Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-26, 14:13
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag visade bara att rocken/jackan för den person som enligt vittnen sprungit från Dekorima till Döbelsgatan var hyfsat likartat beskriven. Men visst vore det intressant med en mer komplett lista av beskrivningar av rocken/jackan.

Nu sa aldrig LJ att det inte var CP, bara att han inte kunde känna igen personen som han såg bakifrån. Det var först efter trettio år som han, enligt rykten, har sagt att det inte var CP. Hade han vetat det inför rättegången borde han verkligen ha sagt det.

OK. Det kom ikke fram av det du skrev. Var det et svar som på spørsmålet om YN hadde sett samme person?
- Å skille mellom vitner som mener seg sikre og vitner som sier de er svært usikre er fortsatt viktig.

Ja, LJ sa noe om CP mange år etterpå. Husker ikke hvordan han formulerte seg. Referer det gjerne hvis du har en nøyaktig gjengivelse. Var LJ innkalt som vitne da?
Å gjenkjenne et ansikt man kun har sett et øyeblikk (etter mange år) er fortsatt beheftet med stor usikkerhet. Har du en kommentar til det?

Nei, du skrev ikke at IM hadde "pekt ut" CP. Men du skrev noe som lå veldig nært en slik påstand. De som ikke kjenner detaljene i saken blir villedet av upresise formuleringer, (og av selektiv bruk av faktaopplysninger)
Citera
2016-07-26, 14:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Som du ser skrev jag +-60 sekunder på tiden lars Jeppson upptar förföljandet. säkrare än så ser jag inte det går att komma mot Yvonne Nieminens iakttagelse med stöd av det vi vet i dagsläget. Att i stressat läge , utan klocka, bedöma 30sekunder hit eller dit är oerhört vanskligt.

Jeppson hävdar själv att omedelbart igångsatt förföljandet efter GM. Detta motsägs av att flera vittnen, däribland Lisbeth Palme, sett honom inne på Tunnelgatan blängande mot mordplatsen. I något av sina antyder han att han väntade uppåt minuten i andra är det full fart efter GM som gäller.

Minuten uppe på krönet lämnar en öppning för att det är någon annan än GM som YN ser. Signalementet med den tunna ,öppna poplinrocken pekar dock på motsatsen.

Ja, det framstår för mig efter ett oändligt vridande och vändande på dessa tider att

1) LJ initialt överskattar sitt mod när han säger att han " omedelbart" upptog förföljandet. Det kan han logiskt inte ha gjort. Han stod och funderade om han skulle gå fram och hjälpa till vid mordplatsen innan han bestämde sig för att springa uppför trappan. Om han sprang ca 1 minut efter att GM försvunnit från trappkrönet får vi starttiden ca 23.24. LJ säger i ett senare förhör att han höll ett visst avstånd medvetet så att "han inte skjuter mig".

2) om YN såg GM 23.23.30 uppstår ett annat litet tidsproblem. Eftersom hon enligt LJ:s starttid bör ha mött LJ ca 23.25 vid trappkrönet så undrar man ju varför det tog henne och hennes berusade vän ca 1,5 minut att nå trappan.

3) troligen ligger sanningen någonstans mittemellan för både GM, LJ och YN.

4) beträffande rockar har gjort en mycket närgången analys av vittnesmålen både vid Grand, mordplatsen och flyktvägen. Återkommer i den delen.
Citera
2016-07-26, 14:55
Medlem
En artikel från expressen angående "wtmän"
http://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/

Jag har sett klipp från Ölvebro med flera, som i princip hånat folk som pratat om WT-observationer
Citera
2016-07-26, 15:03
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En artikel från expressen angående "wtmän"
http://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/

Jag har sett klipp från Ölvebro med flera, som i princip hånat folk som pratat om WT-observationer

Ang "Dahlsten tror dock inte att gruppen var inblandade i mordet eftersom de tycks ha haft en annan agenda i form av narkotikaspaning. Samt att någon från gruppen, på mellan sex och tio personer, borde ha läckt."

Så kanske någon försökt men avfärdats som skit snack?
Citera
2016-07-26, 15:21
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Fel datum enligt upphittaren.

Enligt denna sida, som styrker att det var samma dag som upphittandet och överlämnandet ,http://runeberg.org/palmenytt/1996/0159.html så var det 5 hylsor , och revolvern var stor som en 38:a alt 357:a.

Man får ju hoppas ta de kollat vapnet och inte bara hylsorna då de avgjorde att det var en pluggad revolver.

Om man byter pipa på en pluggad revolver får man då en fungerande revolver eller sitter pluggen så till att det inte går?
Kan man ha bytt pipan och slängt revolvern med en pluggad pipa ? Denna tanke infinner sig då man vet nu med länken att startpistolen var stor, vilket förvisso andra kalibrar kan vara också, men finns det inget mer ang utredningen av detta vapen ? Det står bara startskottsmodell på patronerna och det kan ju då vara vilken kaliber som helst, men lösa.

Man tänker ju nu att det kunnat vara någon som varit arg på OP och trott att alla patronerna var lösa och skulle skrämmas. Vore ju en väg att gå för att få fram mördaren då det skulle bli vållande till annans död .....
Citera
2016-07-26, 15:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag visade bara att rocken/jackan för den person som enligt vittnen sprungit från Dekorima till Döbelsgatan var hyfsat likartat beskriven. Men visst vore det intressant med en mer komplett lista av beskrivningar av rocken/jackan.

Nu sa aldrig LJ att det inte var CP, bara att han inte kunde känna igen personen som han såg bakifrån. Det var först efter trettio år som han, enligt rykten, har sagt att det inte var CP. Hade han vetat det inför rättegången borde han verkligen ha sagt det.

