlyssna regeringen kunde många i min bransch förstå fast man inget sa.
Robert Stangesjö (Hamiltonförebilden!) måste ha vetat lika väl som Björn Ekstam och kedjan via Baresic-Åkebring-CGÖ-Lennart Ljung-Grundborg till Holmér. Vad som då var äkta eller fejkade TK-rapporter som Lingärde fick tips om var dock ännu svårare att avgöra.
Holmér fattade att kurderna blivit utnyttjade som mellanled i den vapenhandel Baresic och Durai påstods ha lyckats med då två Magnumrevolvrar hade blivit levererade till Täbyanstalten. Frågan var om också detta var en grov provokation eller bluff för att vilseleda polisen.
Genom efterlysning i tv där Holmér håller upp just två likadana vapen blev det napp. Frågan kvarstod ändå vilka som hade tänkt skjuta från två håll så som var tänkt för polisens övning och vem som istället blev prickskytten för det verkliga skottet.
När Holmér kommit fram till att det trots allt måste ha varit Baresic så måste en hel rad personer i statsapparaten ha varit införstådda. Därmed fick han inte fortsätta utredningen och CP fick bli till en ännu större bluff som Guillou mycket väl måste ha förstått från början men lyckades få LP, IC, Feldt osv till att godta i brist på annat.
Så fort saken blev uppklarad avgick IC direkt i ren protest kan jag nu förstå.
Citera
2017-04-15, 22:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Guillou är här en helt fantastisk historievrängare. För det första var det han själv som inspirerade Näss till att offentliggöra kurdhistorien som direkt parallell till den palestinierintrig Guillou just året innan hade fått ihop som grund till sin första Hamiltonroman. Att kurderna avlyssnades med ITT utrustning som inte heller Televerket fick lov att avslöja också kunde användas för att lika diskret och olovligt avlyssna regeringen kunde många i min bransch förstå fast man inget sa.
Robert Stangesjö (Hamiltonförebilden!) måste ha vetat lika väl som Björn Ekstam och kedjan via Baresic-Åkebring-CGÖ-Lennart Ljung-Grundborg till Holmér. Vad som då var äkta eller fejkade TK-rapporter som Lingärde fick tips om var dock ännu svårare att avgöra.
Holmér fattade att kurderna blivit utnyttjade som mellanled i den vapenhandel Baresic och Durai påstods ha lyckats med då två Magnumrevolvrar hade blivit levererade till Täbyanstalten. Frågan var om också detta var en grov provokation eller bluff för att vilseleda polisen.
Genom efterlysning i tv där Holmér håller upp just två likadana vapen blev det napp. Frågan kvarstod ändå vilka som hade tänkt skjuta från två håll så som var tänkt för polisens övning och vem som istället blev prickskytten för det verkliga skottet.
När Holmér kommit fram till att det trots allt måste ha varit Baresic så måste en hel rad personer i statsapparaten ha varit införstådda. Därmed fick han inte fortsätta utredningen och CP fick bli till en ännu större bluff som Guillou mycket väl måste ha förstått från början men lyckades få LP, IC, Feldt osv till att godta i brist på annat.

Så det är Guillous fel att Näss offentliggjort något som kanske inte borde offentliggöras (oavsett om misstanken var fel eller inte)? På ren svenska låter det som en rätt pundig gränsande till paranoid analys.

Det fetade... om man leker med tanken, rent hypotetiskt, att regeringen gav "tillstånd" till avlyssningen av sovjetiska ambassadörens bostad till Säpo (eller till annan som lade det i Säpos knä) så har man väl gett tillstånd till något man inte är behörig att ge tillstånd till? Ambassadörers bostad räknas väl som utländskt territorium i strikt juridisk mening. Tar sig regeringen till att vilja pusha på en utveckling i praxis gällande internationell rätt vad gäller när ett land får agera polisiärt på annans territorium så ger de [regeringen] väl implicit tillstånd för utländska myndigheter att avlyssna dem? De är ju i Sovjet med sina mikrofoner och där behövs inga regler tydligen . Offentlig internationell rätt bygger mycket på praxis som utvecklas utifrån bl. a. reciprocitet.

Eller hur tänker du att det är "olovligt" att ev avlyssna en regering som ev kränker en annan nations territorium med sin myndighetsåtgärd?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-15 kl. 22:33.
Citera
2017-04-16, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag har drar ganska ofta andra slutsatser än Sven Aner gällande MOP. Men kan inte låta bli att beundra hans uthållighet i frågan, som 95åring och gav han ut en ny bok. Kommer inte heller ifrån att han plockat fram väldigt mycket fakta i ang MOP.

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/outtrottlig-uppsalabo-ger-ut-ny-bok-4127583.aspx

Det finns ganska många som redan har löst Palmemordet. Flera av dem är helt säkra på sin sak:

Aner (A. Avsan)
Winberg (V. Gunnarsson)
Krusell (C. Pettersson)
Smith (C. Andersson)

Uppenbarligen har vissa av dem fel.

Vad finns det fler för kända exempel, fyll i listan...
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2017-04-16 kl. 05:34.
Citera
2017-04-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Det finns ganska många som redan har löst Palmemordet. Flera av dem är helt säkra på sin sak:

Aner (A. Avsan)
Winberg (V. Gunnarsson)
Krusell (C. Pettersson)
Smith (C. Andersson)

Uppenbarligen har vissa av dem fel.

Vad finns det fler för kända exempel, fyll i listan...

Och Anér är den enkla lösningen vilket man ska sträva efter. Perfekt!
Citera
2017-04-16, 09:00
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Och Anér är den enkla lösningen vilket man ska sträva efter. Perfekt!

Anér har en jäkla krånglig lösning via en tokig Krantz. Först vill han få någon av Tell och Piltz att antingen kliva på eller av bussen, sminkad som en kärring. Jag menar herregud, låt folk vara. Därefter råkar Avsan illa ut för att han omdömeslöst har ätit ryssfemmor.

Kort sagt, det låter som vanliga kärringar till polisfenomen.
Citera
2017-04-16, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Märkligt detta med den för gamla livvakt som Fauzzi mötte. Alla verkar vilja trolla bort honom. Borgnäs, Anér, folk i den här tråden - alla har tappat förståndet och tror att det var Björkman.

Och du boboslacke, som är en av få som insett att beskrivningen inte stämmer med Björkman, du vill nu istället trolla bort Fauzzi.

Ren objektiv vittnespsykologisk analys ligger bakom. Alla övriga fakta i målet motsäger att hans utsaga är sann. Tyvärr är det inte ovanligt att vittnen omedvetet bättrar på sin historia eller missminner sig och att historier utvecklas.

Lastbilsterroristen hade t ex enligt ett ögonvittne skjutit skarpt med ett automatvapen. Så var det ju inte.
Citera
2017-04-16, 09:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik

Att Guillou lånar in lite kända konflikter som kuliss till sina romaner är vär lite väl långt bort för att hålla honom ansvarig för vilka spår Säpo följer, tycker du inte? Den första boken i Hamilton serien kom visserligen ut 1986, men möjligt är väl att man skyndade på utgivningen för att den skulle "kännas aktuell"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in