Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Min poäng med Tiberius och jag menar att den var tydlig är att trots att han var kejsare och hans existens därmed är bortom allt tvivel så är det skriftliga källäget jämförbart.
Huvudproblemet med de "källor" som nämner Jesus är att de alla är påhittade i en eller annan form.
När det gäller evangelierna så innehåller de historiska fel, som till exempel skatteskrivningen och barnamorden och Matteus påstår att Josef och Maria bodde i Judeen och valde att inte återvända till Judeen efter flykten till Egypten på grund av att Herodes son var kung där och istället valde att slå sig ner i Nasaret, medan Lukas påstår att Josef och Maria redan bodde i Nasaret och reste till Betlehem från Nasaret.
Dessa källor är alltså inte särskilt pålitliga ens när det gäller något så enkelt som var Josef och Maria bodde före Jesu födelse.
När det gäller Josefus så föddes han ju för det första minst 5 år efter Jesus påstådda död och han skrev inget alls om Jesus förrän 60 år efter Jesu död, men faktum är att de flesta forskarna anser att inget av de två omnämnande av Jesus som Josefus påstås ha gjort är autentiska.
Det längre omnämnandet är helt tydligt en förfalskning av senare kristna avskrivare eftersom Josefus som jude aldrig skulle ha kallat Jesus vare sig för en "vis man" (som de vise männen) eller för Messias. Denna del av texten förekommer heller inte i de äldsta texterna som hittats, utan återfinns först i avskrifter från 300-talet, om jag minns rätt.
Det "andra" omnämnandet av Jesus kan däremot vara autentiskt i det att en "Jesus" omnämns, medan den inflikade satsen att det gäller Messias knappast är autentisk både på grund av det ovannämnda och att det faktum att det skulle syfta på den bibliske Jesus påstådda broder faller på att det inte stämmer med hur den kristna traditionen berättar om broderns död. Enligt Origenes fanns detta inflikande av Messias heller inte i de tidigaste avskrifterna, vilket han nämnde i två texter som han skrev under 200-talet.
Hur många "historiska referenser" till Jesus blir det då kvar?