30 år stämmer inte alls. LJ sa i förhör redan vintern/våren 1989 att han inte alls kopplade GM till Christer Pettersson, en person han sett ett 50-tal gånger innan.

Christers försvarare gjorde alltså ett svagt jobb.

LJ-förhöret från 1989 finns att läsa i sin helhet på portnoys sida vill jag minnas.

Jag tror vi gör klokt i att lämna CP utanför MOP en gång för alla. Han var inte ens en attrapp.

Han befann sig troligen vid Grand vid 21-tiden och möjligen vid 23-tiden men han mördade inte Palme. LP såg aldrig mördaren. Hon såg AB och mannen i beige.

Mannen som MP såg vid Grand gick inte efter paret Palme. Han såg bara på dem när de gick. Pia E vid busshållplatsen följde paret Palme med blicken från bokhandeln till gatuköket.

Hon såg ingen förföljande man. Det är basfakta i denna fråga.
Citera
2016-07-26, 15:51
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
30 år stämmer inte alls. LJ sa i förhör redan vintern/våren 1989 att han inte alls kopplade GM till Christer Pettersson, en person han sett ett 50-tal gånger innan.

LJ-förhöret från 1989 finns att läsa i sin helhet på portnoys sida vill jag minnas.

Jag tror vi gör klokt i att lämna CP utanför MOP en gång för alla. Han var inte ens en attrapp.

Han befann sig troligen vid Grand vid 21-tiden och möjligen vid 23-tiden men han mördade inte Palme. LP såg aldrig mördaren. Hon såg AB och mannen i beige.

Mannen som MP såg vid Grand gick inte efter paret Palme. Han såg bara på dem när de gick. Pia E vid busshållplatsen följde paret Palme med blicken från bokhandeln till gatuköket.

Kan ju varit så att hon omedvetet såg CP tex vid Grand ( bara en i mängden) och därför kände igen honom och det med god hjälp om vem hon ska titta efter vid konfrontationen " en alkoholist" .

Att någon har adrenalinrusning då denne skjuter någon är inte konstig och inte heller att de får en speciell blick som kanske CP hade alltid på grund av livsföring, huvudvärk (? )etc och förstås då bättre om hur hon kunde peka ut han med "säkerhet". Om det nu inte var maskerad med CP som tema hos mördaren med anhang
Citera
2016-07-26, 17:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Kan ju varit så att hon omedvetet såg CP tex vid Grand ( bara en i mängden) och därför kände igen honom och det med god hjälp om vem hon ska titta efter vid konfrontationen " en alkoholist" .

Att någon har adrenalinrusning då denne skjuter någon är inte konstig och inte heller att de får en speciell blick som kanske CP hade alltid på grund av livsföring, huvudvärk (? )etc och förstås då bättre om hur hon kunde peka ut han med "säkerhet". Om det nu inte var maskerad med CP som tema hos mördaren med anhang

Ha ha, en Christer P-maskerad. Det hade varit nåt det. Ja, LP:s utpekande förstörde ca 10 år av utredningen som kunde ha ägnats åt att lösa mordet.

Har du t ex sett hur Krusell säger att LP är extra trovärdig för att hon är "målsägande" och "inget vanligt vittne". Vad menar karln?

Borgnäs raderar ju ut Krusells trovärdighet när han ber honom redovisa i vilket initialt förhör det står att GM hade en "märklig haltande rullande gång".

Något sådant påstår nämligen inget mordplatsvittne direkt efter mordet.

Då svarar Krusell: Ja, nu vet ju jag hur Christer Pettersson springer så det var ju därför jag skrev så i min bok.

Ridå. Thank you very much. Good night.

Ölvebro/Krusell-eran understödd av Helin/Almblad var en mörk tid i utredningens historia.
Citera
2016-07-26, 17:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

LJ sa bara att han såg mannen bakifrån och inte kände igen honom som CP. Trettio år efteråt ska han enligt ett rykte ha sagt att han såg att det inte var CP. Det är betydligt mer än en nyansskillnad och ingenting han sagt i förhör. Självklart skulle han ha kunnat missa en annorlunda klädd CP i den situationen.

Att du tror att det är bäst att lämna CP utanför är din åsikt och jag skulle gärna se att du kunde visa på basfakta som visade att mannen vid Dekorima inte var lik CP.

Jag tror inte heller att CP följde efter paret Palme, men att den person som MP såg gjorde det, trots att inte Pia E såg det.

Din raljerande stil när du tror saker gör inte så stort intryck på mig, särskilt inte med tanke på ditt nick.
Citera
2016-07-26, 17:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nej, men du är inte öppen för möjligheten att Rimborn misstolkade LP.

Revolvern som upphittades på Markvardsgatan söndagen den 2 mars finns redovisad i beslagsprotokoll:

http://iesho.blogspot.se/2015/08/26-anvandes-en-startpistol-i-samband.html

Så den är basfakta. Krantz slutade jag att läsa efter hans första bok.

Den möjligheten kräver att förutom Åke Rimborn ska Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt, Anita Gradin, Ulf Dahlsten och Gösta Welander ska förklara hur de alla kunde missförstå Lisbeth Palne som de talade med på Sabbatsberg under mordnatten. Någon trovärdig förklaring har hittills aldrig givits och behövs för att skingra dimmorna runt MOP.
Citera
2016-07-26, 18:04
Medlem
Är om Palmemordet ikväll kl 20.00 på TV4... Kommer väl knappast fram nåt nytt men ändå...
Citera
2016-07-26, 18:13
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WesternPineridge
Är om Palmemordet ikväll kl 20.00 på TV4... Kommer väl knappast fram nåt nytt men ändå...
Repris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in