2017-04-16, 03:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Skulle det vara ett argument för samtidighetkriteriets lämplighet för käll-selektion i detta fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det hade att göra med att jag skrev att varken Paulus eller följeslagarna hade träffat Jesus i livet.
Jag menade då de grupper av följeslagare som Paulus kommunicerade med i sina brev, inte andra som han påstås ha träffat i Jerusalem eller på andra platser. Det var oklart formulerat av mig.

Frågan var ställd till Severus och är ingen kritik av dig.
Citera
2017-04-16, 03:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Paul är ett vittne till den uppståndne Jesus.

"´Vittnande" (i din betydelse) är ett svagt underlag.
Citera
2017-04-16, 06:44
Medlem
Det är svårt att bevisa att Jesus existerar, iaf 2017. Vet ni vad tro är? jag tror på det som Bibeln förkunnar.
År 0 så var det nog lättare att bevisa Jesus existens.
Citera
2017-04-16, 11:11
Medlem
Citat:
Citat:
Läs vad jag skrev, eller menar du att denna händelse inträffade medan Jesus var i livet?

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jesus var i livet, som en andevarelse

Jesus var bara död i tre dagar.

Citat:
Jo, visserligen påstår många det, men de kan inte räkna. Om Jesus nu dog sent på långfredagen, som det påstås, och uppstod igen tidigt på söndagen, som det påstås, så var han inte död i mer än högst en och en halv dag, eller hur?
Han var inte död i tre dagar enligt bibeln.

Nu flyttar du fokus till en annan fråga, var Jesus vid liv eller inte?

Och träffade Paulus Jesus eller inte?
Senast redigerad av ttsp 2017-04-16 kl. 11:14.
Citera
2017-04-16, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Det är svårt att bevisa att Jesus existerar, iaf 2017. Vet ni vad tro är? jag tror på det som Bibeln förkunnar.
År 0 så var det nog lättare att bevisa Jesus existens.
jag är ju vittne till Jesus och jag tror på Hans Ord och Han har sagt att det inte går att bevisa Honom på ett vetenskapligt sätt och att människor som letar bevis inte kommer bli nöjda förrän de öppnar upp sig för Guds kärlek.
Citera
2017-04-16, 11:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
människor som letar bevis inte kommer bli nöjda förrän de öppnar upp sig för Guds kärlek.
Jag är öppen men har inte fått bevis.
Enligt din "logik" bevisar det att gud inte finns.
Citera
2017-04-16, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag är öppen men har inte fått bevis.
Enligt din "logik" bevisar det att gud inte finns.
du har fullt upp med dina egna tankar. försök inte få det till att du förstår hur min logik fungerar.
Citera
2017-04-16, 13:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
jag är ju vittne till Jesus och jag tror på Hans Ord och Han har sagt att det inte går att bevisa Honom på ett vetenskapligt sätt och att människor som letar bevis inte kommer bli nöjda förrän de öppnar upp sig för Guds kärlek.

Visst. Anekdotisk information från en mentalt dysfunktionell person är ju ett starkt argument (ironi).
Senast redigerad av Bogomil 2017-04-16 kl. 14:30.
Citera
2017-04-16, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
försök inte få det till att du förstår hur min logik fungerar.

Jag förmoder att din hemmasnickrade "logik" fungerar efterrationaliserande.
Citera
2017-04-16, 14:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, Paulus träffade Jesus:

"Men när han(Paulus) på sin resa närmade sig Damaskus omgavs han plötsligt av ett bländande ljussken från himlen. Han föll till marken och hörde en röst som sade till honom: ”Saul, Saul, varför förföljer du mig?” Han frågade: ”Vem är du, herre?” – ”Jag är Jesus, den som du förföljer."(Apg 9:3-5 Bibel2000)
Skojar du med oss?

Du menar att så många människor som sitter på slutna avdelningar runt om i världen har faktiskt träffat Jesus och det var inte en psykos det handlar om???

Vilka pajasar ni troende är ibland...
Citera
2017-04-16, 14:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
du har fullt upp med dina egna tankar.
Det är bara vad du tror.

Citat:
försök inte få det till att du förstår hur min logik fungerar.
Jag förstår exakt hur din "logik" (inte) fungerar.
Citera
2017-04-16, 14:41
Bannlyst
bara för att samhället låser in folk som säger sig ha syner betyder inte att Jesus inte visar sig i syner. ffs
även Jesus sågs som en galen människa;

There were many false prophets preaching, while I walked the Earth and I was considered to be insane and not to be tolerated. Many of these false prophets quoted from the Book of Genesis and made ridiculous claims, which were offensive to God, yet they were tolerated and given little attention.

https://fatherofloveandmercy.wordpress.com/2013/08/26/the-pharisees-scourged-and-murdered-many-before-they-finally-crucified-me/

och Jesus/Maria varnade världen 1978 att det kommer en tid då folk ska låsa in Jesus efterföljare:
"Prepare, My children of light, for a great time of persecution. It will come about that all who follow My Son shall be labeled as 'crazy,' 'fanatical,' 'having hallucinations,' and all other manners to commit them and take them from society, a society that is ruled by Lucifer.

http://www.smwa.org/Message/Text/1978/78_25_11.htm

sannerligen, den är här och jag har blivit inlåst på mentalsjukhus vid två tillfällen och båda har med Gud och vittnesmål från min sida att göra.

You believe this Prophet is crazy. Yes! He is crazy! He is crazy for his God, for his Christ, Jesus, for the Holy Spirit. He is crazy for all that is Good, for all that is Mine. For this Prophet is My Lips, My Eyes, and My Ears. When you receive this Prophecy in your hands, I want you to remember, I am protecting him with all the Force of Heaven. If you raise your hand, I am going to send you to the pit with the force of the devil.

http://prophecy.org/0297pro.htm

I want you to remember. They are going to tell you that you’re crazy. They are going to tell you that you don’t know the Law. They are going to tell you that you have to work under some Pastor, but your Pastor is your God, Jesus, the Holy Spirit, and your Father. If you point your mind to what Pastors say and the ones who study the Bible, the devil is going to eat you; remember that, Reymundo. Just point your Mind and your Spirit at your God and I want you to remember. I never want you to forget that!

http://prophecy.place/0081-prophecy/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in